Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
Bekijk bericht
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Wie zou er nu nog een diesel kopen ?
Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
Inderdaad.
BYD, fabrikant van EV auto's heeft zes schepen besteld, met optie op nog twee, om per schip 7000 E.V. auto's naar Europa te varen.
https://www.automotive-online.nl/man...a/?gdpr=accept
Toen dacht men ook dat alle Europese zware slagen gingen krijgen.
Nu is het wel zo dat ze ook voor Europese EV's de Chinezen nodig hebben want de meeste batterijen komen net van daar.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk berichtDie hebben ook zware slagen gekregen hé Freddy. kijk maar eens goed rond je als je onderweg bent.
Als je in die jaren bv. in Frankrijk onderweg was zag je voor 90% Franse merken, kijk nu eens….
De automarkt was in die jaren in volle bloei met ook veel tewerkstelling in België.
Dan werd hier de ene fabriek na de andere gesloten, Renault Vilvoorde, Ford Genk enz.
Dat is toch pas 33 jaar later voordat hier de sluiting van Renault plaatsvond en ook grotendeels door de hogere loonkosten en het oneindig aantal stakingen.
Als je ziet dat Datsun als lagekostenmerk en onderdeel van Nissan tot 1981 in 190 landen tot 20 miljoen wagens verkocht en nu ook niet meer bestaat, dan is het niet enkel in België of Europa dat het plots kan keren.
Zoals ik vroeger reeds heb gezegd heb ik technisch gezien niets tegen een EV, maar tegen het systeem van bijladen en wat er komt bij kijken, hier vlakbij in Roeselare komen er nu 20 DC snelle laadpalen, die hebben het vermogen nodig waar een hele fabriek op draait.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Die hebben ook zware slagen gekregen hé Freddy.
kijk maar eens goed rond je als je onderweg bent.
Als je in die jaren bv. in Frankrijk onderweg was zag je voor 90% Franse merken, kijk nu eens….
De automarkt was in die jaren in volle bloei met ook veel tewerkstelling in België.
Dan werd hier de ene fabriek na de andere gesloten, Renault Vilvoorde, Ford Genk enz.
Nu zitten we met een verzadigde automarkt waar enkel nog voor vervanging gekocht wordt.
Bijkomend probleem is nu dat mensen niet weten wat ze moeten kopen, dus worden veel
aankopen uitgesteld, en het ergste moet nog komen.
Zoals ik vroeger reeds heb gezegd heb ik technisch gezien niets tegen een EV, maar tegen het
systeem van bijladen en wat er komt bij kijken, hier vlakbij in Roeselare komen er nu 20
DC snelle laadpalen, die hebben het vermogen nodig waar een hele fabriek op draait.
Als je dat nu eens doortrekt naar (ik zal terug een Frans voorbeeld nemen van een snelweg tankstation
nemen omdat ik dat best ken)
Zoals het nu is, heb je tijdens het hoogseizoen bij die grote tankstations 20 rijen tankende
auto’s staan aan pakweg 5 minuten per tankbeurt, die auto’s hebben dooreen gemiddeld een
actieradius van pakweg 900 Km, een gemiddelde betere EV op de snelweg moet gemiddeld om
de 450 Km voor minstens 20 minuten aan de lader.
Resultaat is dus maal acht, voor hetzelfde tankstation zou je dus 160 snelle laders nodig hebben
met pakweg een gemiddeld vermogen van 200Kw, is dus een totaal vermogen van 32 Megawatt
per tankstation
Dat is tien keer zoveel “per uur” dan een gemiddeld huisgezin “per jaar” nodig heeft.
Het opdoeken van de fabrieken in België had ook weinig te maken met verkoopcijfers dan wel met elders goedkoper kunnen produceren.
Nu wat je vertelt over het laden van EV's sla je toch enkele keren naast de bal. Ja, je hebt gelijk ALS er 160 laadpalen staan en ALS die allemaal tegelijkertijd 200kW dan heb je 32 MW nodig. Wat is het probleem volgens jou? Dat die stroom niet geleverd kan worden? Of dat er veel energie naar elektrische wagens gaat? Dat is dan wel wat hypocriet te noemen, nietwaar. Als ik jou berekening volg van 20 rijen auto's aan het tanken voor 900km, neem nou 50L per wagen elke 5 minuten kom ik snel aan 12.000L/h omgezet naar energie 108mWh. Of maar liefst 36 keer zoveel als een gemiddeld gezin nodig heeft per jaar. Ja, je mag dat getal afronden naar 14 keer omdat de EV niet zoveel kilometers ver kan. Maar dat is dan ook zuiver de energie in de benzine of diesel, dan hebben we het nog niet eens over de energie nodig om het spul op te pompen, te transporteren, te raffineren en te distribueren.
Je kan die 20 rijen brandstof tankende auto's ook niet 1 op 1 overzetten naar EV laders. Bijna 70% kan thuis laden, 54% kan op het werk laden. Op vakantie zal je dus meestal met volgeladen batterij vertrekken en enkele keren moeten bijladen maar dat mag geen probleem zijn of worden.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
Inderdaad.
BYD, fabrikant van EV auto's heeft zes schepen besteld, met optie op nog twee, om per schip 7000 E.V. auto's naar Europa te varen.
https://www.automotive-online.nl/man...a/?gdpr=accept
Grootste probleem zal zijn dat de economie zich naar Azië verplaatst en dat Europa
in snel tempo zal verarmen, als het nog niet te laat is tenminste.Last edited by Geerten; 26 februari 2024, 18:36.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtNu wat je vertelt over het laden van EV's sla je toch enkele keren naast de bal. Ja, je hebt gelijk ALS er 160 laadpalen staan en ALS die allemaal tegelijkertijd 200kW dan heb je 32 MW nodig. Wat is het probleem volgens jou? Dat die stroom niet geleverd kan worden?
Als alle laadpalen bezet zijn aan een snellaadstation of een plaats waar veel laadpalen staan, dan krijg je niet meer de hoge stroomsterkte per voertuig geleverd zoals dat is als er maar enkele staan.
Al een paar keer bij Allego snelladers gaan laden en als je daar bijna alleen staat, dan gaat het laden aan +- 128 kW maar als die laadpalen allen bezet zijn, dan haalt men er nog hoogstens 62 kW uit.
Bij mijn vrouw op haar werk staan er een twintigtal laadpalen die 22 kW kunnen leveren, met slechts een paar wagens kan ze laden aan 10,1 kW maar van zodra er meer wagens tegelijk laden dan zie je dat zo afnemen en valt het al snel terug naar 6,3 kW of zelfs nog minder als ze allen bezet zijn.
Met andere woorden wordt het totaal vermogen van alle laadpalen samen beperkt.
Verder zijn zowel de laadpalen op haar werk als de snelladers van Allego hier in de buurt al meermaals buiten gebruik geweest, dan sta je daar goed met je EV.
Ook van andere mensen uit andere bedrijven vernemen we gelijkaardige fenomenen en te veel pannes.
Onlangs nog gesproken met een verkoper van BMW en die vertelde ook dat de meeste problemen met EV's net de laadproblemen zijn.
Te vaak defect of te vaak allen tegelijk bezet op spitsmomenten.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
En die schepen varen op ….. juist Skitch
Grootste probleem zal zijn dat de economie zich naar Azië verplaatst en dat Europa
in snel tempo zal verarmen, als het nog niet te laat is tenminste.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtDie laatste zin klopt nu eens 100%.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Je hebt gelijk jongen.
Kan je ook eens normaal reageren?Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Wauw, uw reacties worden met de dag interessanter.
Kan je ook eens normaal reageren?
Misschien als je jouw slechte ervaringen niet doortrekt naar alle EV rijders?
Misschien als je begrijpt dat 1 slechte laadervaring daardoor niet alle laadsessies slecht en traag verlopen? Er zijn tientallen laadstations in de EU met 60 of meer laadpunten. Denk je nu écht dat indien alle laadpunten in gebruik zijn, je 1/60 van het vermogen krijgt?
Als de werkgever van uw vrouw 20 laadpunten heeft, maar te gierig is om de hoofdaansluiting zwaarder te laten uitvoeren, zal die maximum stroom beperkt worden om de hoofdzekering niet te laten springen. Waar is dan het probleem, bij de auto of de werkgever?Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Misschien als je in jouw reacties niet draait en keert om het grote gelijk te halen?
Misschien als je jouw slechte ervaringen niet doortrekt naar alle EV rijders?
Misschien als je begrijpt dat 1 slechte laadervaring daardoor niet alle laadsessies slecht en traag verlopen? Er zijn tientallen laadstations in de EU met 60 of meer laadpunten. Denk je nu écht dat indien alle laadpunten in gebruik zijn, je 1/60 van het vermogen krijgt?
Als de werkgever van uw vrouw 20 laadpunten heeft, maar te gierig is om de hoofdaansluiting zwaarder te laten uitvoeren, zal die maximum stroom beperkt worden om de hoofdzekering niet te laten springen. Waar is dan het probleem, bij de auto of de werkgever?
In mijn reactie staat niets verzonnen, niets uit een gazetteke, niets afbrekend maar puur realiteit.
U doet anders net hetzelfde, hetgeen jij voor u of voor een bepaalde groep gebruikers positief of geen probleem vindt, dat eist u dat iedereen hetzelfde denkt, zegt , verkondigt, …
En ook nu verdraai je alles met een onnozele verdraaide reactie van 60 laadpalen die elk 1/60 van het vermogen krijgen.
Dat is helemaal niet wat ik schreef!
Zal het nog eens proberen uitleggen met een voorbeeld.
Voorbeeld 20 laadpalen kunnen elk tot 22 kW leveren, dat zou in totaal dus 440 kW zijn als ze die allen op maximum benutten.
Echter zal niet iedereen zomaar 440 kW ter beschikking krijgen of hebben van de maatschappij en kan het totaal bijvoorbeeld beperkt zijn tot 300 kW.
Met andere woorden zolang het totale verbruik niet over de 300 kW gaat, dan heeft iedere laadpaal het gevraagde vermogen, daarna wordt het beperkt.
Zo is dat ook met uw zekeringen thuis, als je 20 kringen hebt van 16A, dan zou je in theorie 320A kunnen verbruiken, echter zal uw beschikbaar vermogen beperkt zijn tot hetgeen uw hoofdzekering toelaat en dat is een pak minder, installaties zijn zelden voorzien om allen tegelijk op maximum capaciteit te werken en dat noemt men ook Load balancing.
Bij laadpalen, ook thuis, zit er in principe een meting dat het vermogen vermindert naar gelang het totaal beschikbaar vermogen van de aansluiting bereikt wordt.
Als er 10 snelladers samen staan met twee aansluitingen per paal van 350 kW, dan gaat er nooit 20x350=7.000kW beschikbaar zijn, al de laadpalen zullen automatisch beperkt worden!
Zo is dat ook in het beroemde enorm groot Tesla laadstation in America.
En wat de aansluiting bij mijn vrouw haar werk betreft, dat heeft niets met gierigheid van de werkgever te maken zoals in uw verbeelding, maar met hetgeen de netbeheerder wil toestaan om alle bedrijven in de buurt te kunnen aansluiten zonder het volledige net plat te leggen.
Maar zover is uw redenering blijkbaar nog niet gegaan!Last edited by VerSeg; 27 februari 2024, 00:00.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Opnieuw de hypocrisie. Al jaren kopen we bewust of onbewust spullen uit Azië. Van uw camera en stereoketen of TV, tot smartphone en componenten voor uw auto, dat die in Duitsland geassembleerd wordt of niet. Als dat Honda's of Toyota's of godbetert zelfs Subaru's zijn is geen probleem. Het is pas een probleem als het een Chinese EV wordt. Tja.
In 2023 was 17 procent van alle nieuwverkochte auto’s een EV (inclusief PHEV), met China als belangrijkste drijvende kracht.
Europa en de VS zien echter een vertraging in de verkoop van EV’s.
In China blijft de groei van EV’s sterk, gesteund door toenemend autobezit en voortdurende overheidssubsidies.
Wat betreft de autoverkopen verwachten we 2 procent groei in de VS, 3 procent groei in China (inclusief export) en slechts 1,5 procent groei in Europa. Wij worden alsmaar armer....." In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk berichtWij worden alsmaar armer.....
Maar ook niet te vergeten dat de meeste bedrijven waar je van een firma kan genieten,
van invloed is op de berekening van je latere pensioen, het achtervolgd je dus voor de rest van je leven.
Comment
Comment