Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
    Intussen boeken ze bij UMICORE een waardeverlies van 1,6 Miljard o.a. omdat EV’s langer meegaan dan gedacht.
    Ha ja? In u eigen link lees ik dat.
    Dat het zo slecht gaat met de batterijdivisie, heeft veel te maken met de slabakkende verkoop van elektrische voertuigen.





    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht


      Intussen boeken ze bij UMICORE een waardeverlies van 1,6 Miljard o.a. omdat EV’s langer meegaan dan gedacht.
      Inderdaad, en zoals in een vroeger bericht geschreven het feit dat Umicore rekende op de NMC batterijen om daarin (oa) de waardevolle cobalt er nikkel te recycleren. Terwijl de constructeurs overschakelen op de LFP batterij, zonder cobalt en veel minder of zelfs geen nikkel.

      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Nog meer goed nieuws:


        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Ik heb een beetje naar beneden gescrold om andere nieuwtjes te lezen.
          En bijna onderaan kom je dit tegen :

          Pkw-Zulassungszahlen Juni 2024: die zehn beliebtesten Autos - AUTO BILD

          Dat ziet er leuk uit. Totdat de cijfertjes komen.
          Lees mee (Vertaling door Google):

          "Ook batterij-elektrische auto’s (BEV’s) willen niet uit hun dip komen.
          Maar: Vergeleken met juni 2024 konden de inschrijvingen ook niet herstellen.
          In absolute aantallen spreken we over 30.762 elektrische auto’s,
          wat een daling is van 12,9 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
          Voertuigen met vloeibaar gas (1078) of aardgas (3) komen achteraan."


          30.762 electrische auto's op een totaal van 238.263 auto's voor Juli 2024.
          Ik geef toe : de hybrides hebben het beter gedaan dan de diesels.

          Kan je dat uitleggen?
          Last edited by Skitch; 14 augustus 2024, 21:19.
          " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht

            Elke transitie gaat nu eenmaal met horten en stoten; zo gauw de politiek de tering naar de nering zal zetten en de werkelijke kost van fossiel rijden aan zal rekenen (o.a. CO2 taks vanaf 2027) zal het plaatje er helemaal anders gaan uitzien…

            https://www.autogids.be/autonieuws/budget/koolstofbelasting-op-brandstof-aan-de-pomp-in-2027.html#:~:text=Budget%20%2F%20Koolstofbelasting %20op%20brandstof%20aan%20de%20pomp%20in%202027&te xt=Dat%20meldt%20Sudpresse%20en%20is,10%20cent%20p er%20liter%20bedragen.
            Grapjas, mensen gaan echt niks merken van een meerprijs van 10 cent per liter, de prijzen van brandstof en elektriciteit schommelen nu al met grotere bedragen
            Maar je kan dan ook een ander argument aanhalen, wegentaks betalen per gewicht van het voertuig zoals in Nederland erdoor gaat komen, EV komt dan met x aantal jaren in het nadeel vanwege het grotere gewicht.

            Dus het komt er eigenlijk gewoon op neer dat alles sowieso duurder zal worden, zeker als het van Europa afhangt
            De enigen die er weinig van gaan merken zijn de rijken, zoals gewoonlijk op de kap van de gewone mens

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

              Grapjas, mensen gaan echt niks merken van een meerprijs van 10 cent per liter, de prijzen van brandstof en elektriciteit schommelen nu al met grotere bedragen
              Maar je kan dan ook een ander argument aanhalen, wegentaks betalen per gewicht van het voertuig zoals in Nederland erdoor gaat komen, EV komt dan met x aantal jaren in het nadeel vanwege het grotere gewicht.

              Dus het komt er eigenlijk gewoon op neer dat alles sowieso duurder zal worden, zeker als het van Europa afhangt
              De enigen die er weinig van gaan merken zijn de rijken, zoals gewoonlijk op de kap van de gewone mens

              grts
              Sieg
              Die 10 cent is dan ook maar een initiële schatting : je mag er van uitgaan dat eens het zover is deze een veelvoud hiervan zal bedragen want - zoals je zelf zegt - alles wordt sowieso duurder . De CO2 taks is trouwens maar 1 van de bijkomende kosten die men zou moeten doorrekenen voor het verbranden van fossiele brandstoffen die momenteel (nog) als collaterale schade op de maatschappij worden afgewenteld.

              Maar sta mij toe om mijn vraag van ettelijke post terug (en waarover het tot nu toe nog steeds OORVERDOVEND stil is gebleven) te herhalen :
              ipv telkens te “argumenteren” over het hoe halfleeg het glas nu eigenlijk is, hoe zou U zelf dan de problemen veroorzaakt door de verbranding van fossiele brandstoffen, meerbepaald in de transportsector, aanpakken ?
              Uiteraard lettend op de hoogdringendheid van de zaak, dus met een horizont van pakweg 10 a 15 jr ?

              Ik ben benieuwd…​

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                Grapjas, mensen gaan echt niks merken van een meerprijs van 10 cent per liter, de prijzen van brandstof en elektriciteit schommelen nu al met grotere bedragen
                Maar je kan dan ook een ander argument aanhalen, wegentaks betalen per gewicht van het voertuig zoals in Nederland erdoor gaat komen, EV komt dan met x aantal jaren in het nadeel vanwege het grotere gewicht.

                Dus het komt er eigenlijk gewoon op neer dat alles sowieso duurder zal worden, zeker als het van Europa afhangt
                De enigen die er weinig van gaan merken zijn de rijken, zoals gewoonlijk op de kap van de gewone mens

                grts
                Sieg
                Grapjas, die 10 ct/liter is het begin.
                Wegentaks in NL op oa basis van gewicht spreekt men nu van een vrijstelling van 400 of 500kg voor de batterij.
                Alles wordt duurder als men zich niet wil aanpassen. Wetenschappers waarschuwen al van in de jaren '70 dat de CO2 voor klimaatverandering zorgt, we gaan nu de prijs betalen voor 50jaar getalm door de overheid die uit angst voor de kiezer geen kordate beslissingen durfden te nemen.
                Dat rijke mensen er weinig gaan van merken is van alle tijden.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                  Ha ja? In u eigen link lees ik dat.
                  [/B]




                  Ha ja? In u eigen link lees ik dat.
                  Dat het zo slecht gaat met de batterijdivisie, heeft veel te maken met de slabakkende verkoop van elektrische voertuigen.



                  ​Zoals ik dus zei gaat transitie met horten en stoten : van iemand die beweerd een succesvolle carrière uitgebouwd te hebben in de maaksector (toch ?) verwacht ik dat hij weet dat de introductie van innovaties (zonnepanelen, warmtepompen, EV’s….) in den beginne sterk afhankelijk is van (fiscale) stimuli allerhande… De tijdelijke terugval is dus eerder daaraan te wijten en doet niets af aan de superioriteit van de EV.

                  Maar bij deze dus ook aan U gericht :
                  ipv telkens te “argumenteren” over het hoe halfleeg het glas nu eigenlijk is, hoe zou U zelf dan de problemen veroorzaakt door de verbranding van fossiele brandstoffen, meerbepaald in de transportsector, aanpakken ?
                  Uiteraard lettend op de hoogdringendheid van de zaak, dus met een horizont van pakweg 10 a 15 jr ?​

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                    Maar bij deze dus ook aan U gericht :
                    ipv telkens te “argumenteren” over het hoe halfleeg het glas nu eigenlijk is, hoe zou U zelf dan de problemen veroorzaakt door de verbranding van fossiele brandstoffen, meerbepaald in de transportsector, aanpakken ?
                    Uiteraard lettend op de hoogdringendheid van de zaak, dus met een horizont van pakweg 10 a 15 jr ?​
                    Moest ik daar de totaal oplossing voor kennen, dan zou ik mijzelf op de borst mogen kloppen denk ik.
                    Heb ik hier ooit gezegd dat ik EV’s niet goed vind? Ik denk het niet, wel tegenstander wat de batterijen en laad infrastructuur betreft, dat staat bijlange nog niet op punt, gezien je elke dag wel ergens leest
                    dat een of andere weeral een nieuw soort batterij heeft uitgevonden waar je na een tijd niets meer van hoort.
                    Wij hebben toch flink geïnvesteerd in klimaat neutraal zijn, wat wij momenteel reeds sinds een
                    aantal jaren betalen is enkel de netvergoeding, probleem is altijd wat ze met de ene hand geven
                    nemen ze met de andere hand terug.
                    Zijn wij een grote vervuiler als we op jaarbasis ongeveer 1.500 liter benzine verstoken met ons twee
                    bescheiden auto’s en voor de rest klimaatneutraal zijn wat betreft ons woning.
                    feit is dat wij ons steentje redelijk hebben bijgedragen.
                    En vooral, niet alle co2 uitstoot komt door ons autootje, zoals ze ons willen doen geloven.
                    De biosfeer, atmosfeer en oceaan wisselen continu grote hoeveelheden koolstof uit. De hoeveelheid die de mens daar met fossiele emissies aan toevoegt lijkt misschien verwaarloosbaar klein. Is dat ook zo?

                    Het VW schandaal en de opkomst van Tesla heeft de auto industrie doen panikeren en ze hebben
                    gegokt op de EV en gehoopt op een snelle transitie naar een product dat nog niet volledig klaar is voor de consumenten markt.
                    Misschien kunnen ze beginnen met de mogelijkheid om de auto trein terug te herbekijken in Europa, kan wel in Finland.
                    Als ik de bal terug mag kaatsen Silent M. wat is uw oplossing op de door u gestelde vraag?
                    Hoe klimaatneutraal bent u eigenlijk?
                    Last edited by Geerten; 16 augustus 2024, 08:05.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Grapjas, mensen gaan echt niks merken van een meerprijs van 10 cent per liter, de prijzen van brandstof en elektriciteit schommelen nu al met grotere bedragen
                      Diesel kan men actueel vinden voor,minder dan 1,6€ per liter.
                      Stel dat ze die verhogen naar 2,5€ per liter, dus 90 cent de liter erbij.
                      Dan zou iemand dat 15.000 km per jaar rijdt met een wagen dat gemiddeld 5 liter verbruikt 675€ per jaarbasis meer betalen aan brandstof.
                      Niets belet dat elektriciteit ondertussen ook duurder wordt.
                      Die 675€ per jaar is inderdaad veel geld, maar zoals u aankaart, hoeveel zullen daarvoor tienduizenden gaan uitgeven om hun wagen dat nog perfect in orde is te vervangen door een EV?
                      Puur financieel zal,dit alvast niet de doorslag geven.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Diesel kan men actueel vinden voor,minder dan 1,6€ per liter.
                        Stel dat ze die verhogen naar 2,5€ per liter, dus 90 cent de liter erbij.
                        Dan zou iemand dat 15.000 km per jaar rijdt met een wagen dat gemiddeld 5 liter verbruikt 675€ per jaarbasis meer betalen aan brandstof.
                        Niets belet dat elektriciteit ondertussen ook duurder wordt.
                        Die 675€ per jaar is inderdaad veel geld, maar zoals u aankaart, hoeveel zullen daarvoor tienduizenden gaan uitgeven om hun wagen dat nog perfect in orde is te vervangen door een EV?
                        Puur financieel zal,dit alvast niet de doorslag geven.
                        Inderdaad en dat is ook mijn punt
                        Kijk gewoon hoe achterlijk België is om bvb de gasprijzen lager te houden dan de elektriciteitsprijzen, en dit terwijl men overal van het gas af wil.
                        Hoe kun je dan in godsnaam de mensen overtuigen om over te stappen op warmtepompen

                        Ik vind het vooral frappant dat EV rijders blijkbaar denken dan hun EV klimaatneutraal is, terwijl hun batterijen worden geladen met kernenergie, koolsteencentrales, gascentrales en noem maar op , ow en inderdaad een héél klein deeltje groene energie door zonnepanelen en dan heb je ook nog de windenergie die ook verre van energieneutraal is.

                        Ik snap best dat er mensen zijn die voor hun eigen goed gevoel denken de wereld te redden door EV te rijden, maar daar zal nog lange tijd over gaan tot het inderdaad zo ver is.
                        Als je al ziet wat er allemaal nodig is om één enkele EV batterij te produceren ...

                        Het spijtige is vooral dat (sommige) mensen niet willen/kunnen toegeven dat iets wat ze aangeschaft hebben ook nadelen heeft
                        Uiteraard iemand die maar korte afstanden doet rond z'n eigen gemeente en tevens al in pensioen is en die de luxe heeft om op de ideale uren hun wagen te laden door hun eigen zonnepanelen, als ze daar de voorziening voor hebben.
                        Die mensen prijzen hun EV de hemel in, maar denken ook niet verder na over een ander die niet die luxe heeft.
                        Tevens als ze het echt voor het milieu gedaan hebben dan hadden ze een fiets gekocht voor die kleine verplaatsingen

                        grts
                        Sieg
                        Last edited by Sieg; 16 augustus 2024, 00:59.
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                          Natuurlijk kan je dat bevestigen. Opapol is één van de BD-spoken die naar eigen zeggen hier niets meer te zoeken hebben, het niet kunnen laten om de forums te volgen om dan heel af en toe een nietszeggende post te plaatsen met alleen de bedoeling olie op een brandje te gooien. Bij spoken is het altijd even schrikken als men ze ziet, maar snel komt het besef dat het maar illusie en lucht is.
                          opapol weet véél meer over samenstellingen van lucht en schadelijke stoffen dan wij hier allemaal samen.
                          Vraag hem eens hoeveel duizend Amerikaanse eiken van meer dan 60 cm diameter ze de laatste jaren gerooid hebben in een straal van pakweg 5Km rond zijn deur, zogezegd omdat ze uitheems waren…..
                          De partij die daarvoor verantwoordelijk is zal ik niet noemen of ik krijg hier weer een politieke stempel.
                          En het ging hem daar helemaal niet om “uitheems” of niet, maar om waardevol verwerkbaar hout,
                          vandaar dat iedere afgezaagde boom een kleurcode van keuring mee kreeg…….
                          Alsof Amerikaanse eiken geen CO2 opnemen ofzo.

                          Dat het zogezegd brandhout is…. vergeet het, en dan nog, stoot het verbranden van hout
                          ook geen CO2 en fijn stof uit misschien???
                          Hier onder hun uitleg……

                          In het Tillegembos zijn er onlangs door het ANB (Agentschap voor Natuur en Bos) 1564 bomen gekapt.
                          Op het aanplakbord spreekt het ANB over het uitdunnen van vooral naaldhout.
                          Dit bos is zeker met 60 % uitgedund en er zitten heel veel eiken en beuken tussen (waardevol hout).
                          Dit te sterk uitgedund bos situeert zich naast de autostrade aan het Kruis van de Gefusilleerden, General Naessens de Loncinlaan, St-Michiels Brugge.

                          Uit het schrijven van het ANB i.v.m. brandhoutverkoop blijkt dat er verder nog 3488 m³ aan bomen in de Provincie West-Vlaanderen zullen gekapt worden met een totale opbrengst van +- 50.000 euro.
                          De getallen die op het aanplakbord vermeld worden in het Tillegembos zijn echter nog veel groter dan in het officiële schrijven van het ANB.
                          Kopie van de officiële brandhoutverkoping door het ANB van 27 oktober 2015 deel 1,2,3,4.

                          Beste,
                          In bijlage het overzicht van de toewijzing van de brandhoutverkoping ‘derde fase’. De nieuw toegewezen loten zijn groen ingekleurd.
                          Op de loten die nu nog niet verkocht zijn kan vanaf nu nog een bod uitgebracht worden (vierde fase).
                          Indien het bod niet te laag is (en het volume van 50 m³ toegewezen loten voor particuliere kopers niet overschreden wordt …) kan dit bod onmiddellijk onderhands toegewezen worden.
                          Met vriendelijke groeten,
                          ir. Theo Vitse
                          Regiobeheerder Zandig Vlaanderen
                          Agentschap voor Natuur en Bos West-Vlaanderen
                          Jacob van Maerlantgebouw
                          Koning Albert I-laan 1/2 bus 74
                          8200 BRUGGE (Sint-Michiels)
                          Tel. 050/24.77.61 GSM 0479/67.95.69 Fax 050/24.77.45
                          E-mail: theophile.vitse@lne.vlaanderen.be

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht


                            Uiteraard iemand die maar korte afstanden doet rond z'n eigen gemeente en tevens al in pensioen is en die de luxe heeft om op de ideale uren hun wagen te laden door hun eigen zonnepanelen, als ze daar de voorziening voor hebben.
                            Die mensen prijzen hun EV de hemel in, maar denken ook niet verder na over een ander die niet die luxe heeft.
                            Tevens als ze het echt voor het milieu gedaan hebben dan hadden ze een fiets gekocht voor die kleine verplaatsingen

                            grts
                            Sieg
                            Ik ben zo iemand die vooral korte afstanden doet, maar af en toe heb ik de auto toch wel nodig als ik eens verder van huis moet zijn.
                            Om daarvoor mijn huidige wagen weg te doen om dan een elektrische auto aan te schaffen die 98% van de tijd in de garage staat, dat zou inderdaad veel slechter voor het milieu zijn, ook al zou ik die elektrische wagen tijdens de zomermaanden heel gemakkelijk kunnen laden met de overschot die de zonnepanelen dan opleveren.

                            Deze maand is mijn auto nog niet buiten geweest, ik heb de accu al wel een keer aan de lader gehangen om te voorkomen dat die kapot gaat.
                            Ik ben al aan het denken om de volgende keer toch de duurdere benzine te tanken, omdat daar minder of geen ethanol in zit, die zou langer goed moeten blijven dan de super 95 E10.
                            Bijna alle verplaatsingen doe ik met de elektrische fiets (= hybride, want ik trap zelf ook nog ), die geladen wordt met zonne-energie, één keer in de week rij ik met de aanhangwagen achter de fiets naar de winkel om de "grote inkopen" te doen, als ik de andere dagen broodjes of andere "dagverse" voedingswaren wil, dan kunnen die heel gemakkelijk in de fietstassen.

                            De meeste mensen denken er niet bij na, en gebruiken altijd hun auto, ook voor korte verplaatsingen.
                            Die auto staat toch altijd startklaar, en dan zijn er ook nog die een tankkaart van het werk hebben zodat ze zich helemaal geen zorgen hoeven te maken als ze hun auto veel gebruiken (de meesten daarvan zullen wel moeten overschakelen naar een elektrische wagen).
                            De auto's met een tankkaart/laadpas van het werk doen gemiddeld veel meer kilometers per jaar dan auto's waarvan de bestuurder zijn eigen bankkaart moet gebruiken om te tanken (of te laden, maar die zijn er niet zoveel die zelf een elektrische wagen hebben betaald).
                            Bij die automobilisten die een wagen van het werk hebben zijn er ook veel die er dagelijks mee naar het werk rijden, ook al wonen ze dicht genoeg bij het werk om er op de fiets naartoe te rijden.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht

                              Maar bij deze dus ook aan U gericht :
                              ipv telkens te “argumenteren” over het hoe halfleeg het glas nu eigenlijk is, hoe zou U zelf dan de problemen veroorzaakt door de verbranding van fossiele brandstoffen, meerbepaald in de transportsector, aanpakken
                              Uiteraard lettend op de hoogdringendheid van de zaak, dus met een horizont van pakweg 10 a 15 jr ?
                              Misschien eerst eens onderstaande aanpakken Silent M. vooraleer de gewone mens met zijn simpel autootje te dwingen tot het kopen van een EV bv.

                              18 jan 2024 — De Chinese steenkoolproductie bereikte vorig jaar een nieuwe piek, met een recordoutput van 4,66 miljard ton – een stijging van 2,9 procent ...​

                              Bron: https://trends.knack.be/nieuws/macro...el-verdwijnen/

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                                Misschien eerst eens onderstaande aanpakken Silent M. vooraleer de gewone mens met zijn simpel autootje te dwingen tot het kopen van een EV bv.

                                18 jan 2024 — De Chinese steenkoolproductie bereikte vorig jaar een nieuwe piek, met een recordoutput van 4,66 miljard ton – een stijging van 2,9 procent ...​

                                Bron: https://trends.knack.be/nieuws/macro...el-verdwijnen/
                                Een energietransitie heeft tijd nodig. En is China zijn ze beter/sneller op weg dan elders. En wat die man-met-zijn-simpel-autootje betreft, de Belg staat met 17.39Ton CO2 per inwoner per jaar met mooi te "schitteren" op een negende plaats in we wereldranglijst. Nog voor landen als USA en Canada. Maar o-wee als die Belg moeite moet doen om zijn gedrag aan te passen.

                                Er worden in China twee keer zoveel zonnepanelen en windmolens gebouwd als in de rest van de wereld. Het land is koploper op het gebied van opwekken van duurzame energie.


                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X