Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet een verbod komen op accu auto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

    Je begrijpt het verkeerd Hombre wij zijn totaal geen klimaat ontkenners, wie de realiteit “wil zien”
    weet dat de huidige generatie EV’s momenteel nog even vervuilend is dan gelijk welke andere auto’s,
    gerekend van productie tot recyclage wel te verstaan.
    U en iedereen zullen al wel gemerkt hebben dat je wekelijks leest dat een of andere firma een ander type
    batterij uitgevonden heeft die minder schadelijk is voor het milieu, die “nog sneller” kan laden en noem maar op, bij mij wil dat zeggen dat de huidige nog ver van op punt staan, zo simpel is het.
    Ik heb totaal geen twijfels over de EV op zich, maar wel grote twijfels over de batterijen en wat
    er voor nodig is.

    Ah! de zelfverklaarde eco-realisten. Noem jezelf een realist en je degradeert de rest meteen tot onrealistisch. Van de 1000 wetenschappers geven 995 aan dat de mens aan de oorzaak ligt van het veranderende klimaat. Dan ben ik, zelfs met een kritische blik, sterk geneigd om die overgrote meerderheid te volgen in plaats van één of andere clown met sloefkes aan die achter zijn pc al die feiten naast zich neer legt. Follow the money, wie heeft er baat bij om om te schakelen naar BEV's? Een wereldwijd complot? Voor wie? Maar kijk dan eens naar wie er de nadelen van heeft: de olie-industrie. Het grootste olie bedrijf alleen al, Aramco, heeft zo op 1 kwartaal een winst kunnen boeken van bijna 50 miljard dollar.
    Natuurlijk blijven we olie nodig hebben, en niet enkel voor voertuigen. En toch is die olievoorraad niet oneindig. Mogelijk gaan wij er geen last meer van tekorten hebben, onze kleinkinderen haast zeker wel.
    Dat een EV bij productie meer CO2 produceert dan een ICE is op dit ogenblik nog een feit maar die achterstand wordt steeds meer weggewerkt. In ieder geval is in het totaalplaatje van productie tot recyclage de EV ruimschoots in het voordeel door de CO2-arm gebruik, zelfs als die energie door bruinkool wordt opgewekt maar vanzelfsprekend nog een pak lager door andere manieren van stroomvoorziening. Ik ga het verhaal niet opnieuw doen, zoek het even op.
    En ja, er wordt volop onderzoek gedaan naar betere batterijen. Ga je daar op wachten, succes dan. De verbrandingsmotor bestaat sinds 1860 en nu nog worden er ieder jaar aanpassingen gedaan om die motor beter/zuiniger/milieuvriendelijker te maken. Vergelijk maar eens een auto van de jaren 60-70 met een moderne wagen. Dat zal met een BEV niet anders zijn of worden.

    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

      Ik denk niets, ik stel vast hoe het is met het gebruik dat wij hebben met de EV en dat is met de actuele infrastructuur, technologie, autonomie, prijzen en dergelijke helemaal nog niet wat het moet zijn.
      Met wat langere ritten is het eerder stresserend dan aangenaam om rijder en vooral veel tijdverlies onderweg.
      Ik weet het, de ene EV is de andere niet maar Hombre trekt zijn privé gebruik met voldoende tijd, vooral korte ritten en dergelijke door naar mensen die ook professioneel op de baan zitten en regelmatig lange ritten moeten doen.
      Als je normaal op 2,5 uur bij je klant bent, daar een meeting hebt van 3 uur en terug 2,5 uur naar huis rijdt, dan kan dit met een middaguur bijna op een normale werkdag gebeuren.
      Als je hetzelfde moet doen met een EV en nog minstens twee keer onderweg een uur verliest om te laden, dan is dat een grote impact op uw dagelijkse bezigheden.
      Net als een Ligier kan voldoen voor sommige mensen die 1 keer per week naar de winkel in het dorp rijden, zal die niet voldoen voor iemand dat dagelijks honderden kilometers moet rijden.
      Ieders gebruik is anders en niet iedereen heeft dezelfde ervaring, voor de ene is het goed en voor de andere nog te veel nadelen.
      Laadpalen zijn er ja, maar onvoldoende beschikbare snelladers.
      Het grote verschil met benzine of diesel is op de snelweg.
      Met een benzine of diesel neemt het verbruik af door langere tijd aan constante snelheid te rijden, met een EV neemt het verbruik net toe.
      Met een diesel heb ik 1 keer getankt voor meer dan 1000 km en 5 minuten verloren.
      Met een EV op hetzelfde aantal km minstens 4 à 5 uur aan snellader of bijna 30 uur aan een standaard laadpaal.
      De tijd van kabel nemen, aansluiten, sessie starten en kabel terug wegzetten is bijna de tijd van 1 keer tanken voor 1000 km.
      Kostprijs van het verbruik met de EV is hier anders nog altijd duurder dan diesel, een EV kost anders ook veel meer.
      Laadinfrastructuur kan op veel plaatsen beter ja. En toch ken ik mensen die professioneel 100.000 km op een jaar doen met een BEV. Je kan alle nadelen op een hoop gooien maar dat is voor een minderheid de realiteit.
      Als je 2,5 uur rijdt en dan 1 uur moet laden heb je niet de juiste wagen of niet de juiste laadpaal/laadpas. Als ik met mijn wagen 2.5 uur rij en die afstand wil "bijladen" ben ik op 10, max 15 minuten weer weg van de laadpaal. In een ideale wereld kan je bij die klant ook laden tijdens de meeting, dat kan nu al bij veel bedrijven. De door u aangehaalde 1000km zal ik een tweetal keer moeten pauzeren, tweemaal een 20 minuten. Net voldoende voor even de benen te strekken, een frisdrank te gaan halen en een plasbeurt. En ja misschien in de winter nog een derde korte laadbeurt van 10 minuten. %aar zeker geen "4 à 5 uur". Mijn verbruik zit ook duidelijk een stuk onder de kostprijs van diesel, maar dat interesseert me zelfs niet zoveel, ik koop geen BEV om goedkoper te rijden. Dan kocht ik wel een 10 jaar oud dieseltje.
      Zoals je al eerder aangaf zijn dit jouw ervaringen (enfin, die van jouw vrouw) met een firmawagen. Ik begrijp prima dat dit niet de beste keuze was maar zeker niet veralgemenen aub. Met een Ligier zou uw vrouw ook terecht niet tevreden geweest zijn, waarom zou ze dat zijn met de huidige (slechte) verplichte keuze?

      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Je kan alle nadelen op een hoop gooien maar dat is voor een minderheid de realiteit.
        De meerderheid dat ik ken met een EV zou dit indien het kan actueel nooit (meer) als enige wagen willen hebben tot alles wat verbetert.

        In een ideale wereld kan je bij die klant ook laden tijdens de meeting, dat kan nu al bij veel bedrijven.
        De meerderheid van de bedrijven dat ze bezoekt, heeft helemaal geen laadpaal.
        De ideale wereld is er dus nog niet, maar zullen we die ooit hebben als iedereen een EV heeft?

        Zoals je al eerder aangaf zijn dit jouw ervaringen (enfin, die van jouw vrouw) met een firmawagen. Ik begrijp prima dat dit niet de beste keuze was maar zeker niet veralgemenen aub.
        Dat veralgemenen is toch iets wat je eigenlijk zelf ook doet?
        Ik kaart enkel onze ervaring aan, ik heb nog nooit beweerd dat uw of iemand anders ervaring niet anders kan zijn, maar u bent altijd de eerste om kritiek te geven op een weergave zoals wij dat ervaren.
        Wees blij dat uw wagen aan uw verwachtingen voldoet volgens uw situatie.

        En nogmaals ik heb niets tegen een EV, die wagen is verder heel goed, maar wel tegen de actuele nog te grote beperkingen ervan.
        Die beperkingen zijn er uiteraard ook niet elke dag, wel bij langere ritten en snelweg en dat is heel vervelend.
        Volgende generatie batterijen zullen hopelijk forse verandering brengen in deze situatie.
        Een andere oplossing is misschien met pensioen gaan, dan hebben we weer wat meer tijd (alhoewel). LOL
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
          Is het bij jullie nog niet opgekomen dat er ook mensen met een BEV rijden, die gewoon... een auto zijn gaan kopen? Niet meer en niet minder.

          Ik kijk naar mezelf. Ik was al een tijdje aan zoeken naar een andere wagen. Wat de "bekende merken" op de markt brengen stond ons niet aan. Oude techniek, veel marketingpraatjes, veel schermpjes, veel lichtjes (met één miljoen kleuren, dat is blijkbaar héél belangrijk tegenwoordig), veel gedoe in het interieur, en ook wel veel te dure prijzen voor wat het is, lange lijsten met opties waardat je je telkens in vastrijdt, anderhalf jaar wachten op levering, dealers die geen respect hebben voor gemaakte afspraken. En... een occassiemarkt te duur is. Dus de beslissing was: "We doen niets, we rijden onze auto op. Ciao, en we zien mekaar binnen 20 jaar."

          Maar dan zoeken m'n kinderen een andere auto, en dus kan de mijne verhuizen van de papa naar de kids. Dat is een goede reden. En dan had ik net een artikel gelezen dat de prijs van de Tesla sterk naar beneden was. Ik ben er één gaan proefrijden, toevallig dat we in Brugge passeerden, en we hebben onmiddellijk de klik gemaakt "ewel dat is het".

          De wagen is ruim (+2000 liter bagage, fantastisch om mee naar het recyclagepark te gaan of om een kot verhuizen), hij rijdt fantastisch (+500pk, wat wil je?), er hangt geen knop teveel in het interieur (eerder te weinig), en het wordt ons allemaal supergemakkelijk gemaakt (de app en zo), en we vinden hem niet lelijk (maar daarover kan je discussiëren). Toen we doorhadden dat we even gemakkelijk naar Bretagne kunnen rijden als vroeger (2 stops), was de beslissing vanzelfsprekend. En we hebben geen dealer meer nodig. "Ga nu maar huis en dan kan je zelf bestellen via het internet" was de reactie van de man in het service center. En tot slot... hij was ook nog (heel veel) goedkoper dan m'n vroegere wagen vervangen door het nieuwere model.

          Dus: rijdt goed, gemakkelijk, we kunnen ermee doen wat we willen, goedko(o)p(er) en mooi. De normale argumenten om een auto te kopen. Dat Musk een Pipo is had me nog kunnen weerhouden, maar ik kan wel omgaan met Pipo's.

          En dan milieu als beslissingfactor? Wie zal het zeggen wat er het beste is? Een paar geleden kochten we zelfs nog eco-diesels om ons geweten te sussen. Binnen tien jaar zal het weer iets anders zijn.

          Go with the flow. En dat worden BEV's.
          Ik ben benieuwd waar jij die 2000 liter laadruimte vandaan haalt

          En stop nu aub eens met die onzinverhalen, er zijn nog altijd veel te weinig laadpunten, laden duurt gewoon langer dan gewoon tanken, uiteraard hangt er geen knop teveel aan want alles gaat via aanraakscherm.
          Ook met de fiets kan je makkelijk naar Bretagne, dus tjah

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht

            Ik denk dat ik vrij braafkes ben, en absoluut weet dat wat je zegt een overtuiging was die ik tot eind vorig jaar ook had.
            Maar mijn punt is, en wat ik probeer over te brengen: de problemen zijn in de praktijk niet zoals je denkt dat ze zijn.

            En ik ga niet blijven herhalen dat er wel degelijk voldoende laadpalen zijn, dat de tijd om op te laden belachelijk laag is en op een jaar zal ik minder tijd verliezen aan opladen dan dat ik nafte ging tanken (2 keer in de week, dat begint tegen te steken), en dat het kostprijs (alles in) finaal goedkoper is, dat reizen wel degelijk mogelijk is, zelfs lange afstanden, , enz... En ik ben een veelrijder. 't is niet voor naar de Colruyt te gaan één keer in de week dat ik m'n auto heb. En het is ook niet van horen zeggen, of van de boekskes te lezen, of van naar een dealer te gaan met een verborgen agenda, .... Het is eigen ervaring.

            Stadswagen, weinig km doen,... met de huidige prijzen, dan weet ik het niet, ik zou het niet doen. Met een caravan, zou ik het zeker niet doen. Al de rest. Daarvoor kan ik het alleen warm aanbevelen.

            Doet er mee wat je wil. Ik kan niet meer doen dan dat.
            Knap dat jij sneller een EV vol kan laden dat dat een gewone brandstofauto kan tanken, je moet nu echt toch niet gaan overdrijven hé

            Ik snap best dat je nu gekozen hebt voor een EV, maar daarom hoef je nog niet alles goed te keuren wat er niet goed aan is.
            Als ik een camera koop en ik ben van iets niet tevreden dan durf ik dat gerust zeggen, maar je hebt inderdaad van die merkenfanaten en blijkbaar nu ook EV fanaten die de nadelen niet (willen) zien

            Maar ik heb zo'n licht vermoeden dat je net in pensioen bent en je een nieuwe EV hebt aangekocht en dus minder km's hoeft te doen dan ervoor, en dan heb je uiteraard groot gelijk.
            Maar zoals ik reeds eerder schreef, er zijn (met huidige technologie) nog te veel nadelen om iedereen EV te laten rijden, dat is gewoon logisch nadenken

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht

              Laten we zeggen dat het type mensen dat zegt "Ik heb een mening, en ik blijf erbij" nogal oververtegenwoordigd is. ;-)
              Een mening die gebaseerd is op andere meningen, geruchten, veronderstellingen en nogal zelden op feiten.
              Dus nu omschrijft U eigenlijk wat u zelf doet toch ?

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                Ah! de zelfverklaarde eco-realisten. Noem jezelf een realist en je degradeert de rest meteen tot onrealistisch. Van de 1000 wetenschappers geven 995 aan dat de mens aan de oorzaak ligt van het veranderende klimaat. Dan ben ik, zelfs met een kritische blik, sterk geneigd om die overgrote meerderheid te volgen in plaats van één of andere clown met sloefkes aan die achter zijn pc al die feiten naast zich neer legt. Follow the money, wie heeft er baat bij om om te schakelen naar BEV's? Een wereldwijd complot? Voor wie? Maar kijk dan eens naar wie er de nadelen van heeft: de olie-industrie. Het grootste olie bedrijf alleen al, Aramco, heeft zo op 1 kwartaal een winst kunnen boeken van bijna 50 miljard dollar.
                Ik, net zoals die anderen die hier reageren zijn (denk ik) geen klimaatontkenners, maar ik ben zeker ook geen klimaatactivist !
                Het is niet omdat je een ervaring hebt met een bepaald product dat die ervaring voor iedereen gelijk is, en jawel ik begrijp dat voor de volle 100%, maar U blijkbaar niet.
                Want wat goed is voor U moet blijkbaar maar voor iedereen voldoen ? Trouwens nog even enkele vraagje terzijde, hoe gaat U op verlof, heeft U huisdieren, doet U soms lange afstanden, werkt U nog of bent U al met pensioen ?

                Wat betreft wie er voordeel heeft bij het EV rijden, nou ik weet er wel een paar en je hoeft het zeker niet ver te zoeken

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Natuurlijk blijven we olie nodig hebben, en niet enkel voor voertuigen. En toch is die olievoorraad niet oneindig. Mogelijk gaan wij er geen last meer van tekorten hebben, onze kleinkinderen haast zeker wel.
                Dat een EV bij productie meer CO2 produceert dan een ICE is op dit ogenblik nog een feit maar die achterstand wordt steeds meer weggewerkt. In ieder geval is in het totaalplaatje van productie tot recyclage de EV ruimschoots in het voordeel door de CO2-arm gebruik, zelfs als die energie door bruinkool wordt opgewekt maar vanzelfsprekend nog een pak lager door andere manieren van stroomvoorziening. Ik ga het verhaal niet opnieuw doen, zoek het even op.
                En ja, er wordt volop onderzoek gedaan naar betere batterijen. Ga je daar op wachten, succes dan. De verbrandingsmotor bestaat sinds 1860 en nu nog worden er ieder jaar aanpassingen gedaan om die motor beter/zuiniger/milieuvriendelijker te maken. Vergelijk maar eens een auto van de jaren 60-70 met een moderne wagen. Dat zal met een BEV niet anders zijn of worden.
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • Of hoe het in deze wereld al altijd is geweest: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...nd%20verbazen.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                    Knap dat jij sneller een EV vol kan laden dat dat een gewone brandstofauto kan tanken, je moet nu echt toch niet gaan overdrijven hé.

                    grts
                    Sieg
                    Misschien morste hij de laatste tijd om een of andere reden teveel op zijn schoenen hé Sieg…

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                      Misschien morste hij de laatste tijd om een of andere reden teveel op zijn schoenen hé Sieg…

                      Dat probleem heb je in ieder geval niet met een elektrische wagen .
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                        Dat probleem heb je in ieder geval niet met een elektrische wagen .
                        Bwa, hangt ervan af wat er morst. LOL
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Ik ben benieuwd waar jij die 2000 liter laadruimte vandaan haalt

                          En stop nu aub eens met die onzinverhalen, er zijn nog altijd veel te weinig laadpunten, laden duurt gewoon langer dan gewoon tanken, uiteraard hangt er geen knop teveel aan want alles gaat via aanraakscherm.
                          Ook met de fiets kan je makkelijk naar Bretagne, dus tjah

                          grts
                          Sieg
                          Dat is nu eens een antwoord van iemand die er totaal geen ervaring mee heeft. De maximale laadruimte is voor de Tesla Y zelfs net iets meer dan 2000L, 2158 om precies te zijn.
                          En dat alles via een aanraakscherm verloopt is een punt van kritiek dat vele gebruikers hebben op de Tesla's. Soms is het gemakkelijker om een knopje te hebben.

                          Last edited by Hombre; 25 november 2023, 11:20. Reden: Link toegevoegd
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Het grote verschil met benzine of diesel is op de snelweg.
                            Met een benzine of diesel neemt het verbruik af door langere tijd aan constante snelheid te rijden, met een EV neemt het verbruik net toe.
                            Dat is gewoon onzin, Freddy, of op zijn minst verkeerd geformuleerd. Met een constante snelheid rijden is altijd voordeliger/zuiniger. Hogere snelheid is hoger verbruik door de luchtweerstand. Dat zijn natuurwetten waar noch een ICE, noch een BEV iets aan kunnen veranderen.

                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                              Misschien morste hij de laatste tijd om een of andere reden teveel op zijn schoenen hé Sieg…

                              Dat zal dan in elk geval niet hier gebeurd zijn.


                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                              Dat probleem heb je in ieder geval niet met een elektrische wagen .
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                Dat is gewoon onzin, Freddy, of op zijn minst verkeerd geformuleerd. Met een constante snelheid rijden is altijd voordeliger/zuiniger. Hogere snelheid is hoger verbruik door de luchtweerstand. Dat zijn natuurwetten waar noch een ICE, noch een BEV iets aan kunnen veranderen.
                                Volledig fout Hombre.

                                Bekijk van eender welke ICE de officiële WLTP cijfers en allen hebben een hoger verbruik in stadsverkeer.
                                Bekijk ook de WLTP van EV's en die hebben een hoger verbruik op snelweg.

                                Al de wagens die ik de laatste 40 jaar gehad heb, die verbruikten minder aan constante snelheid op snelweg dan steeds veranderen van snelheid op secundaire wegen of file.
                                De logica is dat optrekken (verhogen van snelheid) meer eist van de motor.

                                Enkel met een EV is dat anders omdat men ook recuperatie heeft bij het afremmen en daardoor het eindresultaat positiever is.
                                Met een EV aan constante snelheid rijden op snelweg heeft 0,0 recuperatie.

                                Wie was het anders dat hier aantoonde dat hij meer dan 50% recuperatie had op secundaire wegen?
                                Doe dezelfde afstand op snelweg en die 50% recuperatie is volledig weg met uiteraard een hoger gemiddeld verbruik.

                                Enkele voorbeelden van EV's (om neutraal te blijven geen van de merken erbij gezet).




                                Dit tegenover ICE.


                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X