Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm
Bekijk bericht
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Wie zou er nu nog een diesel kopen ?
Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
-
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Zijn start-up niet altijd met een flinke korrel zout te nemen Bart.
Zoveelste bewijs dat de huidige batterijen nog niet zijn wat ze zouden moeten zijn.
En trouwens, 160Km bijladen op 3min, wat zegt dat als ze geen info geven over
in welke auto.
Onze buurman zijn MG verbruikt rond de 16 KWh/100Km, zou dus 25Kwh betekenen op 3 min,
als ik wat kan rekenen zou dat betekenen dat je daarvoor een charger van 500Kw nodig hebt,
iedereen die wat voeling heeft met energie, weet dat dat niet haalbaar is op de huidige netten.
Die 500kW hoeft niet perse een probleem te zijn. Die locaties zullen wel heel goed uitgekiend zijn. In NL heb je nu op vier plaatsen waar je aan 400kW kan laden. En als je laadparken kan bouwen die 36 laadpunten aan 350 kW (Aken DE) kan van stroom voorzien kan je in theorie op dezelfde plaats deze vervangen door 25 stuks van 500kW, moest dat nuttig zijn. Een EV laden gebeurt nooit aan de volle snelheid (vermogen) gedurende het hele laadproces. Afhankelijk van batterijtemperatuur en laadniveau gaat het aan max vermogen meestal tot 60 - 65% of zo om dan in trapjes terug te regelen naarmate de batterij vol komt.
Het is daarom ook vreemd dat men spreekt van 160 km op 3 minuten, wat gebeurt er de volgende 3 minuten?Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
als ik wat kan rekenen zou dat betekenen dat je daarvoor een charger van 500Kw nodig hebt,
iedereen die wat voeling heeft met energie, weet dat dat niet haalbaar is op de huidige netten.
Nu kunnen ze die snelladers gemakkelijker vanop afstand aansturen om overbelastingen te vermijden (zo'n compressor is aan of uit, bij een lader kan het vermogen veel gemakkelijker aangepast worden), het zal er dan van afhangen hoeveel vermogen er beschikbaar is op dat moment, in functie daarvan zal de lader dan een bepaald vermogen leveren aan de auto.
Het netwerk met laders, en zeker de heel snelle laders zal ergens in het oog worden gehouden moeten worden om blackouts te vermijden, de elektriciteitsproducent zal dan bepalen hoe snel de auto's worden geladen.
Op het werk hebben ze trouwens ooit ook een telefoontje gekregen van de stroomleverancier, op dat ogenblik was ik een nieuw model persluchtdroger aan het testen, en daarvoor werd een vrij grote persluchtcompressor gebruikt die alleen daarvoor dienst deed.
Die werd dus niet altijd gebruikt, en de leverancier vroeg of er niets mis was omdat er toen zoveel stroom werd verbruikt (die compressor verbruikt zo'n 100KW).
Ze zien dus vanop afstand hoeveel vermogen er door elke elektriciteitscabine gaat (op het werk was een hoogspanningscabine).http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
Voor het werk ben ik ooit persluchtdrogers moeten gaan nazien in een scheepswerf in Bahrein, voor ze daar hun grootste persluchtcompressor inschakelden moesten ze eerst de elektriciteitsmaatschappij verwittigen om te voorkomen dat de hele streek daar zonder stroom viel door het grote vermogen dat er plots bij ingeschakeld werd (voor zover ik mij kan herinneren zou die 1MW verbruiken). Ik denk dat de elektriciteitsproducenten er hier ook niet op zitten te wachten dat er enorme verbruikspieken komen, maar dat zullen ze nu wel beter kunnen sturen dan zo'n 30 jaar geleden (het was ergens tussen de eerste en de tweede Golfoorlog).
Nu kunnen ze die snelladers gemakkelijker vanop afstand aansturen om overbelastingen te vermijden (zo'n compressor is aan of uit, bij een lader kan het vermogen veel gemakkelijker aangepast worden), het zal er dan van afhangen hoeveel vermogen er beschikbaar is op dat moment, in functie daarvan zal de lader dan een bepaald vermogen leveren aan de auto.
Het netwerk met laders, en zeker de heel snelle laders zal ergens in het oog worden gehouden moeten worden om blackouts te vermijden, de elektriciteitsproducent zal dan bepalen hoe snel de auto's worden geladen.
Op het werk hebben ze trouwens ooit ook een telefoontje gekregen van de stroomleverancier, op dat ogenblik was ik een nieuw model persluchtdroger aan het testen, en daarvoor werd een vrij grote persluchtcompressor gebruikt die alleen daarvoor dienst deed.
Die werd dus niet altijd gebruikt, en de leverancier vroeg of er niets mis was omdat er toen zoveel stroom werd verbruikt (die compressor verbruikt zo'n 100KW).
Ze zien dus vanop afstand hoeveel vermogen er door elke elektriciteitscabine gaat (op het werk was een hoogspanningscabine).
Ik denk dat we de mogelijkheden van het stroomnet wat onderschatten, als je ziet van waar we komen. In de jaren '70 viel bij ons thuis de tv uit als de schrijnwerker 10 huizen verder een dikke plank moest doorzagen. Ondertussen zijn er toch wat zaken veranderd. Wat niet wegneemt dat er erg plaatselijk problemen kunnen zijn. Maar zo'n snellaadstation gaan wel deftige studies aan vooraf.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk berichtDus ook is de capaciteit erg hoog bij de landpaal, de batterij moet het ook aankunnen.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Niet de meest recente grafiek, er ontbreken enkele wagens die 300-350kW aan kunnen (zoals de mijne ). En meer correct, het is niet de batterij die de laadsnelheid bepaald maar het BMS systeem van de auto in functie van de (levensduur van) de batterij.
Dus waarom weer iemand corrigeren die toch gelijk had
grts
SiegVoor meer foto's ; www.sieg.be
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
Dus dan toch onrechtstreeks hetgeen de batterij aankan uiteraard want het BMS systeem bepaalt de laadsnelheid afhankelijk van wat je batterij kan/mag laden
Dus waarom weer iemand corrigeren die toch gelijk had
grts
Sieg
En voor de anderen: het ging over het laadgedrag van verschillende merken en modellen BEV's. Dat die grafieken (en dus ook het laadgedrag) zo verschillend zijn heeft niet noodzakelijk iets te maken met de batterij op zich. Veel van die auto's hebben zelfs identieke batterijcellen, soms zelfs van eenzelfde Aziatische fabrikant. De manier waarop deze batterijen worden aangesproken voor laden en/of ontladen wordt door de autofabrikant aangestuurd via het Battery Management System (BMS). Hoever men de batterij wil laden of hoe diep deze te ontladen heeft vanzelfsprekend zijn (natuurkundige) grenzen maar tussen die twee absolute limieten kan een fabrikant zelf wel wat doen, afhankelijk dat die eerder op veiligheid en levensduur dan wel prestatiegericht en laadsnelheid gericht is. En net dat is in die grafiek te zien.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Het is idd zoals Hombre schrijft. Zo is er voor de Porsche Taycan na verloop van tijd een software update uitgekomen waardoor de chauffeur zelf een tragere laadcurve kan kiezen om de batterij te sparen…
Die curves zijn trouwens eerder theoretisch want afhankelijk van o.a. buitentemperatuur, accu-temperatuur, ontlading en natuurlijk het laadstation (en zijn belasting) etc… Best niet teveel op blindstaren dus
Comment
-
-
De meeste laadpalen van Fastned zijn 300 kW, slechts enkele recente zijn 400 kW, dus niet moeilijk dat ze te weinig gegevens hebben van wagens die meer dan 300 kW gebruiken.
Verder is die grafiek niet echt een referentie, van bepaalde wagens geven ze de waarden van de hoogste versies met de snelste laadmogelijkheid.
Maar goed, in het algemeen toch vergelijk.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Niet de meest recente grafiek, er ontbreken enkele wagens die 300-350kW aan kunnen (zoals de mijne ). En meer correct, het is niet de batterij die de laadsnelheid bepaald maar het BMS systeem van de auto in functie van de (levensduur van) de batterij.
Als ik zie hoe een miserie het is op ons bedrijf (multinational) sinds iedereen zo nodig onmiddellijk met een EV moet gaan rijden...Laadpalen werken niet, er zijn er veel te weinig, firma's kunnen niet volgen met bijplaatsen, compleet laadpark dat uitvalt, laden valt uit tijdens laden zodat je tussendoor je werk moet onderbreken om terug te gaan starten , medewerkers die gesmeekt worden om direct als de wagen 80% heeft de laadpaal aan iemand anders geven, mensen die met een bijna lege batterij op het werk komen en dan niet kunnen laden in paniek geraken....
In Utrecht gaan ze de prijzen al verhogen en/of uitschakelen....
De gemeente Utrecht overweegt om de laadpalen voor elektrische auto's gedurende bepaalde dagdelen helemaal uit te schakelen. De maatregel zou volgens GroenLinks-wethouder Lot Van Hooijdonk moeten zorgen voor meer ruimte op het volle stroomnet.
Al het histerisch gedoe om iedereen te veroordelen die nog niet met een EV rijden...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
Gefeliciteerd dat uw wagen 300-350kW kan...
Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk berichtAls ik zie hoe een miserie het is op ons bedrijf (multinational) sinds iedereen zo nodig onmiddellijk met een EV moet gaan rijden...Laadpalen werken niet, er zijn er veel te weinig, firma's kunnen niet volgen met bijplaatsen, compleet laadpark dat uitvalt, laden valt uit tijdens laden zodat je tussendoor je werk moet onderbreken om terug te gaan starten , medewerkers die gesmeekt worden om direct als de wagen 80% heeft de laadpaal aan iemand anders geven, mensen die met een bijna lege batterij op het werk komen en dan niet kunnen laden in paniek geraken....
Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk berichtIn Utrecht gaan ze de prijzen al verhogen en/of uitschakelen....
Ik vraag me af waarom men niet overstapt naar het systeem zoals in GB waar er dynamische prijzen zijn, afhankelijk van wanneer je kan laden kan je voor minder dan de helft van de normale prijs bijladen. Niet voor iedereen mogelijk, akkoord, maar men verliest er ook niets mee als het niet anders kan en ontlast het stroomnet toch voor een deel.
Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk berichtAl het histerisch gedoe om iedereen te veroordelen die nog niet met een EV rijden...
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
Comment