Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
9 augustus 2024 om 10:16
Net als Hertz, gaat ook het Duitse autoverhuurbedrijf Sixt minder elektrische auto's verhuren. De reden is volgens het bedrijf dat klanten liever een auto met een verbrandingsmotor huren.
"Wij passen ons aandeel elektrisch aangedreven auto's aan op basis van de vraag van consumenten en kunnen zeer snel reageren op veranderingen in de vraag", maakte Europa's grootste autoverhuurbedrijf woensdag bekend. Vorig jaar had Sixt net iets minder dan 10.000 EV's, op een totale vloot van bijna 170.000 voertuigen.
Aankopen door verhuurbedrijven zijn een zegen voor autofabrikanten die grote aantallen willen verkopen. Voor de verhuurders blijken deze aankopen echter vaak geen goede investeringen te zijn. Zowel Hertz als Sixt gaf in de afgelopen maanden aan dat ze af willen van Tesla's omdat ze duur zijn in onderhoud. Daarbij ondermijnden de agressieve prijsverlagingen van de autofabrikant de restwaarde van de huurauto's. De waarde aan het einde van de verhuurperiode is een belangrijk risico voor een verhuurbedrijf.
Hertz kondigde in april aan dat het van plan was om zo'n 10.000 elektrische auto's uit zijn vloot te verwijderen. De lagere huurtarieven en hogere onderhoudskosten hadden de winstgevendheid van het bedrijf onder druk gezet. De restwaarde van elektrische modellen daalt volgens de verhuurder sneller dan die van vergelijkbare auto's met een verbrandingsmotor.
Lees je een beetje bij, wil je? Luchtvaart is ook prototypes aan het ontwikkelen zonder kerosine. Maar dat is natuurlijk een sector waar de uitdagingen nog veel groter zijn dan weg/water transport. Je hebt gelijk dat die ook taksen moeten betalen en dat gaat er ook van komen.
.................................................. .
Als we de commerciële luchtvaart elektrisch gaan zien vliegen op een economische manier dan zijn we allen ver boven de 200 jaar.
(Edit: Of het moet met de hulp van waterstof zijn.)
De enige tak van de luchtvaart waar elektrisch met succes gebruikt wordt is het zweefvliegen.
Daar worden electrische motoren gebruikt om "noodlandingen", buitenlandingen in het jargon, te vermijden. Of om naar een thermiekbel, of zo, te vliegen die iets te ver weg ligt.
De piloten tellen de vliegduur met motor dan in minuten en seconden.
Vermits prestatie zweefvliegtuigen dikwijls een waterballast van 100 kg tot 360 kg mee hebben kan er een batterij ook nog bij in ruil voor minder waterballast.
De commerciële tak met betaald passagiersvervoer is voorlopig heel beperkt.
Eén passagier per vliegtuig maar GEEEN bagage.
Van Maastricht naar Luik
" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
Ja, inderdaad, zuiver elektrisch is nog niet voor morgen. Er zijn interessante ontwikkelingen in de combinatie waterstof/elektrisch aangedreven vooral voor de korte en middellange afstanden. Voor lange afstanden is kerosine nog onmisbaar, hier is er ontwikkeling in de sustainable aviation fuel (SAF) waarbij het vliegtuig nog wel CO2 uitstoot, maar de productie ervan CO2 neutraal is. Een wereld in volle evolutie dus.
Meer een hoop bla-bla-bla. Die cijfers komen van exact dezelfde oorsprong, alleen heb ik de meest recente cijfers gegeven inclusief de toelichting van de originele instelling. Terwijl jij enkel een grafiek (van dezelfde oorsprong dus) op een heel ander moment zijnde vijf maand geleden.
En nu ga jij komen vertellen dat men met cijfers alles kan bewijzen, in twee richtingen, en het hangt er van af wat men er bij vertelt. Dat is nu wel duidelijk ja.
De overheid wil een energietransitie uitvoeren omdat het "moet", en dat is niet omdat het leuk is of meer geld opbrengt. En niet iedereen is mee met dat verhaal, want het doet uiteindelijk de gewone burger pijn, financieel of emotioneel in zijn beperking van vrije keuze. En dan kan je als overheid twee dingen doen: nieuwe/betere/groene technologie promoten met subsidies of oude/slechtere/vervuilende technologie gaan bestraffen. En we zitten nu in de subsidie-fase. Helpt dat onvoldoende, reken er dan maar op dat we in de "wie niet horen wil, moet het dan maar voelen" fase gaan komen. Of denk je nu echt dat je lekker gezellig kan doorkachelen met een benzine/diesel tegen 2035? Reken er maar op dat er extra taksen en beperkingen gaan opgelegd worden.
Méér dan 75% particulieren die ik zelf ken en met een EV rijden voelen zich bedot
of hebben deze alweer van de hand gedaan, de overige gebruiken deze enkel
om rond de kerk te rijden of hebben een benzine of diesel als backup.
Moet ik je enkele telefoonnummers toesturen Hombre
Dat is weinig die 75%, ik ken er maar ene die overtuigd is van het tegendeel en die post hier in dit topic.
Privé of professioneel heb ik nog niemand dat echt met zijn zin met een EV rijdt, mochten ze kunne, ze reden allen terug met diesel of benzine.
Hoe zou dat toch komen?
Zolang er nog de optie blijft om een vervuilende brandstofwagen aan te schaffen en/of te gebruiken zal die discussie wel/niet EV blijven bestaan. We zitten dan ook in een moeilijke overgangsperiode, naarmate 2035 nadert zal er links of rechts wel wat trots moeten ingeslikt worden. Het is moeilijk om een stap terug te zetten voor het grotere doel.
Het is niet omdat mensen verplicht worden en geen andere keuze meer krijgen, dat ze daarvoor plots voorstander zijn van EV en die perfect gaan vinden.
Ik vind het ook goed om thuis “verplicht” water en elektriciteit te hebben, ook al betalen we daarvoor veel te veel.
Uiteindelijk zullen we ook allen een warmtepomp “moeten” hebben, maar daarom is dat geen eigen keuze of beter dan hetgeen we actueel hebben op gas.
U heeft het blijkbaar heel moeilijk om een onderscheid te maken tussen niet anders kunnen en moeten doen met wat we hebben of de bewuste keuze om over te schakelen.
Die bewuste keuze is er uiteindelijk voor niemand meer als de overheid beslist.
Het is niet omdat mensen verplicht worden en geen andere keuze meer krijgen, dat ze daarvoor plots voorstander zijn van EV en die perfect gaan vinden.
Ik vind het ook goed om thuis “verplicht” water en elektriciteit te hebben, ook al betalen we daarvoor veel te veel.
Uiteindelijk zullen we ook allen een warmtepomp “moeten” hebben, maar daarom is dat geen eigen keuze of beter dan hetgeen we actueel hebben op gas.
U heeft het blijkbaar heel moeilijk om een onderscheid te maken tussen niet anders kunnen en moeten doen met wat we hebben of de bewuste keuze om over te schakelen.
Die bewuste keuze is er uiteindelijk voor niemand meer als de overheid beslist.
Eerst iemand trachten belachelijk te maken en dan proberen een ernstige discussie te voeren?
Als het is "omdat het moet", waarom is die transitie er enkel voor de gewone burger? Luchtvaart mag blijven vervuilen en moet zelfs geen belasting betalen. Scheepvaart? Industrie? En waarom is enkel batterij elektrisch "de oplossing"? Al eens verder gedacht dan je selectie nieuwsbronnen?
Nog even hier op terugkomen, vandaag dit artikel in mijn mailbox. Elektrische containerschepen.
Sign up for daily news updates from CleanTechnica on email. Or follow us on Google News! Powering very large ships with batteries may seem difficult and expensive. But don’t jump to conclusions too quickly. Battery prices have come down a ton in recent years, energy density has improved greatly, and ... [continued]
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment