Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Die grote dumptrucks zijn meestal diesel-elektrisch, dat maakt de aandrijving (overbrenging) eenvoudiger, maar tegelijk kunnen dan de elektromotoren als rem worden gebruikt.
Normaalgezien wordt de remenergie dan als warmte afgevoerd, maar in dit geval sturen ze die energie naar een accupack.
Daardoor zorgt die opgeslagen energie ervoor dat deze truck voor een groot deel terug naar boven kan rijden.
Het is geen nieuwe uitvinding, het is waarschijnlijk een standaard dumptruck met wat aanpassingen.
Hier kan meer meer lezen over zo'n dumptruck:
Je hebt het hier over een dumptruck met een leeg gewicht van 203 ton die geladen 363 ton kan wegen Bart,
een groot verschil met die Komatsu e drive van 43 ton.
Dat men zo'n zwaar voertuig op een batterij kan laten rijden is niet echt uitzonderlijk toch, kijk naar een elektrische trein
Het koppel dat een elektromotor kan genereren is heel groot, en in deze situatie hangt gewoon alles af van de overbrenging (in dit geval harmoniq drive vermoed ik)
grts
Sieg
Een trein rijdt wel niet op een batterij.
Elektrische motoren bestaan uiteraard al heel lang.
Een trein rijdt wel niet op een batterij.
Elektrische motoren bestaan uiteraard al heel lang.
Ja uiteraard, foutje in mijn zinsbouw doordat ik er nog één en 't ander had aan aangepast
Moest zijn ;
Dat men zo'n zwaar voertuig op een batterij kan laten rijden is niet echt uitzonderlijk toch
Het koppel dat een elektromotor kan genereren is heel groot, kijk naar een elektrische trein en in deze situatie hangt gewoon alles af van de overbrenging (in dit geval harmoniq drive vermoed ik)
Dat men zo'n zwaar voertuig op een batterij kan laten rijden is niet echt uitzonderlijk toch
Het koppel dat een elektromotor kan genereren is heel groot, kijk naar een elektrische trein en in deze situatie hangt gewoon alles af van de overbrenging (in dit geval harmoniq drive vermoed ik)
grts
Sieg
En dan te bedenken dat de elektrische treinen (die wij kennen) nog aangedreven worden
met ouderwetse DC 3.000 volt motoren met een rendement om bij te huilen Sieg.
E auto’s daarentegen worden aangedreven door moderne hoogrendement brushless
motoren die gestuurd worden met de modernste vermogen elektronica zonder veel
warmtedissipatie en met een onvergelijkbaar koppel.
Vergelijk maar eens een 10 Kw drie fasen asynchrone motor met freqwentie sturing met
bv. een 10 Kw Mavilor motor met bijhorende sturing, bijna geen warmte ontwikkeling
en weegt drie keer minder, bovendien hebben die dingen ook nog eens een veel constanter
koppel over zowat de ganse lijn, en een véél snellere acceleratie mogelijkheid, gewoon omdat
die dingen veel minder eigen massa hebben.
Kortom de technologie die achter EV zit is top, enig probleem zijn gewoon de batterijen
en het laden van die dingen.
.....
Kortom de technologie die achter EV zit is top, enig probleem zijn gewoon de batterijen
en het laden van die dingen.
Inderdaad, en net dat is bij mij de enige reden van het (nog) niet overgaan tot elektrisch rijden.
Maar als ik alle nieuwe ontwikkelingen zie die men nu aan het testen is, ja dan kunnen we nog veel verwachten
En het zal alleen maar beter worden en hopelijk niet nog duurder zodat het alleen maar weggelegd zal zijn voor de chosen few ...
Weer een mooi voorbeeld van framing en clickbait. Inclusief een "sfeerfoto" die niets met de situatie te maken heeft.
In het verslag van Het Nieuwsblad staat dan weer wel een foto van de uitgebrande auto, en op het eerste zicht lijken zelfs de batterijen nog intact, de zijkant onderaan waar de batterijen zich bevinden zijn niet verbrand.
En dan te bedenken dat de elektrische treinen (die wij kennen) nog aangedreven worden
met ouderwetse DC 3.000 volt motoren met een rendement om bij te huilen Sieg.
Dat is ook de reden waarom de eerste hybride-treinen diesel/batterijen reeds een feit zijn. Niet alleen om rechtstreeks het verbruik (en dus CO2) te verminderen, bij het afremmen wordt enorm veel energie gegenereerd die bij de gewone diesel-elektrische treinen verloren gaat en nu opgeslagen kan worden.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Weer een mooi voorbeeld van framing en clickbait. Inclusief een "sfeerfoto" die niets met de situatie te maken heeft.
In het verslag van Het Nieuwsblad staat dan weer wel een foto van de uitgebrande auto, en op het eerste zicht lijken zelfs de batterijen nog intact, de zijkant onderaan waar de batterijen zich bevinden zijn niet verbrand. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231011_92916863
Wat hadden we anders van u kunnen verwachten?
Alles wat maar naar een eventuele betrokkenheid van een EV verwijst, dat ga je meteen afbreken.
Je reageert hier ook overmatig want tot nu toe staat nergens vermeld dat de EV de oorzaak van de brand is, enkel dat bij een brand een EV volledig uitgebrand is.
Feit blijft dat een EV volledig uitgebrand is en dat ze die 4 dagen gaan onderdompelen, hetgeen nodig is als de batterij opnieuw zou kunnen opflakkeren.
De risico's bij een brand blijven met een EV hoe dan ook langer aanslepen.
Wat hadden we anders van u kunnen verwachten?
Alles wat maar naar een eventuele betrokkenheid van een EV verwijst, dat ga je meteen afbreken.
Je reageert hier ook overmatig want tot nu toe staat nergens vermeld dat de EV de oorzaak van de brand is, enkel dat bij een brand een EV volledig uitgebrand is.
Feit blijft dat een EV volledig uitgebrand is en dat ze die 4 dagen gaan onderdompelen, hetgeen nodig is als de batterij opnieuw zou kunnen opflakkeren.
De risico's bij een brand blijven met een EV hoe dan ook langer aanslepen.
Waarom weer zo agressief uit de hoek komen? Ik wil net het verschil aangeven tussen de link die jij aangeeft met als kop in grote letters " Elektrische wagen schiet in garage in brand" en het meer genuanceerde bericht dat ik in Het Nieuwsblad lees. Bovendien "als de batterij opnieuw zou kunnen opflakkeren" ga je er meteen vanuit dat die batterij gebrand heeft.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Agressief?
Lees uw manier van reageren eens, steeds zo aanvallend.
Ik wil net het verschil aangeven tussen de link die jij aangeeft met als kop in grote letters " Elektrische wagen schiet in garage in brand" en het meer genuanceerde bericht dat ik in Het Nieuwsblad lees.
Het ene artikel is uiteraard iets genuanceerder dan het andere, maar weet jij met zekerheid welke het juiste is?
Bijkomend krijgen artikels vaak een update waardoor ze er straks misschien anders uitzien dan nu.
Bovendien "als de batterij opnieuw zou kunnen opflakkeren" ga je er meteen vanuit dat die batterij gebrand heeft.
Dat wordt met een EV zo goed als per definitie gedaan.
Dat de batterij al dan niet gebrand heeft, daar heb ik toch nergens iets over geschreven en uit die ene foto valt dat als buitenstaander moeilijk op te maken, daar zal de expert later wel beter zicht op hebben.
Comment