Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

    Er zijn thuisaccu's die ook aangesloten worden op wisselstroom (Tesla onder andere), de gelijkstroom van de zonnepanelen wordt dan eerst omgezet naar wisselstroom, in de accu zelf wordt die dan terug naar gelijkstroom omgezet om de accu te laden, en die gelijkstroom moet dan nog eens naar wisselstroom omgezet worden om stroom te kunnen leveren in de woning. Meestal worden de zonnepanelen dan aan de elektrische installatie gekoppeld met micro-omvormers.
    Op die manier zijn er inderdaad wat meer verliezen dan bij een systeem waarbij de accu rechtstreeks gelijkstroom krijgt van de zonnepanelen (via optimizers op de panelen, dat is onder andere bij Solar Edge het geval).
    Dat is een heel ander verhaal dan de accu van je auto stroom laten leveren aan je thuisnet
    via een laadpaal hé Bart.
    Waarschijnlijk moet dan ook nog eens een bepaalde rest capaciteit voor de auto in te stellen zijn.
    De bedenking van Hombre was waarom een bidirectionele laadpaal een veelvoud moet kosten
    van een gewone laadpaal.
    Blijkbaar zijn daar nogal wat mogelijkheden in de maak, maar dat je batterij dubbel verslijt
    zeggen ze er natuurlijk niet bij.

    https://laaddirect.nl/bidirectionele...an%20de%20auto.
    Last edited by Geerten; 1 maart 2024, 08:26.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

      Laadpalen zijn uiteraard kassa kassa, kosten ook wel wat.
      Als ze er al staan uiteraard…..
      Verleden jaar logeerden wij in een b&b in Bességes (Frankrijk).
      Daar logeerde ook een koppel uit Oost Vlaanderen die mensen
      reden met een splinternieuwe Tesla model3 dichts bijzijnde
      laatpunt was er eentje op 20 Km afstand en dan nog een trage
      lader, het was iedere dag serieus wikken en wegen om een uitstap
      te maken voor die mensen, ging meer over het vinden van een laadpunt
      dan over bezienswaardigheden.
      De woorden van die man zelf, “we waren beter met de wagen van mijn vrouw gekomen in
      plaats van met die EV firma wagen van mij, zou bovendien ook nog een stuk goedkoper zijn
      geweest”


      Even gaan kijken in mijn laadapps, in een straal van pakweg 17 km staan daar er een paar tientallen laadpalen. In Bességes zef kan je terecht op een camping of op 4 km bij Le Martinet staan twee 18kW laadpalen Dat kan natuurlijk wel dat die het laatste jaar er bijgekomen zijn, na jullie trip. Maar belangrijker vind ik dit toch een slechte inschatting van de reis. Als je via de A75 of A7 naar Bességes bent gereden kom je in een straal van zo'n 80 km verschillende snelladers tegen. Dan zou ik als laatste tussenstop nog even gaan bijladen zijn op die snelladers. Je hebt dan bij aankomst een batterij die nog voor zeker 80% vol is. Je kan vanuit de logeerplaats in elke windrichting rijden, snelladers zijn er voldoende te vinden. Het is natuurlijk wel handig dat je een laadpas (of meerdere) hebt die overal bruikbaar is en niet die ene van de firma die enkel geldig is aan Total (of whatever) laadpunten. Dat probleem zou ook stilaan van de baan moeten nu alle nieuwe snelladers vanaf medio dit jaar verplicht ook met bankkaarten moeten werken. Voor de reeds bestaande laadpalen is er een overgangsperiode tot 2027, maar men stelt dat de meeste operatoren zich sneller zullen aanpassen. Een goede laadpaal app is ook nuttig.
      Reken onkunde van enkele mensen in af op een hele groep gebruikers.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Opgeruimd staat netjes.
        Last edited by Geerten; 6 april 2024, 18:11.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

          Dat is een heel ander verhaal dan de accu van je auto stroom laten leveren aan je thuisnet
          via een laadpaal hé Bart.
          Waarschijnlijk moet dan ook nog eens een bepaalde rest capaciteit voor de auto in te stellen zijn.
          De bedenking van Hombre was waarom een bidirectionele laadpaal een veelvoud moet kosten
          van een gewone laadpaal.
          Blijkbaar zijn daar nogal wat mogelijkheden in de maak, maar dat je batterij dubbel verslijt
          zeggen ze er natuurlijk niet bij.

          https://laaddirect.nl/bidirectionele-laadpaal/#:~:text=Advies%20aanvragen-,Wat%20is%20een%20bidirectionele%20laadpaal%3F,de% 20accu%20van%20de%20auto.
          Volgens dit recent artikel

          Worden elektrische wagens de volgende maanden nog een stuk goedkoper? Dat zou wel eens goed kunnen, nu de grootste batterijproducenten hun prijzen voor batterijcellen nog verder verlagen. Kostte een batterijcel in februari 2023 nog 110 euro per kWh, dan zou volgens gespecialiseerde media het Chinese CATL aan zijn klanten nu nog maar 51 euro per kWh aanrekenen. Ook concurrent BYD zou die lage prijs volgen. Als je weet dat er in een standaard elektrische auto die meer dan 400 kilometer rijdt, een batterij steekt van 60 kWh, dan betekent dat een prijsdaling van 6.600 naar 3.060 euro voor de batterijcellen. Tel daarbij btw en andere marges, en het resultaat is een prijsdaling van meer dan 4.000 euro, alleen voor de batterij.


          betalen autoconstructeurs nog maar € 51 per kWh voor EV accu's.

          Als je ziet dat men voor een 5 kWh module voor een thuisbatterij (die dan nog van de blijkbaar goedkoopste LiFePO4 techniek zijn) gauw € 2000 vraagt zijn er nog geweldige winstmarges te halen op de vergroening.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

            Volgens dit recent artikel

            Worden elektrische wagens de volgende maanden nog een stuk goedkoper? Dat zou wel eens goed kunnen, nu de grootste batterijproducenten hun prijzen voor batterijcellen nog verder verlagen. Kostte een batterijcel in februari 2023 nog 110 euro per kWh, dan zou volgens gespecialiseerde media het Chinese CATL aan zijn klanten nu nog maar 51 euro per kWh aanrekenen. Ook concurrent BYD zou die lage prijs volgen. Als je weet dat er in een standaard elektrische auto die meer dan 400 kilometer rijdt, een batterij steekt van 60 kWh, dan betekent dat een prijsdaling van 6.600 naar 3.060 euro voor de batterijcellen. Tel daarbij btw en andere marges, en het resultaat is een prijsdaling van meer dan 4.000 euro, alleen voor de batterij.


            betalen autoconstructeurs nog maar € 51 per kWh voor EV accu's.

            Als je ziet dat men voor een 5 kWh module voor een thuisbatterij (die dan nog van de blijkbaar goedkoopste LiFePO4 techniek zijn) gauw € 2000 vraagt zijn er nog geweldige winstmarges te halen op de vergroening.
            Het is wel enkel de prijs van Lithium dat goedkoper geworden is voor de fabrikanten van autobatterijen.
            Als klant koop je er ook de wagen bij en voor een thuisbatterij is er ook de rest van de bijhorende hardware, men betaalt als eindklant altijd meer dan voor Lithium alleen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

              Het is wel enkel de prijs van Lithium dat goedkoper geworden is voor de fabrikanten van autobatterijen.
              Als klant koop je er ook de wagen bij en voor een thuisbatterij is er ook de rest van de bijhorende hardware, men betaalt als eindklant altijd meer dan voor Lithium alleen.
              Heb je het artikel gelezen?
              Kostte een batterijcel in februari 2023 nog 110 euro per kWh, dan zou volgens gespecialiseerde media het Chinese CATL aan zijn klanten nu nog maar 51 euro per kWh aanrekenen.
              Er wordt dus wel degelijk gesproken over een batterijcel, niet enkel over het lithium. De goedkopere lithium kan wel aan de basis liggen van de lagere prijzen. En natuurlijk heb je nog wat extra nodig om een volwaardige batterij te maken, het is toch de kost van de batterijcel die in grote mate de totale aankoopprijs gaat bepalen.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Heb je het artikel gelezen?
                Niet in betreffende link omdat men daar een abonnement voor moet hebben of op,zijn minst geregistreerd zijn, maar ik reageer vooral op de tekst.
                Lithium is goedkoper geworden, klopt.
                In andere artikels gelezen dat de productie van batterijen daardoor dus goedkoper worden en bepaalde EV's fors in prijs gezakt zijn.

                Maar heb jij mijn reactie wel goed begrepen?
                Ik heb toch nergens geschreven dat een batterijcel daardoor niet goedkoper wordt?

                Er wordt dus wel degelijk gesproken over een batterijcel, niet enkel over het lithium. De goedkopere lithium kan wel aan de basis liggen van de lagere prijzen.
                Klopt en zo slim ben ik nu ook nog wel. LOL

                En natuurlijk heb je nog wat extra nodig om een volwaardige batterij te maken, het is toch de kost van de batterijcel die in grote mate de totale aankoopprijs gaat bepalen.
                Ik heb dan ook vooral gereageerd op het feit dat men aankaart dat er voor 51€ per kWh aan Lithium in een batterij van een EV zit.
                Een batterij bestaat echter niet alleen uit Lithium, dat weet u toch ook?
                Er wordt een vergelijk gemaakt met de 2000€ dat men nog vraagt voor een 5 kWh thuisbatterij.
                Dit dus:
                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Als je ziet dat men voor een 5 kWh module voor een thuisbatterij (die dan nog van de blijkbaar goedkoopste LiFePO4 techniek zijn
                Die batterij heeft eerst miljoenen Euro's investering gekost aan ontwikkeling, personeel, bijhorende hardware, … dat betaalt men ook allemaal bij en dat is wat ik aangekaart heb.
                Er worden ook smartphones verkocht aan 1000€ niettegenstaande de actuele productiekost van 1 stuk nog geen 50€ is.
                Last edited by VerSeg; 1 maart 2024, 17:43.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Ik heb ooit gelezen dat het vijf maal meer energie kost om een wagen te maken dan dat hij ooit zal verbruiken. Als je de industriële processen van staal en kunststof in rekening brengt kan dat kloppen.
                  Zeker als je de recyclage can de wagen als hij afgedankt gaat worden in rekening brengt.
                  Of de properste zuinigste wagen is die die je niet koopt. Met andere woorden steeds een auto met minder uitstoot kopen heeft een averechts effect. Tenminste op globale schaal.
                  In ons eigen microklimaat Vlaanderen zal de dieselwagens vervangen door elektrische auto's een zeer duidelijke verbetering van de lucht tot gevolg hebben.
                  Geyst

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                    Heb je het artikel gelezen?


                    Er wordt dus wel degelijk gesproken over een batterijcel, niet enkel over het lithium. De goedkopere lithium kan wel aan de basis liggen van de lagere prijzen. En natuurlijk heb je nog wat extra nodig om een volwaardige batterij te maken, het is toch de kost van de batterijcel die in grote mate de totale aankoopprijs gaat bepalen.
                    Zeker voor de autofabrikanten die vermoedelijk zelf de accu's assembleren uit losse cellen.

                    Eer Huawei - of een andere fabrikant van omvormers met bijbehorende thuisaccu's - de prijs zal halveren zal het nog wel een tijdje duren.
                    Best mogelijk dat eerst de - teveel bestelde - stock de deur uit moet (zoals bij sommige merken van EV's).

                    Geduld...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Even gaan kijken in mijn laadapps, in een straal van pakweg 17 km staan daar er een paar tientallen laadpalen. In Bességes zef kan je terecht op een camping of op 4 km bij Le Martinet staan twee 18kW laadpalen Dat kan natuurlijk wel dat die het laatste jaar er bijgekomen zijn, na jullie trip. Maar belangrijker vind ik dit toch een slechte inschatting van de reis. Als je via de A75 of A7 naar Bességes bent gereden kom je in een straal van zo'n 80 km verschillende snelladers tegen. Dan zou ik als laatste tussenstop nog even gaan bijladen zijn op die snelladers. Je hebt dan bij aankomst een batterij die nog voor zeker 80% vol is. Je kan vanuit de logeerplaats in elke windrichting rijden, snelladers zijn er voldoende te vinden. Het is natuurlijk wel handig dat je een laadpas (of meerdere) hebt die overal bruikbaar is en niet die ene van de firma die enkel geldig is aan Total (of whatever) laadpunten. Dat probleem zou ook stilaan van de baan moeten nu alle nieuwe snelladers vanaf medio dit jaar verplicht ook met bankkaarten moeten werken. Voor de reeds bestaande laadpalen is er een overgangsperiode tot 2027, maar men stelt dat de meeste operatoren zich sneller zullen aanpassen. Een goede laadpaal app is ook nuttig.
                      Reken onkunde van enkele mensen in af op een hele groep gebruikers.
                      Wel leuk als je op die manier ergens naartoe moet rijden, je bent al een serieus tijdje bezig aan je planning de dag ervoor
                      Wat dus gewoon eigenlijk wil zeggen dat er veel te weinig openbare laadpalen zijn
                      Nu is het amper een paar % van het wagenpark dat gebruikt maar van deze laadpalen, maar als iedereen EV moet gaan rijden dan heeft men nog een lange weg te gaan.
                      Komt nog bij dat fabrikanten nu bezig zijn met "goedkope" EV's te maken, nadeel is wel dat ze een beperkte laadsnelheid hebben zoals bvb die nieuwe elektrische Renault 5, die moet 45 minuten aan de snellaadpaal
                      Dat is toch totaal onlogisch !
                      Als iedere brandstofauto een half uur zou nodig hebben om de tank op te vullen dan was dat idee al lang van de kaart geveegd wegens onhoudbaar.
                      Ofwel gaat men naar een privilege gebruik van auto's

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                        Ik heb dan ook vooral gereageerd op het feit dat men aankaart dat er voor 51€ per kWh aan Lithium in een batterij van een EV zit.
                        Een batterij bestaat echter niet alleen uit Lithium, dat weet u toch ook?
                        Neen, je bent nog niet mee. Er zit voor minder dan 51€ aan lithium in een batterijcel. Het hele ding, de hele batterijcel afgewerkt dus inclusief de anode en andere stoffen zoals nikkel en het aluminium errond en wat meer kost 51€ per kWh.
                        Dat is meer dan een halvering van de prijs op één jaar tijd.

                        Worden elektrische wagens de volgende maanden nog een stuk goedkoper? Dat zou wel eens goed kunnen, nu de grootste batterijproducenten hun prijzen voor batterijcellen nog verder verlagen. Kostte een batterijcel in februari 2023 nog 110 euro per kWh, dan zou volgens gespecialiseerde media het Chinese CATL aan zijn klanten nu nog maar 51 euro per kWh aanrekenen. Ook concurrent BYD zou die lage prijs volgen. Als je weet dat er in een standaard elektrische auto die meer dan 400 kilometer rijdt, een batterij steekt van 60 kWh, dan betekent dat een prijsdaling van 6.600 naar 3.060 euro voor de batterijcellen. Tel daarbij btw en andere marges, en het resultaat is een prijsdaling van meer dan 4.000 euro, alleen voor de batterij.

                        Er zijn twee belangrijke redenen waarom de prijzen voor batterijen zo zakken. Er is de forse daling van de grondstofkosten. Voor een ton lithiumcarbonaat, de belangrijkste grondstof in een batterij, telde je vorig jaar nog 60.700 dollar neer, nu is dat nog maar 13.270 dollar; of een kwart van de prijs. Ook andere prijzen voor grondstoffen in batterijen zoals koper, nikkel en kobalt zijn goedkoper geworden. Bij lithium speelt de klassieke varkenscyclus. De hoge prijzen van de voorbije jaren, veroorzaakt door een aanbod dat de vraag niet kon volgen, trokken investeringen in nieuwe mijnen aan. Op het moment dat die mijnen in productie gaan, stelt de groei van de vraag naar elektrische wagens wat teleur, zodat er nu een overaanbod aan lithium is. Waardoor de prijs dus zakt.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                          Wel leuk als je op die manier ergens naartoe moet rijden, je bent al een serieus tijdje bezig aan je planning de dag ervoor
                          Wat dus gewoon eigenlijk wil zeggen dat er veel te weinig openbare laadpalen zijn
                          Nu is het amper een paar % van het wagenpark dat gebruikt maar van deze laadpalen, maar als iedereen EV moet gaan rijden dan heeft men nog een lange weg te gaan.
                          Komt nog bij dat fabrikanten nu bezig zijn met "goedkope" EV's te maken, nadeel is wel dat ze een beperkte laadsnelheid hebben zoals bvb die nieuwe elektrische Renault 5, die moet 45 minuten aan de snellaadpaal
                          Dat is toch totaal onlogisch !
                          Als iedere brandstofauto een half uur zou nodig hebben om de tank op te vullen dan was dat idee al lang van de kaart geveegd wegens onhoudbaar.
                          Ofwel gaat men naar een privilege gebruik van auto's

                          grts
                          Sieg
                          Nope, je hebt het verkeerd begrepen. Ik stel net dat er altijd wel een geschikte laadpaal in de buurt kan gevonden worden. Het gaat ook niet over "ergens naar toe rijden" het gaat over een trip van enkel rond de 1000 km en niet even over en weer naar het zeetje. De routeplanners in de recente wagens geven trouwens gewoon aan waar en wanneer je kan laden zonder dat je er zelf moet bij nadenken. Wijk je van het oorspronkelijke plan af, past de routeplanner in de auto zich automatisch aan. Ik kan me voorstellen dat de nieuwe R5 niet in de eerste instantie bedoeld is om grote afstanden af te leggen (en neen, ook geen 1600 kg caravan te trekken).

                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • De solid-state batterij zit er nu toch echt aan te komen.
                            De Chinese SAIC-groep die autoconstructeur MG overkoepelt, lanceert een nieuw EV-merk op de Europese markt. Die Intelligent Mobility gedoopte brand wil meteen indruk maken, want de in de loop van 2025 verwachte IM L6 komt met solid-statebatterijen en een

                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                              Nope, je hebt het verkeerd begrepen. Ik stel net dat er altijd wel een geschikte laadpaal in de buurt kan gevonden worden. Het gaat ook niet over "ergens naar toe rijden" het gaat over een trip van enkel rond de 1000 km en niet even over en weer naar het zeetje. De routeplanners in de recente wagens geven trouwens gewoon aan waar en wanneer je kan laden zonder dat je er zelf moet bij nadenken. Wijk je van het oorspronkelijke plan af, past de routeplanner in de auto zich automatisch aan. Ik kan me voorstellen dat de nieuwe R5 niet in de eerste instantie bedoeld is om grote afstanden af te leggen (en neen, ook geen 1600 kg caravan te trekken).
                              Neen U blijkt het niet te snappen of wilt het niet snappen
                              Nu op het ogenblik rijden er amper EV's rond, dus je zult nu altijd wel ergens (als je er geraakt) wel een laadpaal vinden die vrij is of vrij komt als de eigenaar terug vanuit het restaurant komt terwijl U staat te wachten ...
                              Als iedereen EV gaat/moet rijden en je met een minimum tijd van 15 minuten iedereen moet laten laden, dan krijg je een probleem.
                              Het is toch echt niet moeilijk te verstaan indien je het wilt verstaan
                              Je rijdt minder ver met een lading en het laden duurt langer, dit in vergelijk met een wagen nu die op brandstof rijdt
                              Dus als je dan logisch rekent en dezelfde "bediening" wilt garanderen die even vlot verloopt moeten er een pak meer laadpalen staan dan er nu pompen staan, dat is toch gewoon simpele en pure logica
                              Ongelofelijk toch dat U steeds maar probeert om alles goed te praten rond EV, terwijl elke mens met een beetje kennis weet dat er op het ogenblik nog redelijk wat nadelen zijn

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                De solid-state batterij zit er nu toch echt aan te komen.
                                De Chinese SAIC-groep die autoconstructeur MG overkoepelt, lanceert een nieuw EV-merk op de Europese markt. Die Intelligent Mobility gedoopte brand wil meteen indruk maken, want de in de loop van 2025 verwachte IM L6 komt met solid-statebatterijen en een
                                Heb ik hier al in het begin reeds geschreven dat zolang een EV met één enkele laadbeurt geen 1000km kan rijden dat het dan niet echt interessant is
                                Ik werd hier uitgelachen met uitspraken dat we dat zelf niet meer zouden meemaken, enz ...
                                Awel kijk nu, men begint al aardig in de buurt te komen toch
                                Nadeel zal weer zijn dat je een gestripte versie van iets kunt kopen en je voor alles apart moogt bijbetalen, dus weer alleen voor de chosen few

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X