Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breng je benzine auto maar naar de sloop.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Van onze vriend Verseg is al langer geweten dat hij sowieso het laatste woord moet hebben, maar door de onzin en onvolledige informatie die hij hier schrijft, moet ik toch reageren.
    Ooit had ik veel respect voor u, maar uw arrogantie begint ook de spuigaten uit te hangen.
    U mag een andere mening hebben maar daarom moet u van anderen niet zeggen dat ze onzin verkopen of dat ze zich enkel baseren op praat van Pol, Jef, buur of wie ook.
    Het is niet nodig om dit in het belachelijke te trekken.
    Als ik reageer is dat volgens eigen ervaring, net zoals anderen hopelijk ook hun ervaring delen.
    1) Er zijn multi-pas laadkaarten die je toelaten op meerdere platformen te laden kijk bijvoorbeeld eens naar Chargemap, om eentje te noemen.
    Klopt dat dit bestaat, maar zoals ook door anderen aangegeven zijn de meeste elektrische wagens heden bedrijfswagens en die hebben zelden of nooit een multipas.
    Hier zelfs het bijkomend probleem dat men wegens de hogere prijs maar 2 keer per maand aan een snellaadstation kan laden en helemaal niet in het buitenland.
    Met een diesel kon men dan gewoon met eigen bankkaart tanken, actueel kan dat nog niet met laadpalen.

    Bovendien is er een Europese maatregel die de laadpalen weldra verplicht ook bruikbaar te zijn met gewoon een bankkaart/kredietkaart. De overschakeling aan de laadpalen is trouwens al volop bezig.
    Dat is er nog niet (overal) en nog geen enkele laadpaal tegengekomen tot nu toe met bankkaart.
    Daarom ook dat ik schreef dat er nog veel moet veranderen voordat het interessant kan worden voor langere ritten.

    2) Dat klopt, en dat is net de bedoeling dat je kan laden aan een rustig tempo, thuis, aan het werk of tijdens een uitstap in de stad...
    Thuis heb ik minstens zes uur nodig om te laden, als de leveranciers binnenkort het laden op afstand gaan kunnen beperken tot 50% of lager en zelfs tijdelijk stoppen , dan is die nooit geladen tegen de volgende werkdag.
    En ja, dat is aangekondigd dat dit er komt.

    3) Ja, en? Als je gaat benzine tanken en er staat een rij, heb je ook de keuze: verder rijden of even aanschuiven. Pas deze maand is er in het EU parlement een wet gestemd die de deelstaten verplicht om op grote wegen (snelwegen bv) minstens iedere 60 km laadstations te voorzien.
    Een laadstation zetten betekent niet dat die vrij is.
    Benzine tanken en de pomp is bezet met 2 wachtenden, dan moet ge geen 10 minuten wachten, met 2 voor u aan een snellaadstation bijna een uur.
    Aan gewone laadpalen zelfs 24 uur want niemand gaat die in een kot van de nacht verplaatsen.

    4) Vreemd, ik betaal voor hetzelfde aantal km de helft dan indien ik zou tanken met benzine. Als je zonnepanelen hebt met een overproductie een no-brainer en gratis tanken.
    Ook een no-brainer, wie werkt en zonnepanelen heeft met een digitale teller, die kan enkel laden als de zonnepanelen niets opbrengen.

    In tweevoudig tarief goedkoper tijdens de avond/nacht en in het weekend. Of kies voor een dynamisch tarief dan zijn er momenten waarop je quasi gratis laadt.
    Tweevoudig tarief wordt afgeschaft, vroeger was de energiekost ervan veel goedkoper maar actueel is er zelfs bijna geen verschil omdat andere kosten op nachttarief hoger liggen.
    Wie injectie vergoed krijgt, die heeft ook minder vergoeding met tweevoudig tarief, WE valt daar ook onder.

    Los daar van zijn er apps die je toelaten te kiezen met welke laadkaart/laadpaal je voordelig kan laden aan een snellader. De Chargeprice app is er een voorbeeld van, waardoor je kan laden aan 0.3 euro/kWh. Een vriend van me is zo naar Z-Franrijk gereden -en terug- aan 45 euro.
    Nogmaals, de meeste elektrische wagens zijn actueel van bedrijven of zelfstandigen en die hebben die keuzes meestal niet.

    Ik vraag me wel af met welke auto je rijdt. Voor 1/3 van een tank naar Luxemburg en terug... Neem nu dat je (bovengemiddeld)1200 km kan doen met een tank, heb je zo'n 400km gereden heen en terug.
    Dat klopt ongeveer en mocht ik mijn vrouw haar vorige wagen nemen, dan doen we er nog meer km mee.
    Tank van 62 liter en op snelweg tussen de 4 en 4,5 liter per 100 km.
    Diesel wel te verstaan.

    Dan kan ik met mijn EV nog 140 km doen alvorens terug thuis te laden, ongeveer 540 km met 1 laadbeurt. Ik neem aan dat je in Luxemburg een bezoek aan een stad heb gedaan? Wel, met en EV zou je in principe dan ook kunnen laden aan een trage lader.
    Foute redenering in ons geval want onze elektrische wagen kan op snelweg maar een goede 220 km doen in de zomer (wel meer op secundaire wegen, bijna 300 km).

    Dus thuis 100% laden en net voor de grens hopelijk een vrij snellaadstation vinden (er is er daar actueel maar 1) en in buitenland kunnen we niet laden met de laadpas.
    In terugkomen moet men dan terug aan de grens laden en snellaadstations laden maar tot 80%, dus goed voor afgerond 180 km wat net de afstand tot thuis is en dus niet echt veilig berekend, onderweg dus nog een laadpaal zoeken.

    Ja ik weet dat er elektrische wagens zijn die meer kunnen, maar ge kunt maar kiezen tussen wat aangeboden wordt en binnen een budget en hier dan nog beperkt geweest door niet leverbare voertuigen.

    Tot slot, VerSeg; met welke EV rijdt je zelf?

    Vreemd dat men de ervaringen van EV-eigenaars steeds probeert te counteren door mensen die er zelf geen ervaring mee hebben, tenzij van van horen zeggen van een vriend van de buur van nonkel Jef.
    Nog vreemder dat er steeds zijn die altijd proberen te counteren wat anderen ervaren met de elektrische wagen die ze wel hebben en vergelijken met een diesel en benzine die ze ook hebben.

    Probeer er zelf ook eens stil bij te staan dat niet iedereen dezelfde wagen heeft als u en de ervaringen, gebruik en mogelijkheden heel uiteenlopend zijn.

    Volgens het boekje van de fabrikant (vaak overdreven positieve verkoop-gegevens) kan de wagen maximaal 350 km doen, bij verkoop heeft de garage eerlijk gemeld dat dit in realiteit veel minder is en eerder 250 km.
    Meestal doen we er dus spijtig genoeg enkel korte ritten mee en die is goed op voorwaarde dat we een tweede wagen hebben voor langere ritten.
    Uiteraard zou een elektrische wagen die meer dan 500 km kan doen een betere optie zijn, maar die was er niet wegens de leveringsproblemen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Ik wil toch even toevoegen dat op de besproken vergelijkssite de restwaarde van EV's op dezelfde manier wordt berekend dan van benzinewagens (na 10 jaar bv 14% voor beide).
      Zoveel zal de batterij dan zeker nog overhouden, bovendien zijn er geen zuigers en krukaslagers, compressoren, EGR kleppen ed die tegen dan al behoorlijk versleten zijn.
      Ten eerste is het niet omdat men 10 jaar rijdt met een wagen, dat die veel km heeft en versleten is.
      Wij rijden gemiddeld 10 tot 11 jaar met een wagen en de laatste drie wagens heb ik na 11 jaar op 2 dagen verkocht aan minstens 1/3 van de aankoopprijs.

      Uiteraard zal een wagen van 10 jaar met 250.000 km minder opbrengen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • In garagistenpraat kan ik het niet halen (alhoewel wat dacht je van distributieriem, waterpomp, thermostaat...) een EV heeft veel minder bewegende delen.
        Grosso modo, als beide types voertuigen na 10 jaar een restwaarde van 14% hebben, zie ik niet in welke onderdelen van een EV meer waarde zouden verloren hebben dan van één op fossiele brandstoffen.

        PS: een beetje het vuur aanwakkeren: ziedewel, EV's kunnen in brand vliegen en een schip doen zinken

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          In garagistenpraat kan ik het niet halen (alhoewel wat dacht je van distributieriem, waterpomp, thermostaat...) een EV heeft veel minder bewegende delen.
          Grosso modo, als beide types voertuigen na 10 jaar een restwaarde van 14% hebben, zie ik niet in welke onderdelen van een EV meer waarde zouden verloren hebben dan van één op fossiele brandstoffen.

          PS: een beetje het vuur aanwakkeren: ziedewel, EV's kunnen in brand vliegen en een schip doen zinken
          Mijn auto heeft geen distributieriem, wel een distributieketting, die kan ook verslijten, maar die moet toch al niet elke 6-8 jaar vervangen worden omdat die begint te verduren, ik rij zo weinig kilometers dat die distributieketting normaalgezien nooit moet vervangen worden in de tijd dat ik met die auto blijf rijden.
          Wat de waterpomp betreft, in een elektrische wagen zit ook een koelsysteem met pompjes en dergelijke, die kunnen ook stuk gaan (als er bij Tesla een koppelingetje van het koelsysteem afbreekt, dan moet volgens Tesla het hele accupack vervangen worden, tenzij je een handige garagist hebt die er schroefdraad in kan tappen zodat het koelsysteem voor een paar euro aan onderdelen terug gerepareerd is) https://www.youtube.com/watch?v=n8-OkfCcRAo

          De hoofdvraag blijft hoeveel jaren het accupack heel blijft, toch voor automobilisten die weinig kilometers afleggen, en die niet om de 4-6 jaar een nieuwe auto krijgen van de firma.
          De benzinetank van mijn auto blijft dezelfde inhoud behouden, en als de motor in orde blijft dan zal die ook na 14 jaar nog even veel kilometers kunnen afleggen met dezelfde hoeveelheid benzine.
          Een accupack vervangen is in verhouding veel duurder dan eender welke andere herstelling aan aan verbrandingsmotor (buiten een paar exotische wagens, daar kost elk schroefje dan een veelvoud van wat dat bij een gewone auto kost).
          Maar de eerste eigenaar van een EV zal daar waarschijnlijk niet snel last van hebben, toch niet zolang EV's voor 95% aangekocht worden als bedrijfsvoertuig, want die blijven toch nooit zo lang met dezelfde wagen rondrijden.
          Als je een EV tweedehands koopt, dan kan je niet controleren of de accu in goede staat is, het is ook onmogelijk te voorspellen hoe lang de accu nog heel blijft, het is daardoor een heel groot risico.

          Wat de EV's die in brand vliegen op een schip betreft, dat is niet de eerste keer.
          Je kan stellen dat het maar één auto op 3000 is die in brand gevlogen is, in verhouding is dat dus niet zo veel, maar die ene wagen op 3000 heeft dan wel heel zware gevolgen voor de bemanning van dat schip, en voor het schip zelf.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            In garagistenpraat kan ik het niet halen (alhoewel wat dacht je van distributieriem, waterpomp, thermostaat...) een EV heeft veel minder bewegende delen.
            Grosso modo, als beide types voertuigen na 10 jaar een restwaarde van 14% hebben, zie ik niet in welke onderdelen van een EV meer waarde zouden verloren hebben dan van één op fossiele brandstoffen.

            PS: een beetje het vuur aanwakkeren: ziedewel, EV's kunnen in brand vliegen en een schip doen zinken
            Een EV heeft misschien minder bewegende onderdelen, maar er zitten wel onderdelen in die veel kosten als ze stuk gaan. Zoals hierboven al gezegd, het batterijpakket heeft een heel koel/warm systeem met pompen en kleppen en radiatoren waar hetzelfde mis mee kan gaan dan aan een benzine wagen. De batterij zelf is duur en vervangen moeilijk dat als daar iets mis mee is de wagen meestal voor het schroot is (dat is toch wat men ons bij de rondleiding in de Audi fabriek vertelde). De motorsturing zelf is ook 1 pakket dat een hoop geld kost (enkele 1000 euro) en of je na 10 jaar nog wisselstukken daarvoor gaat vinden of support is een andere vraag als je ziet hoe snel het gaat in de elektronica.

            En ja, die batterijen gaan defect. Op het werk al enkele mogen laten vervangen. Dit zijn zware voertuigen dus de paketten zijn relatief makkelijk te vervangen en het is niet 1 batterij maar verschillende paketten, niet zoals bij een auto. Gelukkig telkens in garantie van de batterij zelf nog.


            Benzine tanken en de pomp is bezet met 2 wachtenden, dan moet ge geen 10 minuten wachten, met 2 voor u aan een snellaadstation bijna een uur.
            Aan gewone laadpalen zelfs 24 uur want niemand gaat die in een kot van de nacht verplaatsen.​
            En dat is waarom er zeker niet teveel laadstations zijn.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Grosso modo, als beide types voertuigen na 10 jaar een restwaarde van 14% hebben, zie ik niet in welke onderdelen van een EV meer waarde zouden verloren hebben dan van één op fossiele brandstoffen.
              De batterij zou de grootste kost kunnen zijn indien te vervangen, veel duurder dan slijtage-onderdelen aan een correct onderhouden benzine of diesel.
              Maar in restwaarde moet je ook het extra verlies door hogere aankoopprijs meerekenen en dat de actuele EV's binnen 10 jaar effectief nog verhandelbaar zijn moeten we eerst nog afwachten maar laat ons hopen.

              Als je het graag bij percentages houdt en dezelfde wagens wil vergelijken.
              Een vergelijkbare elektrische kost ook al snel een pak meer en dit heeft ook een impact op hetgeen men verliest.

              Voorbeelden lukraak gekozen.

              Goedkoopste X1: 38.500€
              Goedkoopste X1 elektrisch: 57.950€
              Extra investering EV: 19.450€
              Extra verlies voor EV bij 14% restwaarde: 16.727€


              Goedkoopste X3: 52.100€
              Goedkoopste X3 elektrisch: 72.450€
              Extra investering EV: 20.350€
              Extra verlies voor EV bij 14% restwaarde: 17.501€

              Goedkoopste Kangoo: 23.295€
              Goedkoopste Kangoo elektrisch: 38.990€
              Extra investering EV: 25.695€
              Extra verlies voor EV bij 14% restwaarde: 13.498€

              Goedkoopste Megane: 30.975€
              Goedkoopste Megane elektrisch: 42.350€
              Extra investering EV: 11.375€
              Extra verlies voor EV bij 14% restwaarde: 9.783€
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Een EV heeft misschien minder bewegende onderdelen, maar er zitten wel onderdelen in die veel kosten als ze stuk gaan.
                Een kennis heeft met een EV problemen gehad met de aandrijving, werd gelukkig binnen garantie hersteld, was anders bijna 18.000€ per stuk en moet per 2 vervangen worden volgens de garage.
                Is al de tweede keer en nog geen jaar oud.
                Heb dit privé voor na de garantie en je bent failliet.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Al die “argumenten” te voordele van de verbrandingsmoter negeren telkens weer de olifant in de kamer, nl de schade aan het leefmilieu : die schrijven we immers gemakshalve af als “collateral” …

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                    Al die “argumenten” te voordele van de verbrandingsmoter negeren telkens weer de olifant in de kamer, nl de schade aan het leefmilieu : die schrijven we immers gemakshalve af als “collateral” …
                    Is het niet omgekeerd? We wil ons de milieu schade die ev's veroorzaken doen over het hoofd zien met de kreet dat een ev geen co2 uitstoot als hij rijdt in het stadscentrum. Maar de schade van het ontginnen van lithium? Daar zwijgen we over. De schade die windmolens veroorzaken? Of de groene stroom die we inkopen van Duitsland en Polen die uit bruinkool komt? Schtttttt.....

                    Comment


                    • En ja, de ontginning van aardolie en de raffinage ervan heeft ook een kost. Maar ik heb echt nog nooit een eerlijke vergelijking gezien.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Klopt dat dit bestaat, maar zoals ook door anderen aangegeven zijn de meeste elektrische wagens heden bedrijfswagens en die hebben zelden of nooit een multipas.
                        Hier zelfs het bijkomend probleem dat men wegens de hogere prijs maar 2 keer per maand aan een snellaadstation kan laden en helemaal niet in het buitenland.
                        Met een diesel kon men dan gewoon met eigen bankkaart tanken, actueel kan dat nog niet met laadpalen.

                        Dat is er nog niet (overal) en nog geen enkele laadpaal tegengekomen tot nu toe met bankkaart.
                        Daarom ook dat ik schreef dat er nog veel moet veranderen voordat het interessant kan worden voor langere ritten.
                        Dat je niet voldoende mag laden in het buitenland is een probleem van jouw werkgever en niet van de EV, idem als die geen kaart ter beschikking stelt waar je op meerdere plaatsen kan laden. Het is hetzelfde als je met de dieselwagen enkel een tankkaart hebt van tankstation Peeters in Antwerpen. Trouwens zijn er heel wat firmawagens die hun wagen enkel tanken op het tankstation van de firma. Met diesel kan je tanken met de eigen bankkaart, met een laadstation kan dat nu al met Allegro en Fastned, om er twee te noemen en zoals geschreven moeten alle laadpalen ten laatste 2027 uitgerust zijn met bankkaart betaalmogelijkheid. Maar de meeste laadpaaloperatoren zijn al enige tijd bezig met het aanpassen van de laadpalen. Bovendien, waarom zou je dan niet zo'n multipas als Chargemap aanschaffen? Voor de eenmalige kost van 19euro hoef je het niet te laten. Of je kiest voor een laadnetwerk dat je het beste past en dan kost zo'n laadpas meestal helemaal niets.
                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Thuis heb ik minstens zes uur nodig om te laden, als de leveranciers binnenkort het laden op afstand gaan kunnen beperken tot 50% of lager en zelfs tijdelijk stoppen , dan is die nooit geladen tegen de volgende werkdag.
                        En ja, dat is aangekondigd dat dit er komt.
                        Dat zal dan aangekondigd zijn op Facebook vermoed ik. Hoe gaan ze dit doen? Niet met de privé laadpalen die vandaag in gebruik zijn, die hebben geen enkele vorm van communicatie met het stroomnetwerk. Het is trouwens de auto die bepaalt wanneer er geladen kan worden, niet de laadpaal. En gaan ze de laadpalen in de straat dan ook afsluiten? Moet je iedere dag zes uur laden? Of om de twee dagen? Want dan kun je iedere dag wel drie uur laden. En als die zes uur laden aan 11kW is, zou dat willen zeggen dat je een batterij van om en bij de 70kWh, dan hou je nog 5 tot 10% over om thuis te geraken. Maar dan moet ik wel zeggen dat je een wagen met dergelijke batterij en een rijbereik van 220 tot 300km niet erg zuinig is. En is dat thuisladen dan wel nuttig als je iedere dag zes uur moet laden? Dat zou willen zeggen dat je iedere dag tussen 220 en 300 km doet, en dan kom je vast en zeker onderweg wel een snellader tegen. Zoniet, dan heeft jouw werkgever een verkeerde type EV aangekocht.
                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Een laadstation zetten betekent niet dat die vrij is.
                        Benzine tanken en de pomp is bezet met 2 wachtenden, dan moet ge geen 10 minuten wachten, met 2 voor u aan een snellaadstation bijna een uur.
                        Aan gewone laadpalen zelfs 24 uur want niemand gaat die in een kot van de nacht verplaatsen.
                        Dat is niet de ervaring die de meeste EV rijders hebben. Volg eens een EV gebruikersgroep op FB of Twitter (sorry, X) en lees de reiservaringen. Uitonderlijk kan het zijn dat je even moet wachten, maar zelden langer dan enkele minuten. Vaak staan er meerdere laadstations, (Fastned Everberg aan iedere rijrichting 8 snelladers 300kW en 3 laders 50kW) het zou moeten lukken dat die allemaal tegelijkertijd gestart zijn.
                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Ook een no-brainer, wie werkt en zonnepanelen heeft met een digitale teller, die kan enkel laden als de zonnepanelen niets opbrengen.

                        Tweevoudig tarief wordt afgeschaft, vroeger was de energiekost ervan veel goedkoper maar actueel is er zelfs bijna geen verschil omdat andere kosten op nachttarief hoger liggen.
                        Wie injectie vergoed krijgt, die heeft ook minder vergoeding met tweevoudig tarief, WE valt daar ook onder.
                        Tot op heden nog steeds tweevoudig tarief. Dus ook het volledige WE kan je van de zonnepanelen genieten, dat is 2/5 van de tijd. En zoals ik schreef, is er nu het dynamisch tarief dat te overwegen valt. De afgelopen maanden zijn er periodes geweest waarbij je betaald werd om stroom af te nemen door het teveel stroomaanbod van zonnepanelen en windmolens. Akkoord, slechts uren op een dag maar interessant voor mensen die thuis zijn of thuis werken. Dit vraagt wel enige investering in tijd om de homeassistant of andere software te laten communiceren met de auto.
                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Nogmaals, de meeste elektrische wagens zijn actueel van bedrijven of zelfstandigen en die hebben die keuzes meestal niet.
                        Die keuze hebben ze wel, maar niet elke werkgever is er even meegaand als de andere.
                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Dat klopt ongeveer en mocht ik mijn vrouw haar vorige wagen nemen, dan doen we er nog meer km mee.
                        Tank van 62 liter en op snelweg tussen de 4 en 4,5 liter per 100 km.
                        Diesel wel te verstaan.

                        Foute redenering in ons geval want onze elektrische wagen kan op snelweg maar een goede 220 km doen in de zomer (wel meer op secundaire wegen, bijna 300 km).

                        Dus thuis 100% laden en net voor de grens hopelijk een vrij snellaadstation vinden (er is er daar actueel maar 1) en in buitenland kunnen we niet laden met de laadpas.
                        In terugkomen moet men dan terug aan de grens laden en snellaadstations laden maar tot 80%, dus goed voor afgerond 180 km wat net de afstand tot thuis is en dus niet echt veilig berekend, onderweg dus nog een laadpaal zoeken.

                        Ja ik weet dat er elektrische wagens zijn die meer kunnen, maar ge kunt maar kiezen tussen wat aangeboden wordt en binnen een budget en hier dan nog beperkt geweest door niet leverbare voertuigen.

                        Nog vreemder dat er steeds zijn die altijd proberen te counteren wat anderen ervaren met de elektrische wagen die ze wel hebben en vergelijken met een diesel en benzine die ze ook hebben.

                        Probeer er zelf ook eens stil bij te staan dat niet iedereen dezelfde wagen heeft als u en de ervaringen, gebruik en mogelijkheden heel uiteenlopend zijn.

                        Volgens het boekje van de fabrikant (vaak overdreven positieve verkoop-gegevens) kan de wagen maximaal 350 km doen, bij verkoop heeft de garage eerlijk gemeld dat dit in realiteit veel minder is en eerder 250 km.
                        Meestal doen we er dus spijtig genoeg enkel korte ritten mee en die is goed op voorwaarde dat we een tweede wagen hebben voor langere ritten.
                        Uiteraard zou een elektrische wagen die meer dan 500 km kan doen een betere optie zijn, maar die was er niet wegens de leveringsproblemen.
                        Het probleem hier is dat je een dikke diesel vergelijkt met een EV die niet aan de vereisten voldoet en dat is jouw persoonlijke ervaring. Maar je moet appels met appels vergelijken. Zou je vrouw met de nieuwste Mercedes EQS met een rijbereik van +600 km rijden, had je een heel ander idee van EV rijden. Niet veralgemenen is de boodschap.

                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Dat je niet voldoende mag laden in het buitenland is een probleem van jouw werkgever en niet van de EV, idem als die geen kaart ter beschikking stelt waar je op meerdere plaatsen kan laden.
                          Dat is maar deels zo.
                          Ik heb nog nooit een tankkaart gehad om in het buitenland te tanken, maar als ik in België tank, dan kan ik meer dan 1000 km in het buitenland rijden en als de bak leeg is dan kan ik met mijn eigen bankkaart gewoon tanken.
                          Met de actuele EV kan ik hoogstens 200 km in het buitenland rijden, kan ik uiteraard ook niet de laadpas gebruiken maar kan ik ook niet met een eigen bankkaart laden.
                          Dat is een beperking door het huidige netwerk van laadpalen.
                          Dus nogmaals zoals ik eerder al geschreven heb, zal elektrisch rijden pas terug wat interessanter worden als er nog veel verandert en ook al zijn de veranderingen aangekondigd, deze zullen nog jaren in beslag nemen.



                          en zoals geschreven moeten alle laadpalen ten laatste 2027 uitgerust zijn met bankkaart betaalmogelijkheid. Maar de meeste laadpaaloperatoren zijn al enige tijd bezig met het aanpassen van de laadpalen.
                          Dat is nog vier jaar en gegarandeerd zal dat weer uitlopen.
                          Ook kunnen ze niet alle particulieren en bedrijven verplichten om aan elke paal een betaalterminal te zetten als hun paal openbaar ter beschikking staat op hun eigendom.

                          Bovendien, waarom zou je dan niet zo'n multipas als Chargemap aanschaffen? Voor de eenmalige kost van 19euro hoef je het niet te laten. Of je kiest voor een laadnetwerk dat je het beste past en dan kost zo'n laadpas meestal helemaal niets.
                          Al enkele laadpassen bekeken en allen waren tot nu toe met een vaste kost per maand en/of een kost per kWh.
                          Chargemap kende ik wel niet.

                          Dat zal dan aangekondigd zijn op Facebook vermoed ik. Hoe gaan ze dit doen? Niet met de privé laadpalen die vandaag in gebruik zijn, die hebben geen enkele vorm van communicatie met het stroomnetwerk. Het is trouwens de auto die bepaalt wanneer er geladen kan worden, niet de laadpaal.
                          Verkeerde visie vrees ik, de laadpaal kan het laden beperken bij hogere belasting van het net.
                          Trouwens wie van een belastingvoordeel wil genieten bij installatie van een laadpaal kan de subsidie enkel nog krijgen als de laadpaal uitgerust is met deze technologie.
                          En met de digitale meter kunnen ze dan wel degelijk uw laadpaal aansturen.
                          Toekomstgericht zal men zelfs geen laadpalen meer gekeurd krijgen indien deze daarmee niet uitgerust zijn.

                          En gaan ze de laadpalen in de straat dan ook afsluiten? Moet je iedere dag zes uur laden? Of om de twee dagen? Want dan kun je iedere dag wel drie uur laden.
                          Zoals eerder gezegd, bij korte ritten is dat niet het grootste probleem maar voor iets langere ritten is dat soms meer dan één keer per dag.
                          Eens op en af naar de kust zit er dus niet in.

                          En als die zes uur laden aan 11kW is, zou dat willen zeggen dat je een batterij van om en bij de 70kWh, dan hou je nog 5 tot 10% over om thuis te geraken. Maar dan moet ik wel zeggen dat je een wagen met dergelijke batterij en een rijbereik van 220 tot 300km niet erg zuinig is.
                          Mits een beeld soms meer zegt dan woorden … hier ziet u bereik, laadtijd en percentage.
                          En het betreft inderdaad een batterij van 72 kWh en voor je de vraag stelt, er wordt rustig mee gereden.



                          En is dat thuisladen dan wel nuttig als je iedere dag zes uur moet laden? Dat zou willen zeggen dat je iedere dag tussen 220 en 300 km doet, en dan kom je vast en zeker onderweg wel een snellader tegen.
                          Niet elke dag, maar mijn vrouw moet soms naar Nederland, Luxemburg of verder in het land en actueel trekt ze haar plan door samen,met een collega te gaan dat nog een diesel heeft.
                          Anders is dat echt geen praktisch gedoe om bij elke rit één of meermaals te moeten laden.

                          Zoniet, dan heeft jouw werkgever een verkeerde type EV aangekocht.
                          Mijn vrouw haar werkgever, maar zoals gemeld waren we gebonden door de beschikbaarheid.
                          Te kiezen tussen vier merken, twee merken konden niets leveren binnen anderhalf tot twee jaar, derde merk maar één type snel beschikbaar (zes maand) en het vierde merk was onbetaalbaar … dit was Tesla.
                          Bij Tesla vroeg de leasing bij einde contract een persoonlijke tussenkomst van de bestuurder wegens de lagere restwaarde ten opzichte van de andere merken en de schatting was 8.000€.

                          Dat is niet de ervaring die de meeste EV rijders hebben. Volg eens een EV gebruikersgroep op FB of Twitter (sorry, X) en lees de reiservaringen. Uitonderlijk kan het zijn dat je even moet wachten, maar zelden langer dan enkele minuten. Vaak staan er meerdere laadstations, (Fastned Everberg aan iedere rijrichting 8 snelladers 300kW en 3 laders 50kW) het zou moeten lukken dat die allemaal tegelijkertijd gestart zijn.
                          Everberg heeft er inderdaad genoeg, maar dan telt weer de beperking van maximum twee keer per maand één snellaadstation mogen gebruiken en ja dat is een belachelijke beperking eigen aan de werkgever maar de regel is er nu eenmaal.
                          Maar met Everberg ben ik niets, dan kan ik al evengoed thuis laden.
                          Maar van hier naar Luxemburg komt men er maar één tegen en dat ik net voor Luxemburg en dan moet men nog de snelweg verlaten om er te geraken.
                          Dus terug hetzelfde, het wordt enkel interessant als er veel meer snellaadstations komen en/of alle elektrische wagens een redelijk bereik hebben.
                          Met mijn moto kan ik ook niet op en af naar Luxemburg zonder onderweg eens te tanken, maar aan eender welk tankstation langs de snelweg of kort na elke afrit kan ik op een paar minuten tanken en verder rijden en zelfs op reserve kan ik er gerust geraken.
                          Het is niet constant kijken of men wel nog aan het volgende snellaadstation zal geraken dat actueel 50, 70 of meer km afgelegen is want met 10% resterend zullen we er niet geraken.

                          De wagen van mijn vrouw bestaat nu in een nieuwere uitvoering,met groter bereik door gebruik van o.a. zuinigere motoren, volgens boekje 450 km en effectief een 350 km, alleen is de prijs ook 15.000€ omhoog gegaan voor die 100 km extra.

                          Tot op heden nog steeds tweevoudig tarief. Dus ook het volledige WE kan je van de zonnepanelen genieten, dat is 2/5 van de tijd. En zoals ik schreef, is er nu het dynamisch tarief dat te overwegen valt.
                          Net gekeken bij de energieleverancier en dynamisch tarief staat er niet tussen.
                          Misschien niet elke leverancier dat dit aanbiedt?

                          Het probleem hier is dat je een dikke diesel vergelijkt met een EV die niet aan de vereisten voldoet en dat is jouw persoonlijke ervaring. Maar je moet appels met appels vergelijken. Zou je vrouw met de nieuwste Mercedes EQS met een rijbereik van +600 km rijden, had je een heel ander idee van EV rijden. Niet veralgemenen is de boodschap.
                          Dikke diesel?
                          Klopt dat dit een heel andere ervaring zou zijn met een groter bereik, maar we zijn bij Mercedes gaan zien en het was ook daar anderhalf tot twee jaar levertijd en zonder garanties.
                          En bij meerdere merken was er nog het feit dat ze mogelijks niet alle uitrusting konden monteren en er dus zaken zouden ontbreken, zelfs van de veiligheidssystemen en ook niet gegarandeerd dat ze nadien nog konden ingebouwd worden.
                          Vorige twee jaar was het heel moeilijk om snel iets vast te krijgen.

                          Ge hebt gelijk dat elke situatie anders is, maar de verschillende situaties en wagens bestaan wel degelijk en men moet de ideale situaties (groot rijbereik) ook niet veralgemenen.
                          Vorige week voor de allereerste keer een bereik van 300 km gezien, tijdens de relatief zachte winter was dit geen enkele keer meer dan 247 km en dat is dan niet met zetelverwarming, stuurverwarming of verwarming op maximum.
                          Persoonlijk vind ik dat een beetje schandalig, een wagen dat drie keer zoveel kost en niet eens een vierde van het bereik heeft.
                          Mocht ik privé een elektrische wagen kopen, dan zou de keuze uiteraard ook anders zijn en logischerwijs zal de volgende dit zijn.ï
                          Last edited by VerSeg; 26 juli 2023, 22:53.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                            Is het niet omgekeerd? We wil ons de milieu schade die ev's veroorzaken doen over het hoofd zien met de kreet dat een ev geen co2 uitstoot als hij rijdt in het stadscentrum. Maar de schade van het ontginnen van lithium? Daar zwijgen we over. De schade die windmolens veroorzaken? Of de groene stroom die we inkopen van Duitsland en Polen die uit bruinkool komt? Schtttttt.....
                            Inderdaad. Voor zover ik weet was TA (een jaar of zo geleden) de enige die zo eerlijk was om de CO2-productie bij het maken van stroom ook in rekening te nemen, en dat was dan nog in een situatie waarbij we voor een groot deel op kernenergie konden rekenen... Iedereen die beweert dat EV's een nuluitstoot hebben op CO2 gebied heeft natuurlijk gelijk maar verzwijgt dat de uitstoot gebeurt op een andere plaats.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

                              Inderdaad. Voor zover ik weet was TA (een jaar of zo geleden) de enige die zo eerlijk was om de CO2-productie bij het maken van stroom ook in rekening te nemen, en dat was dan nog in een situatie waarbij we voor een groot deel op kernenergie konden rekenen... Iedereen die beweert dat EV's een nuluitstoot hebben op CO2 gebied heeft natuurlijk gelijk maar verzwijgt dat de uitstoot gebeurt op een andere plaats.
                              Ah, juist ja, en die olie, benzine of diesel loopt zo uit de grond de tankstations in Als je alles wil in rekening brengen, neem dan ook alles.
                              Lees dit rapport over EV mythes er over na. Een rapport van de USA overheid, die kan je bezwaarlijk anti-olieindustrie noemen

                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                                Ah, juist ja, en die olie, benzine of diesel loopt zo uit de grond de tankstations in Als je alles wil in rekening brengen, neem dan ook alles.
                                Lees dit rapport over EV mythes er over na. Een rapport van de USA overheid, die kan je bezwaarlijk anti-olieindustrie noemen
                                Alsof ik dat ook maar suggereer. Ze noemen dat een ontwijkende reactie, dat gebeurt hier wel eens meer. Ontwijkt het feit dat de "nuluitstoot" van een EV een leugen is.
                                Aan dat rapport over EV's heb ik hier niks, gewoon omdat me het daar niet over ging.
                                Overigens : ik ben een absoluut voorstander om het totaalplaatje te nemen op het gebied van vervuiling, alleen, die cijfers heb ik nog nooit gezien (het moet ook ontzettend moeilijk zijn om dat te doen). De vraag is hoever je daarin wil gaan ? Ertsenwinning, metaalproductie, olieboringen ten behoeve van brandstof en plastics, de gemiddelde leeftijd van de wagen, het aantal km, de recyclagekost, de transportkost naar hier, de verlichting van de showroom, bandenslijtage, de lijst is lang. Ontzettend complexe materie die gegarandeerd dan nog discussies gaat uitlokken. Vb : enkele jaren geleden kreeg in van een jongere collega (een bioloog) de mantel uitgeveegd omdat ik met mijn oldtimer een enorme vervuiler was. Alleen : de laatste keer dat ik hem volgetankt heb was net voor de uitbraak van corona (2019, zoiets), sindsdien staat hij in de garage en heb ik hem 1x gestart, heeft niet één meter gereden (neen, zelfs niet naar de schouwing). Maar ik ben volgens Dr. H. wel een vervuiler nietwaar ?



                                Comment

                                Working...
                                X