Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slecht nieuws voor zonnepanelen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Zolang je eigenverbruik nog voldoende is, krijg je er nog steeds certificaten voor, ook al gaat er niets naar het net terug. Verbeter me indien niet correct.

Willy
    Ik was natuurlijk fout en dacht dat je die GSC's alleen maar kreeg als vergoeding voor wat je in het net stak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Ik was natuurlijk fout en dacht dat je die GSC's alleen maar kreeg als vergoeding voor wat je in het net stak.
      Is dat niet zo dan ? Ik dacht altijd van wel want hoe kan anders de meter terugdraaien ?
      Ok, net eerst nog even gaan kijken, het is wel een aparte meter voor de GSC's die nog voor de meterkast staat (bekeken vanaf de zonnepanelen)
      dus zou best kunnen dan dat hetgeen wat op het net belandt niet van belang is voor berekening GSC's

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        dus zou best kunnen dan dat hetgeen wat op het net belandt niet van belang is voor berekening GSC's

grts
        Sieg
        Klopt, die GSC meter meet gewoon wat uw panelen produceren.
        Last edited by nete; 31 januari 2021, 17:24.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Interessante berekening door Test Aankoop, volgens Het Nieuwsblad.
          Ruim 220 euro. Dat is volgens Test-Aankoop het verlies dat de doorsnee eigenaar van zonnepanelen elk jaar lijdt nu de regeling met de terugdraaiende teller afgeschaft werd. De consumentenorganisatie pakt vanaf vandaag uit met een online tool waarop je zelf kan berekenen hoe groot de schade voor jou persoonlijk is. “Gelukkig zijn er ook manieren om in het nieuwe systeem minder verlies te maken”, luidt het.

Een investering van 6.250 euro voor 5kWp die zonder terugdraaiende teller pas na 15,5 jaar terugverdiend is en na twintig jaar “slechts” 2.815 euro winst opbrengt. Ik vraag me wel af of hier de kosten voor vervanging omvormer berekend zijn. En met het nieuwe capaciteitstarief in 2022 zal er waarschijnlijk over 20 jaar zero winst zijn.
          Goed bezig!
          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

• Slecht nieuws voor zonnepanelen

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Interessante berekening door Test Aankoop
            Test ook gedaan ... van 620€ naar 986€ op voorwaarde dat we 30% rechtstreeks verbruiken en 2200kWh meer op het net zetten dan we verbruiken.
            Maar er is geen enkele rekening gehouden met de effectieve investering wat de eventuele eenmalige premie betreft.
            Een collega investeerde maar de helft van ons en toch krijgen wij geen cent meer.
            Vraag is trouwens of we dat geld ooit gaan kunnen zien. [emoji848]
            Een grote groep wil een rechtszaak ... kan goed zijn dat ze dan ook niemand uitbetalen zolang er geen uitspraak is. [emoji848]
            Maar die twee advocaten hebben het wel goed gezien ... enkel om de analyse van slaagkansen te maken hebben ze al 50.000 die intekenen en elk moet 25€ betalen. [emoji849]
            Hopelijk duurt het nog jaren voor ze hier de digitale meter installeren. [emoji6]

Rechtstreekse link voor wie interesse heeft: https://www.test-aankoop.be/energygu...ugdraaichecker
            Last edited by VerSeg; 6 februari 2021, 14:22.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Test Aankoop is blijkbaar ook al meer geïnteresseerd in het verleden dan in de toekomst...

Comment

“Energieleveranciers verdienen flink aan de stroom van uw zonnepanelen”

Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

https://www.hln.be/consument/energie...elen~a4285798/
                  Spijtig, enkel voor abonnees...

Willy
                  Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Uit nieuwsgierigheid: hoeveel leveren zonnepanelen op een dag als vandaag? Overtrokken, geen directe zon en sneeuw erop. Neem nu rond de middag, gewoon om een idee te hebben hoeveel % van hun maximaal vermogen komt er uit?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

https://www.hln.be/consument/energie...elen~a4285798/
                      Ik gruwel van de onvoorstelbare puinhoop dat ze van de de hele zonnepaneelsaga gemaakt hebben.

Maar hier slaat de journalist van dienst de bal wel wat mis.
                      Als uw leverancier bij veel zon op een zomerse dag uw productie opkoopt aan bv. 4 cent, kan hij misschien stroom elders aankopen aan 1 eurocent (of minder)...
                      Dat kan nu eenmaal als je van elektriciteit een doodgewoon commerciëel product maakt i.p.v. een basisbehoefte.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Uit nieuwsgierigheid: hoeveel leveren zonnepanelen op een dag als vandaag? Overtrokken, geen directe zon en sneeuw erop. Neem nu rond de middag, gewoon om een idee te hebben hoeveel % van hun maximaal vermogen komt er uit?
                        Nog geen 1 kWh op een donkere bewolkte dag en 30 kWh op een zonnige dag in juni. Kijk maar eens op mijn website daar kan je in het archief de opbrengst van de voorbije 14 jaar dag per dag bekijken : www.sunnybeam.be

mir
                        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                          Nog geen 1 kWh op een donkere bewolkte dag en 30 kWh op een zonnige dag in juni. Kijk maar eens op mijn website daar kan je in het archief de opbrengst van de voorbije 14 jaar dag per dag bekijken : www.sunnybeam.be

mir
                          Bedankt, ik zal vanavond na de update eens gaan kijken.

Comment

mir
                            Vandaag toch al 30 Wh. [emoji849]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Als de digitale meter niet meer terug zal draaien is het dan een goed idee om de ijskast en diepvries op een timer te zetten? Dus bvb vanaf 21u tot 9u uitschakelen en pas s'morgens terug laten draaien met je eigen elektriciteit van je zonnepanelen? Maar is dat geen risico op sneller defect gaan als je zo een toestel elke dag aan en uit te zet? Diepvries mag gerust enkele uren uit staan alvorens alles begint te ontdooien. Ik ga eens een energie meter aan mijn diepvriezer hangen en kijken wat die op 12u verbruikt.

mir
                              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Als de digitale meter niet meer terug zal draaien is het dan een goed idee om de ijskast en diepvries op een timer te zetten? Dus bvb vanaf 21u tot 9u uitschakelen en pas s'morgens terug laten draaien met je eigen elektriciteit van je zonnepanelen? Maar is dat geen risico op sneller defect gaan als je zo een toestel elke dag aan en uit te zet? Diepvries mag gerust enkele uren uit staan alvorens alles begint te ontdooien. Ik ga eens een energie meter aan mijn diepvriezer hangen en kijken wat die op 12u verbruikt.

mir
                                Vers van de pers mir, ik kan het in mijn geval blijkbaar nog bijna 5 jaar rekken, (tot eind 2025) panelen liggen er van november 2011.
                                https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02...%20aangevraagd.
                                Last edited by Guest42; 15 februari 2021, 09:10.

Comment

Working...
                                X