Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Hoe gaat men dat compenseren in BIV/wegenbelasting?
Op deredactie.be:
" Crevits benadrukt wel dat het nog niet beslist is of die heffing ook effectief wordt ingevoerd. "Ik ga geen uitspraken doen over het feit of die heffing er al dan niet komt en wat de eventuele tarieven daarvoor zouden zijn." Als de heffing er komt, dan zou het wel de bedoeling zijn dat de kilometerheffing de bestaande verkeersbelastingen vervangt. "
" Crevits benadrukt wel dat het nog niet beslist is of die heffing ook effectief wordt ingevoerd. "Ik ga geen uitspraken doen over het feit of die heffing er al dan niet komt en wat de eventuele tarieven daarvoor zouden zijn." Als de heffing er komt, dan zou het wel de bedoeling zijn dat de kilometerheffing de bestaande verkeersbelastingen vervangt. "
Dat heb ik wel gelezen, maar 10000 Km snelweg zou €500 kosten wat al een pak meer is dan de verkeersbelasting voor kleine en middelgrote auto's. Dat kan dus moeilijk gecompenseerd worden. Het wordt (zoals we al gewoon zijn) weer een extra verhoging van de belasting. Het zou op dit ogenblik trouwens niet zo slim zijn om te verkondigen dat de heffing er zeker komt. Na de verkiezingen daarentegen...
Vandaar ook de oneerlijkheid. De eigenaar van een Aston Martin ziet in mijn voorbeeld zijn verkeersbelasting verlagen maar de eigenaar van fiat uno zal een veelvoud betalen.
Mensen die kilometers doen voor hun hobby/ vrije tijd kiezen daar zelf voor maar als werkende mens heb je geen keuze als je op een plaats werkt die ietwat afgelegen is of bijvoorbeeld alle dagen ergens anders werkt (zoals fotografen bijvoorbeeld :-) )
Als ik bv met het openbaar vervoer zou moeten gaan werken ben ik alle dagen 1u30 enkel onderweg. Met de wagen is dat 20 minuten. Komt bij dat de tijden van de bussen voor mij ervoor zouden zorgen dat ik ofwel een uur te vroeg op mijn werk ben of alle dagen 10 minuten te laat. Dat noem ik geen alternatief.
Allemaal begrijpelijk, maar heel wat mensen kiezen hun job en hun woning niet in functie van het mogelijke openbaar vervoer. Men kiest altijd de makkelijkste oplossing: 'ik geraak toch overal met de auto, dus het maakt niet uit waar het is'. En die denkpiste is fout als je het autoverbruik algemeen wil verminderen.
Ikzelf heb altijd jobs gezocht op plaatsen waar ik met het openbaar vervoer kon geraken, dit is me altijd gelukt, en ik heb al op meer dan 10 plaatsen gewerkt.
Ja, ik beperkt mijn vrijheid in het kiezen van een job aanzienlijk, maar ik had nog steeds genoeg mogelijkheden, zelfs voor iemand met enkel een diploma secundair onderwijs.
Ook waar ik nu woon, is het vlakbij een station, en waar ik binnen 3 weken naartoe verhuis op het platteland, heb ik ook rekening gehouden dat er een station op 2km is, en op een half uur sta ik in hartje Brussel.
Akkoord, ik heb beperkingen, maar ik kies bewust.
Ik begrijp best dat zeker niet iedereen dit kan, in functie van de job en de locatie, maar ik ken héél wat mensen die het wél kunnen, maar het gewoon niet willen doen. En als dat aantal mensen al de switch maakt, zal het al een stuk minder druk zijn op de baan.
Een familielid van mij woonde op 1km van een station, 15 minuutjes trein tot Brussel Centraal en hij werkte daar op 10 minuutjes wandelafstand. Een ordinaire kantoorjob zonder verplaatsingen.
Tóch vond hij het nodig om met zijn BWM te kunnen gaan werken, de E40 op, een uur vroeger te vertrekken om niet in de file te staan etc... Ik snáp het écht niet.
Edit: intussen is hij verhuisd naar een andere locatie die nog verder is, met weinig mogelijkheden op openbaar vervoer, die woning en locatie heeft hij ook bewust gekozen, dus hij moet niet klagen dat het de fout van de overheid is.
Als 2 procent van de automobilisten beslist om morgen de bus en trein te nemen zitten alle bussen en treinen vol.
Is een feit. Er moet zowat constant openbaar vervoer zijn (hop-on, hop-off), op voorwaarde dat mensen er dan ook gebruik van maken en de auto thuis laten.
Het is ook net omdat mensen de makkelijkheidsoplossing zoeken: de auto, dat men het openbaar vervoer mindert. Hoevaak schaft men bepaalde treinen of haltes niet af, omdat er te weinig reizigers zijn op die lijn op dat uur?
Als die automobilisten in de plaats de trein namen, dan was er genoeg volk op die trein en moet men die niet afschaffen.
Een andere mogelijkheid om het verkeer te minderen is carpooling. Hoeveel mensen moeten dagelijks niet dezelfde richting uit, maar rijden wel allemaal alleen in de auto.
Of autodelen/huren. Een studie wijst uit dat dit het gebruik van de auto met 30% vermindert, omdat men de auto dan enkel gebruikt voor nodige zaken.
Mensen zullen niet meer met de auto naar de bakker gaan, 500m verder, maar wel te voet.
Alle gewone wegen gaan door die maatregel overvol zitten zodat je overal, in elk dorp staat aan te schuiven, want er zullen er veel zijn die proberen om de snelwegen te vermijden.
En als je dagelijks een flinke afstand moet afleggen om op het werk te geraken, dan ben je meteen een vrij groot percentage van je loon kwijt aan die kilometerheffing.
De mensen die nu gaan werken tegen het minimumloon zullen dan waarschijnlijk meer geld overhouden als ze gaan stempelen in plaats van werken, zodat ze geen kilometerheffing moeten betalen omdat ze dan thuis kunnen blijven...
Zo'n kilometerheffing is op maat gemaakt van de mensen met een inkomen dat boven het gemiddelde ligt, en die met hun dikke Mercedes, BMW...(vul zelf maar aan) niet in de file willen staan.
Ikzelf heb altijd jobs gezocht op plaatsen waar ik met het openbaar vervoer kon geraken, dit is me altijd gelukt, en ik heb al op meer dan 10 plaatsen gewerkt.
Ik heb het grootste deel van de tijd binnen de 5Km van huis gewerkt. Het is te zeggen, daar waren de bedrijven. Eens daar aangekomen was het met de bestelwagen naar werven in Brussel, Kortrijk, Sint-Truiden, Namen en alles wat er tussen lag. Ik wil niet eens beginnen de rekening te maken van deze verplaatsingen.
Als men deze heffing invoert wie denk je dat de rekening zal betalen? De klant?
Als een bedrijf de kilometerheffing wil vermijden dan zal het nog alleen werken kunnen aannemen in de buurt wat in veel sectoren onhaalbaar is.
Men kiest altijd de makkelijkste oplossing: 'ik geraak toch overal met de auto, dus het maakt niet uit waar het is'. En die denkpiste is fout als je het autoverbruik algemeen wil verminderen.
Ikzelf heb altijd jobs gezocht op plaatsen waar ik met het openbaar vervoer kon geraken, dit is me altijd gelukt, en ik heb al op meer dan 10 plaatsen gewerkt.
En jij doet je boodschappen met het openbaar vervoer, je brengt 's morgens eerst de kinderen naar de crêche of school met het openbaar vervoer, je gaat ze 's avonds weer ophalen met het openbaar vervoer (je hebt een begripvolle baas die je vroeger laat vertrekken daarvoor), je brengt je ene dochter op dinsdagavond en zaterdagnamiddag naar ballet en je zoon naar de sport met het openbaar vervoer...
Tweeverdieners met kinderen zoals wij zullen weer het grootste slachtoffer worden want wij kúnnen gewoon niet zonder auto's !
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Alle gewone wegen gaan door die maatregel overvol zitten zodat je overal, in elk dorp staat aan te schuiven, want er zullen er veel zijn die proberen om de snelwegen te vermijden.
Die km heffing zou er voor élke weg moeten zijn, niet enkel autosnelweg, maar ook je eigen straat.
Kilometerheffing voor élke kilometer.
Dan moet men geen omwegen nemen via dorpen.
Dat de wegen overvol geraken, zal onvermijdelijk zijn.... als onze kinderen kinderen maken, zal onze bevolking weldra eens exponentieel stijgen. En als iedereen zonodig een auto nodig heeft...
ne gps in elke wagen, die de km doorstuurt, dan is dat voor iedereen per km dat hij rijdt, en koppel die ineens aan de snelheden , die toegelaten zijn, en je kan alle flitspalen en trajectcontroles en mobiele flitsers zo afschaffen, en iedereen rijdt mooi tot het max. dat men mag. En bij vluchtmisdrijf, kan men ineens zien welke wagen er was, en bij diefstal, carjacking , waar uwe wagen is... En ne wagen die geen verzekering betaald, en rijdt, ineens afpakken, en...
verplicht in elke wagen,
ne gps in elke wagen, die de km doorstuurt, dan is dat voor iedereen per km dat hij rijdt, en koppel die ineens aan de snelheden , die toegelaten zijn, en je kan alle flitspalen enzo afschaffen, en iedereen rijdt mooi de max. km dat men mag. En bij vluchtmisdrijf, kan men ineens zien welke wagen er was, en bij diefstal, carjacking , waar uwe wagen is... En ne wagen die geen verzekering betaald, en rijdt, ineens afpakken, en...
En niet vergeten, een chip in je nek zodat je ook te voet kan gevolgd worden.
dat had ik eerst nog er bij gezet, maar er terug afgedaan, ( Bruce Willis : barcode in zijne nek ) maar zou het niet fijn zijn dat.. geen flitsboets meer, geen trajectcontroles van 800.000 meer te plaatsen, politie die niet meer moet gaan staan flitsen, en terug achter hun werkelijk job gaan : de bevolking beschermen tegen diefstal en ... dat er gene meer door het dorp raast tegen 110 per uur, en ...?
En jij doet je boodschappen met het openbaar vervoer, je brengt 's morgens eerst de kinderen naar de crêche of school met het openbaar vervoer, je gaat ze 's avonds weer ophalen met het openbaar vervoer (je hebt een begripvolle baas die je vroeger laat vertrekken daarvoor), je brengt je ene dochter op dinsdagavond en zaterdagnamiddag naar ballet en je zoon naar de sport met het openbaar vervoer...
Tweeverdieners met kinderen zoals wij zullen weer het grootste slachtoffer worden want wij kúnnen gewoon niet zonder auto's !
Ik werk in ploegen momenteel, inderdaad handig om op onregelmatige uren op bepaalde plaatsen te geraken.
Waar ik nu woon is de kinderopvang de straat achter ons, op weg naar het station. Er is trouwens nog een andere kinderopvang in die straat ook. Er zijn 2 scholen op wandelafstand.
Waar ik binnen 3 weken woon, is de kinderopvang én de school op 1km wandelafstand, tevens op weg naar het station dat 1km verder ligt. Zeker haalbaar. Dat is ook bewust gekozen toen we op zoek waren naar een woning.
Dus neen, ik heb zelfs geen openbaar vervoer nodig om ze er naartoe te brengen.
Veel booschappen doe ik met de fiets, of te voet. En als ik binnenkort een fietskar heb, kan ik makkelijker zwaardere spullen transporteren.
Op weg tussen thuis en het vertrekstation heb ik een bakker, slager, apotheker,... wanneer ik de fiets neem kan ik ook langs de supermarkt. In 't aankomststation in Brussel-Zuid is er ook een supermarkt die open is tot 22u, voor als ik nog gauw na het werk iets dringend nodig heb. Tussen het station en mijn werk is er nóg eens een supermarkt... 't is niet dat je geen supermarkt tegenkomt zonder auto hé.
Ja, mijn vrouw heeft een wagen, omdat ze die ook voor haar werk nodig heeft, en ja, die gebruikt ze nu ook voor de grote boodschappen. Al proberen we dat te beperken. En ook naar de winkel gaan op de weg van woon-werkverkeer, dat je niet éxtra moet rijden om boodschappen te doen.
Maar daarom moet ikzelf nog geen tweede wagen hebben toch? Zoals je heel wat gezinnen ziet waar er 2 wagens voor de poort staan +1 voor een van de kinderen. 1 is toch genoeg?
Ik ken heel wat gezinnen die net met twee gaan werken, vooral dan om die extra tweede wagen te kunnen betalen, denk ik dan.
Mochten ze nu alle fietsers die het verkeersreglement aan hun laars lappen meteen een fikse boete geven, dan is de staatsschuld meteen terugbetaald...
Ja, een sneer naar de mensen die wél de moeite doen om een auto aan de kant te laten staan, altijd makkelijk.
Geef ook eens een boete aan élke verkeersovertreding met de auto en je hebt hetzelfde hé. *zucht*
dat had ik eerst nog er bij gezet, maar er terug afgedaan, ( Bruce Willis : barcode in zijne nek ) maar zou het niet fijn zijn dat.. geen flitsboets meer, geen trajectcontroles van 800.000 meer te plaatsen, politie die niet meer moet gaan staan flitsen, en terug achter hun werkelijk job gaan : de bevolking beschermen tegen diefstal en ... dat er gene meer door het dorp raast tegen 110 per uur, en ...?
North-Korea here we come.
Als dat de wereld is waarin je wil leven, go ahead. Ik speel niet meer mee.
In de ideale wereld zou er natuurlijk geen criminaliteit meer zijn, geen ongevallen, geen overtredingen, maar als de prijs daarvoor het opgeven is van alle privacy dan pas ik.
Comment