Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht

    Ventilatie kon enkel weggewerkt worden tussen het plafond en het dak (plat dak). Daarvoor zouden we overal het plafond moeten wegbreken, en waarschijnijk ook enkele draagbalken verplaatsen. Bewust gekozen om dat niet te doen, we hebben enkel ventilatie in keuken en badkamer.
    Qua EV: voorlopig nog héél tevreden van onze 5j oude Cupra Ateca. En van mijn diesel bestelwagentje, zeker zolang de verbouwing nog duurt. Een EV is qua gebruikskosten absoluut goedkoper dan onze Cupra - maar ik ben voorlopig niet van zin te veranderen. EV nog altijd veel te duur voor wat je krijgt in mijn geval.
    Bijna iedereen ziet er tegen op om WTW ventilatie te plaatsen. Ik heb het - deels als experiment - zelf gedaan (misschien niet volledig volgens het EPB boekje, maar dat was voor mij geen verplichting en daar wordt wel meer creatief mee omgesprongen).
    Grootste nadeel zijn de werkuren, daarom zijn zgn EPC+ oplossingen, die qua materiaal snel evenveel kosten maar gemakkelijker geplaatst zijn erg populair.
    Geen (strijd)punt voor de rest, maar zoals gezegd zeer tevreden.

    Terug on topic:

    Door in dit draadje - bewust of niet - mee te heulen met de fossiele energie en autolobby hebben jullie er mee voor gezorgd dat door de extra importheffingen (op Chinese EV's) alle EV's in Europa duur zullen blijven.
    Ook diesel en benzinewagens trouwens, waarom zouden de Europese autofabrikanten moeite doen nu ze uit de wind zijn gezet ?
    Allemaal goed bezig ! .
    Last edited by palombian; 16 juni 2024, 12:42.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      ................................... Maar vergis je niet over de (on)brandbaarheid van diesel. Ik het bedrijf waar ik bijna 40 jaar mijn tijd verdeed hebben we toch een vijftal vrachtwagenbranden gekend. Een diesellek in de buurt van een hete uitlaat of turbo is voldoende om er spontaan de vlam in te steken. Een lek/scheurtje aan de injectieleidingen maakt er meteen een vlammenwerper van. En als een autotechnieker na een smeerbeurt zijn poetsdoek vergeet op de uitlaat mag je ook rook verwachten
      .............
      Als je goed gelezen had dan kon je verstaan dat stookolie ontbrand als je het verhit tot +-336 C°. Bijvoorbeeld door de hitte van een oververhitte batterij.
      Een hete uitlaat of een hete turbo is niet vanzelfsprekend bij een geparkeerde auto. Vooral niet om 5 uur 's morgends.
      Maar insinueren dat ik "denk" dat stookolie (on)brandbaar is vind ik... euh... karakterloos.
      Last edited by Skitch; 16 juni 2024, 13:40. Reden: Om 5 uur 's morgends.
      " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
        Als je goed gelezen had dan kon je verstaan dat stookolie ontbrand als je het verhit tot +-336 C°. Bijvoorbeeld door de hitte van een oververhitte batterij.
        Een hete uitlaat of een hete turbo is niet vanzelfsprekend bij een geparkeerde auto. Vooral niet om 5 uur 's morgends.
        Maar insinueren dat ik "denk" dat stookolie (on)brandbaar is vind ik... euh... karakterloos.
        Ja, ik had het wel goed gelezen hoor al heb je die 336°C niet nodig om diesel in de fik te steken, dat is nl de zelfontbrandingstemperatuur. Maar soit, ik heb het begrepen, het moet en zal de hybridebatterij zijn die de oorzaak is. Anders had het ook totaal geen zin om het artikel hier in dit topic te posten zeker? Zo'n hybride is natuurlijk ook het slechtste van de twee werelden, je hebt het brandrisico van het gedeelte verbrandingsmotor plus het brandrisico van het gedeelte hybride. Wat nog eens bevestigd werd in onderstaand artikel van gisteren:



        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Ja, ik had het wel goed gelezen hoor al heb je die 336°C niet nodig om diesel in de fik te steken, dat is nl de zelfontbrandingstemperatuur. ......................................
          Inderdaad ! Je hebt het juist gelezen.

          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
          .................................................. ................................
          De zelfontbrandingstemperatuur van stookolie ligt bij +-336 C° .
          D.w.z. dat dieselbrandstof in de nabijheid van zuurstof "spontaan" ontsteekt als het opgewarmd wordt tot +-336C°.
          ..........................
          Niet te verwarren met het vlampunt: Benzine (minus) -25C°, Diesel +55C°.
          " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

          Comment


          • Het zal wel weer een roddel zijn, maar nu komt het ook eens van elders.

            Een groot percentage van de laadpalen werkt niet goed en de prijzen zijn te onduidelijk, aldus onderzoek van Harvard.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Het zal wel weer een roddel zijn, maar nu komt het ook eens van elders.

              https://www.autoblog.nl/nieuws/22-pr...n-niet-6912565
              Toch enkele bedenkingen (zonder het tegendeel te willen beweren):
              Die 22% niet-werkende laadpalen slaat enkel op laadpalen in de USA.
              Het originele onderzoek was "A Generative AI Approach to Pricing Mechanisms and Consumer Behavior in the Electric Vehicle Charging Market" Dus niets te maken met al dan niet werken van een laadpaal, dat was een opmerking in de marge van dit onderzoek.
              Het onderzoek is gebaseerd op Plugshare en Chargepoint open source apps. Een eerste bron van mogelijke fouten. Sommige laadstations staan niet op de kaart (de LIDL in onze buurt heeft een 2x60kW + 22kW lader en werkt -heb er zelf aan geladen- sinds een paar maand, nog niet zichtbaar op bepaalde apps) terwijl andere laadstations al wel op de kaart staan maar nog niet actief zijn.
              En vooral: op basis van consumer reviews. We weten allemaal dat reviews soms met een flinke korrel zout te nemen zijn. En bovendien: het hoeft daarom nog niet aan de laadpaal te liggen. Denk aan user error, laadpas defect, auto of kabel niet compatibel... In de BEV gebruikersfora lees je toch regelmatig berichten in de trant van "ik kan met mijn merk X niet laden aan laadpaal Y terwijl merk Z daar wel kan laden".
              Ik herinner me toch dat benzinestations af en toe ook buiten dienst zijn, jaarlijkse ijking, defect of probleem met de brandstof (water of verkeerd gevuld). Geen idee hoeveel % dit zou uitmaken. Ik veronderstel dat de grote spelers zoals Tesla en Ionity of een Fastned wel kort op de bal spelen in tegenstelling tot kleine bedrijven of zelfstandigen waar die "openbare" laadpaal eerder een hobby of zelfs schaamlapje is voor de 200% terugbetaling van de installatie.
              Zijn er laadpalen die niet werken? Zeker wel. Is dat 22% in BE? Geen idee.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Toch enkele bedenkingen (zonder het tegendeel te willen beweren):
                Die 22% niet-werkende laadpalen slaat enkel op laadpalen in de USA.
                Ben je daar zeker van?
                Ik lees in het artikel anders wel iets anders, tenzij u daar iets anders onder verstaat.
                Daarbij werden er 1 miljoen laadpunten onder de loep genomen in de Verenigde Staten, Azië en Europa, dus het gaat ook om laadpalen in Nederland. We durven de stelling wel aan dat wij superieure Hollanders het gemiddelde wel omhoog halen.

                Sommige laadstations staan niet op de kaart (de LIDL in onze buurt heeft een 2x60kW + 22kW lader en werkt -heb er zelf aan geladen- sinds een paar maand, nog niet zichtbaar op bepaalde apps) terwijl andere laadstations al wel op de kaart staan maar nog niet actief zijn.
                Hier staar er ook een laadpaal aan de Lidl, enkel, te gebruiken in combinatie met de app van de Lidl, geen andere kaartlezer aanwezig.

                En vooral: op basis van consumer reviews. We weten allemaal dat reviews soms met een flinke korrel zout te nemen zijn. En bovendien: het hoeft daarom nog niet aan de laadpaal te liggen. Denk aan user error, laadpas defect, auto of kabel niet compatibel...
                Ik heb het al eerder aangekaart, maar bij mijn vrouw op het werk staan redelijk wat laadpalen specifiek aangevraagd en dus zeker werkend met de kaarten die ze gebruiken.
                Het zijn wel degelijk de laadpalen zelf die regelmatig dienst weigeren, er is er wel altijd eentje dat defect is en in error staat.
                Welke oorzaak ook, niet kunnen gebruiken is niet kunnen gebruiken.
                Bij snelladers hier op de snelweg toch ook al regelmatig ene of meerdere met een kap overgetrokken met de tekst buiten dienst.

                In de BEV gebruikersfora lees je toch regelmatig berichten in de trant van "ik kan met mijn merk X niet laden aan laadpaal Y terwijl merk Z daar wel kan laden".
                Dat kan zeker gebeuren, maar als gebruiker van die EV dat niet kan laden ben je dan toch wel dik gekl**t op dat moment.
                Dat is toch iets dat men NOOIT heeft met een benzine of diesel dat aan een pomp ene wagen wel kan tanken en de andere niet?
                En aan snelladers id de kabel vast, dus die is alvast voor iedereen hetzelfde.

                Ik veronderstel dat de grote spelers zoals Tesla en Ionity of een Fastned wel kort op de bal spelen in tegenstelling tot kleine bedrijven of zelfstandigen waar die "openbare" laadpaal eerder een hobby of zelfs schaamlapje is voor de 200% terugbetaling van de installatie.
                Het is niet dat ze 200% terugbetaald krijgen, wel tot 200% aftrekbaar en dat is een heel ander resultaat.
                Maar bedrijven zetten die palen wel voor eigen personeel, buiten de kantooruren openbaar ter beschikking.
                Mochten die palen niet werken, dan snijden ze ook in eigen vel want dan kunnen bedrijfswagens ook niet geladen worden.

                Zijn er laadpalen die niet werken? Zeker wel. Is dat 22% in BE? Geen idee.
                Het is ook wel de combinatie dat men moet zien.
                Met benzine en diesel kan men met een tankkaart ook niet overal tanken, maar indien nodig kan men desnoods wel aan elk tankstation met een bankkaart betalen om zich uit de nood te helpen.
                Met een EV moet men actueel nog veel te vaak passen want nog niet veel laadpalen hebben al de verplicht geworden bankkaartlezer, maar dat komt gelukkig nog wel, spijtig genoeg enkel verplicht aan snelladers.
                Hetgeen ik niet snap is dat Europa de mensen duwt naar EV, maar nog niet overgegaan is tot een verplichting dat eender welke kaart aan alle laadpalen kan werken, dat zou al een extreem grote verbetering zijn.
                Aan gewone tankstations kan men toch ook betalen met elke bankkaart onafhankelijk welke bank de uitgever ervan is?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Ben je daar zeker van?
                  Ik lees in het artikel anders wel iets anders, tenzij u daar iets anders onder verstaat.
                  Daarbij werden er 1 miljoen laadpunten onder de loep genomen in de Verenigde Staten, Azië en Europa, dus het gaat ook om laadpalen in Nederland. We durven de stelling wel aan dat wij superieure Hollanders het gemiddelde wel omhoog halen.
                  Dat onderzoek vanuit Harvard ging over de toepassing van AI om gegevens rond prijzen en consumentengedrag van laadstations en was inderdaad in de Verenigde Staten, Azië en Europa. Waar het echter om gaat is dat een medewerker in Harvard uit de beschikbare data de defecte of niet beschikbare laadstations heeft gefilterd en waarschijnlijk enkel voor de USA, dat leid ik dan weer af uit het originele artikel (met verwijzingen naar gerelateerde studies). Een afgeleide van een onderzoek maar zonder enige toelichting of verantwoording. Ook vreemd: men spreekt van 1 miljoen reviews. Sinds 2010 en meer dan 70% zijn Chinees. In hoeverre is zoiets nog relevant?

                  One of the study’s main findings, discovered using customized artificial intelligence (AI) models trained on EV review data, is that charging stations in the U.S. have an average reliability score of only 78%, meaning that about one in five don’t work.
                  New data-driven research led by a Harvard Business School fellow reveals a significant obstacle to increasing electric vehicle (EV) sales and decreasing carbon emissions in the United States: owners’ deep frustration with the state of charging infrastructure, including unreliability, erratic pricing, and lack of charging locations. Click to learn more!


                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Hier staar er ook een laadpaal aan de Lidl, enkel, te gebruiken in combinatie met de app van de Lidl, geen andere kaartlezer aanwezig.
                  Misschien een oude laadpaal? Ik heb kunnen laden met de Freshmile laadpas aan 0.51€/kWh.

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Ik heb het al eerder aangekaart, maar bij mijn vrouw op het werk staan redelijk wat laadpalen specifiek aangevraagd en dus zeker werkend met de kaarten die ze gebruiken.
                  Het zijn wel degelijk de laadpalen zelf die regelmatig dienst weigeren, er is er wel altijd eentje dat defect is en in error staat.
                  Welke oorzaak ook, niet kunnen gebruiken is niet kunnen gebruiken.
                  Bij snelladers hier op de snelweg toch ook al regelmatig ene of meerdere met een kap overgetrokken met de tekst buiten dienst.
                  Dat kan idd uw ervaring zijn. Moeilijk om daaruit te veralgemenen, als de oorzaak niet gekend is. Ik weet van enkele BEV rijders dat hun werkgever halsoverkop nog een aantal laadpalen geplaatst heeft voor de subsidies, maar dat de rest van het stroomnet niet aangepast werd. Je kan dan wel 10 laadpalen van 22kW plaatsen, als de firma maar een aansluiting heeft van 3x25A loopt het garantie vast vroeg of laat.

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Dat kan zeker gebeuren, maar als gebruiker van die EV dat niet kan laden ben je dan toch wel dik gekl**t op dat moment.
                  Dat is toch iets dat men NOOIT heeft met een benzine of diesel dat aan een pomp ene wagen wel kan tanken en de andere niet?
                  En aan snelladers id de kabel vast, dus die is alvast voor iedereen hetzelfde.
                  In verhouding met brandstof tanken is elektrisch laden voor de massa nog heel pril, laten we de zaken niet overdrijven. In de meeste gevallen àls er al een laadpaal defect is, kan je gewoon de laadstekker ernaast nemen. In bepaalde (buitenlandse) regio's is er ook het fenomeen kabeldiefstal en ronduit vandalisme. Men ziet die dikke kabel en verwacht kilo's koper maar dat valt erg tegen. In veel van die kabels zit ook waterkoeling, de stroomkabel is niet zo dik.
                  Wat die studie betreft, ik lees nergens dat het enkel gaat over snelladers. Gewone openbare 22kW AC-laders hebben geen vaste kabel.

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Het is niet dat ze 200% terugbetaald krijgen, wel tot 200% aftrekbaar en dat is een heel ander resultaat.
                  Maar bedrijven zetten die palen wel voor eigen personeel, buiten de kantooruren openbaar ter beschikking.
                  Mochten die palen niet werken, dan snijden ze ook in eigen vel want dan kunnen bedrijfswagens ook niet geladen worden.
                  Als je met het bedrijf winst maakt (wat toch de bedoeling is) dan kan je de kost van de laadpaal aan 200% terugvorderen/herinvesteren.

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Het is ook wel de combinatie dat men moet zien.
                  Met benzine en diesel kan men met een tankkaart ook niet overal tanken, maar indien nodig kan men desnoods wel aan elk tankstation met een bankkaart betalen om zich uit de nood te helpen.
                  Met een EV moet men actueel nog veel te vaak passen want nog niet veel laadpalen hebben al de verplicht geworden bankkaartlezer, maar dat komt gelukkig nog wel, spijtig genoeg enkel verplicht aan snelladers.
                  Hetgeen ik niet snap is dat Europa de mensen duwt naar EV, maar nog niet overgegaan is tot een verplichting dat eender welke kaart aan alle laadpalen kan werken, dat zou al een extreem grote verbetering zijn.
                  Aan gewone tankstations kan men toch ook betalen met elke bankkaart onafhankelijk welke bank de uitgever ervan is?
                  Vanaf een paar maand geleden (13 april 2024) zijn de nieuwe snellaadstations in EU verplicht ook te gebruiken met bankkaart, reeds bestaande snelladers moeten voor 2027 omgebouwd zijn naar betaalmogelijkheid met bankkaart. Ook de prijs moet af te lezen zijn op de snellader. Idd is het wachten voor een oplossing aan gewone laders.

                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    In verhouding met brandstof tanken is elektrisch laden voor de massa nog heel pril, laten we de zaken niet overdrijven. In de meeste gevallen àls er al een laadpaal defect is, kan je gewoon de laadstekker ernaast nemen. In bepaalde (buitenlandse) regio's is er ook het fenomeen kabeldiefstal en ronduit vandalisme. Men ziet die dikke kabel en verwacht kilo's koper maar dat valt erg tegen. In veel van die kabels zit ook waterkoeling, de stroomkabel is niet zo dik.
                    Wat die studie betreft, ik lees nergens dat het enkel gaat over snelladers. Gewone openbare 22kW AC-laders hebben geen vaste kabel.
                    Eergisteren bij ons in de buurt een laadpaal gaan zoeken die werkt met de kaart van mijn vrouw.
                    Paal gevonden op 5min rijden, 30KW stond er bij, had wel een eigen kabel ook..
                    Auto EX30 gaan afzetten, ik met mijn auto meegereden om 14u en s'avonds om 21u30 gaan halen (waren bijna vergeten)...
                    Auto van 21% naar 50%...
                    Vonden dit maar heel mager...(was de eerste keer niet laden op werk)

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Dat onderzoek vanuit Harvard ging over de toepassing van AI om gegevens rond prijzen en consumentengedrag van laadstations en was inderdaad in de Verenigde Staten, Azië en Europa. Waar het echter om gaat is dat een medewerker in Harvard uit de beschikbare data de defecte of niet beschikbare laadstations heeft gefilterd en waarschijnlijk enkel voor de USA, dat leid ik dan weer af uit het originele artikel (met verwijzingen naar gerelateerde studies).
                      Toch ook wel op meldingen door gebruikers als ik dat correct versta?


                      Misschien een oude laadpaal? Ik heb kunnen laden met de Freshmile laadpas aan 0.51€/kWh.
                      Maximum een maand of twee operationeel, iets langer geplaatst.

                      Dat kan idd uw ervaring zijn. Moeilijk om daaruit te veralgemenen, als de oorzaak niet gekend is.
                      Wat de oorzaak ook is, feit blijft dat men nooit of te nimmer zoveel problemen ondervindt om diesel of benzine te tanken.
                      Hoe druk het ook is, men tankt altijd even snel, daar waar dat met een laadpaal niet het geval is.

                      Ik weet van enkele BEV rijders dat hun werkgever halsoverkop nog een aantal laadpalen geplaatst heeft voor de subsidies, maar dat de rest van het stroomnet niet aangepast werd. Je kan dan wel 10 laadpalen van 22kW plaatsen, als de firma maar een aansluiting heeft van 3x25A loopt het garantie vast vroeg of laat.
                      Met zo'n aansluiting zal dat zeker verkeerd lopen, maar het is niet als men 30 laadpalen zet dat men daarom ook steeds een 660 kW aansluiting zal krijgen, willen of niet.
                      Het net moet het ook aankunnen.

                      Als je met het bedrijf winst maakt (wat toch de bedoeling is) dan kan je de kost van de laadpaal aan 200% terugvorderen/herinvesteren.
                      Fout berekend vrees ik, ze konden 200% van de investering inbrengen, het is niet dat ze 200% terugkrijgen.
                      Als een bedrijf bijvoorbeeld 50% belast is (eenvoudig fictief voorbeeld), dan geeft dat gewoon 100% belastingsvoordeel en met 15% belasting geeft dat nog maar 30% van de investering minder belasting.

                      Vanaf een paar maand geleden (13 april 2024) zijn de nieuwe snellaadstations in EU verplicht ook te gebruiken met bankkaart, reeds bestaande snelladers moeten voor 2027 omgebouwd zijn naar betaalmogelijkheid met bankkaart. Ook de prijs moet af te lezen zijn op de snellader. Idd is het wachten voor een oplossing aan gewone laders.
                      Voor laders minder dan 50 kW komt er voorlopig niets, althans niets dat verplicht is.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Bij monde van de FORD CEO…:

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Maximum een maand of twee operationeel, iets langer geplaatst.
                          Lidl Vlinderlaan? Staat hier in de Freshmile app als beschikbaar 1x22kW (0.32€/kWh ! ) en 2x50kW (0.51€/kWh).

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Wat de oorzaak ook is, feit blijft dat men nooit of te nimmer zoveel problemen ondervindt om diesel of benzine te tanken.
                          Hoe druk het ook is, men tankt altijd even snel, daar waar dat met een laadpaal niet het geval is.
                          Ieder heeft zijn eigen situatie. Zelf rijden we sinds eind april 100% op eigen zonnepanelen (op 1 laadbeurt van 17kWh op 17 minuten tijdens het winkelen in Lidl, als test voor de nieuwe laadpas) en dat kost ons geen gedoe/tijd/geld of omrijden of stinkende kledij/schoenen door in een dieselplas te stappen Ik ga er van uit dat we tot een stuk in oktober dat kunnen aanhouden. En àls we dan eens een verre uitstap maken (+200-250km van huis) laden we aan een snellader, nog nooit moeten wachten of defecte lader gehad, max 15 minuten en weer door.
                          Maar hey, ik begrijp best dat andere mensen minder geluk hebben of zelfs ronduit tegenslag (keuze wagen, beschikbaarheid laadpunten, schoonouders niet net buiten de range wonen,...)
                          Zelf rij ik van 1974 met brommers, moto's, auto's, minibussen en vrachtwagens op benzine of diesel. Bijna 40 jaar professioneel op de baan. En sinds bijna 18 maanden 100% elektrisch. Ik weet de voor en nadelen van beide systemen uit eerste hand, nooit meer brandstofvoertuigen wat mij betreft.

                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Hopelijk gaan ze wat eerlijker worden over het rijbereik...Sommige merken overdrijven echt wel veel te veel....

                            De Hoge Raad heeft geoordeeld in een rechtszaak tussen de koper van een Jaguar I-PACE en de dealer van de EV. De koper mag de koopovereenkomst laten ontbinden, omdat de door de verkoper vermelde actieradius van de auto niet klopte.
                            Last edited by Dpix; 30 juni 2024, 10:23.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                              Toch even 50 minuten gaan zitten om de hele video uit te kijken, bijzonder interessant om het standpunt van Ford's CEO te horen over een aantal hot topics. We zullen volgende dagen wel online artikels lezen met uit de context gerukte oneliners
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                                Hopelijk gaan ze wat eerlijker worden over het rijbereik...Sommige merken overdrijven echt wel veel te veel....

                                https://tweakers.net/nieuws/223796/h...s-terecht.html
                                Vreemd dat een dealer veroordeeld wordt tot het ontbinden van de overeenkomst, terwijl die dealer gewoon de Europees aanvaarde WLTP norm gebruikte. Dat heeft m.i. niets te maken met merken die overdrijven maar met normen die onvoldoende (praktisch) gericht zijn op elektrische voertuigen. Persoonlijke manier van rijden en gebruik van de wagen is voor iedereen anders, zelf zit ik op jaarbasis met een verbruik onder die WLTP norm. Natuurlijk is dit verbruik in de winter of op snelwegen hoger, daartegen staat een lager verbruik op dagen met een comfortabele 20-26°C.
                                Dat is met brandstofmotoren ook het geval al ligt niemand er wakker van. Als ik onze vorige wagen VW Tiguan 2.0l benzine vergelijk, is het vooropgestelde verbruik van 7.4l/100km slechts zelden gehaald. Dat zou ons 800 km bereik geven. In werkelijkheid was ons gemiddelde 8.5 l/100km (goed 700 km met een volle tank) (met dezelfde rijstijl en gebruik als nu de EV). Maar die auto deed in de meest slechte omstandigheden 11.5l/100km! Dat is 520 km of ook 300km rijbereik minder dan opgegeven door de fabrikant.
                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X