Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
Bekijk bericht
U mag een andere mening hebben maar daarom moet u van anderen niet zeggen dat ze onzin verkopen of dat ze zich enkel baseren op praat van Pol, Jef, buur of wie ook.
Het is niet nodig om dit in het belachelijke te trekken.
Als ik reageer is dat volgens eigen ervaring, net zoals anderen hopelijk ook hun ervaring delen.
1) Er zijn multi-pas laadkaarten die je toelaten op meerdere platformen te laden kijk bijvoorbeeld eens naar Chargemap, om eentje te noemen.
Hier zelfs het bijkomend probleem dat men wegens de hogere prijs maar 2 keer per maand aan een snellaadstation kan laden en helemaal niet in het buitenland.
Met een diesel kon men dan gewoon met eigen bankkaart tanken, actueel kan dat nog niet met laadpalen.
Bovendien is er een Europese maatregel die de laadpalen weldra verplicht ook bruikbaar te zijn met gewoon een bankkaart/kredietkaart. De overschakeling aan de laadpalen is trouwens al volop bezig.
Daarom ook dat ik schreef dat er nog veel moet veranderen voordat het interessant kan worden voor langere ritten.
2) Dat klopt, en dat is net de bedoeling dat je kan laden aan een rustig tempo, thuis, aan het werk of tijdens een uitstap in de stad...
En ja, dat is aangekondigd dat dit er komt.
3) Ja, en? Als je gaat benzine tanken en er staat een rij, heb je ook de keuze: verder rijden of even aanschuiven. Pas deze maand is er in het EU parlement een wet gestemd die de deelstaten verplicht om op grote wegen (snelwegen bv) minstens iedere 60 km laadstations te voorzien.
Benzine tanken en de pomp is bezet met 2 wachtenden, dan moet ge geen 10 minuten wachten, met 2 voor u aan een snellaadstation bijna een uur.
Aan gewone laadpalen zelfs 24 uur want niemand gaat die in een kot van de nacht verplaatsen.
4) Vreemd, ik betaal voor hetzelfde aantal km de helft dan indien ik zou tanken met benzine. Als je zonnepanelen hebt met een overproductie een no-brainer en gratis tanken.
In tweevoudig tarief goedkoper tijdens de avond/nacht en in het weekend. Of kies voor een dynamisch tarief dan zijn er momenten waarop je quasi gratis laadt.
Wie injectie vergoed krijgt, die heeft ook minder vergoeding met tweevoudig tarief, WE valt daar ook onder.
Los daar van zijn er apps die je toelaten te kiezen met welke laadkaart/laadpaal je voordelig kan laden aan een snellader. De Chargeprice app is er een voorbeeld van, waardoor je kan laden aan 0.3 euro/kWh. Een vriend van me is zo naar Z-Franrijk gereden -en terug- aan 45 euro.
Ik vraag me wel af met welke auto je rijdt. Voor 1/3 van een tank naar Luxemburg en terug... Neem nu dat je (bovengemiddeld)1200 km kan doen met een tank, heb je zo'n 400km gereden heen en terug.
Tank van 62 liter en op snelweg tussen de 4 en 4,5 liter per 100 km.
Diesel wel te verstaan.
Dan kan ik met mijn EV nog 140 km doen alvorens terug thuis te laden, ongeveer 540 km met 1 laadbeurt. Ik neem aan dat je in Luxemburg een bezoek aan een stad heb gedaan? Wel, met en EV zou je in principe dan ook kunnen laden aan een trage lader.
Dus thuis 100% laden en net voor de grens hopelijk een vrij snellaadstation vinden (er is er daar actueel maar 1) en in buitenland kunnen we niet laden met de laadpas.
In terugkomen moet men dan terug aan de grens laden en snellaadstations laden maar tot 80%, dus goed voor afgerond 180 km wat net de afstand tot thuis is en dus niet echt veilig berekend, onderweg dus nog een laadpaal zoeken.
Ja ik weet dat er elektrische wagens zijn die meer kunnen, maar ge kunt maar kiezen tussen wat aangeboden wordt en binnen een budget en hier dan nog beperkt geweest door niet leverbare voertuigen.
Tot slot, VerSeg; met welke EV rijdt je zelf?
Vreemd dat men de ervaringen van EV-eigenaars steeds probeert te counteren door mensen die er zelf geen ervaring mee hebben, tenzij van van horen zeggen van een vriend van de buur van nonkel Jef.
Vreemd dat men de ervaringen van EV-eigenaars steeds probeert te counteren door mensen die er zelf geen ervaring mee hebben, tenzij van van horen zeggen van een vriend van de buur van nonkel Jef.
Probeer er zelf ook eens stil bij te staan dat niet iedereen dezelfde wagen heeft als u en de ervaringen, gebruik en mogelijkheden heel uiteenlopend zijn.
Volgens het boekje van de fabrikant (vaak overdreven positieve verkoop-gegevens) kan de wagen maximaal 350 km doen, bij verkoop heeft de garage eerlijk gemeld dat dit in realiteit veel minder is en eerder 250 km.
Meestal doen we er dus spijtig genoeg enkel korte ritten mee en die is goed op voorwaarde dat we een tweede wagen hebben voor langere ritten.
Uiteraard zou een elektrische wagen die meer dan 500 km kan doen een betere optie zijn, maar die was er niet wegens de leveringsproblemen.
Comment