Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Als jouw wasmachine stuk gaat, net voor het einde van zijn 2 jaar garantieperiode, moet je dan ook bijleggen omdat het toestel reeds 2 jaar oud is? Neen Bart, zo werkt garantie niet. Specifiek wat EV batterijen betreft is er een bepaalde drempel opslagcapaciteit, als het voertuig onder die drempel valt wordt het hele pakket vervangen.
    Wel vreemd dat jij als technicus de vergelijking maakt met smartphone en fiets batterijen. Die hebben een vergelijkbare chemische samenstelling maar de opbouw is compleet anders. Bovendien wordt een smartphone of fiets batterij veel meer belast dan een EV-batterij, en heeft de auto interne koeling of verwarming van deze batterijpakketten en batterijbewaking via hard- en software.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #77
      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Als jouw wasmachine stuk gaat, net voor het einde van zijn 2 jaar garantieperiode, moet je dan ook bijleggen omdat het toestel reeds 2 jaar oud is? Neen Bart, zo werkt garantie niet. Specifiek wat EV batterijen betreft is er een bepaalde drempel opslagcapaciteit, als het voertuig onder die drempel valt wordt het hele pakket vervangen.
      Wel vreemd dat jij als technicus de vergelijking maakt met smartphone en fiets batterijen. Die hebben een vergelijkbare chemische samenstelling maar de opbouw is compleet anders. Bovendien wordt een smartphone of fiets batterij veel meer belast dan een EV-batterij, en heeft de auto interne koeling of verwarming van deze batterijpakketten en batterijbewaking via hard- en software.
      Dat is ook zo met thuisbatterijen. Die zijn doorgaans Lithium fosfaat ipv Li Ion, maar deze techniek wordt om kostenredenen ook meer en meer bij EV's toegepast.
      Wie de volgende jaren een betaalbare electrische wagen wil zal een Chinees model moeten kopen, waarschijnlijk met een kleinere en minder performante batterij.
      Europese fabrikanten zijn niet competitief qua prijs en zullen - of hopen dat althans - zich verder tot het luxesegment richten.
      Er wordt - op Wallonië na, maar daar komen de meeste forumdeelnemers toch nooit - een oververzadiging van laadstations verwacht, wat de schrik daarvoor sterk zal verminderen.

      Maar het valt m.i. te vrezen dat niet iedereen zich nog een auto zal kunnen veroorloven, en daar hebben zowel de indivuele burger als de overheid veel te weinig rekening mee gehouden.
      Het probleem voor ons uit blijven schuiven kan nog voor conflicten zorgen.
      Last edited by palombian; 11 juli 2023, 12:16.

      Comment


      • #78
        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht


        Maar het valt m.i. te vrezen dat niet iedereen zich nog een auto zal kunnen veroorloven, en daar hebben zowel de indivuele burger als de overheid veel te weinig rekening mee gehouden.
        Het probleem voor ons uit blijven schuiven kan nog voor conflicten zorgen.
        Ik denk dat je héél dicht bij de kern van de zaak zit.
        Alleen vrees ik dat het woordje "kan" zal moeten plaats maken voor "zal".

        Comment


        • #79
          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

          Ik denk dat je héél dicht bij de kern van de zaak zit.
          Alleen vrees ik dat het woordje "kan" zal moeten plaats maken voor "zal".
          De onbelichte kant van de klimaatcrisis en de energietransitie.

          cfr het forumreglement
          >Daarom laten we geen discussies meer toe zoals ...

          ...
          - Discussies over maatschappelijke en/of politieke onderwerpen
          ...

          stoppen we hier beter

          Comment


          • #80
            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

            De onbelichte kant van de klimaatcrisis en de energietransitie.

            cfr het forumreglement
            >Daarom laten we geen discussies meer toe zoals ...

            ...
            - Discussies over maatschappelijke en/of politieke onderwerpen
            ...

            stoppen we hier beter
            Ambities om moderator te worden?
            Dus eerst zelf uw zegje doen en dan het forumreglement gebruiken om anderen het zwijgen op te leggen?
            Zowat 90% van je reacties heeft anders ook wel een maatschappelijk of politiek tintje.

            Energie, wagens, … heel de maatschappij heeft ermee te maken en het is dan ook niet moeilijk dat er veel over gesproken wordt.
            We kunnen toch moeilijk enkel over het weer praten.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #81
              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Ambities om moderator te worden?
              Dus eerst zelf uw zegje doen en dan het forumreglement gebruiken om anderen het zwijgen op te leggen?
              Zowat 90% van je reacties heeft anders ook wel een maatschappelijk of politiek tintje.

              Energie, wagens, … heel de maatschappij heeft ermee te maken en het is dan ook niet moeilijk dat er veel over gesproken wordt.
              We kunnen toch moeilijk enkel over het weer praten.
              Just !

              Comment


              • #82
                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                Maar het valt m.i. te vrezen dat niet iedereen zich nog een auto zal kunnen veroorloven, en daar hebben zowel de indivuele burger als de overheid veel te weinig rekening mee gehouden.
                Het probleem voor ons uit blijven schuiven kan nog voor conflicten zorgen.
                Dat zal wel meevallen denk ik, steeds meer goedkopere EV's komen op de markt. Renault gaat de befaamde R5 in elektrische aandrijving uitbrengen, verwacht wordt met een basisprijs van 25.000 euro. Voor veel mensen nog veel geld, maar eens ook de tweedehandsmarkt gaat op snelheid komen is er ook op die manier een oplossing te vinden.
                Je mag ook niet vergeten dat dit nog een relatieve nieuwe techniek is, vergelijk het met de eerste GSM's die kosten ook een paar maandlonen en alleen weggelegd voor CEO's en de rijkere klasse. Nu koop je eentje met 5G, kleuren-ledscherm en drie camera's voor pakweg 100 euro.
                Op langere termijn vrees ik dat mobiliteit gaat ingebonden worden, al dan niet onder het excuus van klimaatregels. Je zal nog wel kunnen rijden maar omdat het zo duur wordt (lees:kilometerheffingen) zal je toch twee keer nadenken om met de wagen enige afstand af te leggen. Waardoor men weer opnieuw de keuze gaat maken, een auto aanschaffen of een andere oplossing kiezen. Voor de huidige generatie(s) zal het stevig aanpassen worden, borelingen van vandaag zullen andere ervaringen krijgen.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #83
                  Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                  Dat zal wel meevallen denk ik, steeds meer goedkopere EV's komen op de markt. Renault gaat de befaamde R5 in elektrische aandrijving uitbrengen, verwacht wordt met een basisprijs van 25.000 euro. Voor veel mensen nog veel geld, maar eens ook de tweedehandsmarkt gaat op snelheid komen is er ook op die manier een oplossing te vinden.
                  Je mag ook niet vergeten dat dit nog een relatieve nieuwe techniek is, vergelijk het met de eerste GSM's die kosten ook een paar maandlonen en alleen weggelegd voor CEO's en de rijkere klasse. Nu koop je eentje met 5G, kleuren-ledscherm en drie camera's voor pakweg 100 euro.
                  Op langere termijn vrees ik dat mobiliteit gaat ingebonden worden, al dan niet onder het excuus van klimaatregels. Je zal nog wel kunnen rijden maar omdat het zo duur wordt (lees:kilometerheffingen) zal je toch twee keer nadenken om met de wagen enige afstand af te leggen. Waardoor men weer opnieuw de keuze gaat maken, een auto aanschaffen of een andere oplossing kiezen. Voor de huidige generatie(s) zal het stevig aanpassen worden, borelingen van vandaag zullen andere ervaringen krijgen.
                  En komt het er dan toch zuiver op neer dat enkel de rijken, of degenen die het zich kunnen veroorloven, zullen kunnen blijven rijden met de auto

                  ps. ben trouwens wel benieuwd naar die smartphone van 100€ die in het betere segment ligt zoals die elektrische wagen ?

                  Wat trouwens 2de hands EV's betreft, daar zie ik (voorlopig) nog niet echt een markt in komen, niemand staat te springen om een wagen te kopen waarvan de batterij nog maar voor 80% presteert in ideale omstandigheden en dan nog eens een pak geld voor neerleggen

                  grts
                  Sieg
                  Last edited by Sieg; 11 juli 2023, 21:41.
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #84
                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                    Je mag ook niet vergeten dat dit nog een relatieve nieuwe techniek is, vergelijk het met de eerste GSM's die kosten ook een paar maandlonen en alleen weggelegd voor CEO's en de rijkere klasse. Nu koop je eentje met 5G, kleuren-ledscherm en drie camera's voor pakweg 100 euro.
                    100 € ?
                    Nieuw ?
                    Met garantie ?
                    Niet van de grijze camion gevallen ?
                    Niet van de zwarte camion gevallen ?
                    Dat is wel aantrekkelijk moet ik zeggen.

                    Comment


                    • #85
                      Djeezes jongens, jullie nemen het wel heel letterlijk als ik schrijf "pakweg 100 euro"

                      ZTE Blade A72 5G, 135 euro (amazon.be)
                      Samsung Galaxy A14 5G, 149 euro. (amazon)
                      Realme Snapdragon 5G, 149 euro. (amazon)
                      Samsung Galaxy A13 5G, 169 euro. (Bol.com BE)
                      Samsung Galaxy A14 5G, 199 euro. (Bol.com BE)
                      Motorola Moto G53 5G, 150 euro. (Bol.com BE)

                      Mag het ook een 4G zijn? Dan heb je al Nokia 105 aan 52 euro of Alcatel1 aan 77 euro bij bv. Gomibo.be

                      Dat is hetgeen ik op twee minuten zoeken vond, ik ben er zeker van dat er links of rechts nog goedkopere deals of promoties te vinden zijn. Voor de moedigen zijn er op Aliexpress wél 5G toestellen te vinden onder 100 euro
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #86
                        We kunnen niet in alle omstandigheden de fossiele brandstoffen vervangen door elektrische oplossingen. Als je een aanhanger wil trekken van 1500kg of meer voor een lange rit dan heb je een probleem daar je koppel nodig hebt hiervoor. De beste oplossing hiervoor is een nog altijd een propere diesel of een zware benzine motor die uiteindelijk meer uitstoot en vervuilt dan een 2.0 diesel. Voor de welgestelden onder ons kan je ook een kanjer van een elektrische wagen kopen maar na anderhalf uur moet je die terug in de stekker steken voor 40 minuten en niemand is daar blij mee denk ik.......

                        Comment


                        • #87
                          Zolang een EV niet kan wat een diesel doet, blijft Toyota diesels verkopen.
                          Grootste autofabrikant ter wereld: We zijn niet anti-EV, we zijn gewoon realistisch.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #88
                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Zolang een EV niet kan wat een diesel doet, blijft Toyota diesels verkopen.
                            Grootste autofabrikant ter wereld: We zijn niet anti-EV, we zijn gewoon realistisch.
                            https://topgear.nl/autonieuws/toyota...kHaHtSw_N1fWmI


                            Tja, en dan ben je “opeens” te laat : https://www.standaard.be/cnt/dmf20240215_97038409

                            Comment


                            • #89
                              Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht



                              Tja, en dan ben je “opeens” te laat : https://www.standaard.be/cnt/dmf20240215_97038409
                              Tjah, het is wel frappant dat enkel Europa alles inzet op elektrisch
                              En de grote buiten Europese fabrikanten wrijven zich in hun handen

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • #90
                                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                                Tjah, het is wel frappant dat enkel Europa alles inzet op elektrisch
                                En de grote buiten Europese fabrikanten wrijven zich in hun handen

                                grts
                                Sieg
                                ”Enkel Europa…”
                                Neen dus.


                                “China is by far the biggest player when it comes to EVs. In 2022, 22% of passenger vehicles sold in China were all-electric, which adds up to 4.4 million sales. That’s higher than the 3 million EVs sold in the rest of the world combined. “

                                (https://www.wri.org/insights/countri...hicles-fastest)

                                Comment

                                Working...
                                X