Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breng je benzine auto maar naar de sloop.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

    Zijn er dan ook wagens met een externe verbrandingsmotor ?
    Niet meer in productie denk ik maar er zijn wagens op stoom. White, Stanley en Dobble zijn wel de gekendste geweest. Rijden er nog enkele rond. Heb er eentje in actie gezien in het Rivierenhof en dat ding trekt op gelijk een metrostel. En enkele experimentele met een Stirlingmotor, dat was vooral Ford dacht ik (die de technologie van Philips overgenomen heeft).

    Comment


    • #47
      Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
      Breng je benzine auto maar naar de sloop........


      We zullen hem wel naar de sloop brengen... binnen 70 jaar .

      Lijkt me logisch dat we voor sommige toepassingen niet anders gaan kunnen. Auto's beginnen bruikbaar te worden. Bussen en vrachtwagens hebben nog een weg te gaan. Maar hoe gaan ze zoiets als een buldozer of een graafmachine elektrisch maken? De vermogens die nodig zijn liggen een héél pak hoger. En die kunnen niet elke 10 minuten gaan laden. Voor sommige toepassingen kan je die aan een verlengkabel hangen als ze maar in een beperkt gebied actief moeten zijn. (en dan een grote dieselgroep ernaast ...). Maar zo'n bosbouwmachine die daar ergens kilometers van de bewoonde wereld werkt? Of zo'n road train ergens in de outback van Australië?

      Ik kan me ook inbeelden dat het leger elektrische tanks niet ziet zitten.

      Comment


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Ik kan me ook inbeelden dat het leger elektrische tanks niet ziet zitten.
        Die hoor je niet van ver aankomen, dat kan voor de aanvallende partij een voordeel zijn...
        Maar dan hebben ze ook mobiele stroomgroepen nodig, en tijdens het laden is de boel dan weer kwetsbaarder dan tijdens het tanken van diesel, want dat gaat veel sneller (tenzij ze de tank heel snel kunnen laden, maar dan hebben ze eerder een mobiele kerncentrale nodig )...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #49
          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

          Die hoor je niet van ver aankomen, dat kan voor de aanvallende partij een voordeel zijn...
          Maar dan hebben ze ook mobiele stroomgroepen nodig, en tijdens het laden is de boel dan weer kwetsbaarder dan tijdens het tanken van diesel, want dat gaat veel sneller (tenzij ze de tank heel snel kunnen laden, maar dan hebben ze eerder een mobiele kerncentrale nodig )...
          Ik dacht dat het leger steeds benzine gebruikt omdat die niet "bevriest". Nu ja maakt geen verschil om te tanken.

          Dat elektrisch stiller is heeft inderdaad een voordeel in dat geval. Ik herinner me ergens gelezen te hebben dat Oekraïne elektrische brommers gebruikte om een 2-koppig team met anti-tankwapens in te zetten. Stil, snel heen-en-weer. Terug in de basis vers geladen brommer en nieuwe raket en terug de baan op. Dus ja, voor sommige toepassingen mischien wel nuttig.

          Comment


          • #50
            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

            Ik dacht dat het leger steeds benzine gebruikt omdat die niet "bevriest". Nu ja maakt geen verschil om te tanken.
            Tijdens de tweede wereldoorlog hadden de Amerikaanse tanks en andere voertuigen nog een benzinemotor, de tegenpartij had toen al tanks met dieselmotoren (het nadeel van benzine was toen vooral dat benzine veel gemakkelijker in brand vliegt dan diesel).
            Ondertussen draaien alle legervoertuigen (en generatoren en alle andere apparaten met een verbrandingsmotor) op diesel, er zijn zelfs diesel motorfietsen gemaakt voor het leger omdat het logistiek meer problemen oplevert om voertuigen te gebruiken die op verschillende brandstoffen draaien.
            Last edited by Black B@ndit; 15 juli 2023, 10:35.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

              Lijkt me logisch dat we voor sommige toepassingen niet anders gaan kunnen. Auto's beginnen bruikbaar te worden. Bussen en vrachtwagens hebben nog een weg te gaan. Maar hoe gaan ze zoiets als een buldozer of een graafmachine elektrisch maken? De vermogens die nodig zijn liggen een héél pak hoger. En die kunnen niet elke 10 minuten gaan laden. Voor sommige toepassingen kan je die aan een verlengkabel hangen als ze maar in een beperkt gebied actief moeten zijn. (en dan een grote dieselgroep ernaast ...). Maar zo'n bosbouwmachine die daar ergens kilometers van de bewoonde wereld werkt? Of zo'n road train ergens in de outback van Australië?

              Ik kan me ook inbeelden dat het leger elektrische tanks niet ziet zitten.
              Dat klopt volledig, vooral waar veel vermogen voor langere tijd gevraagd wordt zal de verbrandingsmotor nog wel enige tijd gebruikt worden. Toch zie je al toepassingen waar je het in eerste instantie niet verwacht, zoals de elektrische asfalteermachine en de elektrische traktor. Lijkt me ook handig als er 's nachts gewerkt moet worden.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #52
                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                Dat klopt volledig, vooral waar veel vermogen voor langere tijd gevraagd wordt zal de verbrandingsmotor nog wel enige tijd gebruikt worden. Toch zie je al toepassingen waar je het in eerste instantie niet verwacht, zoals de elektrische asfalteermachine en de elektrische traktor. Lijkt me ook handig als er 's nachts gewerkt moet worden.
                Interessante artikels. Wat mij hier opvalt is dat het telkens "ombouw" is van een bestaande machine. Er is dus nog te winnen door vanaf 0 te beginnen. Maar die asfalteermachine heeft dus 2 batterijpaketten van 270 kWh nodig voor 1 dag te werken. En als ik die machines aan het werk zie, dan hangen daar meestal enkel grote propaanflessen aan om de asfalt warm te houden. Ik vraag me af of die ook vervangen zijn. De tractor kan dus 8h werken aan 50% belasting en moet dan 15h opladen. Dat geeft 1 uur marge. Ook niet veel. En dan 250000 euro kost voor de ombouw erbij. Geen idee hoe dat staat in verhouding tot de tractor zelf. Ok, het is de eerste en de prijs in serie zal wel iets zakken nu de studie gedaan is.

                Comment


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ondertussen draaien alle legervoertuigen (en generatoren en alle andere apparaten met een verbrandingsmotor) op diesel, er zijn zelfs diesel motorfietsen gemaakt voor het leger omdat het logistiek meer problemen oplevert om voertuigen te gebruiken die op verschillende brandstoffen draaien.
                  Haha … Ik wist niet dat het leger ondertussen al zoveel vernieuwd had van hun oude voertuigen … men leest enkel over besparingen.

                  Uiteraard zal er al veel vernieuwd zijn, maar tijdens mijn legerdienst lang geleden (eind jaren 80) reed in elk geval veel nog op benzine.
                  Van tanks kan ik dat niet zeggen, nooit mee gereden of getankt.
                  Lijkt me wel logisch dat alles naar diesel overgeschakeld wordt.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                    Niet meer in productie denk ik maar er zijn wagens op stoom. White, Stanley en Dobble zijn wel de gekendste geweest. Rijden er nog enkele rond. Heb er eentje in actie gezien in het Rivierenhof en dat ding trekt op gelijk een metrostel. En enkele experimentele met een Stirlingmotor, dat was vooral Ford dacht ik (die de technologie van Philips overgenomen heeft).
                    Op die Stirlingmotor zat ik te wachten ....

                    Comment


                    • #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Haha … Ik wist niet dat het leger ondertussen al zoveel vernieuwd had van hun oude voertuigen … men leest enkel over besparingen.

                      Uiteraard zal er al veel vernieuwd zijn, maar tijdens mijn legerdienst lang geleden (eind jaren 80) reed in elk geval veel nog op benzine.
                      Van tanks kan ik dat niet zeggen, nooit mee gereden of getankt.
                      Lijkt me wel logisch dat alles naar diesel overgeschakeld wordt.
                      In het Belgisch leger gebruiken ze misschien nog wel een paar oude voertuigen met een benzinemotor, maar tanks zullen allemaal wel een dieselmotor hebben.
                      Op meer dan 30 jaar tijd zullen ze de meeste benzinevoertuigen toch al wel opgeruimd hebben (al is dat hier misschien nog niet zo zeker ).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #56
                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

                        Op die Stirlingmotor zat ik te wachten ....
                        Die kan je zelfs bij Aliexpress kopen https://nl.aliexpress.com/w/wholesal...home.1000002.0
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #57
                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                          Lijkt me logisch dat we voor sommige toepassingen niet anders gaan kunnen. Auto's beginnen bruikbaar te worden. Bussen en vrachtwagens hebben nog een weg te gaan. Maar hoe gaan ze zoiets als een buldozer of een graafmachine elektrisch maken? De vermogens die nodig zijn liggen een héél pak hoger. En die kunnen niet elke 10 minuten gaan laden. Voor sommige toepassingen kan je die aan een verlengkabel hangen als ze maar in een beperkt gebied actief moeten zijn. (en dan een grote dieselgroep ernaast ...). Maar zo'n bosbouwmachine die daar ergens kilometers van de bewoonde wereld werkt? Of zo'n road train ergens in de outback van Australië?

                          Ik kan me ook inbeelden dat het leger elektrische tanks niet ziet zitten.

                          Over vermogens gesproken : in Noorwegen al verschiedene malen de fjorden overgestoken met een electrisch aangedreven ferry .


                          Een verlengkabel over de fjord kon ik met de slechtste wil ter wereld niet ontdekken …
                          Daarvoor moet je blijkbaar in Denemarken zijn :

                          Comment


                          • #58
                            Car manufacturers and the media will lead you to believe that if you buy and EV that it is an investment for the future and that Electric Cars will hold thei...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #59
                              Die man doet me denken aan de typische Engelse pulpkranten en -magazines. Kijk een naar de schreeuwerige titels in zijn video overzicht op YT. Shocking! Worst Diner Ever! That arrogant twat! Alles voor meer views zeker?
                              De man doet zijn vorige auto, een Porsche Macan van minder dan drie maanden weg omdat die te groot was. En koopt dan een Porsche Taycan die groter is.
                              Alles kan ik samenvatten in zijn uitspraak @14:44 , "ik weet niet wat soort overeenkomst of lease ik heb".
                              Koopt een auto die hij duidelijk niet kan permitteren, wil er van af en schrikt dat hij méér moet betalen dan de waarde van de auto. Als jij of ik morgen een auto op afbetaling kopen en die twee dagen later willen verkopen zal je ook meer betalen dan dat de auto waard is. Je betaald namelijk ook de kosten voor de afschrijving terug.
                              Je kan een Porsche Taycan bezwaarlijk de doorsnee EV noemen, Porsche is sowieso een wereldje apart, maar ik kan moeilijk verder ingaan op concrete punten van zijn bezwaren. Volgens hem slijten de banden abnormaal snel, maar hij heeft wel performance brakes laten installeren. Zijn het dan ook geen performance banden, extra grip maar veel sneller slijten? Hoe rijdt de man? Een Taycan zit aan 2.5 sec aan 100km/u en als je aan ieder stoplicht zo vertrekt zullen die banden snel weg zijn.
                              Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het een beetje showman boven zijn stand is die vooral zijn volgers naar de mond praat.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Haha … Ik wist niet dat het leger ondertussen al zoveel vernieuwd had van hun oude voertuigen … men leest enkel over besparingen.

                                Uiteraard zal er al veel vernieuwd zijn, maar tijdens mijn legerdienst lang geleden (eind jaren 80) reed in elk geval veel nog op benzine.
                                Van tanks kan ik dat niet zeggen, nooit mee gereden of getankt.
                                Lijkt me wel logisch dat alles naar diesel overgeschakeld wordt.
                                Een Leopard tank wordt aangedreven door een tiencilinder Mercedes diesel motor,
                                verbruikt ongeveer tussen 70 en 120 liter per uur en kan maximaal van 2100 liter brandstof voorzien
                                worden, verdeeld over twee verwisselbare aluminium tanks Freddy.
                                Mijn schoonbroer was 8 jaar Leopard technieker en reed met een Leopard
                                berging, zeg maar een Leopard zonder schietkoepel maar met een
                                hef en treksysteem om Leopard geschutstanks te depanneren.
                                Last edited by Geerten; 19 juli 2023, 06:41.

                                Comment

                                Working...
                                X