Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2025 is het eindjaar voor de mechanisch terug draaiende teller, maar hoe ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht

Terug "On Topic"

Jawel ik stel me inderdaad de vraag hoe het zit met het terugverdien-model. Dat luxe en gemak geld kost is logisch. Ik heb hier nergens de opmerking gemaakt dat de huidige verwarming niet voldoet en we er niet gelukkig mee zijn. Trouwens, die accumulatoren staan er nu meer dan 30 jaar en op die periode heb ik 1 motor moeten vervangen. Dus klagen hoor je mij niet doen.
    Dat het erugverdienproject zich stelt is logisch.
    Indien je iets vervangt of aankoopt ga je toch eerst vergelijken en kijken indien de investering die je zal doen verantwoord is. Luxe, comfort, ... en de te doene investering (terugverdienmodel) zijn daar bepalende faktoren in. Bij ons is het doorslaggevend argument dat terugverdienmodel. Mijne bruine is geen grabbelton, nooit geweest. ​
    Elektrische accumulatoren zijn heel betrouwbaar, en ze gaan heel lang mee. Er zit ook niet veel in dat kapot kan gaan, in alle andere verwarmingssystemen zitten veel meer onderdelen die kapot kunnen gaan.

Bij een verwarmingssysteem is het energieverbruik heel belangrijk, dat is een kost die blijft doorlopen.
    Een nieuwe keuken van 25.000 euro betaal je maar één keer, voor de verwarming van een woning blijf je betalen, en de kostprijs van de energie (gas, elektriciteit, mazout...) speelt dan ook een grote rol, maar het is onmogelijk om te voorspellen hoe die prijzen in de toekomst evolueren.

Het is wel zo dat je met elektrische verwarming op dit ogenblik de hoogste prijs per KWh warmte betaalt, met een warmtepomp betaal je voor dezelfde hoeveelheid warmte pakweg 1/3 ten opzichte van verwarming met weerstanden.
    Maar met een installatiekost van 25.000 euro zal het heel lang duren om die terug te verdienen.
    Woningen die gebouwd zijn voor elektrische verwarming, die zijn niet altijd even gemakkelijk om te bouwen naar verwarming met een warmtepomp, daar is een lucht-lucht warmtepomp doorgaans de goedkoopste optie met het minste breekwerk.
    Een voordeel is dat die woningen indertijd al gebouwd zijn met een redelijke isolatie, doorgaans een stuk beter dan woningen van hetzelfde bouwjaar die verwarmd worden met gas of mazout.
    Daardoor moet er gewoonlijk ook geen heel grote warmtepomp worden geplaatst wat de kostprijs van die installatie normaalgezien nog zou moeten beperken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Natuurlijk is dat geen eenvoudig rekensommetje en ik weet ook niet in hoeverre de 25.000€ die Wim aanhaalt uit een offerte komt dan wel een beredeneerde gok is. Ga je voor boringen ben je wel zeker van een hele goede COP waarde, winter en zomer. Maar dan betaal je ook fors meer voor omwille van die boringen. En dan moeten die überhaupt technisch mogelijk zijn. Omdat de laatste jaren toch wat meer beweging komt in de markt van warmtepompen zijn de kostprijzen van boringen wel gevoelig gedaald. Ik kan dat vergelijken met prijsoffertes die we een vijftal jaren geleden gekregen hebben en de prijs die onze dochter nu moet betalen, daar hebben ze een paar maand geleden de boringen uitgevoerd.
      Ik hoor nu toch vanuit verschillende hoeken dat de overheid van plan is om de elektriciteitsprijs (als zowat de duurste in EU) aan te pakken en dat is goed nieuws voor de mensen met warmtepompen of die een overwegen aan te schaffen.
      Je kan dan wel gaan rekenen, maar wat als je richting 70 jaar oud bent of ouder? Ga je dan ooit alles "terugverdiend" krijgen? Pluspunt is wel dat jouw woning flink wat meer waarde krijgt.
      Wat de lucht-lucht en lucht-water toestellen betreft, toch even denken aan de mogelijke geluidoverlast voor de buren. Zeker met goedkope en ondermaatse toestellen, ik zou ze niet graag onder mijn slaapkamervenster staan hebben.

Black B@ndit : off-topic toch gelukwensen voor jouw aankoop, veel succes!
      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Op plaatsen waar een lucht-lucht of lucht-water warmtepomp mogelijk geluidsoverlast kan veroorzaken voor de buren is het doorgaans ook niet mogelijk om een grondboring te doen omdat dan de woningen vlak bij elkaar staan en omdat er dan dikwijls ook geen tuin is waar er geboord kan (of mag) worden.
        Een warmtepomp die de warmte uit de buitenlucht haalt, die wordt bij voorkeur ook geplaatst op een gemakkelijk bereikbare plaats voor de technieker.
        Als die ergens op een dak staat, of op een hoogte tegen een gevel hangt, dan is het mogelijk dat er bij een defect altijd een hoogtewerker moet gehuurd worden, waardoor de kostprijs van de minste reparatie al een heel stuk hoger wordt, en waardoor sommige techniekers ook afhaken omdat ze niet op een hoogte willen werken.
        Daardoor zal het niet overal even gemakkelijk zijn om een warmtepomp te plaatsen.
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht

Mijn ervaring, dat ik al veel eerder had moeten omschakelen naar comfort en gemak. Nu , mijn volledige gelijkvloers is vloerverwarming (8 kringen) en op de verdieping heeft de badkamer ook vloerverwarming (1 kring) en een sierradiator (handdoekdroger). De drie slaapkamers en dressing hebben elk een kleine plaatradiator. Dus mijn Vaillant warmtepomp heeft twee circuits/zones , 1 voor vloerverwarming (9kringen) met een max invoer temp van 40° en gestuurd door de sensocomfort thermostaat icm buitenvoeler, en een ander circuit/zone voor de radiatoren met een max invoertemp van 55° . In heel de woning een constante temperatuur van 24 ° (dag en nacht) met uitzondering van de slaapkamers bij nacht . Gisteren bij een buitentemperatuur van 2° een totaal elek. verbruik van 50Kwh (24u) . Daar zit dus ook het koken, verlichting, twee frigo's en 1 diepvriezer, en aparte warmtepomp boiler een desktopcomputer (16u) en 1 server (24u) en het opladen van een plugin hybride in. Voor de warmtepomp verbruikte ik gemiddeld 3500 l mazout per jaar. Dus ... ik ben tevreden van de warmtepomp.
          Deze gegevens lijken me zeer overtuigend voor een bestaande woning, weliswaar met vloerverwarming wat voor een hoger rendement zorgt dan radiatoren.

Uit de losse pols verstookte je vroeger ong voor € 3000 stookolie per jaar (hoe oud was die ketel ?).

Gisteren 13/11/2024 waren er 16,8 graaddagen 18°C, de laatste jaren zijn er ong 2500 GD/jaar.
          Reken dat van de 50 kWh gisteren 10 kWh voor andere dan verwarming gebruikt zijn, heb je ong 2,5 kWh/GD verbruikt.
          Dat zou 6250 kWh/jaar zijn, aan 25ct een goede € 1500 elektriciteit voor de verwarming.

Als dat zo is zou iedereen toch een warmtepomp moeten plaatsen ?

PS: voor TS stelt zich uiteraard het probleem dat hij geen vloerverwarming of radiatoren heeft.
          Last edited by palombian; 14 december 2024, 14:45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Als dat zo is zou iedereen toch een warmtepomp moeten plaatsen ?

PS: voor TS stelt zich uiteraard het probleem dat hij geen vloerverwarming of radiatoren heeft.
            Wij zijn ook al een hele tijd aan het bekijken of een warmtepomp voor ons optie is. Als je dan meteen voor een vloerverwarming kiest, kijk je wel haast tegen een totaalrenovatie aan. Alle vloeren en chape eruit, opnieuw laten plaatsen, allicht ook de pleisterlaag herstellen, nieuwe deurlijsten (als de oude niet zonder stukken te verwijderen zijn) plus opnieuw behangen en/of verven. Kans is ook groot dat de keuken al dan niet tijdelijk moet uitgebroken worden en teruggeplaatst. Nu is die keuken "nog maar" 20 jaar oud maar of die zo'n operatie zonder schade overleeft? En wat met de badkamer? Nog even zonder het mooie kostenplaatje: dat betekend ook een half jaar op de verdieping gaan wonen, als je die al hebt.
            Niet echt een scenario om naar uit te kijken. Er is nog wel de optie om een lucht/water installatie aan te sluiten op de bestaande verwarming met convectoren, maar of die dan weer de zaak om temperatuur kunnen krijgen en houden is nog maar de vraag.
            Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Wij zijn ook al een hele tijd aan het bekijken of een warmtepomp voor ons optie is. Als je dan meteen voor een vloerverwarming kiest, kijk je wel haast tegen een totaalrenovatie aan. Alle vloeren en chape eruit, opnieuw laten plaatsen, allicht ook de pleisterlaag herstellen, nieuwe deurlijsten (als de oude niet zonder stukken te verwijderen zijn) plus opnieuw behangen en/of verven. Kans is ook groot dat de keuken al dan niet tijdelijk moet uitgebroken worden en teruggeplaatst. Nu is die keuken "nog maar" 20 jaar oud maar of die zo'n operatie zonder schade overleeft? En wat met de badkamer? Nog even zonder het mooie kostenplaatje: dat betekend ook een half jaar op de verdieping gaan wonen, als je die al hebt.
              Niet echt een scenario om naar uit te kijken. Er is nog wel de optie om een lucht/water installatie aan te sluiten op de bestaande verwarming met convectoren, maar of die dan weer de zaak om temperatuur kunnen krijgen en houden is nog maar de vraag.
              Ik heb het vorig jaar on hold gezet maar ben het toch opnieuw aan het bekijken.
              Met bestaande convectoren, en zelfs met meervoudige plaatradiatoren (type 22 of 33) mag je het wel vergeten. Je zal niet alleen een duurdere WP moeten plaatsen, maar de COP zal ook veel minder gunstig zijn.
              In Nederland gaat dat wel op, omdat daar gas verhoudingsgewijs duurder is.

In dit m.i. zeer eerlijk artikel wordt dit ook toegegeven:

Ik heb recent een verbouwing gezien (van een rijwoning tot label A, L/W WP) waar de radiatoren waren vervangen door ventiloconvectoren. Bij 6°C buiten en 21,8°C binnen was de aanvoer van de WP slechts 26°C.
              Bij mij thuis (iets minder grondig geïsoleerd, type 33 en 22 radiatoren) was er 35°C nodig voor 20°C binnen. Dat is m.i. te hoog voor een goed rendement.

Dergelijke ventilo's zijn wel duur, maar het geeft toch minder last en kosten dan vloerverwarming leggen.

Vorig jaar werd de prijs op € 15000 geschat zonder ventilo's. Dat was m.i. overdreven maar door evt enkel op het GV en de badkamer ventilo's te plaatsen (en één en ander zelf te doen) hoop ik met hetzelfde bedrag rond te komen.
              Met ons inkomen als gepensioneerde is er € 4800 subsidie.
              Een nieuwe gasketel kost ook geld.

In plaats van 6500 kWh gas (incl SWW en koken) komen de berekeningen op ong 2500 kWh elektriciteit uit. Dit is momenteel iets duurder per jaar, maar omdat is ingerekend dat je met een WP beter geen nachtverlaging toepast zal het comfort hoger zijn.
              Om direct te besparen moeten we het niet doen, maar dat kan veranderen, en ook de subsidie blijft niet duren.
              Tenslotte is het een klein bedrag tov de waarde van het huis, als we het moeten verkopen om naar het rusthuis te gaan krijgen we dat waarschijnlijk wel terug.
              Last edited by palombian; 14 december 2024, 17:46.

Comment

Je kan dan wel gaan rekenen, maar wat als je richting 70 jaar oud bent of ouder? Ga je dan ooit alles "terugverdiend" krijgen? Pluspunt is wel dat jouw woning flink wat meer waarde krijgt.
                Daar zit nu juist het venijn.
                Toen we bouwden hebben we geisoleerd in functie wat dan haalbaar, aangegeven, voorgesteld werd. Men verklaarde ons voor zot, gek.
                Nu, 42 jaar later staat het gekregen label niet aan de top, eerder middenin onderaan. Wanneer we bv reken op nog 20 jaar verblijf, zitten we met een woning die dan 62 jaar oud is. Geloof toch niet dat de gedane investering van wamrtepompen, ... de verkoopprijs zal doen stijgen.
                Een huis van 42 jaar of meer blijft een oud huis en is gebouwd volgens de toen gangbare normen met de toen beschikbare middelen. Vermoedelijk zal de regelgeving aangaande aankoop woningen weer een klopke krijgen (zoals ze nu doen met huizen die niet geïsoleerd of bijna niet geïsoleerd zijn) waarbij de aankoper sereius zal moeten investeren in wat dan een heel oude woning is.
                Ik denk bv aan beglazing, verwarmingssystemen (ik vrees of ben de mening toegedaan dat verwarmen en luxe en comfort er totaal anders zullen uitzien dan nu), ... Oude rommel die vervangen moet worden en wat vervangen moet worden, daar geeft men toch geen geld aan ?
                Ik denk aan de gescheiden waterafloop. Riolering zal zeker moeten aangepast, Gelukkig hebben we regenputten en gebruiken we nu al regenwater in huis, maar bij veel huizen is dat nog niet zo en dat zou wel eens de norm kunnen worden.
                Het gaat allemaal te snel, te vlug.
                Ik heb twee gescheiden zekeringenkasten. Toen ik 42 jaar terug de bedrading deed verklaarde men mij ook voor zot. Ruimte zat, ... Nu heb ik spijt dat ik slechts buizen van duim heb gelegd en zeker niet de kleinere die toen in waren. De ene kast is ondertussen vol, in de andere kan ik nog 6 zekeringen kwijt. Internet, meer digitale toestellen, meer toestellen die op het stroomnet moeten, meer stopcontacten, schakelaars ...
                Enfin, ik wil maar duiden dat ik geen investeringen doe met het idee er binnen 15, 20, ... jaar een hogere prijs voor te krijgen. Of dat dom of slim is, zal pas later duidelijk worden.

Nu, ik heb hier van iedereen toch al goede informatie kunnen garen. En het word me stilaan duidelijk dat de grijze zone wel groter en groter wordt. Dus, informatie is er nodig.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

Comment

Wel Wim, wij hebben een drietal jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan als jij nu, wij hadden ook accumulatiekachels en we betaalden ons blauw.
                  Wij hebben toen gekozen om lucht-lucht warmtepomp te nemen, het minste breekwerk weet je wel ...

Als ik sommige mensen hier hun uitleg soms lees ... tjah ...
                  Een oud huis waar je een warmtepomp in plaatst blijft in mijn ogen een oud huis, als je denkt dat de waarde van je huis stijgt vergeet dat maar !
                  Als je op een bepaalde leeftijd gekomen bent dan geef je gewoon onnodig geld uit en wordt het voor sommigen een fascinatie om zogezegd minder te verbruiken i.p.v. een investering, m.a.w. je verdiend dat nooit meer terug.
                  Je kan het uit principe doen voor het milieu uiteraard, maar draai het of keer het, het blijft een oude woning voor elke potentiële koper.

Ik weet niet hoe oud je bent Wim, maar met een uitgave van 25.000€ kan je veel winters overwinteren in het warme zuiden !

Trouwens er is ook nog een groot verschil in wat bedoelt wordt met verwarmen, voor sommigen is een frisse 19° al voldoende en voor anderen wordt het pas aangenaam vanaf een gezellige 22°
                  DAt verschil maakt heel veel uit of je wel of niet toekomt met je gekozen "nieuwe" verwarming

grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Wel Wim, wij hebben een drietal jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan als jij nu, wij hadden ook accumulatiekachels en we betaalden ons blauw.
                    Wij hebben toen gekozen om lucht-lucht warmtepomp te nemen, het minste breekwerk weet je wel ...

Als ik sommige mensen hier hun uitleg soms lees ... tjah ...
                    Een oud huis waar je een warmtepomp in plaatst blijft in mijn ogen een oud huis, als je denkt dat de waarde van je huis stijgt vergeet dat maar !
                    Als je op een bepaalde leeftijd gekomen bent dan geef je gewoon onnodig geld uit en wordt het voor sommigen een fascinatie om zogezegd minder te verbruiken i.p.v. een investering, m.a.w. je verdiend dat nooit meer terug.
                    Je kan het uit principe doen voor het milieu uiteraard, maar draai het of keer het, het blijft een oude woning voor elke potentiële koper.

Ik weet niet hoe oud je bent Wim, maar met een uitgave van 25.000€ kan je veel winters overwinteren in het warme zuiden !

Trouwens er is ook nog een groot verschil in wat bedoelt wordt met verwarmen, voor sommigen is een frisse 19° al voldoende en voor anderen wordt het pas aangenaam vanaf een gezellige 22°
                    DAt verschil maakt heel veel uit of je wel of niet toekomt met je gekozen "nieuwe" verwarming

grts
                    Sieg
                    Er is toch nog een behoorlijk verschil tussen een woning waar een lucht-lucht systeem aan geknutseld is als goedkope semi-oplossing, en een even oude woning met vloerisolatie en -verwarming en eventueel ventilo-type radiatoren.
                    En voor die 25.000 euro kan je inderdaad best wel ergens gaan overwinteren... maar niemand weet wat de toekomst in petto heeft. Net zo goed wordt je slecht te been of zelfs bedlegerig en dan zal je blijven wonen zolang het kan.
                    Hombre

Comment

Er is toch nog een behoorlijk verschil tussen een woning waar een lucht-lucht systeem aan geknutseld is als goedkope semi-oplossing, en een even oude woning met vloerisolatie en -verwarming en eventueel ventilo-type radiatoren.
                      En voor die 25.000 euro kan je inderdaad best wel ergens gaan overwinteren... maar niemand weet wat de toekomst in petto heeft. Net zo goed wordt je slecht te been of zelfs bedlegerig en dan zal je blijven wonen zolang het kan.
                      Ik zie genoeg huizen waar kreatieve - en enigszins betaalbare - oplossingen gebruikt zijn waar de bewoners kunnen mee leven (anders kan je - naar mijn gedacht als 75-jarige - beter meteen in je graf gaan liggen, dan heb je helemaal geen kosten meer).

De aangehaalde tekst van ecobouwers windt er geen doekjes om dat L/L warmtepompen hinderlijke luchtstromen kunnen veroorzaken en niet meer werken onder -7°C - en er dan een backup verwarming moet voorzien worden.
                      Een recente label A+ pelletkachel is je dan vergeven .

Over de waardestijging kan getwijfeld worden, maar ga eens kijken naar de intrinsieke kwaliteiten van wat er tegenwoordig - voor veel geld - als "gerenoveerd" wordt verkocht.
                      Als je dan graag nog een tijdje in je huis wil blijven wonen moet je de rekening maken hoeveel het je gaat kosten om het naar het gewenste comfort en verbruikskosten up te graden. Dan moet je soms water in de wijn doen.
                      Misschien toch beter elders (kleiner) gaan wonen ?
                      Maar nieuwbouw is nagenoeg onbetaalbaar.

PS: iedereen weet ongeveer hoeveel een auto verbruikt (alhoewel...) maar over wat aanvaardbare energiekosten zijn lopen de meningen erg uiteen.
                      Wie 3500l stookolie verstookte is blijkbaar heel tevreden over zijn investering in een warmtepomp, vooral omdat zijn huis niet erg energiezuinig is (buiten nieuwbouw - eveneens alhoewel... - is dit momenteel het doelpubliek voor een WP).
                      Wie - volgens het boekje - eerst de energieverliezen heeft aangepakt, verbruikt nu zo weinig dat er met een warmtepomp - weliswaar aan de huidige prijsverhouding gas/elektriciteit - nauwelijks nog winst te halen is (of het tegendeel).

Is TS enkel tevreden over zijn directe elektrische verwarming omdat hij tot nu toe zijn zonnestroom kon aanwenden, of omdat hij werkelijk weinig kWh/jaar gebruikt (in verhouding tot de grootte van het huis)?

Elke investering moet - buiten andere consideraties - afgewogen worden tov de te verwachten vermindering van het energieverbruik (zowel in kWh als in €).​ Hoe meer verbruik hoe meer "winst" .
                      Last edited by palombian; 16 december 2024, 16:33.

Comment

Ieder zijn idee daarover, het is niet omdat je, om het in jouw woorden te zeggen, een "geknutselde" nieuwe vloerverwarming legt dat je huis geen oud huis meer is !
                        Je bent tegenwoordig beter af met een lucht-lucht systeem dat een derde kost van het hier aangehaalde bedrag door Wim, want eer hij die uitgave kan terugverdienen ...
                        Dus Hombre, ik prik je ballonnetje maar even lek als je denkt dat je ooit een grote meerkost gaat kunnen vragen vanwege je warmtepomp met vloerverwarming en/of ventilo-type radiatoren.

En de simplistische uitleg van sommigen dat een lucht-lucht systeem niet meer werkt onder de -7° ... tjah we wonen op dat vlak op een plek waar het amper zo koud wordt.
                        En de persoon in kwestie verwarmd amper, dus zou hij daar ook geen enkel probleem mee moeten hebben en al zeker niet in een rijhuis waar je maar 2 gevels hebt.

Voor TS is het een afwegen, wil hij veel geld uitgeven dat hij hoogstwaarschijnlijk nooit meer terug gaat verdienen of een "goedkopere" oplossing zoeken die niet minder verwarmd dan die eerste.

Doch als je zoals TS gewend bent aan accumulatiekachels is er amper iets dat vergelijkbaar is qua comfort en gemak, dat is een feit dat zeker is !

grts
                        Sieg
                        Last edited by Sieg; 16 december 2024, 17:43.

Comment

Hier vlakbij is er een huis dat 2 jaar geleden van eigenaar veranderd is, daar hebben ze 1,5 jaar aan gewerkt, het is nu weer verkocht, en ze zijn binnen weer alles aan het uitbreken...
                          Ik denk dat je een woning best niet zelf verbouwt, want de volgende bewoners hebben niet altijd hetzelfde idee over hoe hun "perfecte woning" er uit moet zien.
                          Je kan er bijvoorbeeld een nieuwe keuken of badkamer in plaatsen, maar als de volgende bewoners die niet graag zien, dan wordt die bijna nieuwe keuken of badkamer er meteen weer uit gehaald om ze te vervangen door weer een andere.
                          Het geld dat je dan zelf hebt uitgegeven voor de verkoop zal je nooit terug krijgen als meerwaarde bij een verkoop.

Als je een wat oudere bestaande woning helemaal "uitkleedt", dan kan je die doorgaans wel laten voldoen aan de beste energielabels, als de vloeren er uit zijn, dan kunnen daar alle lagen in die nodig zijn voor vloerverwarming, de muren kunnen dan ook "ingepakt" worden, een nieuw dak zal er dan waarschijnlijk ook nog op moeten, en daar moeten ook nog zonnepanelen op komen.
                          Voor het verwarmingssysteem moet er een warmtepomp geplaatst worden, liefst met een grondboring.
                          Tel maar uit hoeveel dat allemaal zal kosten, en of het dan niet goedkoper is om gewoon de oude woning af te breken en er een volledig nieuwe te zetten.
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Hier vlakbij is er een huis dat 2 jaar geleden van eigenaar veranderd is, daar hebben ze 1,5 jaar aan gewerkt, het is nu weer verkocht, en ze zijn binnen weer alles aan het uitbreken...
                            Ik denk dat je een woning best niet zelf verbouwt, want de volgende bewoners hebben niet altijd hetzelfde idee over hoe hun "perfecte woning" er uit moet zien.
                            Je kan er bijvoorbeeld een nieuwe keuken of badkamer in plaatsen, maar als de volgende bewoners die niet graag zien, dan wordt die bijna nieuwe keuken of badkamer er meteen weer uit gehaald om ze te vervangen door weer een andere.
                            Het geld dat je dan zelf hebt uitgegeven voor de verkoop zal je nooit terug krijgen als meerwaarde bij een verkoop.

Als je een wat oudere bestaande woning helemaal "uitkleedt", dan kan je die doorgaans wel laten voldoen aan de beste energielabels, als de vloeren er uit zijn, dan kunnen daar alle lagen in die nodig zijn voor vloerverwarming, de muren kunnen dan ook "ingepakt" worden, een nieuw dak zal er dan waarschijnlijk ook nog op moeten, en daar moeten ook nog zonnepanelen op komen.
                            Voor het verwarmingssysteem moet er een warmtepomp geplaatst worden, liefst met een grondboring.
                            Tel maar uit hoeveel dat allemaal zal kosten, en of het dan niet goedkoper is om gewoon de oude woning af te breken en er een volledig nieuwe te zetten.
                            Er is naar mijn bescheiden mening toch nog een verschil tussen een andere keuken of badkamer installeren dan wel een complete vloerverwarming met recente warmtepomp te vervangen door ... dezelfde vloerverwarming en warmtepomp.
                            Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Dat is dus hetgeen ik hier probeer duidelijk te maken Bart
                              je mag je oude woning nog zo goed maken als je wilt, het blijft voor de potentiële nieuwe eigenaar een oude woning.

Hier op den buiten merken we dat genoeg, oude woningen die volledig zijn opgeknapt om te verkopen worden door de nieuwe eigenaars volledig opnieuw aangepast naar hun eigen wensen.
                              Er zijn er zelfs bij die het niet eens interesseert welke verwarming erin ligt of welke EPC score die heeft, het huis gaat toch plat tegen de grond, dus enkel opkopen voor de bouwgrond.
                              En dat laatste gebeurt steeds meer en meer op het platteland, en meestal wordt er dan een dubbelwoonst of triple woonst op dezelfde gerond geplaatst en als je wat verder naar het dorp gaat dan gooien ze de opgeknapte woningen plat voor een appartementsblokje .

Misschien is dat anders in een stad, dat weet ik niet uiteraard ...

grts
                              Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Hier op den buiten merken we dat genoeg, oude woningen die volledig zijn opgeknapt om te verkopen worden door de nieuwe eigenaars volledig opnieuw aangepast naar hun eigen wensen.
                                Er zijn er zelfs bij die het niet eens interesseert welke verwarming erin ligt of welke EPC score die heeft, het huis gaat toch plat tegen de grond, dus enkel opkopen voor de bouwgrond.

grts
                                Sieg
                                Sleutelfrase in de quote is "er zijn er zelfs bij..." waarbij je zelf aangeeft dat het eerder een uitzondering is die een goede verwarmingsinstallatie (in casu vloerverwarming en warmtepomp) gaat uitbreken.
                                Hombre

Comment

Working...
                                X