Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Zelf rijden we sinds eind april 100% op eigen zonnepanelen (op 1 laadbeurt van 17kWh op 17 minuten tijdens het winkelen in Lidl, als test voor de nieuwe laadpas) en dat kost ons geen gedoe/tijd/geld of omrijden of stinkende kledij/schoenen door in een dieselplas te stappen
    Waar heb jij (eerlijk) de laatste 30 jaar in een dieselplas moeten of zelfs kunnen staan?

    Ik ga er van uit dat we tot een stuk in oktober dat kunnen aanhouden. En àls we dan eens een verre uitstap maken (+200-250km van huis) laden we aan een snellader, nog nooit moeten wachten of defecte lader gehad, max 15 minuten en weer door.
    Jij rekent wel echt op goed weer voor de zonnepanelen.
    Ofwel verbruik je heel weinig.
    In juni 2024 was de opbrengst weer eens een derde minder dan normaal.

    Maar hey, ik begrijp best dat andere mensen minder geluk hebben of zelfs ronduit tegenslag (keuze wagen, beschikbaarheid laadpunten, schoonouders niet net buiten de range wonen,...)
    Zelf rij ik van 1974 met brommers, moto's, auto's, minibussen en vrachtwagens op benzine of diesel. Bijna 40 jaar professioneel op de baan. En sinds bijna 18 maanden 100% elektrisch. Ik weet de voor en nadelen van beide systemen uit eerste hand, nooit meer brandstofvoertuigen wat mij betreft.
    Zelf rij ik ondertussen ook al meer dan 2 miljoen kilometers, zowel privé als professioneel en zowel met benzine, diesel, brommer, moto, auto, vrachtwagen, … nog nooit of te nimmer niet kunnen tanken omdat er geen pomp beschikbaar of defect was.
    Maar op de korte tijd dat we met een EV rijden, hebben we al vaak problemen gehad met het laden.
    En neen, niet door de wagen maar steeds iets dat niet of niet volledig correct ging met de laadpaal en de vingers van twee handen zijn te weinig om de problemen te tellen.
    Dus ook uit eerste hand.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Dat is met brandstofmotoren ook het geval al ligt niemand er wakker van. Als ik onze vorige wagen VW Tiguan 2.0l benzine vergelijk, is het vooropgestelde verbruik van 7.4l/100km slechts zelden gehaald. Dat zou ons 800 km bereik geven. In werkelijkheid was ons gemiddelde 8.5 l/100km (goed 700 km met een volle tank) (met dezelfde rijstijl en gebruik als nu de EV). Maar die auto deed in de meest slechte omstandigheden 11.5l/100km! Dat is 520 km of ook 300km rijbereik minder dan opgegeven door de fabrikant.
      Jij hebt toch echt wel aparte ervaringen hoor
      Blijkbaar heeft U de beste EV die zelfs een groter rijbereik heeft dan alle andere en had jij de slechtste brandstofwagen waarbij het rijbereik minder is/was dan al de rest van de wagen

      Trouwens, tevens schrijf je hier ergens dat je al je verplaatsingen kan doen door het laden aan je zonnepanelen
      Dat hangt toch puur af van je eigen ervaringen en verwachtingen, als je niet veel verplaatsing doet zal je mss zelfs toekomen met maar één keer op een half jaar te gaan tanken.

      of om het met jouw eigen woorden over je eigen ervaring te zeggen ;
      op basis van consumer reviews. We weten allemaal dat reviews soms met een flinke korrel zout te nemen zijn
      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        En àls we dan eens een verre uitstap maken (+200-250km van huis) laden we aan een snellader, nog nooit moeten wachten of defecte lader gehad, max 15 minuten en weer door.
        Maar hey, ik begrijp best dat andere mensen minder geluk hebben of zelfs ronduit tegenslag
        Ik weet de voor en nadelen van beide systemen uit eerste hand, nooit meer brandstofvoertuigen wat mij betreft.
        Zo kennen we je weer Hombre, U hebt de langste, de dikste, de beste enz.
        200 á 250 Km noem jij een “verre uitstap” zegt alles dus.
        Manman …….

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

          Zo kennen we je weer Hombre, U hebt de langste, de dikste, de beste enz.
          200 á 250 Km noem jij een “verre uitstap” zegt alles dus.
          Manman …….
          Toch even quoten voor deze onzin weer spoorloos "verdwijnt".
          Morgen wel evenreageren.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

            Toch even quoten voor deze onzin weer spoorloos "verdwijnt".
            Morgen wel evenreageren.
            Er vooral eerst eens over slapen en dan goed nadenken voor je verder doet
            met je onzinnige verhaal Hombre.
            Iedereen begint je hier ondertussen wel te kennen.
            Last edited by Geerten; 1 juli 2024, 11:40.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

              Zo kennen we je weer Hombre, U hebt de langste, de dikste, de beste enz.
              200 á 250 Km noem jij een “verre uitstap” zegt alles dus.
              Manman …….
              De forumclowns zijn weer wakker geschoten.
              Wat een arrogante, ongemanierde en boerse reactie weeral.
              Wat heeft dat er nu weer mee te maken wat ik een verre uitstap noem? Ik haal die 200-250 km enkele afstand alleen maar aan omdat de nog net met één laadbeurt thuis kan gebeuren. Voor de rest maakt het ons geen reet uit hoever we willen rijden, laadpalen genoeg.
              Dat mijn ervaringen positief zijn mag duidelijk niet gezegd worden. Want dat is onmogelijk.

              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                De forumclowns zijn weer wakker geschoten.
                Dat mijn ervaringen positief zijn mag duidelijk niet gezegd worden. Want dat is onmogelijk.
                Gelukkig maar dat U daar tevreden over bent Hombre, dat is je ook van harte gegund.
                En sorry maar niet ik maar U bent het die hier de titel van het draadje steeds ombuigt
                naar EV.

                (Van Mieke Decuyper), docent en onderzoeker Toegepaste Psychologie.
                “Het wordt een probleem als je afhangt van de goedkeuring van mensen" 'Pleasen' is een mooie eigenschap, maar het wordt een probleem als het ingaat tegen wat je zelf belangrijk vindt. ...
                Als je niet meer voor jezelf opkomt, niet meer zegt wat je graag wil doen en waar je voor staat,
                word je eigenlijk een soort jaknikker.​

                Ps. En off topic: Die arrogante ongemanierde boer was er wel één van de acht die toen hij
                op zijn 52 is gestopt met werken met nog 11 jaar behoud van loon tot aan zijn pensioen op
                zijn 63 op vol pensioen is gegaan.
                Van simpele technieker tot lid van het kader in een van de grootste bedrijven ter wereld geraak
                je niet zonder kennis van zaken en waar soms harde beslissingen moeten gemaakt worden,
                dan mag je de braafste niet zijn, maar niemand kan mij verwijten dat ik ooit maar één iemand
                niet met respect heb behandeld, ook niet toen ik in 2003 de opdracht kreeg om in Rüderstein
                Duitsland een volledig bedrijf te sluiten en bijna de volledige inboedel op transport moest zetten.

                Last edited by Geerten; 1 juli 2024, 12:43.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                  Gelukkig maar dat U daar tevreden over bent Hombre, dat is je ook van harte gegund.
                  En sorry maar niet ik maar U bent het die hier de titel van het draadje steeds ombuigt
                  naar EV.
                  Van harte gegund? Met uw uitspraken als "Zo kennen we je weer Hombre, U hebt de langste, de dikste, de beste enz." heb ik toch een hele andere indruk.
                  En neen, ik buig hier niets om naar EV, ik reageer gewoon op een bericht door Verseg over laadpalen. Dan zal het wel over EV's gaan zeker?
                  Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                  (Van Mieke Decuyper), docent en onderzoeker Toegepaste Psychologie.
                  “Het wordt een probleem als je afhangt van de goedkeuring van mensen" 'Pleasen' is een mooie eigenschap, maar het wordt een probleem als het ingaat tegen wat je zelf belangrijk vindt. ...
                  Als je niet meer voor jezelf opkomt, niet meer zegt wat je graag wil doen en waar je voor staat,
                  word je eigenlijk een soort jaknikker.​
                  Behalve dat dit soort uitspraken goed bekt, weet ik niet waarom dit hier ter sprake komt. Ben ik dan de jaknikker misschien? Of moet dit een soort excuus voorstellen?
                  Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                  Ps. En off topic: Die arrogante ongemanierde boer was er wel één van de acht die toen hij
                  op zijn 52 is gestopt met werken met nog 11 jaar behoud van loon tot aan zijn pensioen op
                  zijn 63 op vol pensioen is gegaan.
                  Van simpele technieker tot lid van het kader in een van de grootste bedrijven ter wereld geraak
                  je niet zonder kennis van zaken en waar soms harde beslissingen moeten gemaakt worden,
                  dan mag je de braafste niet zijn, maar niemand kan mij verwijten dat ik ooit maar één iemand
                  niet met respect heb behandeld, ook niet toen ik in 2003 de opdracht kreeg om in Rüderstein
                  Duitsland een volledig bedrijf te sluiten en bijna de volledige inboedel op transport moest zetten.
                  Ja, inderdaad dat is off-topic. Het valt me op dat je wel te pas -en vooral- te onpas moet uitpakken en opscheppen over wie je bent en wie je kent. Alsof dat ook maar iets met de kern van de zaken te maken heeft. Ja, als Geert het zegt, dan moet het wel zo zijn. Je mag dan misschien een behoorlijk IQ hebben, op vlak van sociale IQ is er nog verbetering mogelijk.
                  Doet me trouwens denken aan een West-Vlaams metaalbedrijf waar ik werken moest uitvoeren en met de directeur door de hal stapte. Iedere arbeider die we passeerden sprong spontaan in een soort van "geef acht" en deed de veiligheidshelm af om beleefd te knikken. Voor de directeur natuurlijk, niet voor mij. Dat was zo'n 20 jaar geleden maar ik dacht dat we in het jaar 1900 terechtgekomen waren. Dat was ook respect tonen maar wel een hele vieze opgelegde vorm van respect.
                  Niemand moet het met me eens zijn, en een pittige correcte discussie over feiten moet kunnen. Over meningen kunnen we best verschillen maar als je mijn ervaringen niet geloofd, is dat respectloos en kan je me evengoed een leugenaar noemen.


                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Ik ga even een verse doos pop-corn halen

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                      Ik haal die 200-250 km enkele afstand alleen maar aan omdat de nog net met één laadbeurt thuis kan gebeuren. Voor de rest maakt het ons geen reet uit hoever we willen rijden, laadpalen genoeg.
                      Dat mijn ervaringen positief zijn mag duidelijk niet gezegd worden. Want dat is onmogelijk.
                      Dus heb je een actieradius van 500km in één laadbeurt ? Dat behoort dan echt wel tot de allerhoogste toch

                      grts
                      Sieg

                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • Zo kan het ook:

                        Volvo's elektrische trucks hebben meer dan 80 miljoen kilometer gereden sinds de introductie van Volvo's elektrische truckmodellen in 2019.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Als je dat verdeelt over het aantal geleverde vrachtwagens en periode dan is dat niet zo spectaculair als het getal in de titel doet vermoeden.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Als je dat verdeelt over het aantal geleverde vrachtwagens en periode dan is dat niet zo spectaculair als het getal in de titel doet vermoeden.
                            Een reactie die ik kon verwachten, aan de andere kant "Bij het afleggen van dezelfde afstand met gelijkwaardige vrachtwagens met een dieselmotor, zou meer dan 25 miljoen liter *¹ diesel zijn verbruikt en de CO2-uitstoot via de uitlaat is met 68.000 ton *² verminderd." is 25 miljoen liter geen onaardige hoeveelheid. Wat betreft zware vrachtwagens is het ook nog early days. Voor lokaal/regionaal en nationaal vervoer is men al wel verder.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                              Een reactie die ik kon verwachten, aan de andere kant "Bij het afleggen van dezelfde afstand met gelijkwaardige vrachtwagens met een dieselmotor, zou meer dan 25 miljoen liter *¹ diesel zijn verbruikt en de CO2-uitstoot via de uitlaat is met 68.000 ton *² verminderd." is 25 miljoen liter geen onaardige hoeveelheid. Wat betreft zware vrachtwagens is het ook nog early days. Voor lokaal/regionaal en nationaal vervoer is men al wel verder.
                              Verdikke, zijn ze nu wel vergeten de CO2 af te trekken die benodigd is geweest om die
                              vrachtwagen batterijen te produceren zeker, en ook nog de manier waarop de benodigde
                              elektriciteit is opgewekt.

                              De impact op het klimaat van een elektrische truck is erg laag als de truck in gebruik is, maar iets hoger tijdens de productie. Dit komt doordat bij het productieproces meer energie wordt verbruikt, waardoor de klimaatimpact bij de productie van een elektrisch voertuig groter is dan bij de equivalent op diesel.​
                              Elektrisch rijden is en blijft momenteel dus één grote klucht, die iedereen veel geld kost,
                              voor wie dacht dat de investering van die dikke snelladers en bijhorende verzwaring van
                              het net uit de lucht komt vallen.



                              DC-laders (gelijkstroomladers):
                                • DC-laders zijn krachtige laadstations die elektrische voertuigen (EV’s) veel sneller kunnen opladen dan AC-laders (wisselstroomladers).
                                • De kosten van DC-laders variëren sterk, afhankelijk van het type lader, de capaciteit en de fabrikant.
                                • Gemiddeld kost een DC-lader tussen de €10.000 en €50.000, maar dit kan hoger zijn voor ultrasnelle laders met een capaciteit van 150 kW of meer.


                              LINK
                              Last edited by Geerten; 2 juli 2024, 14:08.

                              Comment

                              Working...
                              X