Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet een verbod komen op accu auto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Met het risico om hier weer afgeschoten te worden, toch even het onderwerp verbruik en kosten aanhalen. Ik lees hier van gebruikers die meer dan 29 kWh/100km verbruiken. Zonder te zeggen dat dit onzin is, het kan natuurlijk, wil ik toch aanhalen dat dit eerder bij de hoogste verbruikcijfers hoort dan gemiddeld. Een overzicht van zowat alle merken geeft een realistisch jaargemiddelde van 19,5 kWh/100km. De Mercedes elektrische Vito bestelwagen zit helemaal onderaan die lijst aan die 29 kWh als realistisch jaargemiddelde. Dat geeft natuurlijk een heel ander beeld qua verbruik en energiekost.
    Vaak is er discussie over de hoge laadkosten, maar als je verder doorvraagt blijkt dat men geen enkele moeite doet om een goedkopere aanbieder te zoeken, het bedrijf betaald toch alles, of men is beperkt door de kaart van de firma. Mensen die naar Frankrijk rijden en moeite doen, kunnen laden aan 0.25€/kWh en minder aan snelladers.
    Wil je meer info, cijfers en verhalen rond ervaringen met lange ritten met elektrische auto's in Europa, kan ik Tweakers aanraden.
    Een overzicht van verbruikcijfers en andere data:
    Energy consumption of full electric vehicles cheatsheet. Quick reference for all plug-in hybrid en full electric cars.

    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Met het risico om hier weer afgeschoten te worden, toch even het onderwerp verbruik en kosten aanhalen. Ik lees hier van gebruikers die meer dan 29 kWh/100km verbruiken. Zonder te zeggen dat dit onzin is, het kan natuurlijk, wil ik toch aanhalen dat dit eerder bij de hoogste verbruikcijfers hoort dan gemiddeld. Een overzicht van zowat alle merken geeft een realistisch jaargemiddelde van 19,5 kWh/100km. De Mercedes elektrische Vito bestelwagen zit helemaal onderaan die lijst aan die 29 kWh als realistisch jaargemiddelde. Dat geeft natuurlijk een heel ander beeld qua verbruik en energiekost.
      Vaak is er discussie over de hoge laadkosten, maar als je verder doorvraagt blijkt dat men geen enkele moeite doet om een goedkopere aanbieder te zoeken, het bedrijf betaald toch alles, of men is beperkt door de kaart van de firma. Mensen die naar Frankrijk rijden en moeite doen, kunnen laden aan 0.25€/kWh en minder aan snelladers.
      Wil je meer info, cijfers en verhalen rond ervaringen met lange ritten met elektrische auto's in Europa, kan ik Tweakers aanraden.
      Een overzicht van verbruikcijfers en andere data:
      Energy consumption of full electric vehicles cheatsheet. Quick reference for all plug-in hybrid en full electric cars.
      Dat komt ervan als ge met de natte vinger gegevens opzoekt zonder te weten over welke wagen het gaat.

      Het verbruik zit hier perfect binnen de normen van hetgeen de verkoper ons bij bestelling gemeld heeft en wat op de door u vermelde website te vinden is.
      De website geeft ook aan dat dit het verbruik is bij een constante snelheid van 110 km/h zonder gebruik van A/C en dat het verbruik nog kan variëren volgens de situatie en de staat van de baan.
      Hoeveel kan men hier in België aan een constante snelheid rijden?

      Wat de laadkosten betreft valt 69 cent nog heel goed mee, we hadden evengoed iets vroeger kunnen stoppen op een plaats waar het 92 cent was of nog een andere aan 78 cent.
      Dat van de werkgever betaalt toch is er ook volledig naast, als men enkele keren naar de duurdere laadpalen durft gaan dan is het ook heel rap gedaan met de laadpas te gebruiken.
      En meer en meer bedrijven werken met een mobiliteitsplan, dus hoe duurder je gaat laden of tanken, hoe sneller uw budget erdoor is en je de rest van het jaar je eigen kaart kan gebruiken.

      Verder maakt het eigenlijk niet uit wat andere reviews aangeven, het enige dat telt voor de eigen wagen zijn de ervaringen.

      In de zomer op secundaire wegen werd hier ook al eens 22,66 kWh met airco aan gehaald.
      De rit van gisteren op snelweg was dan uiteraard 29,22 kWh met verwarming aan.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Neen, ik heb geen glazen bol maar het bevestigd wel dat met 29 kWh het een auto's uit de hogere klasse is met een bovengemiddelde verbruik. De populaire Tesla 3 doet het met exact de helft, en dan wordt het een ander onkostenplaatje. Ik zit met mijn middenklasser (toch een AWD met 325pk) ook net onder het algemeen gemiddelde van goed 18kWh/100km het jaar rond. Uitschieters van 12kWh onder ideaal omstandigheden tot maximaal 22kWh in de winter op de autoweg. Rijstijl heeft ook zijn invloed natuurlijk.
        Fatsoenlijke reviews zijn wel een goede bron om informatie te winnen bij de aankoop van een voertuig. Vooral als je zelf de keuze moet maken (en betalen) toch wel belangrijk.
        Of dat van de werkgever betaald er volledig naast is, hangt maar af van welke werkgever en met wie je praat. Vaak is er een verschil tussen een salariswagen en een bedrijfswagen.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          De populaire Tesla 3 doet het met exact de helft, en dan wordt het een ander onkostenplaatje.
          Uiteraard zijn er wagens die minder verbruiken, maar dat zijn dan ook niet dezelfde.

          Fatsoenlijke reviews zijn wel een goede bron om informatie te winnen bij de aankoop van een voertuig. Vooral als je zelf de keuze moet maken (en betalen) toch wel belangrijk.
          De keuze was zeer beperkt, er waren maar 2 elektrische wagens redelijk snel leverbaar op dat moment en dan moet men kiezen tussen wat er is.
          Situatie is anders wanneer men tijd genoeg heeft om te bestellen.
          Of dat van de werkgever betaald er volledig naast is, hangt maar af van welke werkgever en met wie je praat. Vaak is er een verschil tussen een salariswagen en een bedrijfswagen.
          Al wat via een wagen gegeven wordt, welke reden ook, telt niet mee voor een dertiende maand, verlofgeld, pensioen, …. het is niet allemaal zo zwart/wit als velen denken.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            De populaire Tesla 3 doet het met exact de helft, en dan wordt het een ander onkostenplaatje.
            Tesla 3, mijn neef heeft er zo ene, wat ben je daar mee, met vier mensen en bagage kan je daar niet in.
            Trekt bovendien op geen zak en het scherm met alle bedieningen en info vind ik persoonlijk ronduit gevaarlijk.
            Vergeleken met de bediening van een Mercedes EV, daar zit tenminste alles qua bediening waar het hoort te zitten.
            Last edited by Geerten; 24 oktober 2023, 12:10.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

              Tesla 3, mijn neef heeft er zo ene, wat ben je daar mee, met vier mensen en bagage kan je daar niet in.
              Trekt bovendien op geen zak en het scherm met alle bedieningen en info vind ik persoonlijk ronduit gevaarlijk.
              Vergeleken met de bediening van een Mercedes EV, daar zit tenminste alles qua bediening waar het hoort te zitten.
              Tja, smaken en kleuren hé. En persoonlijke voorkeuren en minimale vereisten. Ik heb er zelf ook geen Tesla, maar het blijven wel de trendsetters. De Europese autobouwers hebben jarenlang op apegapen gelegen en willen nu hopeloos de schade inhalen met als gevolg auto's die onvoldoende doorontwikkeld zijn en veel stomme nodeloze defecten en storingen.
              En voor de modale Belg die zijn auto zelf mag betalen blijft Mercedes nog steeds een diep gat in de geldbuidel te slaan. Wel mooie auto's.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                En voor de modale Belg die zijn auto zelf mag betalen blijft Mercedes nog steeds een diep gat in de geldbuidel te slaan. Wel mooie auto's.
                De modale Belg zal binnenkort een pak meer mogen betalen voor zijn EV als het van een transporteconoom afhangt.

                Transporteconomen willen af van belastingvoordeel elektrische wagens: “Ze dragen evengoed bij tot fileprobleem” https://www.hln.be/binnenland/transp...leem~aac05c9a/

                Ze vergeten wel dat een EV veel meer kost en ze meer verdienen aan de extra BTW bij aanschaf dan hetgeen de BIV zou opleveren.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                  Tesla 3, mijn neef heeft er zo ene, wat ben je daar mee, met vier mensen en bagage kan je daar niet in.
                  Trekt bovendien op geen zak en het scherm met alle bedieningen en info vind ik persoonlijk ronduit gevaarlijk.
                  Vergeleken met de bediening van een Mercedes EV, daar zit tenminste alles qua bediening waar het hoort te zitten.
                  Mijn vrouw kon een Tesla kiezen als bedrijfswagen, neen geen Model S.
                  Maar de leasing had specifieke voorwaarden voor Tesla.
                  Na vier jaar moest de gebruiker tot 8.000€ afdokken wegens een lagere restwaarde tegenover andere merken.
                  En laat ons zeggen dat we daar niet meteen voor stonden te springen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    De modale Belg zal binnenkort een pak meer mogen betalen voor zijn EV als het van een transporteconoom afhangt.

                    Transporteconomen willen af van belastingvoordeel elektrische wagens: “Ze dragen evengoed bij tot fileprobleem” https://www.hln.be/binnenland/transp...leem~aac05c9a/

                    Ze vergeten wel dat een EV veel meer kost en ze meer verdienen aan de extra BTW bij aanschaf dan hetgeen de BIV zou opleveren.
                    En Plus, de EV's zijn ook niet ontwikkeld noch ondersteund door de overheden, om het fileprobleem op te lossen.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                      En Plus, de EV's zijn ook niet ontwikkeld noch ondersteund door de overheden, om het fileprobleem op te lossen.
                      En niet rijden is niet laden en dus ook geen inkomsten van belasting op elektriciteit.
                      Dus zullen ze zoals nu niet zozeer het gebruik maar het bezit belasten.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • De eerste standaard elektrische auto

                        Wist u dat in 1884 de eerste productie standaard elektrische auto ter wereld onthuld werd die gereproduceerd en verkocht kan worden aan het publiek?
                        Wist je dat begin 1900 1/3 van alle voertuigen op de weg elektrisch was?
                        Ze begonnen rond 1920 snel te verdwijnen met de introductie van benzine door Henry Ford.
                        Ferdinand Porsche, de oprichter van de gelijknamige sportwagen, produceerde in 1898 een elektrisch voertuig genaamd de 'P' voordat hij 's werelds eerste hybride aanbod creëerde, dat zowel door elektriciteit als door een verbrandingsmotor werd aangedreven.
                        Dus wat is er nieuw dat alle huidige generatie EV-fanbois het over hebben terwijl sommige bedrijven ze in 1884 konden maken? Echter, benzinegestookte motoren hebben toen EV's van het gezicht van Amerika gedood!
                        Mercedes-Benz bood in 1906 ook een elektrisch model aan genaamd de Mercedes Mixte.
                        Deze auto werd geadopteerd als taxi in de steden en werd zelfs een raceauto in 1907.
                        Daarom is er niets zo nieuw in EV.

                        Bron: facebook Indian Roadie

                        Comment


                        • Elektrische auto - de grootste zwendel die de wereld ooit heeft gezien?
                          Heeft iemand hier wel eens over nagedacht?
                          'Als alle auto's elektrisch waren...
                          En als we vast zouden zitten in een file van drie uur in de kou van een sneeuwstorm, zouden onze batterijen helemaal leeg zijn.
                          Omdat elektrische auto's eigenlijk geen verwarming hebben.
                          En het feit dat ik de hele nacht op straat zat zonder batterij verwarming doekjes radio gps batterij allang leeg
                          Je kunt proberen hulpdiensten te bellen en vrouwen en kinderen te beschermen, maar die kunnen niet komen helpen omdat elke weg afgesloten is en waarschijnlijk elke politieauto elektrisch zal zijn.
                          En als de wegen geblokkeerd worden door duizenden auto's, kan niemand verder. Hoe laad je ter plekke batterijen op?
                          Files zijn zelfs tijdens vakantie hetzelfde probleem.
                          Het zou niet mogelijk zijn om in een elektrische auto de airco aan te zetten voor korte tijd. Je batterijen zouden zo leeg zijn!
                          Natuurlijk praat geen politicus of journalist hierover, maar het gaat gebeuren.​

                          Dit is wat ik denk over elektrische auto's.


                          Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                          Comment


                          • Hier een gelukkige Model Y eigenaar.
                            Tot vorig jaar was ik ook een relatief grote tegenstander van BEV en Tesla in het bijzonder.

                            We zijn een jaar met fantastische roadtrips en zorgeloos dagelijks gebruik verder. Dus lees ik het allemaal eens, en ik haal lachend mijn schouders op.
                            Ik kan jullie verzekeren, niets zorgen, niets range anxiety, niets hoog verbruik, niets leeglopende batterijen in ellenlange files, niets lage verkoopwaarde, niets problemen omdat alles op een scherm staat,...
                            The proof of the pudding is in eating the pudding.

                            Kritiek op wat nieuw is. Done this, seen that. In 1997 praatten we ook allemaal slechte dingen over mensen die toen al met een GSM rondliepen. En 5 jaar later liepen we allemaal zelf met éne rond.
                            Last edited by JuLi; 22 november 2023, 07:08.
                            There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                            | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                              Bovendien worden batterijen van EV's gekoeld of verwarmd om ze in optimale bedrijfsomstandigheden te houden.
                              Wat ook energie (geld) kost…

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                                Wat ook energie (geld) kost…
                                Batterijen worden verwarmd en gekoeld via een warmtepomp. Je merkt daar in de praktijk niets van, het ding zit er en doet z'n werk. Zonder warmtepomp zou het verbruik hoger zijn, de range korter. Zonder warmtepomp heeft de wagen nood aan klassieke electrische verwarming, met hoger verbruik.
                                There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                                | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                                Comment

                                Working...
                                X