Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiegebruik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

De eerste 5kVA - 6000Wp zonnepanelen kostten in 2011 nog €21K maar daar kent iedereen het verhaal intussen wel van.
    De tweede set 4.6kVA - 6000Wp kostte €6K en de 15kWh batterij na subsidie €5.4K in 2021
    De WP boiler was na subsidie €3K dit jaar.

Bijkomend hebben we een airco geplaatst (eerst enkel bedoeld voor afkoeling) begin 2021 voor €2.6K
    De plug-in hybride auto was sowieso een vervanging van een diesel die problemen ging opleveren bij de keuring.

Met de tweede set panelen en batterij sparen we 5000kWh elektriciteit per jaar.
    We zien ook elk jaar €1000 minder brandstofverbruik met de auto.
    Nu is het afwachten wat de winter brengt maar ik denk wel dat het aandeel gas flink naar beneden kan. Vroeger verbruikten we rond 1400m³ en ik hoop nu onder 400m³ te blijven.
    Elektriciteit zal met de L-L WP en WP boiler anderzijds wel hoger uitvallen maar ook daar verwacht ik maximaal 3500kWh te verbruiken.

Je kan beginnen argumenteren over terugverdientijd en dan zeker naar de boiler toe, maar ecologie vind ik ook belangrijk. Gisteren trok ik trouwens de achterdeur open en ik werd instant verwelkomd door de stank van alle houtkachels uit onze woonwijk. Gezond hoor
    Dus als ik het zo wat bekijk dan ben je binnen ongeveer 20 jaar break-even ?
    Dat als er geen verdere kosten zijn ondertussen uiteraard
    Maar het gevoelsmatig het klimaat helpen doet uiteraard ook veel

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Dus als ik het zo wat bekijk dan ben je binnen ongeveer 20 jaar break-even ?
      Dat als er geen verdere kosten zijn ondertussen uiteraard
      Maar het gevoelsmatig het klimaat helpen doet uiteraard ook veel

grts
      Sieg
      Ik neem de GSC ook graag mee in mijn vergelijking en dan gaat het veel sneller. Ook de eerste panelen waren fiscaal zeer gunstig.
      Last edited by frank207be; 1 december 2023, 10:44. Reden: veel

Comment

Schrijft een persoon die op zijn vakantieadres met een houtvuur verwarmt

Zoals je zelf zegt, ieder voor z'n eigen deur vegen hé i.p.v. te wijzen naar anderen ;-)

grts
        Sieg
        Om Mitterand aan te halen : 'et alors ?'

Die houtkachel staat daar van de tijd dat de problematiek nog niet zo acuut was. Voor de rest is het geen schande om van gedacht te veranderen.
        Gemiddeld wordt er maar 1 kuub per jaar verstookt en niet in een dicht bewoonde regio zoals Vlaanderen.

De luchtkwaliteit komt hier trouwens aan de grens van 35 microgram/m3 waarop een stookadvies wordt gegeven:

Mijn belangrijkste argument was trouwens dat hout- en pelletkachels ook veel geld kosten en qua verbruik aan marktprijzen niet goedkoper zijn (de hele bevolking kan niet stoken met paletten en snoeihout).
        De tijd met hout te zagen en te klieven kan ook beter besteed worden aan het dak (en de rest van het huis) goed te isoleren.

Spijtig genoeg kan wat aan kachels is besteed geen tweede keer worden uitgegeven (en zullen ze dus nog lang de lucht vervuilen).

In tegenstelling tot frank207be (en zonder kritiek) is de vermindering van het gasgebruik hier tot nu volledig gerealiseerd door betere isolatie, luchtdichtheid en efficiënte ventilatie. Dit kost - op 12W elektriciteit en een paar filters per jaar na - voor de rest niets. Er is hier ook niet de mogelijkheid om veel PV panelen te plaatsen.
        Ik heb al meermaals mijn twijfels geuit over de besparingsmogelijkheden met nieuwe technieken alleen.
        Frank's ervaringen duiden aan dat een WP in een oudere woning momenteel enkel rendabel kan zijn bij voldoende hoge buitentemperaturen (en dus wijst naar een hybride oplossing). Wordt zeker vervolgd.

Wat de zonnepanelen en de batterij betreft lijkt de door Black B@ndit aangehaalde terugverdientijd zeker realiseerbaar. Later meer hierover na ontvangst jaarafrekening.
        Last edited by palombian; 1 december 2023, 10:32.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Die houtkachel staat daar van de tijd dat de problematiek nog niet zo acuut was. Voor de rest is het geen schande om van gedacht te veranderen.
          Gemiddeld wordt er maar 1 kuub per jaar verstookt en niet in een dicht bewoonde regio zoals Vlaanderen.

De luchtkwaliteit komt hier trouwens aan de grens van 35 microgram/m3 waarop een stookadvies wordt gegeven:

Mijn belangrijkste argument was trouwens dat hout- en pelletkachels ook veel geld kosten en qua verbruik aan marktprijzen niet goedkoper zijn (de hele bevolking kan niet stoken met paletten en snoeihout).
          De tijd met hout te zagen en te klieven kan ook beter besteed worden aan het dak (en de rest van het huis) goed te isoleren.

Spijtig genoeg kan wat aan kachels is besteed geen tweede keer worden uitgegeven (en zullen ze dus nog lang de lucht vervuilen).

In tegenstelling tot frank207be (en zonder kritiek) is de vermindering van het gasgebruik hier tot nu volledig gerealiseerd door betere isolatie, luchtdichtheid en efficiënte ventilatie. Dit kost - op 12W elektriciteit en een paar filters per jaar na - voor de rest niets. Er is hier ook niet de mogelijkheid om veel PV panelen te plaatsen.
          Ik heb al meermaals mijn twijfels geuit over de besparingsmogelijkheden met nieuwe technieken alleen.
          Frank's ervaringen duiden aan dat een WP in een oudere woning momenteel enkel rendabel kan zijn bij voldoende hoge buitentemperaturen (en dus wijst naar een hybride oplossing). Wordt zeker vervolgd.

Wat de zonnepanelen en de batterij betreft lijkt de door Black B@ndit aangehaalde terugverdientijd zeker realiseerbaar. Later meer hierover na ontvangst jaarafrekening.
          Betere isolatie zou hier op €75-100K komen, dwz volledige buitengevel strippen, oude amateuristisch geplaatste glaswol verwijderen, en dan opnieuw heropbouwen vanaf extra fundering en liefst met steen. Onze ramen zijn trouwens in 2009 vervangen met glas k/1.3 en die zouden dan ook volledig vernieuwd moeten worden. Ook onze vijver moet dan weg omdat deze pal naast het huis ligt.

Comment

Betere isolatie zou hier op €75-100K komen, dwz volledige buitengevel strippen, oude amateuristisch geplaatste glaswol verwijderen, en dan opnieuw heropbouwen vanaf extra fundering en liefst met steen. Onze ramen zijn trouwens in 2009 vervangen met glas k/1.3 en die zouden dan ook volledig vernieuwd moeten worden. Ook onze vijver moet dan weg omdat deze pal naast het huis ligt.
            Gelukkig heb je meer (grond)oppervlakte dan wie in de stad woont om hernieuwbare energie uit te halen.
            Je vijver misschien ?

Comment

Gelukkig heb je meer (grond)oppervlakte dan wie in de stad woont om hernieuwbare energie uit te halen.
              Je vijver misschien ?
              Nah... Onze tuin is eerder minuscuul. Het perceel is maar 322m² en onze tuin ligt op een smalle strook aan de zijkant van het huis wat maar weinig opties over laat.

Comment

Nah... Onze tuin is eerder minuscuul. Het perceel is maar 322m² en onze tuin ligt op een smalle strook aan de zijkant van het huis wat maar weinig opties over laat.
                Dan zijn wij met 213m2 nog niet zo slecht af, met in beide gevallen te weinig plaats voor zelfs maar een grondboring.
                De energietransitie is uitgevonden door/voor mensen die groot wonen .

Comment

En daarmee dat ik steeds tegen je zeg, eerst ook eens rondom kijken en niet enkel maar jezelf schouderklopjes geven
                  Heeft U er ooit bij stilgestaan dat mensen misschien wel met hout verwarmen vanwege financiële moeilijkheden, niet iedereen kan zich een buitenverblijf permitteren om aldaar dan wel met hout te gaan stoken

En wat betreft investeringen die gedaan zijn, U moet niet steeds maar zeggen dat ik uitvluchten zoek
                  Ik ben op 2 jaar tijd van EPC score F naar EPC score B gegaan en dat in een zelfgebouwd huis van ondertussen nu een 30 jaar oud !
                  Dus ik weet maar al te goed waarover ik spreek met andere woorden.
                  Maar ik heb enkel investeringen gedaan die ik makkelijk en binnen korte tijd kan terugverdienen, maximum 7 jaar

Ik wacht nog af tot ik mijn afrekening in februari gekregen heb van Engie en dan pas zal ik hier mijn ervaringen neerschrijven wat ik mij bespaart heb met de veranderingen
                  Ik doe geen natte vinger werk, dus berekeningen maken die op theorie gefundeerd is, enkel zoals ik hier op het ganse forum trouwens doe op ervaringen in real life

grts
                  Sieg

Comment

En daarmee dat ik steeds tegen je zeg, eerst ook eens rondom kijken en niet enkel maar jezelf schouderklopjes geven
                    Heeft U er ooit bij stilgestaan dat mensen misschien wel met hout verwarmen vanwege financiële moeilijkheden, niet iedereen kan zich een buitenverblijf permitteren om aldaar dan wel met hout te gaan stoken

En wat betreft investeringen die gedaan zijn, U moet niet steeds maar zeggen dat ik uitvluchten zoek
                    Ik ben op 2 jaar tijd van EPC score F naar EPC score B gegaan en dat in een zelfgebouwd huis van ondertussen nu een 30 jaar oud !
                    Dus ik weet maar al te goed waarover ik spreek met andere woorden.
                    Maar ik heb enkel investeringen gedaan die ik makkelijk en binnen korte tijd kan terugverdienen, maximum 7 jaar

Ik wacht nog af tot ik mijn afrekening in februari gekregen heb van Engie en dan pas zal ik hier mijn ervaringen neerschrijven wat ik mij bespaart heb met de veranderingen
                    Ik doe geen natte vinger werk, dus berekeningen maken die op theorie gefundeerd is, enkel zoals ik hier op het ganse forum trouwens doe op ervaringen in real life

grts
                    Sieg
                    Heb ik jou, of iemand anders hier ooit persoonlijk opmerkingen gegeven over hoe hij zijn leven leidt ?
                    Over op de man af gesproken !

Mijn mening over dergelijke manier van discussieren en de maatschappelijke strekking hierachter - althans op dit forumonderdeel - is reeds bekend.

Alhoewel ik het je niet persoonlijk kwalijk neem, ben ik bezorgd over de verspreiding van deze manier van denken. Dit is de reden waarom ik jou, na lang aarzelen, toch op mijn negeerlijst zet.

Spijtig genoeg heeft dit ook mijn zin om foto's te maken en te posten doen vergaan.
                    Gelukkig zijn er nog fora waar het vanzelfsprekend is om bij het onderwerp te blijven.

Groeten

Comment

• Zoals beloofd onze jaarafrekening van Ecopower (met 2 personen, verwarming SWW en kookplaten op gas): € 175,77.
                      Dit voor 851 kWh afname en 1516 injectie.

Totaal verbruik was 2251 kWh, wat bij de goedkoopste leverancier op de V-test € 715 zou kosten (32ct/kWh all-in).
                      Er is dus € 539 minder betaald, wat de investering van € 4250 voor PV+batterij op 7,9 jaar zou terugbetalen.

Er is € 111 capaciteitstarief aangerekend, zonder zou het maar 6,5 jaar zijn.
                      Anderzijds zorgde de batterij (volledig automatisch) voor een beperking van de piek tot maximum 2,5 kWh wat tov het gemiddelde volgens de VREG van 4,2 kWh ong. € 70 per jaar uitspaart.

Vanaf januari zal het injectietarief verminderen met 3,5ct, maar ook het afnametarief met 1,25 ct, wat samen met de variatie in de zonneopbrengst en de marktprijzen geen grote veranderingen zou moeten teweegbrengen.

En nee, wij verlichten niet met kaarsen, blijven niet thuis wanneer de zon schijnt om de wasmachine aan te zetten en drogen niet in de woonkamer maar bijna altijd in de (warmtepomp)droogkast .

PS: zoals meermaals opgemerkt zal door het wegvallen van de subsidies de terugverdientijd op dit moment waarschijnlijk langer zijn.
                      Voortgaande op het huidig aantal cycli zal de batterij de geclaimde levensduur van 16 jaar halen.
                      Weliswaar met verminderende capaciteit (tot minimum 60% gegarandeerd), maar omdat een belangrijke taak de korte termijn buffering is zal dat het nut niet evenredig verminderen.
                      Ik zal blij zijn dat ik dat nog kan meemaken.
                      Last edited by palombian; 8 december 2023, 17:57.

Comment

• Met een dynamisch tarief valt er nog wat meer te recupereren (of toch minder uit te geven) maar dan ben je haast verplicht om de hele energiewinkel te laten besturen volgens het dynamisch tarief, anders ben je nog duurder uit. En dat capaciteitstarief, zoals de regels nu zijn slaat het ook nergens op. Met véél moeite (toch als met een warmtepomp, elektrisch koken en elektrisch rijden) kan je op jaarbasis 250 euro besparen. Ik ken er al een aantal die er zich gewoon bij neerleggen en 10kW piek betalen. Waarom niet zoals in Zweden? Daar is het capaciteitstarief gekoppeld aan dag en nacht tarief. En dat is ook logisch, 's nachts is de vraag naar grote vermogens een stuk kleiner. Maar hier legt men gewoon een soort extra taks op zonder enige logica en staat men verbaast te kijken dat er tegenstand is.
                        Last edited by Hombre; 9 december 2023, 07:32. Reden: Typo
                        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Totaal verbruik was 2251 kWh, wat bij de goedkoopste leverancier op de V-test € 715 zou kosten (32ct/kWh all-in).
                          Er is dus € 539 minder betaald, wat de investering van € 4250 voor PV+batterij op 7,9 jaar zou terugbetalen.
                          Dat is maar een klein deel van het geheel dat je aankaart.
                          Die prijs all in is deze maand misschien 32 cent per kWh maar dat kan evengoed eens 64 cent zijn als dat het 23 kan zijn.
                          Vorig jaar is het zelfs eens tot 67 cent geweest tijdens de donkere maanden en als je dan dan moet aankopen omdat uw batterij toch niet altijd voldoende geladen is, dan is ook uw afrekening een heel stuk hoger.
                          Wacht maar tot je ook ooit eens een EV hebt, ge zult dan wel minder lachen.
                          Ik weet dat je daar niet meteen voor staat te springen, maar situaties veranderen soms veel sneller als dat men zelf wil.
                          Verder vergeet je ook te melden dat je regelmatig elders verblijft (buitenverblijf of vakantie?) en dat je ook daar verbruik hebt.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Dat is maar een klein deel van het geheel dat je aankaart.
                            Die prijs all in is deze maand misschien 32 cent per kWh maar dat kan evengoed eens 64 cent zijn als dat het 23 kan zijn.
                            Vorig jaar is het zelfs eens tot 67 cent geweest tijdens de donkere maanden en als je dan dan moet aankopen omdat uw batterij toch niet altijd voldoende geladen is, dan is ook uw afrekening een heel stuk hoger.
                            Wacht maar tot je ook ooit eens een EV hebt, ge zult dan wel minder lachen.
                            Ik weet dat je daar niet meteen voor staat te springen, maar situaties veranderen soms veel sneller als dat men zelf wil.
                            Verder vergeet je ook te melden dat je regelmatig elders verblijft (buitenverblijf of vakantie?) en dat je ook daar verbruik hebt.
                            En dat er maar verwarmd wordt tot 19° in huis, dat maakt ook een wereld van verschil uiteraard

grts
                            Sieg

Comment

• Ik denk dat met ons verbruik dynamisch tarief overkill is.
                              De enige verbruikers waarbij de timing zou kunnen aangepast worden is de wasmachine en de vaatwas, en die gebruiken niet zoveel (en wij zetten bij mooi weer de timer toch al volgens de voorspelde zonuren).
                              En voor de oven (en de inductiekookplaat die we vroeg of laat toch gaan hebben) kan je toch moeilijk wachten tot de stroom goedkoop is ?

Wanneer we een elektrische auto kopen zal die ook niet via een eigen laadpaal geladen worden maar met een draad over de stoep (of mogelijk in de autostaanplaats of anders aan een publieke laadpaal).
                              Als gepensioneerde heb ik tijd om 24h te wachten tot de batterij vol is.
                              En bij een warmtepomp is het enkel nuttig als je vloerverwarming of betonkernactivering hebt om de warmte op te slaan.

Keep It Simple Stupid.

PS: het capaciteitstarief is vooral nadeling voor wie - zoals wij - weinig elektriciteit aankoopt. Bij een hoger verbruik wordt dat - als je niet te gek doet - gecompenseerd door de lagere netkosten per kWh.
                              Maar zoals reeds opgemerkt is het feit dat je voor een hele maand betaalt aan de piek die je één keer hebt behaald niet erg stimulerend om er op te letten (daarom ben ik erg bij met mijn Chinese brol batterij die dat vanzelf regelt).
                              Last edited by palombian; 9 december 2023, 18:43.

Comment

Wanneer we een elektrische auto kopen zal die ook niet via een eigen laadpaal geladen worden maar met een draad over de stoep (of mogelijk in de autostaanplaats of anders aan een publieke laadpaal).
                                Maar dat gaat ook niet gratis zijn, als je elders laadt, dan moet je die kost bij uw verbruik van thuis bijtellen.
                                En een draad over de stoep mag op de meeste plaatsen helemaal niet.

Als gepensioneerde heb ik tijd om 24h te wachten tot de batterij vol is.
                                Gepensioneerd of niet, je zal nergens 24 uur kunnen blijven staan laden zoals je dat thuis zou kunnen doen, tenzij op een privé-domein natuurlijk.
                                Aan een laadpaal moet je weg eens vol en als dat in het midden van de nacht is, dan kunt ge maar beter zo vroeg mogelijk opstaan om uw auto te verplaatsen.

Maar zoals reeds opgemerkt is het feit dat je voor een hele maand betaalt aan de piek die je één keer hebt behaald niet erg stimulerend om er op te letten (daarom ben ik erg bij met mijn Chinese brol batterij die dat vanzelf regelt).
                                Mocht je een EV hebben en toch thuis laden, dan ben je bijna niets meer met je batterij.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X