Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet een verbod komen op accu auto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    U schiet nu eigenlijk wel op de mug maar ziet de olifant niet.

    Waar zou de meeste uitstoot en de meeste doden en miserie van komen denk je?
    Van alle voertuigen samen of van alle oorlogstuigen/voertuigen samen die dagelijks gebruikt worden?
    Ik heb anders nog geen enkele regering of milieu-activist zien protesteren om oorlogsmaterieel te elektrificeren.

    Denk je nu echt dat uw kleinkinderen een beter leven gaan hebben door het afschaffen van olie-producten?
    In tegendeel vrees ik dat er veel sukkelaars zullen bijkomen.
    Ik wil anders wel de roetfilter leverancier worden voor al die 42 Ton wegende Leopard tanks met
    de tien cilinder Mercedes motoren die 160 liter diesel per uur zuipen Freddy.

    Wij komen uit de tijd dat vetsmelter Verkest Askarel in het veevoeder vet vermengde en dat
    wij het normaal vonden dat middenklasse auto’s 15 liter benzine zopen.

    Hier twee kilometer van ons deur bouwen ze momenteel 1.000 woningen,
    er is op gans die verkaveling geen gas voorzien, bedoeling was al die huizen op het
    warmtenet van de verbrandingsoven van Roeselare aan te sluiten.
    Komt nu uit dat de capaciteit van die oven dat niet kon trekken, dus hebben ze
    maar een kleine warmtekrachtinstallatie op aardgas gebouwd.
    Resultaat een paar maand geleden kregen al die bewoners (momenteel een paar honderd
    super geïsoleerde huizen) een verwarmingsafrekening van 7.500€ in de bus, is trouwens
    op het nieuws geweest.
    En dat terwijl wij in 2011 nog een groene premie kregen om een gascondensatie ketel
    te installeren.

    Nog zo eentje “om de stijging van de vraag naar elektriciteit op te vangen moet België de komende jaren flink wat extra productiecapaciteit bijbouwen. De hoogspanningsnetbeheerder Elia stelde eind juni in een bevoorradingsrapport dat tegen 2034 een tekort van 3,5 gigawatt moet worden weggewerkt. Hoe dat moet gebeuren, zegt Elia niet, maar het ziet ernaar uit dat nog zeker één grote gascentrale extra nodig is bovenop de twee die gebouwd worden bij Luik.​“

    Elektriciteit produceren met aardgas met een rendement van 30% is duidelijk winstgevender
    dan dat gas aan te bieden aan de gewone mens die dat met een bijna 100% rendement kan
    verbruiken, ze zouden beschaamd moeten zijn, maar de ondervinding heeft ons geleerd dat geld ……..

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
      17. Waarom zou ik me moeten aanpassen? Eén electrische auto meer of minder, dat maakt toch het verschil niet.

      Die hadden we nog niet. Ik was eerst. Het is een argument dat overigens wel klopt, maar... als we allemaal zo redeneren dan geraken we nergens.
      Zo wel? https://www.tijd.be/ondernemen/milie.../10485192.html

      Comment


      • Nu bevind ik me plots niet meer in een groep EV-haters maar ook nog eens in een bende hardcore klimaatontkenners
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Nu bevind ik me plots niet meer in een groep EV-haters maar ook nog eens in een bende hardcore klimaatontkenners
          Ja want alleen jij bent expert en niemand mag een andere mening hebben of realistisch zijn?
          Feiten zijn er, hoe strenger alles gereglementeerd wordt en hoe minder uitstoot, hoe erger de situatie door de uitstoot wordt volgens activisten.
          Straf, zou normaal toch moeten afnemen?
          Wateroverlast in Vlaanderen volgens weerkundigen niets te maken met opwarming van klimaat, volgens activisten wel.
          En verder misschien ook eens in de geschiedenisboeken duiken, dan zie je ook hoe het vroeger was zonder industrie.
          En activisten lossen alles op met lijm.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Is het bij jullie nog niet opgekomen dat er ook mensen met een BEV rijden, die gewoon... een auto zijn gaan kopen? Niet meer en niet minder.

            Ik kijk naar mezelf. Ik was al een tijdje aan zoeken naar een andere wagen. Wat de "bekende merken" op de markt brengen stond ons niet aan. Oude techniek, veel marketingpraatjes, veel schermpjes, veel lichtjes (met één miljoen kleuren, dat is blijkbaar héél belangrijk tegenwoordig), veel gedoe in het interieur, en ook wel veel te dure prijzen voor wat het is, lange lijsten met opties waardat je je telkens in vastrijdt, anderhalf jaar wachten op levering, dealers die geen respect hebben voor gemaakte afspraken. En... een occassiemarkt te duur is. Dus de beslissing was: "We doen niets, we rijden onze auto op. Ciao, en we zien mekaar binnen 20 jaar."

            Maar dan zoeken m'n kinderen een andere auto, en dus kan de mijne verhuizen van de papa naar de kids. Dat is een goede reden. En dan had ik net een artikel gelezen dat de prijs van de Tesla sterk naar beneden was. Ik ben er één gaan proefrijden, toevallig dat we in Brugge passeerden, en we hebben onmiddellijk de klik gemaakt "ewel dat is het".

            De wagen is ruim (+2000 liter bagage, fantastisch om mee naar het recyclagepark te gaan of om een kot verhuizen), hij rijdt fantastisch (+500pk, wat wil je?), er hangt geen knop teveel in het interieur (eerder te weinig), en het wordt ons allemaal supergemakkelijk gemaakt (de app en zo), en we vinden hem niet lelijk (maar daarover kan je discussiëren). Toen we doorhadden dat we even gemakkelijk naar Bretagne kunnen rijden als vroeger (2 stops), was de beslissing vanzelfsprekend. En we hebben geen dealer meer nodig. "Ga nu maar huis en dan kan je zelf bestellen via het internet" was de reactie van de man in het service center. En tot slot... hij was ook nog (heel veel) goedkoper dan m'n vroegere wagen vervangen door het nieuwere model.

            Dus: rijdt goed, gemakkelijk, we kunnen ermee doen wat we willen, goedko(o)p(er) en mooi. De normale argumenten om een auto te kopen. Dat Musk een Pipo is had me nog kunnen weerhouden, maar ik kan wel omgaan met Pipo's.

            En dan milieu als beslissingfactor? Wie zal het zeggen wat er het beste is? Een paar geleden kochten we zelfs nog eco-diesels om ons geweten te sussen. Binnen tien jaar zal het weer iets anders zijn.

            Go with the flow. En dat worden BEV's.
            There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
            | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Nu bevind ik me plots niet meer in een groep EV-haters maar ook nog eens in een bende hardcore klimaatontkenners
              Laten we zeggen dat het type mensen dat zegt "Ik heb een mening, en ik blijf erbij" nogal oververtegenwoordigd is. ;-)
              Een mening die gebaseerd is op andere meningen, geruchten, veronderstellingen en nogal zelden op feiten.
              Enfin.
              Het is een werkedag... er moet gewerkt worden.
              There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Nu bevind ik me plots niet meer in een groep EV-haters maar ook nog eens in een bende hardcore klimaatontkenners
                Je begrijpt het verkeerd Hombre wij zijn totaal geen klimaat ontkenners, wie de realiteit “wil zien”
                weet dat de huidige generatie EV’s momenteel nog even vervuilend is dan gelijk welke andere auto’s,
                gerekend van productie tot recyclage wel te verstaan.
                U en iedereen zullen al wel gemerkt hebben dat je wekelijks leest dat een of andere firma een ander type
                batterij uitgevonden heeft die minder schadelijk is voor het milieu, die “nog sneller” kan laden en noem maar op, bij mij wil dat zeggen dat de huidige nog ver van op punt staan, zo simpel is het.
                Ik heb totaal geen twijfels over de EV op zich, maar wel grote twijfels over de batterijen en wat
                er voor nodig is.


                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                  Is het bij jullie nog niet opgekomen dat er ook mensen met een BEV rijden, die gewoon... een auto zijn gaan kopen? Niet meer en niet minder.

                  Ik kijk naar mezelf. Ik was al een tijdje aan zoeken naar een andere wagen. Wat de "bekende merken" op de markt brengen stond ons niet aan. Oude techniek, veel marketingpraatjes, veel schermpjes, veel lichtjes (met één miljoen kleuren, dat is blijkbaar héél belangrijk tegenwoordig), veel gedoe in het interieur, en ook wel veel te dure prijzen voor wat het is, lange lijsten met opties waardat je je telkens in vastrijdt, anderhalf jaar wachten op levering, dealers die geen respect hebben voor gemaakte afspraken. En... een occassiemarkt te duur is. Dus de beslissing was: "We doen niets, we rijden onze auto op. Ciao, en we zien mekaar binnen 20 jaar."

                  Maar dan zoeken m'n kinderen een andere auto, en dus kan de mijne verhuizen van de papa naar de kids. Dat is een goede reden. En dan had ik net een artikel gelezen dat de prijs van de Tesla sterk naar beneden was. Ik ben er één gaan proefrijden, toevallig dat we in Brugge passeerden, en we hebben onmiddellijk de klik gemaakt "ewel dat is het".

                  De wagen is ruim (+2000 liter bagage, fantastisch om mee naar het recyclagepark te gaan of om een kot verhuizen), hij rijdt fantastisch (+500pk, wat wil je?), er hangt geen knop teveel in het interieur (eerder te weinig), en het wordt ons allemaal supergemakkelijk gemaakt (de app en zo), en we vinden hem niet lelijk (maar daarover kan je discussiëren). Toen we doorhadden dat we even gemakkelijk naar Bretagne kunnen rijden als vroeger (2 stops), was de beslissing vanzelfsprekend. En we hebben geen dealer meer nodig. "Ga nu maar huis en dan kan je zelf bestellen via het internet" was de reactie van de man in het service center. En tot slot... hij was ook nog (heel veel) goedkoper dan m'n vroegere wagen vervangen door het nieuwere model.
                  Groot gelijk hé JuLi als je meent 500Pk nodig te hebben “doen” zou ik zeggen.
                  Nog beter was geweest om je kids ook een Tesla te kopen, terwijl ze toch in
                  promotie waren….

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                    Je begrijpt het verkeerd Hombre wij zijn totaal geen klimaat ontkenners, wie de realiteit “wil zien”
                    weet dat de huidige generatie EV’s momenteel nog even vervuilend is dan gelijk welke andere auto’s,
                    gerekend van productie tot recyclage wel te verstaan.
                    U en iedereen zullen al wel gemerkt hebben dat je wekelijks leest dat een of andere firma een ander type
                    batterij uitgevonden heeft die minder schadelijk is voor het milieu, die “nog sneller” kan laden en noem maar op, bij mij wil dat zeggen dat de huidige nog ver van op punt staan, zo simpel is het.
                    Ik heb totaal geen twijfels over de EV op zich, maar wel grote twijfels over de batterijen en wat
                    er voor nodig is.

                    Hier breng je net één van de klassieke argumenten van wie een behoudsgezinde visie heeft naar voren .

                    Het is misschien kiezen tussen de pest en de cholera, maar de energietransitie ga je niet tegenhouden.
                    EV's zullen verder ontwikkeld worden ten koste van auto's op fossiele brandstoffen waardoor ze op een bepaald moment de evidente keuze worden.

                    PS: idem voor warmtepompen ed, niet dat je die morgen moet installeren, maar zeg er niet nooit tegen (en begin u aan te passen zodat je niet klem raakt).

                    Comment


                    • Dank voor je support zenne.
                      M'n kinderen zijn al enige tijd oud genoeg om alleen te wonen en hun auto zelf te kopen (in dit geval van mij dan).
                      En 500pk zijn wel eens tof, maar heb ik niet nodig, ik ben een rustige chauffeur. Maar ja kijk, dat zat erop hé.




                      There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                      | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                        Is het bij jullie nog niet opgekomen dat er ook mensen met een BEV rijden, die gewoon... een auto zijn gaan kopen? Niet meer en niet minder.
                        Ja en?
                        Dat maakt nog niet dat er meer laadpalen staan, dat die wagen plots meer km kan doen, dat laden goedkoper wordt, dat laden sneller gaat, …
                        Die nadelen blijven, alleen heeft de ene er last van en de andere niet afhankelijk van het gebruik.
                        Het is niet omdat 1 persoon geen last heeft van de nadelen, dat niemand die heeft.
                        Maar die 1 persoon ontkent dan dat er voor anderen nadelen kunnen zijn.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                          Hier breng je net één van de klassieke argumenten van wie een behoudsgezinde visie heeft naar voren .

                          Het is misschien kiezen tussen de pest en de cholera, maar de energietransitie ga je niet tegenhouden.
                          EV's zullen verder ontwikkeld worden ten koste van auto's op fossiele brandstoffen waardoor ze op een bepaald moment de evidente keuze worden.

                          PS: idem voor warmtepompen ed, niet dat je die morgen moet installeren, maar zeg er niet nooit tegen (en begin u aan te passen zodat je niet klem raakt).
                          Zegt diegene dat zelf geen EV heeft en er mogelijks nooit een gaat kopen.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Ja en?
                            Maar die 1 persoon ontkent dan dat er voor anderen nadelen kunnen zijn.
                            Ik denk dat ik vrij braafkes ben, en absoluut weet dat wat je zegt een overtuiging was die ik tot eind vorig jaar ook had.
                            Maar mijn punt is, en wat ik probeer over te brengen: de problemen zijn in de praktijk niet zoals je denkt dat ze zijn.

                            En ik ga niet blijven herhalen dat er wel degelijk voldoende laadpalen zijn, dat de tijd om op te laden belachelijk laag is en op een jaar zal ik minder tijd verliezen aan opladen dan dat ik nafte ging tanken (2 keer in de week, dat begint tegen te steken), en dat het kostprijs (alles in) finaal goedkoper is, dat reizen wel degelijk mogelijk is, zelfs lange afstanden, , enz... En ik ben een veelrijder. 't is niet voor naar de Colruyt te gaan één keer in de week dat ik m'n auto heb. En het is ook niet van horen zeggen, of van de boekskes te lezen, of van naar een dealer te gaan met een verborgen agenda, .... Het is eigen ervaring.

                            Stadswagen, weinig km doen,... met de huidige prijzen, dan weet ik het niet, ik zou het niet doen. Met een caravan, zou ik het zeker niet doen. Al de rest. Daarvoor kan ik het alleen warm aanbevelen.

                            Doet er mee wat je wil. Ik kan niet meer doen dan dat.
                            Last edited by JuLi; 24 november 2023, 14:07.
                            There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                            | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                              Dank voor je support zenne.
                              M'n kinderen zijn al enige tijd oud genoeg om alleen te wonen en hun auto zelf te kopen (in dit geval van mij dan).
                              Ons jongste dochter heeft sinds twee maand een nieuwe Jaguar F-pace 400 plug-in hybride, ideaal
                              voor haar dagelijkse huis bezoeken, goedkoop qua verbruik in en rond de stad.
                              Momenteel nog gratis laden, (10Kw zonnepanelen met nog terug draaiende teller)
                              Op reis of verre afstanden zal dat uiteraard tanken worden.
                              Nu komen ze er gemakkelijk voor hun volledige energie behoefte, verwarming huis
                              plus auto, enige kost is gebruik van het net.
                              Benieuwd wat dat zal worden eenmaal de slimme meter er komt.



                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht

                                Ik denk dat ik vrij braafkes ben, en absoluut weet dat wat je zegt een overtuiging was die ik tot eind vorig jaar ook had.
                                Maar mijn punt is, en wat ik probeer over te brengen: de problemen zijn in de praktijk niet zoals je denkt dat ze zijn.

                                En ik ga niet blijven herhalen dat er wel degelijk voldoende laadpalen zijn, dat de tijd om op te laden belachelijk laag is en op een jaar zal ik minder tijd verliezen aan opladen dan dat ik nafte ging tanken (2 keer in de week, dat begint tegen te steken), en dat het kostprijs (alles in) finaal goedkoper is, dat reizen wel degelijk mogelijk is, zelfs lange afstanden, , enz... En ik ben een veelrijder. 't is niet voor naar de Colruyt te gaan één keer in de week dat ik m'n auto heb. En het is ook niet van horen zeggen, of van de boekskes te lezen, of van naar een dealer te gaan met een verborgen agenda, .... Het is eigen ervaring.

                                Stadswagen, weinig km doen,... met de huidige prijzen, dan weet ik het niet, ik zou het niet doen. Met een caravan, zou ik het zeker niet doen. Al de rest. Daarvoor kan ik het alleen warm aanbevelen.

                                Doet er mee wat je wil. Ik kan niet meer doen dan dat.
                                Ik denk niets, ik stel vast hoe het is met het gebruik dat wij hebben met de EV en dat is met de actuele infrastructuur, technologie, autonomie, prijzen en dergelijke helemaal nog niet wat het moet zijn.
                                Met wat langere ritten is het eerder stresserend dan aangenaam om rijder en vooral veel tijdverlies onderweg.
                                Ik weet het, de ene EV is de andere niet maar Hombre trekt zijn privé gebruik met voldoende tijd, vooral korte ritten en dergelijke door naar mensen die ook professioneel op de baan zitten en regelmatig lange ritten moeten doen.
                                Als je normaal op 2,5 uur bij je klant bent, daar een meeting hebt van 3 uur en terug 2,5 uur naar huis rijdt, dan kan dit met een middaguur bijna op een normale werkdag gebeuren.
                                Als je hetzelfde moet doen met een EV en nog minstens twee keer onderweg een uur verliest om te laden, dan is dat een grote impact op uw dagelijkse bezigheden.
                                Net als een Ligier kan voldoen voor sommige mensen die 1 keer per week naar de winkel in het dorp rijden, zal die niet voldoen voor iemand dat dagelijks honderden kilometers moet rijden.
                                Ieders gebruik is anders en niet iedereen heeft dezelfde ervaring, voor de ene is het goed en voor de andere nog te veel nadelen.
                                Laadpalen zijn er ja, maar onvoldoende beschikbare snelladers.
                                Het grote verschil met benzine of diesel is op de snelweg.
                                Met een benzine of diesel neemt het verbruik af door langere tijd aan constante snelheid te rijden, met een EV neemt het verbruik net toe.
                                Met een diesel heb ik 1 keer getankt voor meer dan 1000 km en 5 minuten verloren.
                                Met een EV op hetzelfde aantal km minstens 4 à 5 uur aan snellader of bijna 30 uur aan een standaard laadpaal.
                                De tijd van kabel nemen, aansluiten, sessie starten en kabel terug wegzetten is bijna de tijd van 1 keer tanken voor 1000 km.
                                Kostprijs van het verbruik met de EV is hier anders nog altijd duurder dan diesel, een EV kost anders ook veel meer.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X