Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

    Heb ik hier al in het begin reeds geschreven dat zolang een EV met één enkele laadbeurt geen 1000km kan rijden dat het dan niet echt interessant is
    grts
    Sieg
    Je titel was wie zou nog een diesel kopen Sieg.
    Wist je dat VW in 1951 twee VW diesels heeft gemaakt op het blok
    van hun luchtgekoelde 1.300 cc boxer? Daar is er eentje van in een kever ingebouwd geweest
    en één in een busje.

    In 1951, Volkswagen prototyped a 1.3 L diesel engine. Volkswagen made only two of these naturally aspirated, air-cooled boxer diesel engines, and installed one engine in a Type 1 (project number 508) and another in a Type 2. The diesel Beetle was time tested on the Nürburgring and achieved 0–100 km/h (0–62 mph) in 60 seconds.

    Impetus for their original contract came from the very low diesel fuel prices of 1951, as well as Korea-war related shortages of gasoline. Then VW chief Heinz Nordhoff visited the U.S. and returned convinced Americans would never drive automobiles, which rattled while idling and produced little perceptible power. Project 508 became another of those many, many Porsche designs for VW, which fell into a back drawer. Before that, however, they had fitted one to a Beetle and another to a VW van.

    Since these test engines displaced 1290 cc (74.5 x 74 mm), and could extract 23 hp initially and 25 at 3100 rpm by the end of the project with a rev maximum of 3300 and weight penalty of only 45-55 lb. Such power was hardly thrilling; but then, the everyday Beetle wasn't all that much faster.
    Even so, their diesel was slow enough that Porsche engineers still wonder what the person thought who stole the world's only diesel Beetle from a parking place in Germany. Despite a long wait for pre-warming and curious fuel needs, the thief drove it all the way to Switzerland before abandoning his smokey, noisy and slow free ride.​

    Comment


    • Nio et7 komt met een 150 KWh batterij

      Last edited by Geerten; 1 maart 2024, 22:27.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

        Neen, je bent nog niet mee. Er zit voor minder dan 51€ aan lithium in een batterijcel. Het hele ding, de hele batterijcel afgewerkt dus inclusief de anode en andere stoffen zoals nikkel en het aluminium errond en wat meer kost 51€ per kWh.
        Dat is meer dan een halvering van de prijs op één jaar tijd.
        Moeten we ons zorgen beginnen maken over VerSeg ?​

        Er staat wel degelijk dat 1 kWh aan afgewerkte Li-ion cellen (doorgaans 18650 - 18mm doormeter en 65mm lang, iets groter dan een AA batterijtje, een stuk of 80-100 daarvan) nog maar € 51 kost. Die moeten dan nog tot modules worden samengelast en met een BMS gekoppeld in de bodemplaat van de auto geplaatst, wat uiteraard ook geld kost maar waarschijnlijk geen mens meer aan te pas komt.

        PS: voor wat het waard is, maar zo te zien op Alibaba is die prijs geloofwaardig voor grote afnemers (en die krijgen wel betere kwaliteit ook)

        Wholesale 18650 and 21700 batteries are available at affordable prices for flashlights, drones, and other small devices.
        Last edited by palombian; 1 maart 2024, 22:39.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

          Je titel was wie zou nog een diesel kopen Sieg.
          ;
          Ja, maar ik heb dat geschreven in het desbetreffende topic, dus over elektrische wagens
          Van diesel is in dit draadje al lang geen spraak meer ;-)

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

            Neen U blijkt het niet te snappen of wilt het niet snappen

            Dus als je dan logisch rekent en dezelfde "bediening" wilt garanderen die even vlot verloopt moeten er een pak meer laadpalen staan dan er nu pompen staan, dat is toch gewoon simpele en pure logica
            Ongelofelijk toch dat U steeds maar probeert om alles goed te praten rond EV, terwijl elke mens met een beetje kennis weet dat er op het ogenblik nog redelijk wat nadelen zijn

            grts
            Sieg
            Uitgaand van de mindset van de benzine- of dieselrijder is dit waar vermits deze hoedanook gebonden is aan een externe pomp om aan brandstof te geraken. Met een EV kan je evenwel overal (bij-) laden waardoor de ev rijder - mits iets of wat vooruitziendheid- elke ochtend met een nagenoeg volle tank kan vertrekken moest hij dit willen of nodig hebben…

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht

              Uitgaand van de mindset van de benzine- of dieselrijder is dit waar vermits deze hoedanook gebonden is aan een externe pomp om aan brandstof te geraken. Met een EV kan je evenwel overal (bij-) laden waardoor de ev rijder - mits iets of wat vooruitziendheid- elke ochtend met een nagenoeg volle tank kan vertrekken moest hij dit willen of nodig hebben…
              Inderdaad, de meeste EV rijders laden 's nachts thuis aan het stopkontakt.
              Kost een stuk minder dan benzine of diesel.
              Als ik niet in een rijhuis woonde zou het niet lang meer duren of ik kocht er één.

              En terug op topic: mijn dieseltje snort met 285.000 km nog vrolijk rond, maar de dag dat ik er grote kosten aan heb ga ik zeker geen nieuwe diesel of benzine kopen.
              Ik profiteer dan wel niet van goedkope stroom thuis (om van de zonnepanelen te zwijgen) maar duurder dan diesel zal het niet zijn.

              Dat een EV duurder is wordt elke dag minder waar.
              Zonet nog VW die voor de nieuwe Tiguan benzine (zowat het minste waar de meeste deelnemers aan dit draadje zich mee willen vertonen ) doodleuk basis 38.000 en de facto met de minimum opties 42.000 vraagt.
              Net zoveel als de Polestar die mijn zoon heeft gekocht (ook bij andere merken is er aan vergelijkbare prijzen genoeg keuze, en snel leverbaar).

              Zeker de Duitse fabrikanten profiteren dik van de schrik van de mensen voor een EV (waaraan hier grif wordt meegewerkt) want op een ICE wordt geld verdiend en op een EV leggen ze toe.

              En voor 25.000 kan je er binnenkort ook kopen (die rijden dan wel iets minder ver maar dat is voor het overgrote deel van de autogebruikers niet nodig).
              Last edited by palombian; 2 maart 2024, 00:19.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Guest49 Bekijk bericht

                Twee vraagjes : wat is een ICE ? en ik dacht dat het nachttarief afgeschaft was (heb ik dat verkeerd voor, het kan) ?
                Internal Combustion Engine

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                  Neen U blijkt het niet te snappen of wilt het niet snappen
                  Nu op het ogenblik rijden er amper EV's rond, dus je zult nu altijd wel ergens (als je er geraakt) wel een laadpaal vinden die vrij is of vrij komt als de eigenaar terug vanuit het restaurant komt terwijl U staat te wachten ...
                  Als iedereen EV gaat/moet rijden en je met een minimum tijd van 15 minuten iedereen moet laten laden, dan krijg je een probleem.
                  Het is toch echt niet moeilijk te verstaan indien je het wilt verstaan
                  Je rijdt minder ver met een lading en het laden duurt langer, dit in vergelijk met een wagen nu die op brandstof rijdt
                  Dus als je dan logisch rekent en dezelfde "bediening" wilt garanderen die even vlot verloopt moeten er een pak meer laadpalen staan dan er nu pompen staan, dat is toch gewoon simpele en pure logica
                  Ongelofelijk toch dat U steeds maar probeert om alles goed te praten rond EV, terwijl elke mens met een beetje kennis weet dat er op het ogenblik nog redelijk wat nadelen zijn

                  grts
                  Sieg
                  Oh, ik snap het maar al te goed hoor.
                  Laten we even verder gaan op de benzinestations. Daar mogen we toch van zeggen dat er meer dan voldoende van zijn, na zowat 22h tot de ochtend 6h is het daar zeer rustig en sommige tankstations zullen helemaal geen klanten hebben. Zelden wachtrijen tenzij er een kortingsactie loopt.
                  In België zijn er ongeveer 3200 tankstations. Voor zowat 6 miljoen auto's.
                  We hebben nu ongeveer, want moeilijk bij te houden cijfers, 70.000 laadpunten waarvan 35.000 semi-publiek (vooral bedrijven) en 35.000 publieke laders.
                  Er zijn 10.000 snelladers waarvan 8.000 DC (gelijkstroomladers) en 2000 AC (wisselstroom laders)
                  We zijn daarbij niet de koplopers van Europa, zeker Wallonië heeft een flinke achterstand. In Nederland zijn ze al een stuk verder er zijn er 140.000 publieke laadpunten. En maar liefst meer dan 500.000 privé laadpunten. Dat aantal gaat nog zeker oplopen. Van mensen die thuis traag laden via het gewone stopcontact zijn er geen cijfers.
                  Vergeet niet dat een kleine 70% van de EV rijders in BE thuis kan laden en 54% kan op het werk laden.
                  Als je met 3200 tanstations alle auto's in België (plus de autoreizigers uit het buitenland) ruim kunt bevoorraden op gemiddeld 5 minuten, en je hebt gemiddeld drie keer zo lang nodig voor een elektrische wagen, dan kom je met 3x3200 of minder dan 10.000 laadstations ruim toe om zelfs de 6 miljoen elektrische (!) auto's te bedienen.
                  Er wordt in de discussie over EV's ook sterk overschat hoe vaak en hoever er gereden wordt met de auto. Dat is niet 1400 km naar Spanje met een caravan, dat zijn de uitzonderingen. Gemiddeld rijdt men in BE 15.000 km per jaar met een auto, inclusief de mensen die dit doen voor hun job. Of 41 km/dag. Gemiddelde woon-werk afstand in BE is iets van 22.7km.
                  Zijn er dan geen nadelen? Natuurlijk wel, ik beweer ook nergens dat er geen nadelen zijn maar die nadelen worden vaak overroepen en/of volgen de meest recente stand van zaken niet. Noem me dan maar een EV-optimist.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Ik vraag me af waar je die cijfers vandaan haalt. Ze passen goed in je rethoriek maar ik vrees weinig realiteit.

                    Comment


                    • Jammer voor veel mensen die weinig kilometers rijden dat die veel te dure EV na 15 jaar op de schroothoop
                      gaat belanden vanwege de batterij.
                      Een buurman van hiervoor rijdt met een Micra van 30 jaar oud, dat ding heeft +400.000Km op de teller.
                      En zo ken ik veel oudere mensen die met een autootje rijden van +25 jaar, en niet de middelen hebben
                      om een nieuwe dure EV te kopen.

                      Comment


                      • In België zijn er ongeveer een dikke 6 miljoen auto’s, waarvan in augustus 2023 140.000 EV’s waren,
                        van die 140.000 waren dan ongeveer 90% bedrijfswagens.
                        Deze morgen gelezen, Musk wil een Tesla Roadster op de markt zetten die op 1sec van 0 naar 100 Km/h gaat, hoe zot is dat, gemiddelde reactietijd om in de remmen te gaan is langer dan 1 sec.
                        Zou moeten verboden worden op de weg.

                        https://www.autovisie.nl/nieuws/elon...n%20gehalveerd.
                        Last edited by Geerten; 2 maart 2024, 13:18.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                          Jammer voor veel mensen die weinig kilometers rijden dat die veel te dure EV na 15 jaar op de schroothoop
                          gaat belanden vanwege de batterij.
                          Een buurman van hiervoor rijdt met een Micra van 30 jaar oud, dat ding heeft +400.000Km op de teller.
                          En zo ken ik veel oudere mensen die met een autootje rijden van +25 jaar, en niet de middelen hebben
                          om een nieuwe dure EV te kopen.
                          Om het met de woorden van Spanik te zeggen
                          Ik vraag me af waar je die cijfers vandaan haalt. Ze passen goed in je rethoriek maar ik vrees weinig realiteit.
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Ik vraag me af waar je die cijfers vandaan haalt. Ze passen goed in je rethoriek maar ik vrees weinig realiteit.
                            Google, misschien?
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment



                            • In België zijn er ongeveer 3200 tankstations. Voor zowat 6 miljoen auto's.
                              We hebben nu ongeveer, want moeilijk bij te houden cijfers, 70.000 laadpunten waarvan 35.000 semi-publiek (vooral bedrijven) en 35.000 publieke laders.
                              Er zijn 10.000 snelladers waarvan 8.000 DC (gelijkstroomladers) en 2000 AC (wisselstroom laders)
                              We zijn daarbij niet de koplopers van Europa, zeker Wallonië heeft een flinke achterstand. In Nederland zijn ze al een stuk verder er zijn er 140.000 publieke laadpunten. En maar liefst meer dan 500.000 privé laadpunten. Dat aantal gaat nog zeker oplopen. Van mensen die thuis traag laden via het gewone stopcontact zijn er geen cijfers.
                              Vergeet niet dat een kleine 70% van de EV rijders in BE thuis kan laden en 54% kan op het werk laden.
                              Als je met 3200 tanstations alle auto's in België (plus de autoreizigers uit het buitenland) ruim kunt bevoorraden op gemiddeld 5 minuten, en je hebt gemiddeld drie keer zo lang nodig voor een elektrische wagen, dan kom je met 3x3200 of minder dan 10.000 laadstations ruim toe om zelfs de 6 miljoen elektrische (!) auto's te bedienen.

                              Also ik rij een PHEV. Ik hou van elektrisch rijden - zeker hier in de omgeving. Ook heb ik het voordeel thuis aan de 220V stopcontact te laden. Optimaal voor ons hier. Als we naar mijn vrouw haar familie rijden, ze komt uit Nederland " Beverwijk " Hoogovens = Tatasteel , rijden wij de afstand met de verbrandingsmotor. Perfecte oplossing voor ons.

                              Nu het el. laden in de randstad , dus Beverwijk en Heemskerk , is met als de theoretische oplaadstations, meer van de zienswijze van deze tekst boven vandaan.

                              Als we nu zo tegen 20 uur in het weekend aankomen zijn er twee openbare laders Type 2 22kw sterk, natuurlijk bezet. Loopafstand is ca. 600 meter. Nu denk je morgen gaan we laden, maar dat is nu enkel denken. Want deze auto's parkeren zich ALTIJD het hele weekend op deze plaatsen. Dus hier opladen is geen optie. Natuurlijk kan ik ook op 2km afstand nog eens proberen, maar ook hier zijn de plaatsen het hele weekend blokkeert. Men kan ook nog 20km verder rijden op op een laadpark op te laden, en da twee uur wachten.

                              Leuk he als je op visite gaat en je , je tijd aan de laadpalen zou moeten verdoen.

                              Geen enkel voertuig met verbrandingsmotor zou op de idee komen zich aan een zuil te parkeren het hele weekend omdat hij even moet tanken.

                              Dus tussen de theoretische cijfers en de reaal werkelijkheid zijn er werelden van verschil.

                              Mijn jongsten zoon woont in Rotterdam centrum, mooie wijk, nieuwbouw. Ook hier zijn laadpalen. Omdat de bewoners om de buurt willen laden, hebben ze een WhatsApp groep gemaakt. Zo kan iedereen eens aan de beurt komen. Maar wat doen de bezoekers die er ook eens moeten laden, en deze WhatsApp groep niet kennen. Juist deze hebben pech.

                              Dus zo leuk el. rijden ook is, eer moet nog meer dan 90% veranderen om de meerderheid over de streep te trekken.

                              Dus bovenstaande teksten laten mijn wenkbruin fronsen. Alles theoretische cijfers maar geen realisme.

                              Groetjes











                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                                Deze morgen gelezen, Musk wil een Tesla Roadster op de markt zetten die op 1sec van 0 naar 100 Km/h gaat, hoe zot is dat, gemiddelde reactietijd om in de remmen te gaan is langer dan 1 sec.
                                Zou moeten verboden worden op de weg.
                                Ik had dat eerder deze week al gezien, en ik kan ook geen zinnige reden bedenken waarom je dat nodig zou hebben op de openbare weg.
                                Vroeg of laat zal dat voor ongevallen zorgen, 95% van de automobilisten is niet in staat om dat te doen, en van de overige 5% zullen er ook nog zijn die denken dat ze dat veilig kunnen doen, tot het mis loopt.
                                Zelfs een F1 wagen gaat niet van 0-100km/h op minder dan 1 seconde.

                                Maar ik twijfel er toch aan of ze die 100km/h op minder dan 1 seconde ook werkelijk kunnen halen in een straatversie, het is niet de eerste keer dat de baas van Tesla overdrijft met de specificaties bij de aankondiging van een toekomstige Tesla.
                                0-100km/h in minder dan 1 seconde is technisch mogelijk met een voertuig dat er speciaal voor ontworpen is, maar dat voertuig voldoet niet aan alle eisen die gesteld worden aan een auto voor de openbare weg.
                                Go to https://brilliant.org/DRIVER61 to get a 30-day free trial + the first 200 people will get 20% off their annual subscription! Search for the lates...
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X