Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Black B@ndit Dat tanken met benzine levert natuurlijk weinig problemen op, als er dan eens gemorst wordt, verdampt dat snel. Anders is het met de dieselpompen, meestal is dat wel in orde maar toch kan je het hebben dat er geknoeid is en er diesel op de grond ligt, of nog aan tankpistool. En dan heb je van die lekkere geur mee in de wagen. Op het bedrijf hadden we ook benzine- en dieseltankpompen en daar moest toch met de regelmaat van de klok met absorptiekorrel gestrooid worden. Typisch voor de Ford Transit camionnetten en busjes, die hebben/hadden zo'n lange en smalle vulpijp dat die gewoon de diesel terug uitspuwde op hetzelfde moment als het pistool afsloeg. Bij de nieuwelingen garantie op de schoenen. Zo'n automatisch pistool is niet onfeilbaar. Je kan je verbazen over de hoeveelheid brandstof die in de afvoersystemen (met verplichte opvang koolwaterstoffen) terug te vinden zijn, hebben we gemerkt bij onderhoud van die installaties. Tanken met jerrycans of werfmachines is ook zo'n risico, enfin voor bepaalde mensen toch blijkbaar.

    Ik begrijp helemaal waarom je geen EV NU zou kopen. Dat is ook helemaal niet de bedoeling. Wat ik niet begrijp is jouw aversie tegen die technologie (wat blijkt uit jouw links en YT video's) terwijl je toch goede ervaringen zijn met elektrisch rijden, met de fiets en de heftrucks. Als je dan op een gegeven moment toch een andere auto "moet" kopen door ongeval of slijtage is een goede tweedehands EV misschien wel een optie, dan is de extra productie CO2 mogelijk al geneutraliseerd door de afgelegde kilometers. Zelfs in onze gemeente zij nu twee elektrische deelwagens ter beschikking, als je dan toch zelden een wagen nodig hebt kan je beter daar gebruik van maken dan een wagen kopen. Je moet voor jouw situatie de rekening eens maken. https://www.cambio.be/nl-vla/hoeveel-kost-het

    Voor een elektrische fiets zal ook wel dezelfde regel gelden als voor batterijen van EV's: geen 100% laden indien niet direct nodig, dus niet aan 100% geladen dagen/weken laten stilstaan. En niet te ver ontladen. Een EV is daar wel beter in dan een fietsbatterij veronderstel ik, door een uitgekiende BMS en een zekere "overhead" of reserve in de batterij. Ideaal, maar amper werkbaar is wat levensduur betreft laden tot 75% en ontladen tot 65%, daarmee krik je de te verwachten laadcycli voor lithiumbatterijen op van 3000 naar 9000, of iets in die richting.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik hoop dat toch er een balanceer schakeling in die accu zit, dat is niet altijd zo bij kleinere accupacks waardoor die veel minder lang meegaan (onder andere Bosch boormachine accu's hebben geen balanceer schakeling waardoor die als je pech hebt niet veel langer meegaan dan de garantieperiode).
      Bij Bosch blauw zit dat er toch in Bart, en ook nog eens balans controle in de lader zelf plus temperatuur controle met ventilatie door de batterij bij het te warm worden.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

        Neen, weet ik niet. Lijkt me ook een totaal zinloze vraag.
        Net zo zinvol als al je opmerkingen die je hier al geplaatst hebt denk ik dan ...

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Black B@ndit Dat tanken met benzine levert natuurlijk weinig problemen op, als er dan eens gemorst wordt, verdampt dat snel. Anders is het met de dieselpompen, meestal is dat wel in orde maar toch kan je het hebben dat er geknoeid is en er diesel op de grond ligt, of nog aan tankpistool. En dan heb je van die lekkere geur mee in de wagen. Op het bedrijf hadden we ook benzine- en dieseltankpompen en daar moest toch met de regelmaat van de klok met absorptiekorrel gestrooid worden. Typisch voor de Ford Transit camionnetten en busjes, die hebben/hadden zo'n lange en smalle vulpijp dat die gewoon de diesel terug uitspuwde op hetzelfde moment als het pistool afsloeg. Bij de nieuwelingen garantie op de schoenen. Zo'n automatisch pistool is niet onfeilbaar. Je kan je verbazen over de hoeveelheid brandstof die in de afvoersystemen (met verplichte opvang koolwaterstoffen) terug te vinden zijn, hebben we gemerkt bij onderhoud van die installaties. Tanken met jerrycans of werfmachines is ook zo'n risico, enfin voor bepaalde mensen toch blijkbaar.

          Ik begrijp helemaal waarom je geen EV NU zou kopen. Dat is ook helemaal niet de bedoeling. Wat ik niet begrijp is jouw aversie tegen die technologie (wat blijkt uit jouw links en YT video's) terwijl je toch goede ervaringen zijn met elektrisch rijden, met de fiets en de heftrucks. Als je dan op een gegeven moment toch een andere auto "moet" kopen door ongeval of slijtage is een goede tweedehands EV misschien wel een optie, dan is de extra productie CO2 mogelijk al geneutraliseerd door de afgelegde kilometers. Zelfs in onze gemeente zij nu twee elektrische deelwagens ter beschikking, als je dan toch zelden een wagen nodig hebt kan je beter daar gebruik van maken dan een wagen kopen. Je moet voor jouw situatie de rekening eens maken. https://www.cambio.be/nl-vla/hoeveel-kost-het
          Het is niet omdat iemand een nadeel of een fout van iets laat zien dat hij daartegen een aversie heeft, iets wat U blijkbaar niet lijkt te willen snappen !

          En steeds maar die zever van stinkende handen na het tanken, tjah het lijkt me dat U toch iets verkeerd deed in de tijd dat U nog brandstof tankte.
          Trouwens, als U ergens uw EV oplaad rolt U dan de kabel op met blote handen ?

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

            Het is niet omdat iemand een nadeel of een fout van iets laat zien dat hij daartegen een aversie heeft, iets wat U blijkbaar niet lijkt te willen snappen !
            En steeds maar die zever van stinkende handen na het tanken, tjah het lijkt me dat U toch iets verkeerd deed in de tijd dat U nog brandstof tankte.
            Trouwens, als U ergens uw EV oplaad rolt U dan de kabel op met blote handen ?
            Oei Sieg heb je het over ene met smetvrees? Of ene die nooit zijn handen heeft veel gemaakt?



            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

              Bij Bosch blauw zit dat er toch in Bart, en ook nog eens balans controle in de lader zelf plus temperatuur controle met ventilatie door de batterij bij het te warm worden.
              Als ik dit filmpje bekijk, dan zie ik dat een 18V Bosch blauw accu niet genoeg contacten heeft om de cellen via de lader te balanceren, daarvoor heb je 6 contacten nodig.
              In dit filmpje zie je ook de methode die ik een paar keer heb toegepast (met een ISDT Q8 Smart Charger) om de "Bosch For-All" accu's van mijn stofzuiger tijdelijk terug beter te laten werken (dat zijn de accu's voor de groene Bosch, maar ook een paar andere merken gebruiken dezelfde dure accu's die al heel zeker geen balanceer schakeling hebben). Omdat er zo geen schakeling is voorzien in die accu's moet je dat geregeld herhalen (of een nieuwe accu kopen), want na een aantal laadbeurten zullen de cellen geleidelijk weer uit balans geraken waardoor de capaciteit sterk afneemt.

              Bosch ProCore battery has clever design, but it still fails. In this video I investigate the problem and fix it on the budget. If you want do something simil...

              Omdat er in de accu van dit filmpje twee cellen helemaal leeg zijn terwijl de ander nog in orde zijn vermoed ik dat er ook daar niet veel gebalanceerd wordt.
              Als je geluk hebt dan zal zo'n accu wel veel langer blijven werken, maar de kleinste afwijking tussen de cellen zal er voor zorgen dat de accu sneller "verslijt" als de cellen niet gebalanceerd worden.
              Zo'n accu kan dan soms ook wel 6 jaar of langer meegaan, maar de kans dat die het toch vroeger opgeeft is veel groter.
              Je zou de spanning van de cellen eens moeten meten net na het laden, zo'n Bosch accu kan je heel gemakkelijk open krijgen.

              In ieder geval zou ik graag zien dat alle fabrikanten een beetje moeite doen om hun accu's zo lang mogelijk werkend te houden, dan zijn die ook veel milieuvriendelijker dan accu's die door een gebrek aan balanceer schakeling vroegtijdig moeten gerecycleerd worden.
              Maar een accu die kort na de garantieperiode kapot gaat, die brengt nu eenmaal meer op dan een accu die drie keer zo lang meegaat (door te besparen op componenten in de BMS verkopen ze meer accu's, dat brengt dus veel meer op).
              Blijkbaar hebben sommige merken fiets accu's daar ook last van, en dan gaat het toch al gemakkelijk over 500 euro om een accu van gemiddeld zo'n 500Wh te vervangen, wat op zich ook een veel te hoge prijs is, gezien de kostprijs van wat er in de accu zit (lithium-ion cellen zijn de laatste jaren veel goedkoper geworden, terwijl fiets accu's altijd maar duurder worden).
              Het probleem is dat die informatie niet beschikbaar is als je bijvoorbeeld een fiets koopt waar zo'n accu in gebruikt wordt waarbij de fabrikant er bewust voor zorgt dat die accu veel minder lang meegaat.
              De nodige componenten voor de balanceer schakeling in een BMS kosten maximaal zo'n 2% van alle onderdelen die er in in een accu zitten, dat is voor mij dus wel moedwillig als ze die componenten niet gebruiken, en het zijn niet alleen de goedkope merken die ze weglaten, de "Bosch For All" accu's zijn ook niet bij de goedkoopste.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • Ik heb inderdaad niets tegen elektrische auto, zolang ik niet verplicht word om er zelf een te kopen.
                Er zijn voordelen aan een elektrische auto, maar ik steek mijn kop niet in het zand om niet te moeten kijken naar de nadelen die er ook zijn.

                Zolang er geen accutechnologie is die gegarandeerd meer dan bijvoorbeeld 15 jaar meegaat blijft een elektrische auto een wegwerpproduct zoals bijvoorbeeld een smartphone of een laptop met een vast ingebouwde accu waarbij het vervangen van de accu duurder is dan de waarde van het apparaat. Dat zorgt er nu ook mee voor dat de waarde van tweedehands elektrische auto's zo laag is, en als die nog wat ouder worden, dan gaan die allemaal naar de schroothoop omdat ze niet meer te verkopen zijn, niemand wil dan het risico nemen dat hun auto kort na de aankoop meer kosten heeft dan de restwaarde van die auto.

                Iedereen die de mogelijkheid heeft om elke 4-6 jaar een nieuwe elektrische wagen aan te schaffen, die zal er geen problemen mee hebben, want de meeste merken geven wel zoveel garantie op de accu, wat er na die garantieperiode gebeurt, dat is op kosten van de eigenaar, die als hij zo'n auto koopt omdat hij geen nieuwe kan betalen dan ook helemaal niet de mogelijkheden heeft om die te laten repareren (die heeft dan waarschijnlijk zijn laatste spaargeld uitgegeven terwijl hij wat later een rekening van 20.000 euro gepresenteerd krijgt ).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ik heb inderdaad niets tegen elektrische auto, zolang ik niet verplicht word om er zelf een te kopen.
                  Er zijn voordelen aan een elektrische auto, maar ik steek mijn kop niet in het zand om niet te moeten kijken naar de nadelen die er ook zijn.

                  Zolang er geen accutechnologie is die gegarandeerd meer dan bijvoorbeeld 15 jaar meegaat blijft een elektrische auto een wegwerpproduct zoals bijvoorbeeld een smartphone of een laptop met een vast ingebouwde accu waarbij het vervangen van de accu duurder is dan de waarde van het apparaat. Dat zorgt er nu ook mee voor dat de waarde van tweedehands elektrische auto's zo laag is, en als die nog wat ouder worden, dan gaan die allemaal naar de schroothoop omdat ze niet meer te verkopen zijn, niemand wil dan het risico nemen dat hun auto kort na de aankoop meer kosten heeft dan de restwaarde van die auto.

                  Iedereen die de mogelijkheid heeft om elke 4-6 jaar een nieuwe elektrische wagen aan te schaffen, die zal er geen problemen mee hebben, want de meeste merken geven wel zoveel garantie op de accu, wat er na die garantieperiode gebeurt, dat is op kosten van de eigenaar, die als hij zo'n auto koopt omdat hij geen nieuwe kan betalen dan ook helemaal niet de mogelijkheden heeft om die te laten repareren (die heeft dan waarschijnlijk zijn laatste spaargeld uitgegeven terwijl hij wat later een rekening van 20.000 euro gepresenteerd krijgt ).
                  100% mijn gedacht Bart, de euro is bij velen nog niet gevallen vrees ik.
                  Jou auto kan zonder ongelukken gerust 25 jaar mee.
                  Last edited by Geerten; 26 augustus 2024, 11:03.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik heb inderdaad niets tegen elektrische auto, zolang ik niet verplicht word om er zelf een te kopen.
                    Er zijn voordelen aan een elektrische auto, maar ik steek mijn kop niet in het zand om niet te moeten kijken naar de nadelen die er ook zijn.

                    Zolang er geen accutechnologie is die gegarandeerd meer dan bijvoorbeeld 15 jaar meegaat blijft een elektrische auto een wegwerpproduct zoals bijvoorbeeld een smartphone of een laptop met een vast ingebouwde accu waarbij het vervangen van de accu duurder is dan de waarde van het apparaat. Dat zorgt er nu ook mee voor dat de waarde van tweedehands elektrische auto's zo laag is, en als die nog wat ouder worden, dan gaan die allemaal naar de schroothoop omdat ze niet meer te verkopen zijn, niemand wil dan het risico nemen dat hun auto kort na de aankoop meer kosten heeft dan de restwaarde van die auto.

                    Iedereen die de mogelijkheid heeft om elke 4-6 jaar een nieuwe elektrische wagen aan te schaffen, die zal er geen problemen mee hebben, want de meeste merken geven wel zoveel garantie op de accu, wat er na die garantieperiode gebeurt, dat is op kosten van de eigenaar, die als hij zo'n auto koopt omdat hij geen nieuwe kan betalen dan ook helemaal niet de mogelijkheden heeft om die te laten repareren (die heeft dan waarschijnlijk zijn laatste spaargeld uitgegeven terwijl hij wat later een rekening van 20.000 euro gepresenteerd krijgt ).
                    Dat is de grootste veralgemening die de mensen maken, de batterij van mijn smartphone/laptop/tablet is na vier jaar of zo het beste wel af. Dus zal zo'n EV batterij ook wel op zijn na vier jaar. Terwijl de enige overeenkomst -en dan nog gedeeltelijk- de chemische samenstelling van de batterij betreft. Dat geeft natuurlijk weinig vertrouwen, terwijl voor de grote meerderheid van de tractiebatterijen een garantie loopt van 8 jaar. Ik denk nu niet dat snel na het aflopen van de garantie de auto uit elkaar zal vallen. Jouw Dacia heeft dacht ik een garantie van 2 of 3 jaar, en na 10 jaar loopt die ook nog. Binnen de EU zijn daar nu ook wetsvoorstellen aan het bespreken zodat het ook een minimale verplichting wordt. En bovendien een Europees certificaatsysteem waardoor je kan zien hoe "gezond" de batterij nog is, een beetje zoals de Carpass met de kilometers. Met een goedkope (-50€) OBD2 scanner kan je ook zelf de SOH (state of health) van de batterij uitlezen, samen met tientallen andere gegevens en indicatoren. Zoals de spanning per batterijcel. Dat moet toch al een goed beeld opleveren over de staat van de batterij en de resterende capaciteit.
                    Het laatste spaargeld uitgeven aan een auto is nooit een goed idee, gelijk hoe die aangedreven wordt. Ondertussen zijn er wel wat EV's te koop nieuw in de prijsklasse van net onder 20.000€ tot goed 25.000€. De aankooppremie van 5000€ loopt overigens nog steeds. Het wisselen van die batterij zal dan ook nooit 20.000 kosten. Voor de Dacia kost een compleet nieuwe batterij 6.769€, ter info. Moest dat überhaupt nodig zijn.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • De uitstoot van broeikasgassen beprijzen is niet het wondermiddel dat veel economen ervan maken. Vaak haalt klimaatbeleid opvallend weinig uit blijkt uit een groot onderzoek - hoewel dat volgens anderen een te sombere conclusie is.

                      Comment


                      • Batterijen creëren geen elektriciteit ⚡ maar slaan elders opgewekte elektriciteit op, zoals steenkool, uranium, natuurlijke elektriciteitscentrales of dieselgeneratoren.

                        De bewering dat een elektrische een voertuig met nul-emissie is, is dus helemaal niet waar, want de opgewekte elektriciteit komt van elektriciteitscentrales en veel daarvan verbranden steenkool of gas.

                        Dus 40% vandaag? sommige elektrische auto's op de weg zijn op koolstofbasis.

                        Maar dat is niet alles.

                        Liefhebbers van elektrische auto's en groene revolutie moeten zich meer bezighouden met accu's, maar ook windmolens en zonnepanelen.

                        Een typische elektrische auto accu weegt 450 kg, ongeveer de grootte van een koffer. Het bevat 11 kg lithium, 27 kg nikkel, 20 kg mangaan, 14 kg kobalt, 90 kg koper en 180 kg aluminium, staal en plastic. Het bevat meer dan 6000 individuele lithium-ioncellen.

                        Voor de vervaardiging van elke BEV-batterij moet 11 000 kg zout voor lithium, 15 000 kg kobalt, 2 270 kg nikkelhars en 11 000 kg koper worden behandeld.

                        In totaal moet je 225.000 kilo grond verwijderen voor een accu.

                        Bron #TechnologieIntelligente.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                          Hmm, iemand die zich inschrijft op een fotografieforum om enkel het EV gebruik de hemel in te prijzen en verkondigend dat er bijlange geen nadelen zijn aan EV rijden.
                          Ik kan mis zijn maar dit lijkt verdacht veel op een dubbel accountje, zo hebben we er al veel gehad

                          grts
                          Sieg
                          Dit draadje gaat hoegenaamd niet over fotografie, Sieg.
                          Bovendien bevestigt jouw antwoord de indruk van een clubje oudgedienden die enkel hun eigen visie dulden.
                          En dat blijft maar doorgaan...
                          Maar dat is niet de eerste keer dat ik dit zeg .

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                            In sommige gevallen gaat het klimaatbeleid zelfs de verkeerde kant uit:
                            Biomass is touted as a sustainable, 'net-zero' alternative to fossil fuels. It's even recommended by organisations like the Intergovernmental Panel on Climat...

                            Maar vanaf het moment dat ze houtpellets begonnen te promoten als "milieuvriendelijk " had ik daar al meteen mijn bedenkingen over.
                            Zolang het alleen maar overschotten zijn waar er pellets van worden gemaakt is er niets aan de hand, maar zodra de vraag wat groter wordt, dan weet iedereen dat ze daar hele bossen voor gaan kappen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                              Nu vraag ik me af of je het hele artikel gelezen hebt, want behalve de goede (voor klimaatontkenners tenminste) click-bait titel staat er echt wel positief nieuws in. Maar het blijft steeds gokken naar de intenties als iemand gewoon een link dropt.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                                Batterijen creëren geen elektriciteit ⚡ maar slaan elders opgewekte elektriciteit op, zoals steenkool, uranium, natuurlijke elektriciteitscentrales of dieselgeneratoren.

                                De bewering dat een elektrische een voertuig met nul-emissie is, is dus helemaal niet waar, want de opgewekte elektriciteit komt van elektriciteitscentrales en veel daarvan verbranden steenkool of gas.

                                Dus 40% vandaag? sommige elektrische auto's op de weg zijn op koolstofbasis.

                                Maar dat is niet alles.

                                Liefhebbers van elektrische auto's en groene revolutie moeten zich meer bezighouden met accu's, maar ook windmolens en zonnepanelen.

                                Een typische elektrische auto accu weegt 450 kg, ongeveer de grootte van een koffer. Het bevat 11 kg lithium, 27 kg nikkel, 20 kg mangaan, 14 kg kobalt, 90 kg koper en 180 kg aluminium, staal en plastic. Het bevat meer dan 6000 individuele lithium-ioncellen.

                                Voor de vervaardiging van elke BEV-batterij moet 11 000 kg zout voor lithium, 15 000 kg kobalt, 2 270 kg nikkelhars en 11 000 kg koper worden behandeld.

                                In totaal moet je 225.000 kilo grond verwijderen voor een accu.

                                Bron #TechnologieIntelligente.
                                Haha, een tekstje dat al een paar jaar rondgaat op sociale media en weinig van blijkt te kloppen. Grappig om het ook hier te zien opduiken. Of eerder zielig, maar ach, als we maar wat kunnen roeren is het ook al goed.
                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X