Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

    Als je er nog zo lang mogelijk mee wil blijven rijden, gebruik die dan zo weinig mogelijk voor korte afstanden, want dat is meestal de oorzaak van dure reparaties bij diesels tegenwoordig.
    Vroeger was een dieselmotor heel betrouwbaar, het motorblok op zich is dat nu ook nog altijd, maar alles wat daar nu rond hangt om de uitstoot zo laag mogelijk te houden is vooral op korte afstanden minder betrouwbaar en héél duur om te laten repareren.
    In theorie klopt dat Bart, maar de praktijk is soms heel anders.
    Dat is iets dat uiteraard al jaren gekend is, maar is dat actueel nog wel een even groot probleem?
    De enige diesel waar we ooit de roetfilter en EGR van moesten laten in orde brengen was van een wagen dat bijna enkel snelweg deed.
    En dan nog werden die gereinigd maar niet vervangen, een uurtje of twee wachten in de garage terwijl ze het in orde brachten en ik kon weer verder.
    Het was wel een wagen van 2008 en toen was dat ook allemaal nog redelijk nieuw.
    Een en ander werd met de jaren vermoedelijk wat verbeterd, regeneraties werden korter op elkaar ingesteld en ook Adblue is er al enkele jaren.
    Daarna met andere diesels meestal enkel korte ritten gereden en tot nu toe nooit meer enig probleem ondervonden, misschien puur geluk en kan het ooit nog komen.
    Hopen van niet dus.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

      Even gewoon ter aanvulling, de aankoop van nieuwe wagens is ongeveer 1/3 particulier (36%), 1/3 leasing (33%) en 1/3 bedrijven (28%) en een klein deel renting (3%)
      De gemiddelde leeftijd van een tweedehandswagen die aangekocht wordt is 7jaar en 11maanden.
      De gemiddelde leeftijd van een tweedehandswagen die aangekocht wordt, dat verbaast mij wel.
      De meeste, niet allemaal dus, leasings en bedrijfswagens worden om de 4 jaar vervangen en dat is toch een groot pak samen.
      Men zou verwachten dat dit dan de grootste impact zou hebben.
      Maar vermoedelijk krijgen die daarna nog een derde of vierde leven en blijven particulieren veel langer met een wagen rijden.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

        Een en ander werd met de jaren vermoedelijk wat verbeterd, regeneraties werden korter op elkaar ingesteld en ook Adblue is er al enkele jaren.
        EGR klep staat los van het gebruik van AdBlue, die wordt namelijk verder in de uitlaat gespoten, net voor de SCR-katalysator. De mogelijk betere werking of minder vaak EGR storingen zullen eerder te maken hebben met de evolutie van het systeem. Vast staat dat een motor die veel olie verbruikt ook veel sneller problemen kan hebben met die EGR klep. Lijkt ook merk en model gebonden, VW lijkt (leek?) er meer last van te hebben, maar dat hangt natuurlijk samen met de persoonlijke vriendenkring, familie en/of collega's. Als je veel meer VW rijders kent dan pakweg Peugeot rijders


        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          EGR klep staat los van het gebruik van AdBlue, die wordt namelijk verder in de uitlaat gespoten, net voor de SCR-katalysator.
          Dat weet ik ook wel, het was maar een vermelding wat er bij diesels ondertussen veranderd werd. :-)
          Het zal in elk geval toch enige impact hebben op roetfilter en katalysator, de eveneens eerder vermelde gevoelige onderdelen bij diesels.
          Al hebben benzines ondertussen ook al roetfilters.

          De mogelijk betere werking of minder vaak EGR storingen zullen eerder te maken hebben met de evolutie van het systeem.
          Zoals ik schreef, toen was alles nog redelijk nieuw en uiteraard zijn systemen verbeterd, enfin dat mogen we hopen want niet alles wordt steeds beter dan vroeger.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

            De gemiddelde leeftijd van een tweedehandswagen die aangekocht wordt, dat verbaast mij wel.
            De meeste, niet allemaal dus, leasings en bedrijfswagens worden om de 4 jaar vervangen en dat is toch een groot pak samen.
            Men zou verwachten dat dit dan de grootste impact zou hebben.
            Maar vermoedelijk krijgen die daarna nog een derde of vierde leven en blijven particulieren veel langer met een wagen rijden.
            Je hebt gelijk, maar er zijn nog factoren die meespelen al is die impact op de tweedehandsmarkt moeilijker in te schatten. In het bedrijf waar ik vroeger werkte werden leasingwagens vaak terug aangekocht, die kregen dan van de ene dag op een andere een nieuwe nummerplaat. Tweedehands aankopen door bedrijven staat toch voor 12% van het totaal tweedehands wagens. En leasingwagens die heel weinig kilometers op de teller hadden staan bleven vaak nog 1 of 2 jaar langer onder leasingcontract. Relatief jonge wagens met zeer veel kilometers (in de buurt van 300.000km) werden dan weer opgehaald als "schroot" voor de bepaalde onderdelen. Geen idee of die in de statistieken van tweedehandswagens terecht komen.

            De leeftijd meer in detail voor H1 2024:
            -5j oud: 35%
            5-9j oud: 26%
            10-14j oud: 21%
            15-19j oud: 11%
            +20j oud 7%
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht

              Niet alleen 'de onzekerheid wat de toekomst betreft' speelt een rol, maar ook bv de huidige LEZ-normen die in een aantal steden ingevoerd zijn. Ik vermoed (ben niet zeker) dat ik met mijn Euro 5 nog in Antwerpen binnen mag, maar ik ben er niet meer geweest sinds die LEZ en andere redenen.
              Trouwens, de wagen zit nog niet aan 100.000 km (na 9j) en ik wil dat nog verdubbelen, tenminste als ikzelf nog zo lang meega.

              Maak je geen zorgen, hier 285.000 km op 14 jaar.
              Buiten een EGR klep (productiefout van VW die schaamteloos op de klanten is afgewenteld) en voorgeschreven vervangingen zoals distributieriem geen problemen. Geen olieverbruik, roetfilter regeneratieintervallen nog behoorlijk groot.
              Hout vasthouden, maar zoals ten overvloede opgemerkt de reden waarom die diesels blijven rondrijden.
              Wat totaal iets anders is dan er nu nog een nieuwe kopen, het is nl mijn wens zelf nog langer mee te gaan dan deze auto, ik wens jou hetzelfde .

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Wat totaal iets anders is dan er nu nog een nieuwe kopen, het is nl mijn wens zelf nog langer mee te gaan dan deze auto, ik wens jou hetzelfde .
                Vind je dat zelf dan niet een beetje hypocriet? Mensen die nu nog een diesel willen kopen en misschien binnen 4/5 jaar een EV...Oh nee dat kan niet... Maar jij mag tegen dan nog wel rondtoeren met je oude diesel?


                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht

                  Vind je dat zelf dan niet een beetje hypocriet? Mensen die nu nog een diesel willen kopen en misschien binnen 4/5 jaar een EV...Oh nee dat kan niet... Maar jij mag tegen dan nog wel rondtoeren met je oude diesel?

                  Een diesel gaat sowieso veel langer mee dan 4/5 jaar, mijn redenering houdt dus steek.
                  Bovendien schat ik de levensduur van mijn wagen nog hooguit 1/2 jaar, volgens de vooropgestelde agenda mooi op tijd voor iets anders toch ?

                  Tenzij de overheden de geplande maatregelen (LEZ, verbod ICE verkoop...) terugschroeven.
                  Wie is er dan eigenlijk hypocriet ?

                  Comment


                  • Zolang je zelf in een dieselstoof van 14j of ouder rondtoert hoef je anderen toch niet te veroordelen die zelf met een diesel willen rijden?
                    Nu nog een diesel kopen kan evengoed een 2de hands zijn...

                    ps: afspraken terugschroeven is de normaalste zaak voor onze overheid


                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Maak je geen zorgen, hier 285.000 km op 14 jaar.
                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Een diesel gaat sowieso veel langer mee dan 4/5 jaar, mijn redenering houdt dus steek.
                      Bovendien schat ik de levensduur van mijn wagen nog hooguit 1/2 jaar, volgens de vooropgestelde agenda mooi op tijd voor iets anders toch ?

                      Tenzij de overheden de geplande maatregelen (LEZ, verbod ICE verkoop...) terugschroeven.
                      Wie is er dan eigenlijk hypocriet ?
                      Lees eens wat je zelf allemaal schrijft als anderen niet meteen op een EV overschakelen … omdat hun auto nog maar 4 jaar is.
                      Anderzijds is uw diesel van 14 jaar oud veel vervuilender dan een moderne diesel of benzine.
                      Bovendien zal uw uitstoot met 285.000 km veel meer zijn dan wat wij zelfs op 20 jaar zouden uitstoten met onze benzine met 16.000 km op de teller op 7 jaar.
                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Klassieke argumenten om vooral niets te doen en bij je eigen grote gelijk te blijven.
                      Uw redenering dat een wagen langer meegaat dan 4 of 5 jaar houdt inderdaad steek, maar niet uw verwijten naar anderen omdat ze niet meteen overschakelen.
                      Zo deed je ook al in heel het topic met je isolatie, zonnepanelen, batterij en dergelijke, steeds maar verwijten maken naar anderen toe.
                      Het verhaal van de pot en de ketel …
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • De volgende Vlaamse regering zal naar alle waarschijnlijkheid enkele veranderingen doorvoeren voor wie met de wagen rijdt. Momenteel onderhandelen N-VA, Vooruit en Cd&v over de vorming van de Vlaamse regering.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Dat zat er wel aan te komen.
                          Wat meteen bevestigt dat dit draadje over politiek gaat en niets anders .

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                            Dat zat er wel aan te komen.
                            Wat meteen bevestigt dat dit draadje over politiek gaat en niets anders .
                            Oei, het deksel op de neus gekregen waarschijnlijk als je dit leest en daarmee nog maar eens de politieke toer proberen opgaan ...

                            Tjah, ik zeg altijd, begin bij jezelf om de problemen op te lossen (en in jouw geval wil dat zeggen dat die hele oude diesel zo snel mogelijk weg moet en dat je uw houtkachel in je buitenverblijf zo snel mogelijk zal moeten vervangen.)
                            Bovenstaande hetgeen tussen haakjes staat maakt me eigenlijk geen bal uit en zijn ook mijn zaken niet, doch dan moet je ook niet steeds wijzen naar anderen !

                            grts
                            Sieg
                            Last edited by Sieg; 29 juli 2024, 00:33.
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                              Dat is natuurlijk een mooi overzicht maar daar zitten natuurlijk ook wagens van +20 jaar tussen. Belangrijk is de huidige evolutie nieuw ingeschreven wagens eerste helft van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar:

                              Benzinewagens 36.7% (YtD2023) zakt naar 30.0% (YtD 2024)
                              Dieselwagens 9.9% (YtD2023) zakt naar 2.6% (YtD2024)
                              Elektrisch 15.9% (YtD2023) stijgt naar 24.1% (YtD2024)
                              HybridePlugin 23% (YtD2023) zakt naar 21.1% (YtD2024)
                              Hybride 13.9% (YtD2023) stijgt naar 16.3%(YtD2024)
                              Gas vrij stabiel op 0.2%

                              Niet onmogelijk dat volgend jaar er meer BEV dan benzinewagens verkocht worden.
                              Enorm verschil met de dieselwagens die op dit moment nog 36.51% van het wagenpark uitmaken, die compleet terugvallen naar 2.6% nieuw ingeschreven.

                              Vrijwel dezelfde trend in de verkoop van tweedehandswagens
                              Benzinewagens stijgt van 53.5% naar 54.8%
                              Diesel zakt van 36.4% naar 32%
                              Hybride Stijgt van 4.9% naar 10%
                              Elektrische voertuigen stijgt van 1.5% naar 2.7%
                              Cng daalt van 0.4% naar 0.3%
                              Andere daalt van 0.3% naar 0.2%

                              De slimmerikken zullen opmerken dat de verschillende soorten opgeteld niet tot 100% komt. Ik vermoed dat niet alle gegevens door de ambtenaren van dienst verwerkt kon worden bij het afsluiten van de jaarhelft.
                              Eigenlijk een duidelijk overzicht wat ook al meermaals in de media is verschenen
                              Mensen blijven liever gewoon langer met hun huidige wagen rijden of kopen als het echt moet iets 2de hands
                              Tevens ook nog duidelijk te zien dat er amper EV's nieuw gekocht worden en al helemaal weinig 2de hands

                              De normale mens wacht gewoon op duidelijkheid en heeft vooral geen zin om dat geld uit te geven aan véél te hoge prijzen van nieuwe EV's
                              Tevens komen daar dan nog eens alle nadelen bij die voorlopig een EV met zich meedraagt.

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                                Oei, het deksel op de neus gekregen waarschijnlijk als je dit leest en daarmee nog maar eens de politieke toer proberen opgaan ...

                                Tjah, ik zeg altijd, begin bij jezelf om de problemen op te lossen (en in jouw geval wil dat zeggen dat die hele oude diesel zo snel mogelijk weg moet en dat je uw houtkachel in je buitenverblijf zo snel mogelijk zal moeten vervangen.)
                                Bovenstaande hetgeen tussen haakjes staat maakt me eigenlijk geen bal uit en zijn ook mijn zaken niet, doch dan moet je ook niet steeds wijzen naar anderen !

                                grts
                                Sieg
                                Wat die "anderen" dan ook niet het recht geeft mijn mening en gedrag aan de kaak te stellen.
                                Ik ben wie ik ben - en inderdaad ook "anders", mijn opmerkingen hier zijn dan doorgaans niet tegen jou bedoeld, maar tegen degenen die niet toelaten dat een "andere" mening verkondigd wordt.
                                Hoe dit afloopt hebben we in de geschiedenis nog gezien, en mijn bezorgheid hierover is groot.

                                Comment

                                Working...
                                X