Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Helaas voor particulier zonder dikke subsidie nog altijd zo goed als onbetaalbaar.
Bovendien zou men mijns insziens om de transitie te laten lukken NU al moeten bezig zijn MET DE BOUW van vele duizenden kerncentrales over gans de wereld (liefst niet op seismologisch gevoelige plaatsen ).
De laatste dagen kom ik dit bericht geregeld tegen, dat elektrische wagens vaak meer herrie maken dan auto's met een verbrandingsmotor: https://www.ad.nl/auto/elektrische-a...otor~a4a147f9/
Maar volgens mij hoor ik de auto's met een verbrandingsmotor hier toch veel meer lawaai maken tijdens het optrekken.
Ik woon aan een kruispunt in een zone 50, met het grootste deel van de passerende auto's heb ik geen problemen, maar er zitten er tegenwoordig verschillende tussen die moeten "knetteren", elke keer dat de automatische versnellingsbak schakelt, of als ze even het gaspedaal lossen en dan weer intrappen. Aan dat geluid hoor ik ook dat die automobilisten zich zeker niet aan de snelheidsbeperking van 50 Km/h houden, dat is ook de reden waarom ze hier in de straat een bord hebben gezet dat de snelheid aangeeft.
Waarschijnlijk zullen ze dan binnenkort ook wel een paar keer een flitstoestel opzetten om een paar van die overtreders te kunnen pakken.
Het is hier nu veel drukker dan normaal omdat ze hier vlakbij hoofdweg aan een hoofdweg aan het werken zijn, normaal komen hier alleen auto's van mensen die hier in de straat wonen, maar nu zijn er ook die in de buurt wonen, en die anders niet thuis geraken zonder 15 Km om te rijden.
Als je in het dorp op een terras zit, dan zijn er verschillende van die wagens die op dezelfde avond meerdere keren passeren om het lawaai van de uitlaat van hun auto zoveel mogelijk aan iedereen te laten horen.
Van elektrische wagens heb ik geen last, die maken tijdens het optrekken wat zoemende geluidjes die tegenwoordig verplicht zijn om de voetgangers en fietsers te waarschuwen, maar dat is niet zo luid dat het storend wordt.
Tegen hogere snelheden maken die zware elektrische wagens dan misschien wel wat meer geluid, maar dat is dan meestal op plaatsen waar geen woningen of terrasjes vlak naast de baan zijn.
In de bebouwde kom en in wijken zijn het wel degelijk sommige auto's (en motoren) met een verbrandingsmotor die met een aangepaste uitlaat (of de "sport stand" bij de wat snellere wagens) voor geluidshinder zorgen, en niet de elektrische auto's.
Ja, de laatste tijd is het erg "in" om de uitlaat te laten knallen. "Pops & bangs" heet het fenomeen in tuning kringen. Mogelijk op circuit een klein voordeel, op de openbare weg alleen vreselijk irritant en maakt enkel indruk op gastjes met een klein pietje. Open uitlaten, en meer bepaald op motoren, ik zou zo een houten plug nemen en hun open pijp dichten. Hier in de streek woonde een kerel, die kon je horen vertrekken in het ene dorp en aankomen in het andere. Versta me niet verkeerd, ik hou wel van een diepe V6 gerommel of van mooi draaiende moto. Maar die overdreven kwieten, haal ze eens van de baan aub.
En dat artikel over elektrische wagens die meer geluid maken... het gaat hem puur over de bandenruis. Meer bepaald één merk. Dat zal dan ook weer afhangen van type band en merk band. Sommige winterbanden maken ook meer geruis. Alle-terreinbanden zijn dan weer vanop driehonderd meter te horen. Tja, wat doe je met zo'n artikel? Komkommertijd en clickbait zeker?
Last edited by Hombre; 19 juli 2023, 21:25.
Reden: Aangepast: foute interpretatie van het artikel
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
In een recente publicatie heeft de Britse olie- en gasgigant BP een sombere toekomst geschetst voor waterstofauto’s. Volgens het onderzoek van het bedrijf zullen auto’s die op waterstof rijden in de toekomst slechts een beperkte rol spelen in de wereldwijde pogingen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Wat me persoonlijk nog veel meer aan het denken zet is het feit dat ik die TV hier geen kwartier kan opzetten vooraleer er weer een EV door mijn strot moet geramd worden.
Heb je lang moeten zoeken naar die reclamespot ?
Vanaf 2025 mag ik Wallonië niet meer binnen, ik zou zeggen : begin maar alvast te denken op de manier om de hypocrisie op Franchorchamps te afficheren.
Wat me persoonlijk nog veel meer aan het denken zet is het feit dat ik die TV hier geen kwartier kan opzetten vooraleer er weer een EV door mijn strot moet geramd worden.
Heb je lang moeten zoeken naar die reclamespot ?
Vanaf 2025 mag ik Wallonië niet meer binnen, ik zou zeggen : begin maar alvast te denken op de manier om de hypocrisie op Franchorchamps te afficheren.
Er wordt niet meer reclame voor EV's "door uw strot geramd" dan andere reclame, dat het nu voor wasmiddelen zijn, voor parfum of inlegkruisjes. Of ben je vergeten hoeveel autoreclame -voor diesels en benzine- je ooit gezien hebt? En nu is die reclame eerder voor EV's en je hebt daar plots een probleem mee? Ik denk dat je het punt in mijn post gemist hebt. We zijn hier niet gewoon om anti-reclame te zien.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Er wordt niet meer reclame voor EV's "door uw strot geramd" dan andere reclame, dat het nu voor wasmiddelen zijn, voor parfum of inlegkruisjes. Of ben je vergeten hoeveel autoreclame -voor diesels en benzine- je ooit gezien hebt? En nu is die reclame eerder voor EV's en je hebt daar plots een probleem mee? Ik denk dat je het punt in mijn post gemist hebt. We zijn hier niet gewoon om anti-reclame te zien.
Ik vroeg gewoon : hoe lang heb je moeten zoeken naar die antispot ?
En Franchorchamps, nou ja, we zien wel.
Even afwijken....
Het was in het nieuws. De normen voor emissie lage zones gaan strenger worden.
In Walonie gaan ze zelfs van heel het grondgebied een lage emissie zone maken.
We gaan verplicht zijn een nieuwe EV wagen te kopen.
Even afwijken....
Het was in het nieuws. De normen voor emissie lage zones gaan strenger worden.
In Walonie gaan ze zelfs van heel het grondgebied een lage emissie zone maken.
We gaan verplicht zijn een nieuwe EV wagen te kopen.
Dat bedoelde ik nu met "mensen iets door de strot duwen".
Maar in die kringen wordt dat dus als doodnornaal ervaren.
De Wallonen gaan lachen als ze dat horen.
Eigenlijk kan je kiezen tussen "mensen iets door de strot duwen" of "ervoor zorgen dat mensen minder kanker of hartfalen krijgen door zeer ongezonde uitlaatgassen". Als ik mensen met een kinderwagentje door het stad zie wandelen, dan heb ik echt medelijden met dat kindje dat bijna op de hoogte ligt bij de uitlaat van auto's of vrachtwagens. Maar, soms moet je zelf of een naast familielid eens kanker gehad hebben om te begrijpen wat ik bedoel, ik wens het in ieder geval niemand toe want het is een zeer erge lijdensweg.
Eigenlijk kan je kiezen tussen "mensen iets door de strot duwen" of "ervoor zorgen dat mensen minder kanker of hartfalen krijgen door zeer ongezonde uitlaatgassen". Als ik mensen met een kinderwagentje door het stad zie wandelen, dan heb ik echt medelijden met dat kindje dat bijna op de hoogte ligt bij de uitlaat van auto's of vrachtwagens. Maar, soms moet je zelf of een naast familielid eens kanker gehad hebben om te begrijpen wat ik bedoel, ik wens het in ieder geval niemand toe want het is een zeer erge lijdensweg.
Het probleem van fijnstof krijg je niet helemaal weg door alle wagens elektrisch te maken, blijkbaar komt er van een elektrische wagen ook nog fijnstof (banden, remmen).
Auto's zijn de laatste 25 jaar al een heel stuk verbeterd, dat merk je meteen als je achter een oldtimer hangt die 30jaar of ouder is, als alle wagens nu nog zo zouden rondrijden dan zou er zeker in de grote steden een groot deel van het jaar een dikke smog hangen, zeker met het aantal auto's en aantal gereden kilometers per jaar zou dat nog een heel pak erger geweest zijn dan in de jaren 60-70 toen er veel minder verkeer op de baan zat.
Ik heb niets tegen oldtimers, en het percentage dat die vervuilen is eerder verwaarloosbaar omdat de meeste van die auto's niet veel kilometers per jaar afleggen.
Als het over luchtvervuiling gaat, dan vermoed ik dat ik tijdens de 42 jaar op het werk veel meer rotzooi heb binnengekregen dan op eender welke andere plaats, daar hing geregeld een dikke laag smog (er werd veel gebraseerd, en ik heb daar ook een aantal jaren geregeld in de spuitcabine gewerkt).
Vroeger ging ik ook geregeld een pintje drinken, in alle cafés hing toen wel sigarettenrook, hoe drukker het werd, hoe dikker de rook was.
Je moet dus niet alles op het verkeer steken, er zijn nog een heleboel andere plaatsen waar je tijdens je leven blootgesteld wordt aan stoffen die (vooral op lange termijn) schadelijk zijn voor je gezondheid.
En dan zijn er wat die ziektes betreft ook nog een aantal factoren die de mensen zelf in de hand hebben zoals bijvoorbeeld roken (alcohol is ook slecht voor de gezondheid), maar ook erfelijke factoren spelen een belangrijke rol, het zijn dus niet alleen die auto's die voorbij rijden in een stad die ervoor zorgen dat je die ziektes krijgt of niet.
Ik vroeg gewoon : hoe lang heb je moeten zoeken naar die antispot ?
En Franchorchamps, nou ja, we zien wel.
Neen, je vroeg niet gewoon. Als je niet wenst dat er op een uitspraak gereageerd wordt, zet ze dan ook niet in een post, zo eenvoudig is dat.
En waarom zou ik moeten zoeken naar een antispot? Op Facebook, Twitter of andere sociale media krijg je die zaken gewoon aangeboden. Was trouwens op Discovery US in de reclametijd te zien. Mag ik daarover verwonderd zijn?
Voor de mensen die interesse hebben in de fijnstofproblematiek, staan er interessante grafieken over de evolutie sinds 1995. Blijkt dat, ondanks de toename van het verkeer, het fijnstofniveau behoorlijk is gedaald door de strengere normen. Helaas staat de houtkachel nu op nummer 1 in BE, dat is dan weer een andere discussie.
Bron:
Comment