Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2025 is het eindjaar voor de mechanisch terug draaiende teller, maar hoe ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2025 is het eindjaar voor de mechanisch terug draaiende teller, maar hoe ...

Vermoedelijk zijn er nog een groot aantal mensen met volgend huispatroon.
    Ooit werd ons hier elektrische verwarming opgedrongen (technisch was er enkel keuze tussen diesel en elektriciteit) waar we steeds heel tevreden om waren.
    3 acumultoren (eentje voor de keuken, 2 voor eetplaats en salon) terwijl er in de slaapkamers een kleine directe verwarming staat (nog nooit gebruikt). Wel werd indertijd goed geïsoleerd.
    Maar, 2025 is dus het eindjaar voor de mechanische teller en komt de digitale teller er aan en weg het terugdraaivoordeel.
    Reist de vraag, hoe en waardoor moet ik de accumulatoren vervangen ? En ja, ik weet het een warmtepomp wordt nu overal in je strot geduwd alhoewel ik daar ook al veel ontevreden verhalen heb over gehoord. Maar, installeren van een warmtepomp (lucht-lucht of grond ...) zijn geen optie. Teveel kap en breekwerk om het netjes te houden.
    Voorlopig houden we elektrisch verwarmen als optie. Zijn er hier mensen die daar raad in kunnen geven ? Type, werking, aard ... Misschien wel even duiden dat de huidige mechanische teller beveiligd is op 48 A
    Mag ik op voorhand vragen de discussie rein te houden ? Dank bij voorbaat.
    Last edited by Wim.Vanmaele; 13 december 2024, 08:08.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

IR Panelen ? Sinds ik in september mijn mazoutketel vervangen heb in een warmtepomp (lucht/water) als hoofdverwarming in een vrijstaande woning, heb ik in de keuken een sierradiator vervangen door een IR paneel aan het plafond, net voor een grote glazenwand .(NW) is dus als buffer bedoelt. Dit enkel paneel kan de ruimte van 4.5 x 4 m perfect verwarmen ook al hangt deze niet in het midden van de kamer. Behaaglijke stralingswarmte die dan ook nog eens goed is tegen stijve en pijnlijke spieren. ... Paneel hier is 1500w gestuurd door een draadloze thermostaat.
    ps: er is wel een groot verschil in IR panelen, je hebt er van 100 € tot 2000€, met vanzelfsprekend een groot verschil in degelijkheid, prestatie en veiligheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
      IR Panelen ? Sinds ik in september mijn mazoutketel vervangen heb in een warmtepomp (lucht/water) als hoofdverwarming in een vrijstaande woning, heb ik in de keuken een sierradiator vervangen door een IR paneel aan het plafond, net voor een grote glazenwand .(NW) is dus als buffer bedoelt. Dit enkel paneel kan de ruimte van 4.5 x 4 m perfect verwarmen ook al hangt deze niet in het midden van de kamer. Behaaglijke stralingswarmte die dan ook nog eens goed is tegen stijve en pijnlijke spieren. ... Paneel hier is 1500w gestuurd door een draadloze thermostaat.
      ps: er is wel een groot verschil in IR panelen, je hebt er van 100 € tot 2000€, met vanzelfsprekend een groot verschil in degelijkheid, prestatie en veiligheid.
      Wat zijn uw ervaringen met de warmtepomp via lucht/water? Water via radiatoren, convectoren of vloerverwarming?
      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Ik vraag me af of het financieel de moeite loont om je accumulatoren te vervangen. Het terugdraaivoordeel is immers beperkt op het ogenblik dat je moet verwarmen (herfst/winter).

Comment

Ik zit met hetzelfde probleem.
          destijds een premie gekregen omdat ik elektrisch ging verwarmen.
          niet met accumulatie maar rechtstreeks.
          Een systeem van Masser, dat even voordelig was kwa verbruik dan accumulatie maar dan zonder die grootte bakken.
          met in de keuken (4×4,2) een radiator van 2KW en in de woonplaats/eetplaats (9×4) radiatoren in de vloer met in totaal 4,2 kw

Ik heb geen plaats voor radiatoren in de living. Het zou dus een WP lucht /lucht moeten worden.
          maar heb je dan niet steeds een gevoel van trek en lawaai?

mvg
          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Wat zijn uw ervaringen met de warmtepomp via lucht/water? Water via radiatoren, convectoren of vloerverwarming?
            Mijn ervaring, dat ik al veel eerder had moeten omschakelen naar comfort en gemak. Nu , mijn volledige gelijkvloers is vloerverwarming (8 kringen) en op de verdieping heeft de badkamer ook vloerverwarming (1 kring) en een sierradiator (handdoekdroger). De drie slaapkamers en dressing hebben elk een kleine plaatradiator. Dus mijn Vaillant warmtepomp heeft twee circuits/zones , 1 voor vloerverwarming (9kringen) met een max invoer temp van 40° en gestuurd door de sensocomfort thermostaat icm buitenvoeler, en een ander circuit/zone voor de radiatoren met een max invoertemp van 55° . In heel de woning een constante temperatuur van 24 ° (dag en nacht) met uitzondering van de slaapkamers bij nacht . Gisteren bij een buitentemperatuur van 2° een totaal elek. verbruik van 50Kwh (24u) . Daar zit dus ook het koken, verlichting, twee frigo's en 1 diepvriezer, en aparte warmtepomp boiler een desktopcomputer (16u) en 1 server (24u) en het opladen van een plugin hybride in. Voor de warmtepomp verbruikte ik gemiddeld 3500 l mazout per jaar. Dus ... ik ben tevreden van de warmtepomp.

Comment

Heb hier ook nog een terugdraaiende teller en eens opgezocht, staat nog niet op de planning en volgens info van Fluvius kan dat nog lang duren door hun achterstand, hopelijk is dat ook zo maar uiteraard geen garantie.
              Is voor velen een moeilijke situatie om in te schatten wanneer men aanpassingen miet doen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Waarom levert de installatie van een warmtepomp teveel problemen op ? Er moet 1 gat per buitenunit geboord worden om van binnenunit naar buitenunit te gaan. Denk dat dat al bij al meevalt.
                Ook qua lawaai valt dat goed mee. De ventilator van de buitenunit hoor je wel buiten, maar zo luid is dat niet. En binnen kan je de ventilator van die binnenunit voldoende instellen zodat dat allemaal heel goed meevalt.
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Heb hier ook nog een terugdraaiende teller en eens opgezocht, staat nog niet op de planning en volgens info van Fluvius kan dat nog lang duren door hun achterstand, hopelijk is dat ook zo maar uiteraard geen garantie.
                  Is voor velen een moeilijke situatie om in te schatten wanneer men aanpassingen miet doen.
                  Ja, ik, we zoals velen, staan nog niet op de planning. Maar ik vind het wel de moeite om toch stilaan vooruit te kijken op wat komen zal. Beter op voorhand de nuttige info, dan nadien onbezonnen beslissingen te moeten treffen.

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Parasol
                  Ik vraag me af of het financieel de moeite loont om je accumulatoren te vervangen. Het terugdraaivoordeel is immers beperkt op het ogenblik dat je moet verwarmen (herfst/winter).

Ik heb me ook die vraag gesteld. Wanneer ik enkele maanden terug op TV hoorde dat het overschakelen naar warmtepomp echt rendabel was heb ik mijn wiskunde moeten wissen.
                  Men sprak van een investering van om en nabij de 25000 Euro ....
                  Ik mag verdikke heel wat elektriciteit verkwanselen eer ik dat bedrag heb terug verdiend. Stel dat ik 1000 Euro kan besparen op de verwarmingsenergie die ik nodig heb, dan spreken we nog steeds van 25 jaar en dan hoop ik nog in het huis te wonen. Blijft natuurlijk het normale verbruik dat je hebt buiten verwarming en de bijkomende energie die je nodig hebt om je wamrtepompen in leven te houden.

Comment

Om een investering van 25.000 euro terug te verdienen zal je inderdaad al veel moeten besparen, en zal de warmtepomp ook minstens zo lang zonder problemen moeten blijven werken tot ze "terugverdiend" is.
                    Een warmtepomp met COP van 3 verbruikt maar 1/3 ten opzichte van rechtstreeks elektrisch verwarmen met weerstanden.
                    Maar het grootste probleem is dat je een elektrische verwarmingsinstallatie niet zomaar kan vervangen door een warmtepomp systeem.
                    Een lucht-lucht warmtepomp (die je in de zomer ook als airco kan gebruiken) is dan de simpelste oplossing, je kan dan eventueel nog de elektrische verwarming laten liggen als "back-up"(voor de heel koude winterdagen als de warmtepomp te weinig warmte levert).
                    Bij een centraal verwarmingssysteem is de ombouw een stuk gemakkelijker met een lucht-water warmtepomp, zeker als er dan al vloerverwarming ligt (bij een systeem met radiators moeten de radiators groot genoeg zijn om met een lagere temperatuur voldoende warmte af te geven).

Ik heb eigenlijk wel de indruk dat de winstmarges op warmtepompen enorm hoog zijn, als er ergens subsidies op worden gegeven, dan gaat de prijs meestal ook mee omhoog.
                    Dat zie je aan de zonnepanelen, die zijn ook heel wat goedkoper geworden nadat de subsidies afgeschaft zijn, bij EV's hebben ze een maximumprijs opgegeven waardoor sommige auto's zelfs tijdelijk goedkoper geworden zijn (net onder de 40.000 euro) om ze nog verkocht te krijgen.

Kijk eens naar de prijzen van zwembad warmtepompen, de gebruikte technologie is ongeveer dezelfde als die van een lucht/water warmtepomp voor de verwarming van een woning, maar de warmtepomp voor een woning is vele malen duurder.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht

Mijn ervaring, dat ik al veel eerder had moeten omschakelen naar comfort en gemak. Nu , mijn volledige gelijkvloers is vloerverwarming (8 kringen) en op de verdieping heeft de badkamer ook vloerverwarming (1 kring) en een sierradiator (handdoekdroger). De drie slaapkamers en dressing hebben elk een kleine plaatradiator. Dus mijn Vaillant warmtepomp heeft twee circuits/zones , 1 voor vloerverwarming (9kringen) met een max invoer temp van 40° en gestuurd door de sensocomfort thermostaat icm buitenvoeler, en een ander circuit/zone voor de radiatoren met een max invoertemp van 55° . In heel de woning een constante temperatuur van 24 ° (dag en nacht) met uitzondering van de slaapkamers bij nacht . Gisteren bij een buitentemperatuur van 2° een totaal elek. verbruik van 50Kwh (24u) . Daar zit dus ook het koken, verlichting, twee frigo's en 1 diepvriezer, en aparte warmtepomp boiler een desktopcomputer (16u) en 1 server (24u) en het opladen van een plugin hybride in. Voor de warmtepomp verbruikte ik gemiddeld 3500 l mazout per jaar. Dus ... ik ben tevreden van de warmtepomp.
                      Bedankt voor de uitgebreide toelichting!
                      Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht

Ik heb me ook die vraag gesteld. Wanneer ik enkele maanden terug op TV hoorde dat het overschakelen naar warmtepomp echt rendabel was heb ik mijn wiskunde moeten wissen.
                        Men sprak van een investering van om en nabij de 25000 Euro ....
                        Ik mag verdikke heel wat elektriciteit verkwanselen eer ik dat bedrag heb terug verdiend. Stel dat ik 1000 Euro kan besparen op de verwarmingsenergie die ik nodig heb, dan spreken we nog steeds van 25 jaar en dan hoop ik nog in het huis te wonen. Blijft natuurlijk het normale verbruik dat je hebt buiten verwarming en de bijkomende energie die je nodig hebt om je wamrtepompen in leven te houden.
                        Toch blijf ik het vreemd vinden dat wanneer het over energie of isolatie gaat, het steeds komt tot de opmerking "wanneer heb ik dat terugverdiend". Terwijl men het toch ook over comfort heeft. Een keuken van 25.000 euro wordt nog alleen over de kleur gediscussieerd. Een nieuwe badkamer van 25.000 euro? Gaan we voor zwarte of bronzen kranen?
                        Geen persoonlijke opmerking trouwens, Wim.
                        Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Dat zie je aan de zonnepanelen, die zijn ook heel wat goedkoper geworden nadat de subsidies afgeschaft zijn, bij EV's hebben ze een maximumprijs opgegeven waardoor sommige auto's zelfs tijdelijk goedkoper geworden zijn (net onder de 40.000 euro) om ze nog verkocht te krijgen.
                          "Om ze nog verkocht te krijgen". Dat is nu wel héél kort door de bocht Maar verder ga ik het hier niet over hebben
                          Hombre

Comment

"Om ze nog verkocht te krijgen". Dat is nu wel héél kort door de bocht Maar verder ga ik het hier niet over hebben
                            Het ging daarbij over elektrische auto's die iets over de 40.000 euro zaten, door de prijs daarvan te laten zakken tot net onder die 40.000 euro kregen particuliere kopers 5.000 euro subsidies, dat zorgde er bijvoorbeeld voor dat een Tela Model 3 nog binnen die regeling viel.
                            Zonder de prijsaanpassing van de Tesla Model 3 zouden veel klanten naar een andere optie (ander merk) hebben gezocht die wel binnen de subsidieregeling viel om te kunnen profiteren van de 5.000 euro korting.
                            Ik ken zelf iemand die daardoor beslist heeft om een Tesla Model 3 te kopen (en die Tesla kost ondertussen ook terug meer dan 40.000 euro).

De Dacia New Spring die ik besteld heb was goedkoper dan 20.000 euro, daar zal ik maar zo'n 4000 euro subsidies op krijgen waardoor die uiteindelijk iets meer dan 12.000 euro zal kosten (25% subsidies voor elektrische auto's onder de 20.000 euro).
                            De subsidie is op tijd aangevraagd (de dag dat aangekondigd werd dat de subsidie vroegtijdig stopgezet zou worden, de verkoper zei tijdens het opmaken van de bestelbon dat het die ochtend in de kranten stond, ik wist het niet toen ik naar de garage reed om die Spring te bestellen), maar het zal nog een tijdje duren voor mijn auto geleverd wordt.
                            Ondertussen ben ik nog in de garage geweest, de verkoper vertelde dat er die laatste dagen dat je de subsidie kon krijgen nog heel wat klanten "stonden te springen voor een Spring" (een van mijn broers heeft er ook eentje besteld).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Toch blijf ik het vreemd vinden dat wanneer het over energie of isolatie gaat, het steeds komt tot de opmerking "wanneer heb ik dat terugverdiend". Terwijl men het toch ook over comfort heeft. Een keuken van 25.000 euro wordt nog alleen over de kleur gediscussieerd. Een nieuwe badkamer van 25.000 euro? Gaan we voor zwarte of bronzen kranen?
                              Geen persoonlijke opmerking trouwens, Wim.
                              Terug "On Topic"

Jawel ik stel me inderdaad de vraag hoe het zit met het terugverdien-model. Dat luxe en gemak geld kost is logisch. Ik heb hier nergens de opmerking gemaakt dat de huidige verwarming niet voldoet en we er niet gelukkig mee zijn. Trouwens, die accumulatoren staan er nu meer dan 30 jaar en op die periode heb ik 1 motor moeten vervangen. Dus klagen hoor je mij niet doen.
                              Dat het erugverdienproject zich stelt is logisch.
                              Indien je iets vervangt of aankoopt ga je toch eerst vergelijken en kijken indien de investering die je zal doen verantwoord is. Luxe, comfort, ... en de te doene investering (terugverdienmodel) zijn daar bepalende faktoren in. Bij ons is het doorslaggevend argument dat terugverdienmodel. Mijne bruine is geen grabbelton, nooit geweest. ​

Comment

Working...
                              X