Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
    Die Mazda MX-5 wordt met rasse schreden ook onbereikbaar voor mij. Die kost nu ook 31.790€ tot 36.390€.
    Door de CO² boetes die Europa oplegt stijgt de prijs zienderogen.
    Door de CO2 boetes zoveel duurder? lijkt me sterk. In welk jaar heb je de Mazda MX-5 aangekocht voor 27.000€, was dat 2015? Wel, dan is door de inflatie alleen al die prijs vandaag 35.633.77€ geworden.
    Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
    En de keuze uit kleinere, betaalbare auto's wordt altijd maar minder. De kleinere stadsauto's verdwijnen uit de katalogen

Enkele kleintjes uit lage loon landen blijven over. Zoals Dacia, waar er veel van in Tanger of Casablanca in Marokko, of Oran in Algerije, gemaakt worden.
    (P.S. : De motoren worden in Roemenië gemaakt.)
    Dat is een keuze die de fabrikanten gemaakt hebben, die hebben alles ingezet op grote dure wagens omdat daar de winstmarge veel hoger ligt. Dat beginnen de automerken nu ook in te zien en er duiken sinds kort toch enkele leuke kleine auto's op. Maar nog niet voldoende, en nog niet goedkoop genoeg.

Zeg nu niet dat we dat prettig moeten vinden dat de EV's ons op die manier door het strot geschopt worden. ( * )
    Wat de auto industrie erover denkt komt nu stilletjes aan ook bovendrijven.
    De reden waarom de gewone brandstof auto's altijd maar duurder worden vind je o.a. hier : The TRUTH about why we are being forced into EVs...

​( * )​ : En worden ook mensen die vrienden zouden kunnen zijn tegen elkaar opgezet!
    Iemand die zichzelf "Petrol Ped" noemt en autojournalist is, verslaggever van autoraces en in zijn intro zijn voorkeur voor brallende motoren weergeeft, is misschien een klein beetje vooringenomen. Zijn uitleg om meer naar Waterstof te gaan, en synthetische brandstoffen geeft toch weer dat de man zijn huiswerk niet goed gedaan heeft.
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Door de CO2 boetes zoveel duurder? lijkt me sterk. In welk jaar heb je de Mazda MX-5 aangekocht voor 27.000€, was dat 2015? Wel, dan is door de inflatie alleen al die prijs vandaag 35.633.77€ geworden.
      zomer 2021

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Dat is een keuze die de fabrikanten gemaakt hebben, die hebben alles ingezet op grote dure wagens omdat daar de winstmarge veel hoger ligt. Dat beginnen de automerken nu ook in te zien en er duiken sinds kort toch enkele leuke kleine auto's op. Maar nog niet voldoende, en nog niet goedkoop genoeg.
      De hogere winstmarge was om de EV transitie te bekostigen.
      Nu krabbelen ze terug omdat er een natuurwet is die zegt: Je kan geen 2 euro uitgeven als je maar 1 euro hebt.

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Iemand die zichzelf "Petrol Ped" noemt en autojournalist is, verslaggever van autoraces en in zijn intro zijn voorkeur voor brallende motoren weergeeft, is misschien een klein beetje vooringenomen. Zijn uitleg om meer naar Waterstof te gaan, en synthetische brandstoffen geeft toch weer dat de man zijn huiswerk niet goed gedaan heeft.
      Inderdaad. Gelukkig zijn er nog zo'n mensen, gemotiveerd en met temperament. Of mogen die niet spreken?
      Had hij ons tante nonneke geweest dan zou het zeker niet over auto's gaan.
      Last edited by Skitch; 27 augustus 2024, 20:55.
      " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Jouw grote bezorgdheid over wat bij de mensen leeft ontroert me, Sieg.
        Maar niet echt op z'n plaats op een fotografieforum waar - ook door jou - peperdure apparatuur als enigzaligmakend werd aangeprezen (alhoewel we daar stilaan over zijn).

Nieuwe dingen - zoals bv EV's - zijn doorgaans duurder - en versta me niet verkeerd voor velen steeds moeilijker betaalbaar, maar uit sociale bekommernis vooruitgang afwijzen lijkt me een gevaarlijke denkwijze.
        Waarschijnlijk is je eerste zin weer een sarcasme naar de gewone mens toe, spijtig dat je er steeds zo over denkt

Er is een megagroot verschil tussen een deftige fotocamera waar je meer krijgt naarmate je meer betaald tegenover het verschil tussen een brandstofwagen en een EV waar je minder krijgt naarmate je meer betaald !

Er wordt helemaal geen vooruitgang afgewezen hier in dit draadje, er worden gewoon de nadelen benoemt die er op het ogenblik nog steeds zijn maar waar enkelingen dat niet willen horen of inzien.
        Zie bovenstaande zin die ik nog eens in het vet gedrukt heb geplaatst.

En sociale bekommernis, inderdaad ik kijk niet enkel naar mijn eigen ...
        In elke media wordt maand na maand steeds maar de verminderende verkoop van auto's in het algemeen genoemd, mensen kunnen zich die dure wagens niet permitteren en blijven dus noodgedwongen verder rijden met hun oudere wagen.
        (En toch zijn er hier enkelingen die beweren dat de verkoop alsmaar beter gaat ...)

grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 28 augustus 2024, 00:23.
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Elektriciteit kost daar een derde van hier, dat is toch een enorm verschil.
          En best ook de gemiddelde lonen er eens bij nemen Freddy.

Volgens het Noorse statistiekbureau Statistik sentralbyrå lag het gemiddeld bruto-inkomen in Noorwegen in 2020 op NOK 48.750,- (Noorse kronen). Dit is omgerekend zo'n € 4.553,-. Volgens het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) was het gemiddeld brutomaandsalaris in Nederland in diezelfde periode zo'n € 2.692,-.​

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            zomer 2021
            Dat betekend dat die 27.000 euro nu door inflatie 32.031.85€ geworden zijn.

How much are 2021 euro (EUR) worth today? This tool calculates the time value of money based on inflation and CPI historical data from Belgium.

Inderdaad. Gelukkig zijn er nog zo'n mensen, gemotiveerd en met temperament. Of mogen die niet spreken?
            Had hij ons tante nonneke geweest dan zou het zeker niet over auto's gaan.
            Natuurlijk mogen die spreken, je hebt ze hier zelfs een podium gegeven. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze onpartijdig en/of 100% correct zijn.
            Last edited by Hombre; 28 augustus 2024, 08:49. Reden: typo
            Hombre

Comment

• En best ook de gemiddelde lonen er eens bij nemen Freddy.
              Het bruto inkomen in NO vergelijken met het bruto maandloon (in NL!) geeft dan wel de meest spectaculaire cijfers maar daarom nog niet de meest correcte vergelijking. Mogelijk ook de toelichting niet gelezen: "Houd er rekening mee dat een vergelijking ook in dit geval mank gaat. Dat komt omdat beide statistiekbureaus andere rekenmethoden en variabelen gebruiken om het gemiddelde salaris te berekenen."
              Hombre

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

En best ook de gemiddelde lonen er eens bij nemen Freddy.
                Iedereen weet dat deze vergelijking mankt loopt aangezien met name in Noorwegen er minder afhoudingen gebeuren op het bruto loon , maar des te meer op de consumptie. Dat is is al jaar en dag zo en de reden waarom Noorwegen een “duur” land is om op reis te gaan. Ondanks dat ze zelf producent zijn is diesel en benzine er meestal een pak duurder dan bij ons. En als je ginds uw winkelkarretje voldoet zal je ook je ogen opentrekken aan de kassa.

Maar om dan toch te vergelijken met Nederland : hoe verklaar je dan dat er ook daar veel EV’s rondrijden ondanks hun “magere” lonen…?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                  Maar om dan toch te vergelijken met Nederland : hoe verklaar je dan dat er ook daar veel EV’s rondrijden ondanks hun “magere” lonen…?
                  Dat is vrij simpel te verklaren Silent M. ga op een Nederlandse auto site maar eens zoeken op bijtelling plus de algemene prijs, mijn auto bv. kost daar 57.500€

In België bij mijn dealer heb ik krak dezelfde auto nieuw gekocht voor 36.000€ met mijn korting en nog voorzien van een afneembare trekhaak en méér opties dan het Nederlands model.
                  Ik rij sinds 1989 met Subaru en “nog nooit” probleem gehad op één waterpomp na die vervangen
                  is geweest omdat ze piepte, en daar zat er een bij (een Subaru Forester) die ik verkocht heb aan een schoonbroer die zonder problemen 480.000 Km had en 21 jaar oud was toen hij deze verkocht.
                  Van mijn werk kreeg ik in 2007 een Mercedes 220CDI (model W204) als bonus, nooit geen
                  slechtere auto gehad dan deze, was een ramp, goede en zuinige motor, maar alles wat
                  elektrisch was was een ramp, een maandagse zeker…
                  die heb ik na drie jaar met 130.000km op de teller en een verstopte roetfilter verkocht en terug
                  voor Subaru gekozen.
                  Ook op vlak van wegligging (en zeker mijn huidige) is Subaru stukken beter.

Last edited by Geerten; 28 augustus 2024, 17:06.

Comment

• Zelfs spam in toegelaten op BD, als het dan ook enig nut had.
                    Hombre

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Zelfs spam in toegelaten op BD, als het dan ook enig nut had.
                      We krijgen hier anders heel veel spam over EV's welk ook geen enkel nut heeft.
                      En wat jij spam noemt, dat post je dan zelf nog eens opnieuw.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

We krijgen hier anders heel veel spam over EV's welk ook geen enkel nut heeft.
                        En wat jij spam noemt, dat post je dan zelf nog eens opnieuw.
                        Neen, ik dacht toch maar een quote te maken, sommige posts worden hier achteraf aangepast.
                        Hombre

Comment

• In theorie gaat een elektrische auto zelden fout. Er zijn nauwelijks bewegende onderdelen. Maar in de praktijk is dat niet bij alle EV’s het geval. De Britse consumentenorganisatie WhatCar? maakt elk jaar uitgebreide pechstatistieken. Daaruit blijkt dat sommige EV’s veel pannegevoeliger zijn dan conventioneel aangedreven auto’s. De score houdt rekening met de ernst van de pannes.

Comment

• Er zitten toch een paar zogezegde top merken bij en bij b.v. Kia duurde het dan nog heel lang en koste het veel centen en je kon er niet meer mee rijden ook....

Ik vraag me af hoe het zit bij een Chinees merk... hoe lang het duurt en kost
                            Last edited by Dpix; 28 augustus 2024, 18:44.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht

MG is tegenwoordig toch een Chinees merk?
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht

Er zitten toch een paar zogezegde top merken bij en bij b.v. Kia duurde het dan nog heel lang en koste het veel centen en je kon er niet meer mee rijden ook....

Kia is ok, maar niet bepaald het gemakkelijkste merk als het om garantie gaat,
                                hier langs de bruggesteenweg zit een Kia verdeler met een niet al te beste naam, ik zal hier
                                niet in detail gaan, of ene ziet het als spam.

Comment

Working...
                                X