Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Blijkbaar zijn de snellere elektrische wagens in verhouding tot tragere toch veel meer in ongevallen betrokken, dat moet toch ergens een oorzaak hebben?
    Ik neem aan dat die snellere wagens een betere wegligging en betere remmen hebben (dat zou toch logisch zijn), waarom gaan die dan meer in de fout dan tragere?
    Logisch, veel van de lichtere en/of goedkopere elektrische wagens zijn zeer beperkt in afstand en doen dan ook meestal kortere ritten.
    De meer performantie (vooral batterij) worden dan eerder al professioneel gebruikt en/of voor langere ritten op vaak ook snellere wegen.
    Logisch dat statistisch gezien er meer ongevallen gebeuren,met de ene,dan,met de andere.
    Men zou het ook meer per km’s moeten zien en echt per gebruiksgroep.

    [QUOTE]Bij de meeste ongevallen is de persoon achter het stuur de oorzaak, dus is het mijn redenering dat er automobilisten zijn die niet in staat zijn om de gevaren in te schatten terwijl ze in een (voor hun) te snelle wagen aan het rijden zijn. [QUOTE]Op de meer dan twee miljoen km dat ik al gereden heb, was mijn zwaarste en bijna fataal ongeval toen ik met een van de traagste wagens reed dat ik de laatste 20 jaar gehad heb en aan amper 16km/u.
    Het is niet altijd snelheid dat de oorzaak is, in 90% van de gevallen ligt één seconde onoplettendheid of een verkeerde handeling aan de oorzaak.
    Zolang men het zelf niet voor had is kritiek altijd simpel, maar weinigen staan er bij stil dat het iedereen kan overkomen.
    Onder motard is er een gezegde ... “Er zijn twee soorten motards, zij die al gevallen zijn en zij die nog moeten vallen”.
    Met automobilisten is dat identiek, zij die al een ongeval hadden en zij die er nog een gaan hebben ... uiteraard liefst nooit.
    Dat er brokkenpiloten zijn staat hierbuiten, die bestaan zeker en valt niet te betwisten.

    Is er een reden waarom een wagen op de openbare weg in pakweg 6 seconden naar 100km/h moet kunnen optrekken (dat is wat die snelle elektrische wagens allemaal kunnen), is dat veiliger?
    Dat is heden niet echt spectaculair 6 seconden en uiteindelijk kan men dat bijna nooit doen als er ander verkeer is.
    Mijn moto doet dat in 2,9s en auto in 4,6s en die zijn niet elektrisch.
    Als je dat nodig hebt om bijvoorbeeld vanaf een zijstraat even snel tussen een drukke verkeersstroom te geraken, dan ben je volgens mij niet goed bezig, en zal het vroeg of laat wel eens mis lopen (zelfs met alle elektronische hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld tractiecontrole).
    Het is niet omdat mensen een snelle wagen of moto hebben dat ze dat ook misbruiken, er,zijn evengoed gekken die met een Clio of Fiat 500 tegen 120 door de bebouwde kom vliegen ... iets dat men met elke wagen kan trouwens.
    Men heeft het vaak over snelle of duurdere wagens van merk XYZ, maar daar zit niet het probleem.
    Men vergeet heel vaak andere factoren in overweging te nemen bij een beoordeling.
    Ik denk dat het dan toch veiliger is om een beetje meer geduld te hebben, en dat je even wacht tot het "gaatje" groot genoeg is om er op een normalere manier tussen te geraken.
    Idem hier Bart, het is niet omdat men met een tragere wagen rijdt dat men daarom geduld heeft, al is het nadeel dat je dan zeker niet rap genoeg weg raakt.
    Na het kopen van een snelle wagen is de verleiding altijd groot (toch bij de meeste automobilisten) om eens uit te proberen wat die wagen kan, en dan gaat het dikwijls mis.
    Dat er zijn kan. Men niet ontkennen, maar de meesten die uit de bocht vliegen zijn dan wel jongeren die met een klein bakske eens aan kameraden willen laten zien dat ze kunnen rijden.
    En een eerste wagen is in de meeste gevallen niet de duurste of snelste dat men vinden kan, op wat uitzonderingen na uiteraard.

    Het gebeurt ook dat er een passagier bij in die wagen zit, en dat ze even willen laten zien hoe snel die auto wel kan optrekken, of hoe snel ze wel door de bocht(en) kunnen zonder van de baan te geraken...
    Klopt dat die gevallen bestaan.
    Maar een 1000CC kan vaak ook vlot 180 rijden hé. [emoji6]
    Je leest geregeld verhalen van mensen die een snelle wagen hebben gekocht en tijdens de eerste dagen (of zelfs onderweg van de garage naar huis) hun dure wagen al in de prak hebben gereden.
    Dat lees je uiteraard regelmatig in de kranten, maar mensen die hetzelfde voor hebben met een B of C klasse wagen, dat komt meestal niet in de krant wegens niet interessant genoeg voor journalisten.
    De meesten die met een nieuwe wagen ergens opknallen is niet zozeer door snelheid maar door te prutsen aan allerlei zaken die nog niet juist staan.
    Uiteraard ook hier hetzelfde dat er altijd gevallen zijn waar onverantwoord rijgedrag de oorzaak is.

    Dat geeft ook aan dat veel automobilisten (de meesten zelfs) niet weten wat ze moeten doen als hun wagen om een of andere reden begint te slippen.
    En dat is iets waar zelfs een auto die in 10 seconden naar 100km/h kan al veel sneller last van heeft als het wegdek niet in optimale conditie is (bijvoorbeeld in de regen).
    Misschien interessant om eens met wat recente snellere wagens de baan op te gaan ... neem vooral ook eens deze met vierwielaandrijving erbij en de mening dat die sneller van de baan gaan zal rap veranderen, alvast bij een normaal rijgedrag.
    Ik voel me alvast veiliger in een snelle wagen met vierwielaandrijving en aangepaste banden dan in een basiswagen met minder vermogen en basis banden.
    En het moet niet eens over hoge snelheden gaan, zelfs bij 50 of 70 km/u en bij een rustige vlotte rijstijl.
    Een wagen dat standaard,voorzien is om vlot 250 te kunnen rijden, die zal aan 120 toch wel beter de baan houden dan een wagen dat bijvoorbeeld bij plankgas 140 haalt (als die nog bestaan). [emoji6]
    Een Dacia Logan haalt ook 179km/u ... als men dat heden effectief doet dan is men ook crimineel bezig.
    Wie met bijvoorbeeld een Porsche in 5 seconden aan 120 zit en het daarbij houdt, die is dan veel veiliger bezig. [emoji106]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Die “andere” problemen hebben niets te maken met elektrisch, die kunnen met elk type wagen voorkomen ... liefst niet natuurlijk. [emoji848]
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        koop een sterke magneet
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Toyota wil niet zo snel overstappen op elektrisch rijden.
          (P.S. : Ik ook niet )

          Akio Toyoda, de grote baas van Toyota, staat niet positief tegenover de ongebreidelde elektrificatie die de regeringen opleggen aan de autoconstructeurs.
          " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Toyota wil niet zo snel overstappen op elektrisch rijden.
            (P.S. : Ik ook niet )

            https://www.autogids.be/autonieuws/i...ch-rijden.html
            Toyota weet hoe ze betrouwbare auto's moeten bouwen, dat zijn : auto's die rijden. Politiekers weten dat niet. Dat is het verschil. Zij denken gewoon dat ze via een decreet voldoende elektriciteit gaan maken.
            Skitch is mijn vriend.

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Toyota weet hoe ze betrouwbare auto's moeten bouwen, dat zijn : auto's die rijden. Politiekers weten dat niet. Dat is het verschil. Zij denken gewoon dat ze via een decreet voldoende elektriciteit gaan maken.
              Skitch is mijn vriend.
              Toyota maakt heel goede elektrische heftrucks, ze hebben dus wel wat ervaring met elektrische aandrijving (al is een auto niet hetzelfde als een heftruck).
              De vorige heftruck bij ons op het werk was een Toyota, en die reed véél beter dan de Manitou die ze eind vorig jaar hebben gekocht (ter vervanging van de Toyota waar eigenlijk niets aan mankeerde).
              Die nieuwe Manitou heeft een probleem waardoor het onmogelijk is om er een klein stukje traag mee vooruit te rijden, als je het "stroompedaal" stilletjes intrapt dan gaat de heftruck eerst niet vooruit, om dan plots wel vooruit te gaan, maar dan tegen een tempo waardoor het onmogelijk is om er nauwkeurig mee te werken. Dat is bijvoorbeeld heel lastig als je een vrachtwagen wil laden, of iets in een rek weg te zetten zonder dat je iets beschadigt. Als Manitou elektrische auto's zou maken, dan kan je er niet mee parkeren zonder andere auto's te beschadigen.
              Met de Toyota was het een heel stuk gemakkelijker om iets op de juiste plaats weg te zetten, en ik ben niet de enige die er zo over denkt (op het werk zijn er 4 met een heftruck rijbewijs, en ik hoor daar ook bij).

              Ik dacht dat de vroegere hybride wagens van Toyota altijd nog nimh accu's gebruikten, alleen de meest recente hebben lithium-ion accu's, ze hebben dus niet veel ervaring met lithium-ion accu's.
              Toyota zou wel (net zoals een aantal andere merken) bezig zijn aan solid-state accu's, volgens de laatste berichten zouden ze daar al heel ver mee staan: https://asia.nikkei.com/Spotlight/Mo...for-2021-debut
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                En Toyota is de moeder van Lexus, alle modellen een zachte hybride (oplading tijdens het rijden met restenergie van uitbollen en remmen). Dat systeem lijkt me nog ingewikkelder dan een zuivere el. wagen.
                Toch werkt dit perfect. Ze zullen er dus wel wat van kennen.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  En Toyota is de moeder van Lexus, alle modellen een zachte hybride (oplading tijdens het rijden met restenergie van uitbollen en remmen). Dat systeem lijkt me nog ingewikkelder dan een zuivere el. wagen.
                  Toch werkt dit perfect. Ze zullen er dus wel wat van kennen.
                  Bij de groep Toyota/Lexus lopen reeds 23 jaar hybride auto's van de band, ze kennen er inderdaad wat van.

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Bij de groep Toyota/Lexus lopen reeds 23 jaar hybride auto's van de band, ze kennen er inderdaad wat van.
                    Maar natuurlijk Geert. Kwa betrouwbaarheid zit Toyota in de ADAC altijd in de topdrie. Voor wie me nu een merkenfreak noemt : ik heb er wel geen hé.
                    Jammer trouwens. Telkens als ik een auto kocht nam ik de interessantste keuze die zich aanbood, maar er zijn merken die hier zowiezo NIET binnen komen. Nooit spijt van gehad van die keuze.

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Ik zag het al voorbijkomen. Wat een gezichtsverlies zeg, en dat met een auto van 70 000 €....
                      Een eenvoudig vakantiedaguitstapje in een landje waar er geen afstanden zijn wordt een zenuwoorlog die zichzelf samenvat als : "geraak ik er en geraak ik terug ?"
                      Krijg dat maar eens verkocht in Canada of Australië...

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Een beetje in perspectief plaatsen had het artikel ook interessanter gemaakt. Net zo goed had iemand vanuit pakweg Kortrijk of Kapellen een foutloos parcours gereden en/of wel de juiste keuzes gemaakt (of beter op voorhand uitgekeken waar de laadpalen staan). Wat niet wegneemt dat er veel te weinig laadpalen zijn natuurlijk. Maar dit had waarschijnlijk met een Kia of Nissan net zo goed een probleem geweest.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Hoeveel men electrische wagens ook promootelgie iheeft er gewoonweg de infastructuur nog niet voor.

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                            Hoeveel men electrische wagens ook promootelgie iheeft er gewoonweg de infastructuur nog niet voor.
                            Gheeft mi nog moar ene meej nafte
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

                            Comment

                            Working...
                            X