Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

    Ik weet niet zeker of je op,het artikel van Touring reageerde of niet, maar daar gaat het wel degelijk om niet tijdig te laden en onderweg in panne te vallen.
    Daarbuiten is het bij meerder wagens zowel hybride als EV vaker een probleem met te zwakke 12V batterijen.
    Maar eigenlijk had men dat met benzines of diesels vroeger ook al bij bepaalde wagens, de ene is plat na twee of drie weken en de andere houdt het drie maand uit.
    Ha, sorry verkeerd begrepen, kon ook het artikel niet lezen.

    Het is niet zo dat het een verrassing is als met een lege batterij komt te staat. Zo'n EV gaat al heel lang op voorhand en meerdere malen waarschuwen dat je moet laden. Als je dan zonder stroom komt te staan is dat enkel volgens de arrogantie van die chauffeurs die te tam zijn om een tussenstop te maken. Je herkent ze wel in de Facebook groepen, berichten in de aard van "nou gisteren nét thuisgeraakt met 0% in de batterij!" en der nog trots op zijn ook. Zelfs gasten die met een diesel/benzine komen zonder te vallen valt veel voor, maar daar is de tussenkomst beperkt tot een jerrycan brengen. Vorig jaar nog ergens cijfers van een soort Touring in GB, daar was de tussenkomst voor lege brandstoftanks 7 (?) keer hoger dan voor lege HV batterijen. En inderdaad, dat laatste vraagt meer werk/tijd/geld.

    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      En als die auto dan ook nog eens elektronische deursloten heeft, dan wordt het al heel moeilijk om nog bij de 12V accu te geraken om die terug te laden, daarom hebben de pechdiensten nu nog meer werk als ze zo'n auto moeten depanneren.
      Misschien op een paar uitzonderingen na, kan men elke wagen met elektronische sloten ook openen met een gewone sleutel.

      Ik heb ook al gezien dat het vervangen van die 12V accu bij sommige merken héél duur is, vele keren duurder dan bij een auto met een verbrandingsmotor.
      Op zich heeft dit weinig met EV te maken, het zijn bepaalde merken die extreme prijzen vragen voor een batterij en dit gebeurt ook bij een benzine, een diesel, een hybride of elektrisch voertuig.
      Dat de werkuren verschillend zijn omdat het bij de ene moeilijker is als de andere, dat valt nog te verstaan.
      Maar dezelfde batterij kan mij een garage plots drie keer zo duur zijn dat identiek dezelfde elders.

      En dan hebben ze die accu dikwijls ook nog zo ver weggestoken dat er een hele boel gedemonteerd moet worden om er bij te geraken.
      Dat gebeurt wel met veel hoor, bij een vorige wagen moest men zelfs heel de bumper de monteren om een lamp te vervangen.

      Met een hoogspanningsaccu van pakweg 50KWh zou het toch geen probleem mogen zijn om die 12V accu meerdere maanden op peil te houden, zelfs als die 50KWh accu op 10% staat dan is er nog 5KWh over, daar kan je een 12V accu vele maanden mee op peil houden.
      Dat hangt dan ook van de ene wagen tot de andere af.
      Met onze benzine kan de wagen soms drie maand stilstaan zonder de batterij te laden en dan start hij nog van de eerste keer niet tegenstaande de batterij al bijna zeven jaar oud is.
      Onze diesel die moet ik geen drie weken laten staan of de batterij batterij is zo plat als een vijg.
      Door omstandigheden heeft onze EV al meer dan twee maand stilgestaan zonder laden of wat ook en dan is er niets mis met de batterij en ook de hoogspanning batterij blijft op niveau.
      Het is dus niet dat alle wagens hetzelfde zijn.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

        Ik heb ook al gezien dat het vervangen van die 12V accu bij sommige merken héél duur is, vele keren duurder dan bij een auto met een verbrandingsmotor.
        En dan hebben ze die accu dikwijls ook nog zo ver weggestoken dat er een hele boel gedemonteerd moet worden om er bij te geraken.
        Er is niets speciaal aan zo'n 12V loodaccu, niet dat er een exclusief model of samenstelling gebruikt wordt voor EV's. Maar de moment dat er een sticker van Mercedes, Audi, Kia (228€) of whatever op kleeft wordt die plots x maal duurder (en zeker niet beter). Men kan dus net zo goed -of beter- een loodaccu installeren van een gerenommeerd merk zoals Varta (95€) of Yuasa. Meestal kan je zelfs zeer goed aan die batterij in een BEV, die kofferruimte vooraan is zeer ruim want daar zit geen motor en allerhande noodzakelijke accessoires in de weg. Een hybride is dan weer een ramp om aan te werken, om duidelijke redenen.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Meestal kan je zelfs zeer goed aan die batterij in een BEV, die kofferruimte vooraan is zeer ruim want daar zit geen motor en allerhande noodzakelijke accessoires in de weg.
          Dat hangt dan af van wagen tot wagen, er zijn ook EV's waar helemaal geen plaats te vinden valt vooraan buiten het beperkte koffertje dat ze voorzien om de laadkabels in op te bergen.
          Wat ze onder die motorkap allemaal weggewerkt hebben.
          Bij onze EV mag men de batterij zelfs niet manueel laden, indien die ontladen is dan moet men de garage of specialist raadplegen.
          Vermoedelijk omdat die normaal door de hoogspanningsaccu wordt geladen?
          Om geen discussies over merken te starten, merk weggehaald.



          Een hybride is dan weer een ramp om aan te werken, om duidelijke redenen.
          Net als hierboven niet te veralgemenen, hybrides genoeg waar de batterij in de koffer achteraan zit, uiteraard niet bij elke wagen even bereikbaar.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

            Ha, sorry verkeerd begrepen, kon ook het artikel niet lezen.

            Het is niet zo dat het een verrassing is als met een lege batterij komt te staat. Zo'n EV gaat al heel lang op voorhand en meerdere malen waarschuwen dat je moet laden. Als je dan zonder stroom komt te staan is dat enkel volgens de arrogantie van die chauffeurs die te tam zijn om een tussenstop te maken. Je herkent ze wel in de Facebook groepen, berichten in de aard van "nou gisteren nét thuisgeraakt met 0% in de batterij!" en der nog trots op zijn ook. Zelfs gasten die met een diesel/benzine komen zonder te vallen valt veel voor, maar daar is de tussenkomst beperkt tot een jerrycan brengen. Vorig jaar nog ergens cijfers van een soort Touring in GB, daar was de tussenkomst voor lege brandstoftanks 7 (?) keer hoger dan voor lege HV batterijen. En inderdaad, dat laatste vraagt meer werk/tijd/geld.
            Ik ben een maand of 2 zonder benzine gevallen (eerste keer in 20 jaar) en toen VAB me naar het tankstation sleepte heb ik die man gevraagd of hij al vaak een EV had moeten afslepen met een lege batterij. En voor hem was dat 3x meer dan lege benzine/diesel tank. Erger was dat een lege tank afslepen is tot het eerste tankstation, een lege EV is slepen tot aan tot de dealer want als de HV batterij leeg is dan wil die ook niet meer laden zonder tussenkomst van de merkgarage.

            En een lege 12V bij een EV betekent ook dat zelfs met een volle HV batterij je nergens meer geraakt. De HV wordt afgekoppeld en het is de 12V die de contactoren bedient om de HV aan te koppelen. Die laadt niet bij als het contact af staat. En er blijft een hoop elektronica draaien als die afstaat.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Een lege EV is slepen tot aan tot de dealer want als de HV batterij leeg is dan wil die ook niet meer laden zonder tussenkomst van de merkgarage.
              Bijkomende miserie dus, wat steekt daar in van 12 volt batterij Spanik ?
              Een gewone start batterij, een AGM of een tractie batterij?
              Gezien die 12 volt batterij blijkbaar een veel voorkomend probleem is met geen
              zware stroom pieken zoals een starter zou een tractie batterij het hier veel langer uithouden.
              Weeral een bewijs dat de meeste merken er van uitgaan zoveel mogelijk te behouden van een
              gewone auto met verbrandingsmotor.
              Waarom niet rechtstreeks een omvormer naar 12 volt vanaf het grote batterij pack vraag ik mij af.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                Bijkomende miserie dus, wat steekt daar in van 12 volt batterij Spanik ?
                Een gewone start batterij, een AGM of een tractie batterij?
                Hij had het wel over de HV batterij, dat is niet de 12V batterij.

                Gezien die 12 volt batterij blijkbaar een veel voorkomend probleem is met geen zware stroom pieken zoals een starter zou een tractie batterij het hier veel langer uithouden.
                Weeral een bewijs dat de meeste merken er van uitgaan zoveel mogelijk te behouden van een gewone auto met verbrandingsmotor. Waarom niet rechtstreeks een omvormer naar 12 volt vanaf het grote batterij pack vraag ik mij af.
                Dat is zo, maar enkel tijdens het rijden zo te lezen in de handleiding van de EV die wij hebben.

                En zelf een externe starthulp gebruiken mag al zeker niet.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Weer iets waar ze mensen mee willen uitbuiten.
                  Waarom zou het drie keer meer moeten kosten om een EV te depanneren?
                  Een vierwielaandrijving moet ook op een plateau en zelfs bepaalde andere wagens moeten zo getransporteerd worden afhankelijk van de situatie.
                  Touring depanneert meer dan 1.000 EV's met lege batterij: takelkosten tot 3 keer hoger dan bij gewone wagen https://www.hln.be/mobiliteit/tourin...agen~ad188106/
                  HLN lezen is de beste manier om jezelf ongelukkig te maken.

                  En er bovendien dit forum mee te blijven verpesten.
                  Je valt van je stoel als je ziet hoeveel uit hun verband gerukte topics er op één bladzijde staan, denk toch eens even na .

                  Comment


                  • Hier kan ik gewoon een starthulp of tweede batterij gebruiken, heb trouwens een jumpstarter in de auto liggen (nooit nodig gehad). De ene auto is de andere niet.
                    Merk verwijderd



                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                      Waarom niet rechtstreeks een omvormer naar 12 volt vanaf het grote batterij pack vraag ik mij af.
                      Dat zal wel zijn om de verliezen te beperken terwijl de auto niet gebruikt wordt.
                      Een omvormer die ingeschakeld is zal altijd stroom verbruiken, zelfs als die geen stroom moet leveren.

                      In alle auto's zit tegenwoordig zoveel elektronica die lang niet allemaal uitgeschakeld wordt als de auto niet in gebruik is, daar zit eigenlijk het grootste probleem.
                      Alles wordt aangestuurd vanuit een of andere computer, en die computers worden nooit allemaal volledig uitgeschakeld.

                      Vroeger (meer dan 30 jaar geleden) kon je ervan uitgaan dat er geen stroomverbruikers meer ingeschakeld waren als je de sleutel uit het contact had gehaald, buiten misschien een beetje stroom voor het klokje en eventueel het geheugen van de radio.
                      Tegenwoordig is het stroomverbruik in "rust" een heel pak hoger, en daarom zijn er dus problemen met lege accu's als de auto wat langer niet gebruikt wordt.
                      Zou je aan de 12V accu eigenlijk een druppellader mogen aansluiten, of zou de elektronica in de auto tegenwoordig zo delicaat zijn dat ook dat voor problemen kan zorgen?
                      Bij bepaalde modellen van Tesla wordt er in plaats van een 12V loodaccu een 16V lithium-ion accu gebruikt, die zal je zelf ook niet kunnen laden (en in de Cybertruck wordt er zelfs een 48V accu gebruikt).
                      Het wordt blijkbaar ook steeds moeilijker om de auto zelf te depanneren als er iets scheelt met het laagspanningsgedeelte.
                      Je moet voor alles langs de kassa van de garagist passeren...
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                        HLN lezen is de beste manier om jezelf ongelukkig te maken.

                        En er bovendien dit forum mee te blijven verpesten.
                        Je valt van je stoel als je ziet hoeveel uit hun verband gerukte topics er op één bladzijde staan, denk toch eens even na .
                        Het enige dat dit forum verpest, dat zijn overbodige nietszeggende reacties zoals die van u.
                        Want uiteraard, uw reactie gaat wel over auto's zeker?
                        Dat artikel is anders pure realiteit, een EV kan men niet gewoon wegslepen zoals vele andere wagens wel, die moeten altijd op een plateau vervoerd worden, net als vierwielaandrijving.
                        En het klopt ook dat takelbedrijven daar misbruik van maken om meer aan te rekenen omdat zogezegd dergelijke takelwagens duurder zijn.
                        Maar een takelwagen met plateau is anders goedkoper dan eentje met een uitgebreid systeem op.
                        Trouwens is het artikel een info dat door Touring gegeven werd.
                        Last edited by VerSeg; 4 september 2024, 10:34.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                          Het enige dat dit forum verpest, dat zijn overbodige nietszeggende reacties zoals die van u.
                          Want uiteraard, uw reactie gaat wel over auto's zeker?
                          Dat artikel is anders pure realiteit, een EV kan men niet gewoon wegslepen zoals vele andere wagens wel, die moeten altijd op een plateau vervoerd worden, net als vierwielaandrijving.
                          En het klopt ook dat takelbedrijven daar misbruik van maken om meer aan te rekenen omdat zogezegd dergelijke takelwagens duurder zijn.
                          Maar een takelwagen met plateau is anders goedkoper dan eentje met een uitgebreid systeem op.
                          Trouwens is het artikel een info dat door Touring gegeven werd.
                          Opnieuw, het zal van merk en model afhangen maar een EV met voorwielaandrijving kan in principe perfect gesleept worden met enkel de voorwielen van de grond. Net als een RWD met de achterkant omhoog kan gesleept worden. Staat ook zo in de handleiding. De meeste, zo niet alle depannagewagens met lift hebben ook dolly's aan boord om indien nodig met vier wielen van de grond af te slepen. Of dat een plateauwagen goedkoper is dan een depannagewagen met lift weet ik niet, geen idee van de prijs van zo'n ding.
                          Last edited by Hombre; 4 september 2024, 20:02. Reden: Typo
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                            Opnieuw, het zal van merk en model afhangen maar een EV met voorwielaandrijving kan in pricipe perfect gesleept worden met enkel de voorwielen van de grond. Net als een RWD met de achterkant omhoog kan gesleept worden. Staat ook zo in de handleiding. De meeste, zo niet alle depannagewagens met lift hebben ook dolly's aan boord om indien nodig met vier wielen van de grond af te slepen. Of dat een plateauwagen goedkoper is dan een depannagewagen met lift weet ik niet, geen idee van de prijs van zo'n ding.
                            Maar nu dat ik eens iets in het voordeel van een EV schrijf, is het precies ook weer niet goed.
                            Hetgeen ik aanhaal is toch net dat sommige takelbedrijven misbruik maken van de situatie om meer aan te rekenen voor een EV niettegenstaande ze eenzelfde situatie kunnen hebben met een diesel of benzine.
                            Uiteraard zijn er ook niet vierwielaangedreven voertuigen, onnozel ben ik ook niet.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht


                              Dat artikel is anders pure realiteit, een EV kan men niet gewoon wegslepen zoals vele andere wagens wel, die moeten altijd op een plateau vervoerd worden, net als vierwielaandrijving.
                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                              Uiteraard zijn er ook niet vierwielaangedreven voertuigen, onnozel ben ik ook niet.
                              Schrijft het dan ook correct en duidelijk, vriend.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                Schrijft het dan ook correct en duidelijk, vriend.
                                Stop met muggenziften, dan is er ook geen probleem.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X