Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Haha, een tekstje dat al een paar jaar rondgaat op sociale media en weinig van blijkt te kloppen. Grappig om het ook hier te zien opduiken. Of eerder zielig, maar ach, als we maar wat kunnen roeren is het ook al goed.
Dat deze tekst al een tijdje bestaat bewijst dat het al een lange tijd geweten is dat de electrische auto niet 100% zaligmakend is maar ook zijn vele nadelen heeft.
En we zijn akkoord: er zijn ook voordelen aan een EV.
Vooral aan deze : MG Cyberster
" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
Dat is de grootste veralgemening die de mensen maken, de batterij van mijn smartphone/laptop/tablet is na vier jaar of zo het beste wel af. Dus zal zo'n EV batterij ook wel op zijn na vier jaar.
Terwijl de enige overeenkomst -en dan nog gedeeltelijk- de chemische samenstelling van de batterij betreft. Dat geeft natuurlijk weinig vertrouwen, terwijl voor de grote meerderheid van de tractiebatterijen een garantie loopt van 8 jaar.
Je vergeet wel het belangrijkste in dit vergelijk.
Een batterij van een smartphone kost rond de 100€ werk inbegrepen.
Een batterij van een wagen kost soms tot meer dan 20.000€ exclusief werk bij sommige merken of modellen.
Voor die smartphone heeft men mogelijks 1.000€ gegeven bij aankoop ervan, voor die wagen misschien al 100.000€.
Het zijn maar voorbeelden en ik weet dat er goedkopere en duurdere bestaan, maar het is maar om aan te geven dat als men toch de pech heeft, het risico op een financiële kater veel groter is.
En bovendien een Europees certificaatsysteem waardoor je kan zien hoe "gezond" de batterij nog is, een beetje zoals de Carpass met de kilometers.
Als eerste eigenaar ben je daar alvast niets mee, stel dat uw batterij stuk gaat, of fors versleten is voor dat je de wagen verkoopt, dan sta je daar mooi met je carrosserie.
Een smartphone krijgt men al bijna niet meer verkocht indien de capaciteit van de batterij onder de 85% is, hoeveel riskeren het dan met een EV?
Het laatste spaargeld uitgeven aan een auto is nooit een goed idee, gelijk hoe die aangedreven wordt.
Dat klopt volledig, maar stel dat je weinig kilometer doet en je houdt je wagen 10 jaar. Wat doe je dan met je EV als de batterij niet meer optimaal is?
Daar gaat al je spaargeld weer een fortuin te geven aan een nieuwe wagen en niets meer te krijgen voor de oude.
Ondertussen zijn er wel wat EV's te koop nieuw in de prijsklasse van net onder 20.000€ tot goed 25.000€.
Ook dit klopt volledig, maar waarom zou iemand plots naar de allerkleinste of minst afgewerkte wagen overstappen enkel en alleen maar om met een EV rijden?
Voor die prijs kan je een veel betere directiewagen of dergelijke vinden met benzine of diesel.
Voor de Dacia kost een compleet nieuwe batterij 6.769€, ter info. Moest dat überhaupt nodig zijn.
Plus werkuren vermoedelijk?
Maar wie met moeite 20.000€ kan geven aan een wagen (zo zijn er genoeg), daar is 6.769€ ook al een fortuin voor.
Met wat werk bij zit je al rap boven een derde van de totale nieuwwaarde van de wagen en blijft die nog steeds meer dan 8 jaar oud.
De restwaarde van de auto zal zelden tot nooit de investering van de herstelling dekken.
Zoals je zelf aangaf, nooit je laatste spaargeld aan een auto geven, zeker niet aan een oude.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
In sommige gevallen gaat het klimaatbeleid zelfs de verkeerde kant uit
Gisteren nog een test van diesels gezien met hun impact op het milieu.
In drukke steden is de hoeveelheid van het fijn stof vijf keer hoger dan de uitstoot van diesels.
Als de filter van een diesel correct werkt, dan is de uitlaat zuiverder dan de omgeving waardoor de diesel eigenlijk de omgeving verbetert.
Uiteraard stoot die nog andere zaken uit dan fijn stof en elke uitstoot heeft impact.
Dit draadje gaat hoegenaamd niet over fotografie, Sieg.
Bovendien bevestigt jouw antwoord de indruk van een clubje oudgedienden die enkel hun eigen visie dulden.
En dat blijft maar doorgaan...
Maar dat is niet de eerste keer dat ik dit zeg .
Klopt dat dit draadje niets met fotografie te maken heeft, maar je aanmelden op een fotografieforum om over EV's te praten doe je niet omdat je in eerste instantie daar dat niet verwacht.
Dus bedankt Jan om mijn gelijk te bewijzen ...
Tevens bewijst jouw 2de zin het typerende karakter van sommigen wanneer het niet in hun ideeën past
En dat het blijft doorgaan is een teken dat het bij mensen leeft, moest je wat meer rondkijken dan zou je dat ook in je omgeving terug zien en dus een weerspiegeling naar de rest van de maatschappij.
En je laatste zin bewijst duidelijk je 2de zin ...
Biomass is touted as a sustainable, 'net-zero' alternative to fossil fuels. It's even recommended by organisations like the Intergovernmental Panel on Climat...
Maar vanaf het moment dat ze houtpellets begonnen te promoten als "milieuvriendelijk " had ik daar al meteen mijn bedenkingen over.
Zolang het alleen maar overschotten zijn waar er pellets van worden gemaakt is er niets aan de hand, maar zodra de vraag wat groter wordt, dan weet iedereen dat ze daar hele bossen voor gaan kappen.
Dat is precies waarom de milieuorganisaties en groenen tegen dergelijke biomassacentrales zijn. En de achterliggende reden waarom twee kolencentrales in BE werden afgebroken ipv omgebouwd naar biomassa-centrales. Het ontbreken van de subsidies zal er ook wel mee te maken hebben.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Zoals je zelf aangaf, nooit je laatste spaargeld aan een auto geven, zeker niet aan een oude.
Er zijn genoeg mensen die geld moeten lenen, zelfs voor een tweedehands auto.
In dat geval heb je best toch een degelijke garantie voor de duur van de terugbetaling, anders worden de financiële problemen alleen maar groter als er iets fout loopt met de auto die nog verder afbetaald moet worden.
Dat deze tekst al een tijdje bestaat bewijst dat het al een lange tijd geweten is dat de electrische auto niet 100% zaligmakend is maar ook zijn vele nadelen heeft.
En we zijn akkoord: er zijn ook voordelen aan een EV.
Vooral aan deze : MG Cyberster
Neen, die tekst bestaat al een paar jaar en is telkens weerlegd als onjuist. Maar copy-paste is zo gemakkelijk hé. Zet die tekst (origineel in het Engels) op Instagram en er wordt automatisch een tekst bijgezet dat de info niet correct is. Behalve het gewicht van een batterij klopt er niet veel van de optelsom. De tekst is natuurlijk ook al enkele keren gekopieerd, inclusief fouten.
Maar vooral: ondertussen worden de meeste EV batterijen gemaakt met LFP technologie, dus zonder nikkel, zonder cobalt.
Stel nu dat je die MG Cyberster kan kopen voor 20.000€ zou je dan nog vooroordelen hebben? Of toch maar kopen?
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Er zijn genoeg mensen die geld moeten lenen, zelfs voor een tweedehands auto.
In dat geval heb je best toch een degelijke garantie voor de duur van de terugbetaling, anders worden de financiële problemen alleen maar groter als er iets fout loopt met de auto die nog verder afbetaald moet worden.
Even ter info meegeven dat de garantie voor de batterij doorloopt na verkoop.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Even ter info meegeven dat de garantie voor de batterij doorloopt na verkoop.
Niet als de wagen al 6 of 8 jaar oud is en buiten de garantieperiode verkocht wordt.
Ik zie afhankelijk van het merk zowel 6 als 8 jaar waarborg op batterijen, vandaar dat ik deze termijnen als referentie neem in het voorbeeld.
Misschien vervangt u uw wagen steeds binnen die periode, weinig mensen kunnen zich dit heden nog permitteren met de actuele prijzen.
Uiteraard ieders vrije keuze.
Onze laatste wagens hebben we bijvoorbeeld om de 10 à 11 jaar vervangen en telkens op minder dan drie dagen kunnen verkopen voor een derde van de aankoopprijs omdat ze in perfecte staat waren.
Maar de kopers zitten dan ook niet met een risico van 20.000€ mochten ze, zelfs enkele jaren nadien, de batterij moeten vervangen.
Stel nu dat je die MG Cyberster kan kopen voor 20.000€ zou je dan nog vooroordelen hebben? Of toch maar kopen?
Stel dat het de enige beschikbare EV zou zijn en 120.000€ zou kosten, zou je hem dan meteen kopen om het klimaat te redden?
Maar de prijs zal nog anders zijn, geen 20.000 en ook geen 120.000€, maar ook niet voor iedereen weggelegd.
De Belgische prijzen van de MG Cyberster zijn nog niet bekend, maar volgens de Belgische invoerder Astara zullen die niet al te ver afwijken van de Britse prijszetting. Aan de andere kant van het kanaal kan je de Trophy bestellen vanaf 54.995 pond, de GT verwisselt van eigenaar voor 59.995 pond. Reken dus op 65.000 euro voor de instapversie met achterwielaandrijving en een dikke 70.000 voor de GT-topversie met vierwielaandrijiving. De elektrische roadster wordt sowieso full option geleverd.
De Belgische prijzen van de MG Cyberster zijn nog niet bekend, maar volgens de Belgische invoerder Astara zullen die niet al te ver afwijken van de Britse prijszetting. Aan de andere kant van het kanaal kan je de Trophy bestellen vanaf 54.995 pond, de GT verwisselt van eigenaar voor 59.995 pond. Reken dus op 65.000 euro voor de instapversie met achterwielaandrijving en een dikke 70.000 voor de GT-topversie met vierwielaandrijiving. De elektrische roadster wordt sowieso full option geleverd.
De prijs van de Cyberster is veel, heel veel, te hoog voor een auto die je koopt om van het rijden te genieten.
Voor die prijs is er ook nog een BMW Z4 Roadster M40i aan 69.550€.
Of een Mercedes-Benz CLE Cabriolet AMG Line à 69.333€.
Mijn Mazda MX-5 heeft me 27.000€ gekost. En die geeft me het genot alsof ik met een Ferrari rijd.
" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
De prijs van de Cyberster is veel, heel veel, te hoog voor een auto die je koopt om van het rijden te genieten.
Voor die prijs is er ook nog een BMW Z4 Roadster M40i aan 69.550€.
Of een Mercedes-Benz CLE Cabriolet AMG Line à 69.333€.
Mijn Mazda MX-5 heeft me 27.000€ gekost. En die geeft me het genot alsof ik met een Ferrari rijd.
Terwijl Verseg mooi rond mijn zuiver hypothetische vraag walst, en jij ook niet antwoordt op die vraag, die Mazda MX-5 van 27.000€ is voor sommigen net zo onbereikbaar als die MG Cyberster voor jou.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Vorige maand slechts 0,7% van de nieuw ingeschreven wagens nog met een verbrandingsmotor in Noorwegen, 47 stuks. Desondanks zien vakantiegangers er geen enkele EV rijden naar verluidt .
Klopt dat dit draadje niets met fotografie te maken heeft, maar je aanmelden op een fotografieforum om over EV's te praten doe je niet omdat je in eerste instantie daar dat niet verwacht.
Dus bedankt Jan om mijn gelijk te bewijzen ...
Tevens bewijst jouw 2de zin het typerende karakter van sommigen wanneer het niet in hun ideeën past
En dat het blijft doorgaan is een teken dat het bij mensen leeft, moest je wat meer rondkijken dan zou je dat ook in je omgeving terug zien en dus een weerspiegeling naar de rest van de maatschappij.
En je laatste zin bewijst duidelijk je 2de zin ...
grts
Sieg
Jouw grote bezorgdheid over wat bij de mensen leeft ontroert me, Sieg.
Maar niet echt op z'n plaats op een fotografieforum waar - ook door jou - peperdure apparatuur als enigzaligmakend werd aangeprezen (alhoewel we daar stilaan over zijn).
Nieuwe dingen - zoals bv EV's - zijn doorgaans duurder - en versta me niet verkeerd voor velen steeds moeilijker betaalbaar, maar uit sociale bekommernis vooruitgang afwijzen lijkt me een gevaarlijke denkwijze.
Vorige maand slechts 0,7% van de nieuw ingeschreven wagens nog met een verbrandingsmotor in Noorwegen, 47 stuks. Desondanks zien vakantiegangers er geen enkele EV rijden naar verluidt .
In het verre Noorwegen, waar je het al moet gaan zoeken om iets te vinden dat past in het plaatje.
Maar misschien kopen ze geen nieuwe met verbrandingsmotor omdat ze met de actuele nog 10 jaar blijven rijden.
Comment