Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
“China is by far the biggest player when it comes to EVs. In 2022, 22% of passenger vehicles sold in China were all-electric, which adds up to 4.4 million sales. That’s higher than the 3 million EVs sold in the rest of the world combined. “
Blijkbaar snap je het niet, hier wordt het verplicht en opgedrongen in Europa tegen een bepaalde datum
grts
Sieg
Maar die verplichting is al lang bijgeschaafd, men wordt helemaal niet,meer verplicht met elektrische wagens te gaan rijden, maar met emissie-vrije wagens.
Het is een kwestie van andere brandstoffen op de markt te brengen en we zijn weer vertrokken voor een volgende omschakeling.
Waterstof kan er eentje van zijn, maar synthetische benzine of diesel is ook niet uitgesloten.
We kunnen niet in alle omstandigheden de fossiele brandstoffen vervangen door elektrische oplossingen. Als je een aanhanger wil trekken van 1500kg of meer voor een lange rit dan heb je een probleem daar je koppel nodig hebt hiervoor. De beste oplossing hiervoor is een nog altijd een propere diesel of een zware benzine motor die uiteindelijk meer uitstoot en vervuilt dan een 2.0 diesel. Voor de welgestelden onder ons kan je ook een kanjer van een elektrische wagen kopen maar na anderhalf uur moet je die terug in de stekker steken voor 40 minuten en niemand is daar blij mee denk ik.......
Wat dacht u, dit oude draadje is nog net niet aangetast door de motten.
Nee hoor, gewoon een internet trol/fake account die wat opschudding en sensatie zoekt. Bovendien compleet mis wat koppel betreft: geen enkele motor zal verhoudingsgewijs meer koppel opleveren dan een elektrische motor. En bovendien over quasi alle toerentallen. Om een "gewone" BEV te evenaren heb je al een 3 liter V6 diesel nodig en dan is het koppel nog beperkt tot een krap toerentalgebied.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Bovendien compleet mis wat koppel betreft: geen enkele motor zal verhoudingsgewijs meer koppel opleveren dan een elektrische motor. En bovendien over quasi alle toerentallen. Om een "gewone" BEV te evenaren heb je al een 3 liter V6 diesel nodig en dan is het koppel nog beperkt tot een krap toerentalgebied.
Met een 3.0 6 cilinder is het vermogen meestal toch wel over een redelijk groot gebied beschikbaar.
Uiteraard is ook niet elke wagen gelijk, maar bijvoorbeeld een maximum koppel bij een bereik van 1370 - 4500 rpm voor een benzine is toch niet meteen een kleine range?
Met een gelijkaardige cilinderinhoud in diesel is het koppel dan nog wat meer dan met een benzine.
Het maximum koppel van een EV is uiteraard (meestal) wel redelijk groot, maar hoe lang rijdt men indien men dat maximum koppel ook gebruikt?
De autonomie neemt dan gewoon zienderogen af.
Enkele lukraak voorbeelden van gewone EV's (mogelijks zijn er afhankelijk van de uitvoering met groter of kleiner koppel), ze zijn niet allemaal met een super hoog koppel.
VW ID4 : 310 Nm - 460 Nm
Tesla Model 3 : 420 Nm
Tesla Model Y : 420 Nm
Enkele lukraak gevonden niet-EV's en ook hier mogelijks verschillen afhankelijk van de uitvoering.
Audi A4 : 320 Nm - 700 Nm
BMW X5 : 450 Nm - 700 Nm
BMW X3 : 350 Nm - 700 NM
Met een 3.0 6 cilinder is het vermogen meestal toch wel over een redelijk groot gebied beschikbaar.
Uiteraard is ook niet elke wagen gelijk, maar bijvoorbeeld een maximum koppel bij een bereik van 1370 - 4500 rpm voor een benzine is toch niet meteen een kleine range?
Met een gelijkaardige cilinderinhoud in diesel is het koppel dan nog wat meer dan met een benzine.
Het maximum koppel van een EV is uiteraard (meestal) wel redelijk groot, maar hoe lang rijdt men indien men dat maximum koppel ook gebruikt?
De autonomie neemt dan gewoon zienderogen af.
Enkele lukraak voorbeelden van gewone EV's (mogelijks zijn er afhankelijk van de uitvoering met groter of kleiner koppel), ze zijn niet allemaal met een super hoog koppel.
VW ID4 : 310 Nm - 460 Nm
Tesla Model 3 : 420 Nm
Tesla Model Y : 420 Nm
Enkele lukraak gevonden niet-EV's en ook hier mogelijks verschillen afhankelijk van de uitvoering.
Audi A4 : 320 Nm - 700 Nm
BMW X5 : 450 Nm - 700 Nm
BMW X3 : 350 Nm - 700 NM
Ik weet niet goed wat je hier tracht te vertellen. Dat koppel niet belangrijk is? Dat EV's niet een uitzonderlijk koppelverloop kennen en deze vergelijkbaar zijn met ICE? Hoe zou het dan toch komen dat al heel wat doorsnee elektrische voertuigen veel sneller kunnen optrekken? Er staan legio YT video's ter beschikking waarin dragraces gereden worden met doodgewone Tesla's. Zelfs tegen auto's met een pak méér pk's. Dat is koppel. Zoek maar eens een koppelgrafiek op en vergelijk deze met een benzine of zelfs dieselmotor. 100% koppel vanaf de elektromotor start, in tegenstelling met een ICE die al een paar duizend rpm moet draaien.
Probeer maar eens een handgeschakelde BMW (of whatever) op benzine met een geladen aanhangwagentje achteruit een (oplopende) oprit te rijden. Ofwel valt die stil, ofwel ga je een pak gas moeten geven. Een EV gaat dat 100 keer gemakkelijker doen. Neen niet uit de boekjes, eigen ervaringen. Koppel, jongen.
En als je dan toch een voorbeeld wil geven van "gewone" auto met een hoog koppel, zet er dan ook bij dat het 3-liter turbo motoren zijn, en vermeld misschien ook dat de Tesla's in krachtigere versies bestaan met een koppel van 660 Nm. Of neem een Model S Performance, dat is 1140 Nm.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Ik weet niet goed wat je hier tracht te vertellen. Dat koppel niet belangrijk is? Dat EV's niet een uitzonderlijk koppelverloop kennen en deze vergelijkbaar zijn met ICE? Hoe zou het dan toch komen dat al heel wat doorsnee elektrische voertuigen veel sneller kunnen optrekken? Er staan legio YT video's ter beschikking waarin dragraces gereden worden met doodgewone Tesla's. Zelfs tegen auto's met een pak méér pk's. Dat is koppel. Zoek maar eens een koppelgrafiek op en vergelijk deze met een benzine of zelfs dieselmotor. 100% koppel vanaf de elektromotor start, in tegenstelling met een ICE die al een paar duizend rpm moet draaien.
Probeer maar eens een handgeschakelde BMW (of whatever) op benzine met een geladen aanhangwagentje achteruit een (oplopende) oprit te rijden. Ofwel valt die stil, ofwel ga je een pak gas moeten geven. Een EV gaat dat 100 keer gemakkelijker doen. Neen niet uit de boekjes, eigen ervaringen. Koppel, jongen.
En als je dan toch een voorbeeld wil geven van "gewone" auto met een hoog koppel, zet er dan ook bij dat het 3-liter turbo motoren zijn, en vermeld misschien ook dat de Tesla's in krachtigere versies bestaan met een koppel van 660 Nm. Of neem een Model S Performance, dat is 1140 Nm.
Mocht je nu voor 1 keer begrijpend willen lezen en niet per definitie al mijn reacties afbreken, dat zou al een goed begin zijn.
U kaart aan dat men al een 3.0 6 cilinder moet hebben om een koppel te hebben dat in de buurt komt van een “gewone” EV en dan nog in zeer beperkte toerentalbereik.
Het enige dat ik aangekaart heb, is dat niet elke EV een zeer hoog koppel heeft en dat er toch nog redelijk wat niet EV's zijn die ook een hoog koppel hebben en over zo goed als het volledig toerentalbereik.
Verder heb ik nergens over PK's gesproken, maar zelfs voorbeelden aangegeven met waarden in Nm, puur koppel dus.
Het komt er gewoon op neer dat ge niet moet veralgemenen.
En wat voor een voorbeeld, met een aanhangwagen achteruit rijden op een oplopende oprit, niet eens 1 % van de bestuurders doet dit.
En een Tesla S Performance kopen om met een zware aanhanger te rijden, hoeveel doen er dit?
Verder voortgaand op de door u aangekaarte 3.0 6 cilinder zit ge er volledig naast dat die aan een paar duizend rpm moet draaien om aan het maximum koppel te zitten, zie eerder gegeven voorbeeld.
Ik zou 1370 rpm niet echt een paar duizend kunnen noemen. LOL
In mijn voorbeelden zie je eveneens 4 cilinders staan.
Stop verder ook maar met steeds de sterkste EV's als voorbeeld te nemen.
Ja er zijn snelle EV's, maar ook nog redelijk wat die boven de 6 seconden zitten om op te trekken van 0-100 net zoals er ook redelijk wat ICE's zijn die onder de 6 seconden zitten.
Mensen moeten kopen waar ze zich goed bij voelen en dat is voor iedereen anders.
Dat ze maar eens stoppen met die EV rommel de hemel in te prijzen Freddy,
legt gans de automarkt op zijn ga.
Bij Mercedes beginnen ze het ook te begrijpen, als zij en ook andere merken volledig naar EV moeten zullen er véél producenten failliet gaan.
Mercedes-Benz beloofde drie jaar geleden om in 2030 volledig over te stappen op elektrische auto’s. Daarbij zei het bedrijf dat dit alleen zou gebeuren als de markt het toeliet. Blijkbaar is dat niet zo, want Mercedes zet nu minder in op EV's.
Bij enkele grote merken investeren ze al fors met zelfs het doel geen EV's meer te moeten ontwerpen.
En inderdaad gaat er heel veel failliet gaan naast hetgeen al failliet is.
Vele miljarden die ooit geïnvesteerd werden zijn nu weggegooid geld.
Het kan niet anders dan dat er voor velen een catastrofe op komst is.
Dat ze maar eens stoppen met die EV rommel de hemel in te prijzen Freddy,
legt gans de automarkt op zijn ga.
Bij Mercedes beginnen ze het ook te begrijpen, als zij en ook andere merken volledig naar EV moeten zullen er véél producenten failliet gaan.
Daar zitten ze in China op te wachten, om hun zwaar gesubsidieerde autofabrikanten wereldwijd de volledige autoproductie over te laten nemen.
Tegen dat ze dat In Straatsburg en Brussel doorhebben, dan is het te laat, de hele Europese industrie zal daar zwaar onder lijden (en dan ziet het er niet goed uit voor Europa...).
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Daar zitten ze in China op te wachten, om hun zwaar gesubsidieerde autofabrikanten wereldwijd de volledige autoproductie over te laten nemen.
Tegen dat ze dat In Straatsburg en Brussel doorhebben, dan is het te laat, de hele Europese industrie zal daar zwaar onder lijden (en dan ziet het er niet goed uit voor Europa...).
Inderdaad.
BYD, fabrikant van EV auto's heeft zes schepen besteld, met optie op nog twee, om per schip 7000 E.V. auto's naar Europa te varen.
Het is het eerste autoschip dat in China werd gebouwd specifiek voor de export van Chinese wagens. De Chinese autoproducent BYD heeft een eigen schip in gebruik genomen met plek voor 7 duizend auto’s. Dat melden diverse media, waaronder Bloomberg. Het schip zette van Longkou koers naar Yantai en zal in de Xiaomo Port van...
" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
Comment