Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
    Aramco, die zitten niet enkel in Oil. Die hebben hun belangen overal, ook in de groene energie. Dus overal waar winsten te rapen zijn.
    Dat is pas de laatste 5 jaar dat er wat grotere stappen gezet worden, vooral dan de voorziene installatie om tegen 2030 500MW op te wekken (vooral zonnepanelen parken) om de eigen CO2 uitstoot te verminderen. Tegen 2035 zou het hele bedrijf dan CO2 neutraal moeten zijn, tenminste dat is hun plan. Vandaag is het eerder investeren nog dan wel winsten maken met groene energie.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

      Zijn start-up niet altijd met een flinke korrel zout te nemen Bart.
      Zoveelste bewijs dat de huidige batterijen nog niet zijn wat ze zouden moeten zijn.
      En trouwens, 160Km bijladen op 3min, wat zegt dat als ze geen info geven over
      in welke auto.
      Onze buurman zijn MG verbruikt rond de 16 KWh/100Km, zou dus 25Kwh betekenen op 3 min,
      als ik wat kan rekenen zou dat betekenen dat je daarvoor een charger van 500Kw nodig hebt,
      iedereen die wat voeling heeft met energie, weet dat dat niet haalbaar is op de huidige netten.
      Heel veel nieuwe technologieën gaan van start met een start-up, dat is niet zo vreemd om dan niet meteen een fabriek voor 1000 werknemers te bouwen. Voor de zonnepanelen rage een kleine 20 jaar terug waren er in BE ook enkele start-ups vanuit universiteiten en Imec waarvan eentje in Tienen is uitgegroeid naar een volwaardig bedrijf, en ondertussen ook helaas is moeten stoppen. Maar je hebt gelijk, de cijfers zijn wat wazig op dit moment. Vaak is dit soort artikels een samenvatting van een samenvatting van weer een andere internet bron.
      Die 500kW hoeft niet perse een probleem te zijn. Die locaties zullen wel heel goed uitgekiend zijn. In NL heb je nu op vier plaatsen waar je aan 400kW kan laden. En als je laadparken kan bouwen die 36 laadpunten aan 350 kW (Aken DE) kan van stroom voorzien kan je in theorie op dezelfde plaats deze vervangen door 25 stuks van 500kW, moest dat nuttig zijn. Een EV laden gebeurt nooit aan de volle snelheid (vermogen) gedurende het hele laadproces. Afhankelijk van batterijtemperatuur en laadniveau gaat het aan max vermogen meestal tot 60 - 65% of zo om dan in trapjes terug te regelen naarmate de batterij vol komt.
      Het is daarom ook vreemd dat men spreekt van 160 km op 3 minuten, wat gebeurt er de volgende 3 minuten?
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

        als ik wat kan rekenen zou dat betekenen dat je daarvoor een charger van 500Kw nodig hebt,
        iedereen die wat voeling heeft met energie, weet dat dat niet haalbaar is op de huidige netten.
        Voor het werk ben ik ooit persluchtdrogers moeten gaan nazien in een scheepswerf in Bahrein, voor ze daar hun grootste persluchtcompressor inschakelden moesten ze eerst de elektriciteitsmaatschappij verwittigen om te voorkomen dat de hele streek daar zonder stroom viel door het grote vermogen dat er plots bij ingeschakeld werd (voor zover ik mij kan herinneren zou die 1MW verbruiken). Ik denk dat de elektriciteitsproducenten er hier ook niet op zitten te wachten dat er enorme verbruikspieken komen, maar dat zullen ze nu wel beter kunnen sturen dan zo'n 30 jaar geleden (het was ergens tussen de eerste en de tweede Golfoorlog).
        Nu kunnen ze die snelladers gemakkelijker vanop afstand aansturen om overbelastingen te vermijden (zo'n compressor is aan of uit, bij een lader kan het vermogen veel gemakkelijker aangepast worden), het zal er dan van afhangen hoeveel vermogen er beschikbaar is op dat moment, in functie daarvan zal de lader dan een bepaald vermogen leveren aan de auto.
        Het netwerk met laders, en zeker de heel snelle laders zal ergens in het oog worden gehouden moeten worden om blackouts te vermijden, de elektriciteitsproducent zal dan bepalen hoe snel de auto's worden geladen.

        Op het werk hebben ze trouwens ooit ook een telefoontje gekregen van de stroomleverancier, op dat ogenblik was ik een nieuw model persluchtdroger aan het testen, en daarvoor werd een vrij grote persluchtcompressor gebruikt die alleen daarvoor dienst deed.
        Die werd dus niet altijd gebruikt, en de leverancier vroeg of er niets mis was omdat er toen zoveel stroom werd verbruikt (die compressor verbruikt zo'n 100KW).
        Ze zien dus vanop afstand hoeveel vermogen er door elke elektriciteitscabine gaat (op het werk was een hoogspanningscabine).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

          Voor het werk ben ik ooit persluchtdrogers moeten gaan nazien in een scheepswerf in Bahrein, voor ze daar hun grootste persluchtcompressor inschakelden moesten ze eerst de elektriciteitsmaatschappij verwittigen om te voorkomen dat de hele streek daar zonder stroom viel door het grote vermogen dat er plots bij ingeschakeld werd (voor zover ik mij kan herinneren zou die 1MW verbruiken). Ik denk dat de elektriciteitsproducenten er hier ook niet op zitten te wachten dat er enorme verbruikspieken komen, maar dat zullen ze nu wel beter kunnen sturen dan zo'n 30 jaar geleden (het was ergens tussen de eerste en de tweede Golfoorlog).
          Nu kunnen ze die snelladers gemakkelijker vanop afstand aansturen om overbelastingen te vermijden (zo'n compressor is aan of uit, bij een lader kan het vermogen veel gemakkelijker aangepast worden), het zal er dan van afhangen hoeveel vermogen er beschikbaar is op dat moment, in functie daarvan zal de lader dan een bepaald vermogen leveren aan de auto.
          Het netwerk met laders, en zeker de heel snelle laders zal ergens in het oog worden gehouden moeten worden om blackouts te vermijden, de elektriciteitsproducent zal dan bepalen hoe snel de auto's worden geladen.

          Op het werk hebben ze trouwens ooit ook een telefoontje gekregen van de stroomleverancier, op dat ogenblik was ik een nieuw model persluchtdroger aan het testen, en daarvoor werd een vrij grote persluchtcompressor gebruikt die alleen daarvoor dienst deed.
          Die werd dus niet altijd gebruikt, en de leverancier vroeg of er niets mis was omdat er toen zoveel stroom werd verbruikt (die compressor verbruikt zo'n 100KW).
          Ze zien dus vanop afstand hoeveel vermogen er door elke elektriciteitscabine gaat (op het werk was een hoogspanningscabine).
          Nu denk ik wel dat zo'n laadparken wel wat beter uitgedokterd worden om te voorzien in hun vermogen, eventueel zelfs met aparte stroomnetwerken. Die uitbater zal een bepaald vermogen ter beschikking krijgen en die moet dat zo goed mogelijk gaan verdelen. Ik geloof nooit dat je met een laadpark van 36x350kW zoals dat ik Aken je het kan maken aan uw klanten als die laadpunten allemaal bezet zijn, de laadstroom te beperken tot -ik zeg maar wat- 40kW ipv de verwachte 350kW. En er zit ook niemand met een telefoon om meer stroom te vragen.
          Ik denk dat we de mogelijkheden van het stroomnet wat onderschatten, als je ziet van waar we komen. In de jaren '70 viel bij ons thuis de tv uit als de schrijnwerker 10 huizen verder een dikke plank moest doorzagen. Ondertussen zijn er toch wat zaken veranderd. Wat niet wegneemt dat er erg plaatselijk problemen kunnen zijn. Maar zo'n snellaadstation gaan wel deftige studies aan vooraf.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • In Borsbeek, nieuwe 2x300Kw laders geven aan hoeveel vermogen beschikbaar is.

            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Het grote ladepark is bij het autosnelweg kruis HILDEN waar rond heen een aantal windmolens staan die voor de nodige spanning zorgen. Tenminste was het zo op TV in een reportage.

              Comment




              • Dus ook is de capaciteit erg hoog bij de landpaal, de batterij moet het ook aankunnen.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                  Dus ook is de capaciteit erg hoog bij de landpaal, de batterij moet het ook aankunnen.
                  Niet de meest recente grafiek, er ontbreken enkele wagens die 300-350kW aan kunnen (zoals de mijne ). En meer correct, het is niet de batterij die de laadsnelheid bepaald maar het BMS systeem van de auto in functie van de (levensduur van) de batterij.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                    Niet de meest recente grafiek, er ontbreken enkele wagens die 300-350kW aan kunnen (zoals de mijne ). En meer correct, het is niet de batterij die de laadsnelheid bepaald maar het BMS systeem van de auto in functie van de (levensduur van) de batterij.
                    Dus dan toch onrechtstreeks hetgeen de batterij aankan uiteraard want het BMS systeem bepaalt de laadsnelheid afhankelijk van wat je batterij kan/mag laden
                    Dus waarom weer iemand corrigeren die toch gelijk had

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                      Dus dan toch onrechtstreeks hetgeen de batterij aankan uiteraard want het BMS systeem bepaalt de laadsnelheid afhankelijk van wat je batterij kan/mag laden
                      Dus waarom weer iemand corrigeren die toch gelijk had

                      grts
                      Sieg
                      Dus waarom weer iemand aanvallen die enkel iets wil toevoegen en geen woord verkeerd gezegd heeft?

                      En voor de anderen: het ging over het laadgedrag van verschillende merken en modellen BEV's. Dat die grafieken (en dus ook het laadgedrag) zo verschillend zijn heeft niet noodzakelijk iets te maken met de batterij op zich. Veel van die auto's hebben zelfs identieke batterijcellen, soms zelfs van eenzelfde Aziatische fabrikant. De manier waarop deze batterijen worden aangesproken voor laden en/of ontladen wordt door de autofabrikant aangestuurd via het Battery Management System (BMS). Hoever men de batterij wil laden of hoe diep deze te ontladen heeft vanzelfsprekend zijn (natuurkundige) grenzen maar tussen die twee absolute limieten kan een fabrikant zelf wel wat doen, afhankelijk dat die eerder op veiligheid en levensduur dan wel prestatiegericht en laadsnelheid gericht is. En net dat is in die grafiek te zien.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Het is idd zoals Hombre schrijft. Zo is er voor de Porsche Taycan na verloop van tijd een software update uitgekomen waardoor de chauffeur zelf een tragere laadcurve kan kiezen om de batterij te sparen…

                        Die curves zijn trouwens eerder theoretisch want afhankelijk van o.a. buitentemperatuur, accu-temperatuur, ontlading en natuurlijk het laadstation (en zijn belasting) etc… Best niet teveel op blindstaren dus

                        Comment


                        • De meeste laadpalen van Fastned zijn 300 kW, slechts enkele recente zijn 400 kW, dus niet moeilijk dat ze te weinig gegevens hebben van wagens die meer dan 300 kW gebruiken.
                          Verder is die grafiek niet echt een referentie, van bepaalde wagens geven ze de waarden van de hoogste versies met de snelste laadmogelijkheid.
                          Maar goed, in het algemeen toch vergelijk.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                            Niet de meest recente grafiek, er ontbreken enkele wagens die 300-350kW aan kunnen (zoals de mijne ). En meer correct, het is niet de batterij die de laadsnelheid bepaald maar het BMS systeem van de auto in functie van de (levensduur van) de batterij.
                            Gefeliciteerd dat uw wagen 300-350kW kan...

                            Als ik zie hoe een miserie het is op ons bedrijf (multinational) sinds iedereen zo nodig onmiddellijk met een EV moet gaan rijden...Laadpalen werken niet, er zijn er veel te weinig, firma's kunnen niet volgen met bijplaatsen, compleet laadpark dat uitvalt, laden valt uit tijdens laden zodat je tussendoor je werk moet onderbreken om terug te gaan starten , medewerkers die gesmeekt worden om direct als de wagen 80% heeft de laadpaal aan iemand anders geven, mensen die met een bijna lege batterij op het werk komen en dan niet kunnen laden in paniek geraken....

                            In Utrecht gaan ze de prijzen al verhogen en/of uitschakelen....
                            De gemeente Utrecht overweegt om de laadpalen voor elektrische auto's gedurende bepaalde dagdelen helemaal uit te schakelen. De maatregel zou volgens GroenLinks-wethouder Lot Van Hooijdonk moeten zorgen voor meer ruimte op het volle stroomnet.


                            Al het histerisch gedoe om iedereen te veroordelen die nog niet met een EV rijden...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht

                              Gefeliciteerd dat uw wagen 300-350kW kan...
                              Een beetje uit de context gerukt maar soit.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                              Als ik zie hoe een miserie het is op ons bedrijf (multinational) sinds iedereen zo nodig onmiddellijk met een EV moet gaan rijden...Laadpalen werken niet, er zijn er veel te weinig, firma's kunnen niet volgen met bijplaatsen, compleet laadpark dat uitvalt, laden valt uit tijdens laden zodat je tussendoor je werk moet onderbreken om terug te gaan starten , medewerkers die gesmeekt worden om direct als de wagen 80% heeft de laadpaal aan iemand anders geven, mensen die met een bijna lege batterij op het werk komen en dan niet kunnen laden in paniek geraken....
                              Er zijn inderdaad wel meer plaatsen waar men een beetje hals over kop enkele laadpalen heeft moeten plaatsen, helaas te vaak zonder rekening te houden met de bestaande elektrische aansluiting (vermogen). En dan nog dikwijls onder tijdsdruk want de bedrijven konden er nog fiscaal zaakjes doen door 200% te recupereren (in BE). Zoals het al te vaak gaat in de politiek, te weinig en (veel) te laat. Men had al jaren terug ageren.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                              In Utrecht gaan ze de prijzen al verhogen en/of uitschakelen....
                              Blijkbaar is er in NL een probleem met de stroomvoorziening in de (vooral) oude wooncentra waar de investeringen in nieuwe en zwaardere stroomkabels achterop hinkt. NL heeft nu één van de grootste aandelen in de zonne-energie en de "Van het gas af" actie doet heel wat Nederlanders overstappen op warmtepompen waarvan er nu zo'n 2 miljoen moeten draaien en nog iedere dag bijkomen.
                              Ik vraag me af waarom men niet overstapt naar het systeem zoals in GB waar er dynamische prijzen zijn, afhankelijk van wanneer je kan laden kan je voor minder dan de helft van de normale prijs bijladen. Niet voor iedereen mogelijk, akkoord, maar men verliest er ook niets mee als het niet anders kan en ontlast het stroomnet toch voor een deel.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                              Al het histerisch gedoe om iedereen te veroordelen die nog niet met een EV rijden...
                              Ik heb nog niet veel reactie of aanvallen gezien van EV-rijders op gewone brandstofrijders. Tenzij misschien als reactie op de zoveelste cliché opmerking inclusief AI plaatje. Want ik ervaar toch dat er zo goed als geen reacties zijn van EV rijders op een (internet) artikel over een nieuw model benzine- of dieselauto. Terwijl het bij een artikel over EV of een nieuwe EV je er gif kan op innemen dat er binnen de kortste tijd wel iemand zijn "mening" wil uitspuwen over die auto, niet gehinderd door enige kennis of ervaring. Ik hoop oprecht dat de twee "kampen" elkaar wat meer gunnen want de twee zullen nog jaren samen op weg moeten.

                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Mercedes heeft oor voor de beslommeringen van de kilometervreters: 627 miles met AC aan. Toch 1009 kilometer. Nu nog iets doen aan de prijs zeker?

                                Mercedes-Benz is using the EQXX as a technology demonstrator and the EV has broken its own efficiency record thrice.
                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X