Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Ja, oké, maar dat is toch een zwak antwoord hoor Skitch.
...............
Die zit.....
Raak geschoten !
" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
Vanmiddag het nieuws op VTM bekeken, daar gaf Stef Wouters ook al dezelfde commentaar... mogelijk niet horen aankomen want een elektrische wagen Zijn die mensen van de redactie van een andere wereld of zo? Ik daag je uit om het verschil in geluid te horen tussen een normale ICE en een EV, vanaf 30-40km/u hoor je enkel de bandenruis bij beide wagens als oorzaak van lawaai. En zo te zien (en de trieste gevolgen) zal die wagen ook geen 30 of 40 gereden hebben. Ik vermoed dat die jongen ook vlak voor de auto zijn poging tot oversteken gedaan heeft, vrijwel alle nieuwere auto's hebben noodremsystemen (en zelfs uitwijksystemen) als iemand de baan oversteekt. Maar dat kan natuurlijk niet baten op (ik zeg maar wat) 5 meter afstand van een auto. Dus ja tendentieuze berichtgeving.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Oorspronkelijk geplaatst door spikkeseniorBekijk bericht
triestige reactie...dat zeg ik toch helemaal niet...om duidelijker te zijn...ik wil hier verder geen woorden aan verspillen en niemand moet voor mij zwijgen...maar...ik volg dit draadje al een tijd van afstand en het moet me toch van het hart dat er een hoop onzin wordt verteld... zelfs in de video die U post aangaande de "motor replacement" wordt er meer dan eens het woord "might" gebruikt... maar misschien heeft dat voor U een andere betekenis als voor mij....
Inderdaad, hier wordt een hoop onzin verteld
En ik heb nog een ander woord naast "motor replacement" en might": "context".
Niets is zo gemakkelijk dan in een discussie een stelling te poneren en af te sluiten met de woorden "en nu zwijg ik". Zeg dan niets of aanvaard dat mensen het niet eens zijn met uw stelling.
Als ik volgende week andere berichten hoor dan "Toyota gaat de volledige motorblok vervangen" wil ik dat perfect aanvaarden. Maar vandaag lees ik overwegend dat er nieuwe motorblokken geplaatst worden, zelfs de richtlijnen rond de recall zijn daarin duidelijk. Als dat moeilijk te geloven is voor jou kan ik best geloven maar daarom is het nog geen euh... onzin.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Inderdaad, hier wordt een hoop onzin verteld
En ik heb nog een ander woord naast "motor replacement" en might": "context".
Niets is zo gemakkelijk dan in een discussie een stelling te poneren en af te sluiten met de woorden "en nu zwijg ik". Zeg dan niets of aanvaard dat mensen het niet eens zijn met uw stelling.
Als ik volgende week andere berichten hoor dan "Toyota gaat de volledige motorblok vervangen" wil ik dat perfect aanvaarden. Maar vandaag lees ik overwegend dat er nieuwe motorblokken geplaatst worden, zelfs de richtlijnen rond de recall zijn daarin duidelijk. Als dat moeilijk te geloven is voor jou kan ik best geloven maar daarom is het nog geen euh... onzin.
tjs... u schrijf nu zelf dat u OVERWEGEND leest .... dit betekent toch dat er geen 100 % zekerheid is... dus ik geloof enkel een en ander indien het over 100 % gaat...maar nogmaals ik laat het hierbij en dat heeft niets te maken met al of niet gelijk hebben of krijgen want het kerkhof ligt vol met mensen die gelijk hebben...
Daar had ik vanmorgen ook meteen mijn bedenkingen bij toen ik dit zag op de VRT website.
Het maakt niet uit op welke manier de auto aangedreven wordt, als het een plug-in hybride was geweest, zou er dan in de titel hebben gestaan "een hybride wagen die op het ogenblik van het ongeval elektrisch reed" ?
Hier heeft iemand een fout gemaakt, of het de fietser of de automobilist was, dat is niet vermeld in het artikel, maar in de titel leggen ze de schuld al meteen bij de elektrische auto.
Ik ben net terug van een fietstocht, onderweg ben ik aan brug 4 (Beerse) de vaart overgestoken om meer in de schaduw te kunnen rijden, en ik zat dan ook aan "mijn kant" van de vaart om naar huis te rijden (ik kwam van Turnhout).
Op het jaagpad waar ik wou rijden zag ik een gezin op de fiets aankomen, en omdat er daar op de hoek een brugwachtershuisje staat konen de ze mij niet goed zien, en daarom ben ik er gestopt om ze over te laten steken voor ik het jaagpad op reed.
De 2 kinderen waren al overgestoken toen er een auto aan kwam, en toen hoorde ik de man tegen zijn vrouw zeggen dat ze mocht doorrijden omdat ze voorrang hadden omdat ze op een fiets reden .
Ik heb dan toch maar geroepen dat dat helemaal niet zo is, gelukkig was die automobilist toch al gestopt om het hele gezin over te laten steken, maar ik hoop dat ze bij de volgende oversteekplaatsen toch maar de verkeersbordjes (omgekeerde driehoek) respecteren, anders komen ze misschien ook nog in de krant .
Een beetje verder (op de Vaartstraat in Beerse) stak er nog een bestelwagen mij voorbij, net voor een onoverzichtelijke S-bocht (struiken en bomen belemmeren daar het zicht), waar net toen de bestelwagen de bocht in draaide ook nog een fietser in tegengestelde richting kwam aangereden, dat was ook weer een zaak van "het ging nog net goed"...
Volgens het verkeersreglement moet een automobilist in België 1 meter afstand houden als hij een fietser voorbij steekt, dat was hier ten opzichte van mij eerder zo'n 30cm, terwijl de fietser in tegengestelde richting gelukkig nog net ver genoeg de kant kon induiken om niet van de baan geramd te worden door die bestelwagen.
Tenzij de fietser de elektrische wagen niet heeft horen aankomen omdat die te stil is?
Veel auto’s zijn tegenwoordig omzeggens bijna even stil dan een EV.
We kunnen/mogen hier ook geen oordeel vellen, maar dat ze maar eens
beginnen met degenen op een fiets of step enz. te verbieden oortjes of
koptelefoons te gebruiken, om nog maar te zwijgen over
fietsers die rijdend op hun smartphone bezig zijn…….
Voor alle duidelijkheid, geen oordeel over dat jammerlijk ongeluk in Wervik hé.
Oorspronkelijk geplaatst door spikkeseniorBekijk bericht
tjs... u schrijf nu zelf dat u OVERWEGEND leest .... dit betekent toch dat er geen 100 % zekerheid is... dus ik geloof enkel een en ander indien het over 100 % gaat...maar nogmaals ik laat het hierbij en dat heeft niets te maken met al of niet gelijk hebben of krijgen want het kerkhof ligt vol met mensen die gelijk hebben...
Natuurlijk Spikkesenior, het gaat mij ook helemaal niet over gelijk hebben of niet. Wat kan mij Toyota schelen? En wanneer is iets 100% zeker? Dat de aarde rond is? Dat de maanlanding wel heeft plaatsgevonden? Chemtrails? Het 5G netwerk om mensen te corrigeren en te besturen? Misschien dat Trump een alien is? Noem het en je vindt wel ergens ene die het tegendeel met grote overtuiging en stelligheid zal beweren.
Einde discussie zeker? We zullen wel zien hoe het verder afloopt.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Veel auto’s zijn tegenwoordig omzeggens bijna even stil dan een EV.
We kunnen/mogen hier ook geen oordeel vellen, maar dat ze maar eens
beginnen met degenen op een fiets of step enz. te verbieden oortjes of
koptelefoons te gebruiken, om nog maar te zwijgen over
fietsers die rijdend op hun smartphone bezig zijn…….
Voor alle duidelijkheid, geen oordeel over dat jammerlijk ongeluk in Wervik hé.
Ik lees hier voor alle duidelijkheid wel onomwonden de visie van een automobilist (vergelijkbare vooringenomenheid als de journalist tov de elektrische auto)..
Door zelf met de fiets rijden leer je het van twee kanten te bekijken (en gevaarlijke wegen te vermijden alhoewel dat niet voor iedereen mogelijk is).
Niet dat ik ga beweren dat fietsers zich altijd aan het verkeersreglement houden - evenmin als autobestuurders trouwens - maar het zijn wel beschermde weggebruikers met alle gevolgen vandien voor de automobilist bij ongeval.
Zowel op de fiets als in de auto, rij defensief !
PS: en ja ik maak ook verkeersovertredingen net zoals ik soms een houtkachel aansteek .
Voor wie een elektrisch auto met 58 of 64 kw wenst op te laden , die houd rekening met.......
Een 3 Fase-laadpaal maakt gebruik van een 3 Fase-meterkast die u tegenwoordig vaak terugziet bij nieuwbouwwoningen. Deze meterkast heeft over het algemeen een aansluiting van 230V en een vermogen van 16 Ampère. Met een 3 Fase 16 Ampère-groepenkast kan een maximaal laadvermogen van 11 kW worden gerealiseerd. Deze is dus 3x zo snel als een 1 Fase 16 Ampère-laadpaal. Echter is dit pas nodig als u een elektrische auto heeft die daadwerkelijk zoveel vermogen kan laden.
Er is namelijk in de meeste gevallen een aanpassing nodig in de meterkast naar 3 Fase. Voor deze installatie worden dus ook kosten gerekend. Let wel op dat de tarieven van de netbeheerder hoger zullen worden bij een verzwaring van uw aansluiting.
ook zal men in een hoger capaciteitstarief vallen , wat bij ons gebruik zo om de €2000 meer kost zal zijn.
Voor de €2000 meer prijs per jaar, kan ik ook aan de openbare laadpaal gaan.
Maar omdat het snel laden bij elke fabrikant beperkt blijft voor garantievoorwaarden aan de batterij, verlies je een stuk capaciteit van je batterij, dus minder range.
Maar om de range te houden moet je beter dan aan 11kw laden -of 22kw als je auto deze mogelijkheid heeft.
Maar bij 11kw sta je dan effen 6 uur bij de laadpaal.
Met een 3 Fase 16 Ampère-groepenkast kan een maximaal laadvermogen van 11 kW worden gerealiseerd. Deze is dus 3x zo snel als een 1 Fase 16 Ampère-laadpaal. Echter is dit pas nodig als u een elektrische auto heeft die daadwerkelijk zoveel vermogen kan laden.
Er is namelijk in de meeste gevallen een aanpassing nodig in de meterkast naar 3 Fase. Voor deze installatie worden dus ook kosten gerekend. [U]Let wel op dat de tarieven van de netbeheerder hoger zullen worden bij een verzwaring van uw aansluiting.
Een drie fasen 400 volt aansluiting van 11Kw is echt wel moeilijk verdeelbaar als je daar
nog de rest van je huishouden op moet verdelen, dat is maar maximum 3.680 watt per mono circuit
om te verdelen, bijna ondoenbaar wil je bv. nog een wasmachine of strijkijzer bij aansluiten.
Ik heb hier een 22Kw aansluiting (3X400 volt 32 Amp dus).
En dat (voor mij) nog maar net voldoende en wij hebben nog geen EV
Mijn twee mono omvormers steken reeds elk 22Amp terug in het net op mono.
25Amp per fase was hier dus het minimum.
het is voor thuis laden 3x220V aan 16 Amp. per 220V. Dus 3 x 16 Amp. op de zekeringskast. In veel straten is dit aanwezig. Je kan ook met 10mm² aan 32 Amp laden met 11kw , maar dan met 1 fase
bijna ondoenbaar wil je bv. nog een wasmachine of strijkijzer bij aansluiten
Hiervoor heb je een intelligente stroomverdeler nodig die de toevoer naar de auto beperkt als je nog andere gebruikers in huis hebt. Deze kan je ook in de zekeringskast plaatsen.
het is voor thuis laden 3x220V aan 16 Amp. per 220V. Dus 3 x 16 Amp. op de zekeringskast. In veel straten is dit aanwezig. Je kan ook met 10mm² aan 32 Amp laden met 11kw , maar dan met 1 fase
3X220 (230) volt 16 Amp of 230 volt 32 Amp 1 fase is bijlange geen 11 Kw Grashalm maar 6,3 Kw.
Ook een standaard mono fase huis aansluiting van 40 Amp is geen 11 Kw aan totaal vermogen
maar slechts 9,2 Kw.
Voor het berekenen van drie fasige netten gebruik je vierkantswortel 3 en dan moet je er
nog van uitgaan dat de cos.fi gelijk is aan 1
Voor wie een elektrisch auto met 58 of 64 kw wenst op te laden , die houd rekening met.......
Een 3 Fase-laadpaal maakt gebruik van een 3 Fase-meterkast die u tegenwoordig vaak terugziet bij nieuwbouwwoningen. Deze meterkast heeft over het algemeen een aansluiting van 230V en een vermogen van 16 Ampère. Met een 3 Fase 16 Ampère-groepenkast kan een maximaal laadvermogen van 11 kW worden gerealiseerd. Deze is dus 3x zo snel als een 1 Fase 16 Ampère-laadpaal. Echter is dit pas nodig als u een elektrische auto heeft die daadwerkelijk zoveel vermogen kan laden.
Er is namelijk in de meeste gevallen een aanpassing nodig in de meterkast naar 3 Fase. Voor deze installatie worden dus ook kosten gerekend. Let wel op dat de tarieven van de netbeheerder hoger zullen worden bij een verzwaring van uw aansluiting.
ook zal men in een hoger capaciteitstarief vallen , wat bij ons gebruik zo om de €2000 meer kost zal zijn.
Voor de €2000 meer prijs per jaar, kan ik ook aan de openbare laadpaal gaan.
Maar omdat het snel laden bij elke fabrikant beperkt blijft voor garantievoorwaarden aan de batterij, verlies je een stuk capaciteit van je batterij, dus minder range.
Maar om de range te houden moet je beter dan aan 11kw laden -of 22kw als je auto deze mogelijkheid heeft.
Maar bij 11kw sta je dan effen 6 uur bij de laadpaal.
Ik weet dus niet waar je die cijfers vandaan haalt, maar je gaat nooit 2000€ meer betalen door het capaciteitstarief omdat je een EV laadt aan 11kW. Een en ander hangt natuurlijk af van jouw verbruik zonder de auto, het gemiddelde voor een gezin van 2 wordt 2500kWh per jaar genomen. Neem nu 2500kWh eveneens voor de EV. Als je dan lak hebt aan alle voorstellen om meer gespreid te laden (of je kan niet anders door de job of whatever), dus het jaar rond aan 11kW, dan betaal je 536€ aan capaciteitstarief per jaar. Verbruik je op dezelfde manier 7000 kWh op een jaar dan is de bijdrage aan captar exact even veel. Ga je echter vergelijken met het oude systeem (voor capaciteitstarief) dan betaal je 196€ (5000kWh) of slechts 60€ (bij 7000kWh) meer.
De verzwaring van jouw aansluiting naar driefase 25/32A kost wat fluvius betreft niet eens zoveel. In de meeste gevallen ben je er met zo'n 150€ vanaf. Maar natuurlijk moet jouw elektrische installatie ook aangepast worden en gekeurd. En dat is even wat anders. Zelfs al is die installatie nog paar enkele jaren oud, door de nieuwe regelgeving ben je nu verplicht om per 7(?) stroomkringen een aardlekschakelaar te voorzien. Bovendien zal je de faseverdeling moeten laten bekijken en anders aansluiten als je van tweefase naar driefase gaat. Tenzij je zelf elektricien bent, zal je iemand moeten aanspreken om een en ander in orde te laten brengen en dan hangt het er van af in hoeverre de installatie nog in orde is. Dat is een eenmalige kost van een paar honderd tot ....€.
Nog een andere misvatting is dat je met een zwaardere aansluiting ook méér gaat betalen aan elektriciteit. Dat was vroeger zo, nu niet meer. Een kWh kost evenveel, dat die nu door een 220/10A installatie komt of door een 3x400+N/32A installatie.
Dus, samengevat, wil je een verzwaring, ga meteen voor 32A. In de meeste gevallen kost dit ongeveer even veel dan verzwaring naar 25A (standaard aansluiting 3 fase) en je bent beter toekomst-proof.
Laat je niet gek maken door die captar. Wij laden in de winterperiode aan een afgenepen 7 kW en als dan ook nog een andere grootverbruiker stroom nodig heeft, zakt de stroom naar de auto zodat de 7 kW echt de piekstroom wordt. In de zomermaanden, vanaf eind april, kunnen wij goed rondkomen met de zonnepanelen. De stroompiek voor de captar is dan steevast net iets boven de 2 kWp, ook al gebruiken we twee wasmachines, elektrisch koken, af en toe de metaaldraaibank en metaalfreesmachine en een bescheiden zelfbouw CNC-machine. Maar het moet ook gezegd, mijn vrouw en ik doen er een klein beetje moeite voor. De wasmachines worden zelden/nooit tegelijkertijd ingeschakeld maar met een kwartier of halfuur verschil, dan heb je geen 5kW nodig maar 2x2.5 kW. Om maar een voorbeeld te geven.
* cijfers voor BE zijn richtgetallen, exacte bedragen zijn afhankelijk van regio, verbruik en energiecontract.
Aanvulling: die 7kW afgenepen zijn een persoonlijke keuze tussen snelheid van laden/comfort en kostprijs, dat kost ons ongeveer 150€ per jaar extra. Onze installatie 3x400V+N/32A kan perfect 11kW laden aan en hebben we vorig jaar voor de installatie van de digitale meter regelmatig gedaan.
Last edited by Hombre; 31 juli 2024, 09:32.
Reden: Aanvulling
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
het is voor thuis laden 3x220V aan 16 Amp. per 220V. Dus 3 x 16 Amp. op de zekeringskast. In veel straten is dit aanwezig.
Een net van 3x230V wordt steeds zeldzamer, en als ze nu de bedrading moeten verzwaren in een straat of wijk waar er nog 3x230V ligt, dan zullen ze zeker overschakelen naar 3x400V+N omdat ze anders veel te dikke kabels moeten gebruiken.
Dat zal nu nog meer het geval zijn omdat ze de installatie moeten voorzien voor warmtepompen en elektrische auto's.
Comment