Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: Trollenwandeling in De Schorre (Boom) op 12 april 2025.
Kijk, dit artikel geeft toch alleen maar aan hoe vooringenomen bepaalde "journalisten" zijn. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat EV's minder betrouwbaar zijn dan ICE wagens. Dat blijkt gewoon uit de originele bevraging. In de What Car bevraging zijn 13 categorieën van wagens opgenomen, van kleine personenwagens over EV en EV SUV tot diesel wagens. En dan blijkt in de categorie EV SUV de meest betrouwbare wagen een Ford Mustang-E te zijn met 100% betrouwbaarheid, geen defecten. Je zou denken, mooie kop een een automagazine, maar natuurlijk niet spectaculair genoeg. In de categorie EV staat trouwens de e-Golf aan 97.2% een stuk beter dan de gewone Golf op brandstof met 76.3% betrouwbaarheid-rating.
Enfin, je zal altijd individuele verschillen vinden maar de titel van Auto55 slaat nergens op. Als het maar clickbait is zeker? En zo sluipen vooroordelen langzaam de geesten binnen. Zondag op de parking bij de bakker nog iemand die met interesse in mijn EV honderduit vragen over de technische aspecten van de auto en elektrisch rijden. En dan zegt zo'n man "maar ze vliegen toch snel in de brand hé". Zucht. Neen, mijnheer, met een gewone brandstofauto heb je 20 tot 80 keer meer kans op een autobrand. Maar dat staat niet in de gazet hé mijnheer.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Blijf op de hoogte van het laatste autonieuws en lees onafhankelijke rijtesten van de nieuwste modellen. Bij Autofans vind je alles over auto’s, van reviews tot de nieuwste trends in de autowereld.
En waar slaat dit nu weer op? Nood aan wat aandacht? Terugroepacties zijn van alle tijden en van alle types aandrijvingen.
Van persbureau Hombre:
Persbureau van een roddelkrant dan.
Het gaat gem niet dat er terugroepacties zijn, maar dat er meer en meer meldingen zijn van “spontane ontbranding” terwijl het voertuig “niet in gebruik” is.
De gevolgen mijn meestal ook veel groter.
Persbureau van een roddelkrant dan.
Het gaat gem niet dat er terugroepacties zijn, maar dat er meer en meer meldingen zijn van “spontane ontbranding” terwijl het voertuig “niet in gebruik” is.
De gevolgen mijn meestal ook veel groter.
Jaja, je hebt gelijk.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Je zal me niet snel een post zien aanpassen, tenzij voor stomme spellingsfouten. Er is hier een andere recordhouder.
Nu, een interessant artikel in De Tijd (ja, weer zo'n roddelkrant volgens ... ) over de stand van zaken in het gebruik van de LFP batterij. Kostprijs vandaag minder dan 50€/kWh en volgens economisten minder dan 10€/kWh tegen eind 2030. Ondertussen is de LFP batterij zover doorontwikkeld dat de grootste batterijproducent CATL met de Shenxing batterij de 1000km bereik kan halen, snelladen op 10 minuten voor 600km. En dat is geen toekomstmuziek maar de bestaande LFP batterijtechnologie. Enfin, leest u vooral zelf.
Nu, een interessant artikel in De Tijd (ja, weer zo'n roddelkrant volgens ... ) over de stand van zaken in het gebruik van de LFP batterij. Kostprijs vandaag minder dan 50€/kWh en volgens economisten minder dan 10€/kWh tegen eind 2030.
Daarstraks ook nog een artikel gelezen over de kostprijs van batterijen, 90 procent minder zelfs op 15 jaar tijd.
Maar dezelfde modellen auto's zijn tot op heden geen cent goedkoper geworden, integendeel zelfs. https://auto55.mobi/nieuws/35084-stu...leden%20kosten.
Ondertussen is de LFP batterij zover doorontwikkeld dat de grootste batterijproducent CATL met de Shenxing batterij de 1000km bereik kan halen, snelladen op 10 minuten voor 600km. En dat is geen toekomstmuziek maar de bestaande LFP batterijtechnologie. Enfin, leest u vooral zelf.
Een Chinese wagen werd ontworpen die snel kan laden aan 800 KW, allemaal goed, maar België zal er nog 100 jaar over doen alvorens het net die laders aankan, of eerder is EV misschien al voorbijgestreefd.
Zelf zullen we het niet meer meemaken vrees ik.
Uw artikel kan ik niet lezen, enkel voor geregistreerde gebruikers.
Een Chinese wagen werd ontworpen die snel kan laden aan 800 KW, allemaal goed, maar België zal er nog 100 jaar over doen alvorens het net die laders aankan, of eerder is EV misschien al voorbijgestreefd.
Zelf zullen we het niet meer meemaken vrees ik.
Uw artikel kan ik niet lezen, enkel voor geregistreerde gebruikers.
Stel dat die batterij er in een of andere vorm komt.
600Km bijladen op 10 minuten, een gemiddelde standaard elektrische auto heeft op de snelweg ongeveer 20 KWh nodig per 100Km (amper regeneratie), wil dus zeggen dat je op 10 minuten tijd 120 KWh moet bijladen op 10 minuten, wil dus ook zeggen dat je daarvoor een vermogen nodig hebt van (6 maal 10 min in een uur) is dus 720Kw en dan hou ik nog geen rekening met laadverliezen enz.
Als bij zo een 800Kw lader de energie dan ook nog eens pakweg 1€/Kwh moet kosten kost je dat 20€ per 100 Km, hoe zot is dat.
Stel dat die batterij er in een of andere vorm komt.
600Km bijladen op 10 minuten, een gemiddelde standaard elektrische auto heeft op de snelweg ongeveer 20 KWh nodig per 100Km (amper regeneratie), wil dus zeggen dat je op 10 minuten tijd 120 KWh moet bijladen op 10 minuten, wil dus ook zeggen dat je daarvoor een vermogen nodig hebt van (6 maal 10 min in een uur) is dus 720Kw en dan hou ik nog geen rekening met laadverliezen enz.
Als bij zo een 800Kw lader de energie dan ook nog eens pakweg 1€/Kwh moet kosten kost je dat 20€ per 100 Km, hoe zot is dat.
Die zou er volgens dit artikel toch moeten komen met de Zeekr 007.
De Chinese autofabrikant Zeekr, een zustermerk van Volvo, heeft een accu voor elektrische auto’s ontwikkeld die in slechts 10 minuten van 10 naar 80 procent kan laden. Het bedrijf brengt binnenkort een auto op de markt, de Zeekr 007, die uitgerust is met deze technologie.
Een Chinese wagen werd ontworpen die snel kan laden aan 800 KW, allemaal goed, maar België zal er nog 100 jaar over doen alvorens het net die laders aankan, of eerder is EV misschien al voorbijgestreefd.
Zelf zullen we het niet meer meemaken vrees ik.
1920 Hoe kunnen we benzine maken voor al die auto's als iedereen een auto gaat rijden?
1940 Hoe kunnen we zo snel als mogelijk 300.000 vliegtuigen bouwen?
1969 Hoe bouwen we een netwerk waarbij wereldwijd alle computers met elkaar verbonden kunnen worden?
1992 Een draadloos telefonie netwerk voor 9 miljoen Belgen?
2020 Hoe kunnen we 10 miljard dosissen covid-vaccin ontwikkelen en maken op zes maanden tijd?
Vergis je niet in de mogelijkheden als er effectief werk van wordt gemaakt. De 800kW laders zijn er al voor de vrachtwagens, 1000kW in ontwikkeling. Of dat 1€/kWh gaat kosten? Vraag het de man met de glazen bol. Noteer alvast dat er een verschuiving gaat komen naar duurdere brandstoffen en goedkopere elektriciteit.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Daar twijfel ik niet aan Freddy, van het moment dat een EV bijna even snel kan laden als je tank vullen en dat de nodige laad infrastructuur en energie er is zal het hele verhaal zich omkeren.
Maar tegen dat we hier zo ver zijn zal daar nog heel wat tijd over gaan, momenteel zijn er nog veel te veel onbeantwoorde vragen inzake energie voorziening enz.
Één auto leden met een vermogen van 800Kw laden is niets, maar dagelijks duizenden auto’s laden met een vermogen van 800Kw is een heel ander verhaal voor een netwerk dat er “NU” totaal nog niet op voorzien is.
Het zou mooi zijn, enkele minuten bijladen en een paar honderd km ver kunnen rijden, maar zoals ik hier het hele topic reeds zeg, blijft dat allemaal nog bij een lange natte droom, wij zullen het hoogst waarschijnlijk nooit meer mee maken vrees ik. Er is nog veel te veel werk aan de winkel om dat allemaal op korte tijd te kunnen realiseren, rekening houdend met een goed uitgebalanceerd netwerk waar ze nu al moeite mee hebben.
Dat is vrij simpel te verklaren Silent M. ga op een Nederlandse auto site maar eens zoeken op bijtelling plus de algemene prijs, mijn auto bv. kost daar 57.500€
In België bij mijn dealer heb ik krak dezelfde auto nieuw gekocht voor 36.000€ met mijn korting en nog voorzien van een afneembare trekhaak en méér opties dan het Nederlands model.
Ik rij sinds 1989 met Subaru en “nog nooit” probleem gehad op één waterpomp na die vervangen
is geweest omdat ze piepte, en daar zat er een bij (een Subaru Forester) die ik verkocht heb aan een schoonbroer die zonder problemen 480.000 Km had en 21 jaar oud was toen hij deze verkocht.
Van mijn werk kreeg ik in 2007 een Mercedes 220CDI (model W204) als bonus, nooit geen
slechtere auto gehad dan deze, was een ramp, goede en zuinige motor, maar alles wat
elektrisch was was een ramp, een maandagse zeker…
die heb ik na drie jaar met 130.000km op de teller en een verstopte roetfilter verkocht en terug
voor Subaru gekozen.
Ook op vlak van wegligging (en zeker mijn huidige) is Subaru stukken beter.
Vreemd toch hoe iemand die hier de Noren komt beschuldigen van “dubieus” gedrag, en niet nalaat om de teloorgang van de Europese (auto-)industrie tengevolge van de EV transitie aan te klagen zelf kiest voor een Aziatische wagen…
Vreemd, en toch perfect verklaarbaar : “Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.” zei Bertold Brecht.
Comment