Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3-fase 230 V

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 3-fase 230 V

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Punt 1, 2, en 3 100% gelijk, maar dat van je generator, verklaar nader, ben je niet beter af qua veiligheid als die generator vrij van aarde staat ?
    In scholen zetten ze ook scheidingstransformatoren om alles vrij van aarde te maken ivm. veiligheid.
    Wij gebruikten die scheidingstransformatoren om onze netgekoppelde scoops vrij van aarde te zetten, maar dan om kortsluitingen te vermijden
    tijdens het meten op machines.
    Geert, door de generator niet te aarden wordt de uitgangsspanning zwevend, wat een veilige situatie is. Tenminste, indien er in de generator, verlengdraad, machine niks verkeerd zit. Je mag er niet van uitgaan dat dit zo is, een verlengdraad bv. is een heel eenvoudig "electrisch toestel", maar tegelijkertijd een kwetsbaar ding, waar weinig mensen naar omkijken. Stekker hangt er een beetje aan, tape op 6 ingesneden of versleten plaatsen en rond twee suikertjes, je kent dat... In hoeverre kun je er zeker van zijn dat je HELE installatie 100% in orde is, zeker in een vochtige omgeving. Een herstelde verlengdraad kan ook door een plas lopen.... Daarom gebruik ik nooit een zwevende generator (ook moeilijk om die daarna terug van het plafond te halen...), tenzij bv in een gebouw (generator op terras of zo) en droog weer.
    Niet dat ik dagelijks met en generator in de weer ben, hoor. Ik gebruik hem het meest in onze jachthaven, waar wel stroom beschikbaar is, maar slechts 4A (met 400 euro liggeld per jaar ga ik daar niet over zagen), en er wordt expliciet gesteld dat je ze niet langdurig mag gebruiken, en dat de havenmeester niet komt om de gesprongen automaat terug op te zetten. Dus als ik daar met een wat zwaardere machine wil werken (al de rest doe ik met accumachines), bv een cirkelzaag of een compressor, dan gaat mijn groep mee. Ik heb een aardingskabel gemaakt, een blauwe CEE monostekker, met een GG draad van 6mm² van 20m lang. Die stop ik in een stopkontakt in de haven (de aarding is zeer goed, zelf getest toen er eens een probleem was met galvanische corrosie op een paar stalen schepen. Ander verhaal...), het andere eind verbind ik met de aardingsklem op de generator. En natuurlijk gaat de plug-in diff in het circuit.
    Bottom line: better safe than sorry.
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
      Geert, door de generator niet te aarden wordt de uitgangsspanning zwevend, wat een veilige situatie is. Tenminste, indien er in de generator, verlengdraad, machine niks verkeerd zit. Je mag er niet van uitgaan dat dit zo is, een verlengdraad bv. is een heel eenvoudig "electrisch toestel", maar tegelijkertijd een kwetsbaar ding, waar weinig mensen naar omkijken. Stekker hangt er een beetje aan, tape op 6 ingesneden of versleten plaatsen en rond twee suikertjes, je kent dat... In hoeverre kun je er zeker van zijn dat je HELE installatie 100% in orde is, zeker in een vochtige omgeving. Een herstelde verlengdraad kan ook door een plas lopen.... Daarom gebruik ik nooit een zwevende generator (ook moeilijk om die daarna terug van het plafond te halen...), tenzij bv in een gebouw (generator op terras of zo) en droog weer.
      Niet dat ik dagelijks met en generator in de weer ben, hoor. Ik gebruik hem het meest in onze jachthaven, waar wel stroom beschikbaar is, maar slechts 4A (met 400 euro liggeld per jaar ga ik daar niet over zagen), en er wordt expliciet gesteld dat je ze niet langdurig mag gebruiken, en dat de havenmeester niet komt om de gesprongen automaat terug op te zetten. Dus als ik daar met een wat zwaardere machine wil werken (al de rest doe ik met accumachines), bv een cirkelzaag of een compressor, dan gaat mijn groep mee. Ik heb een aardingskabel gemaakt, een blauwe CEE monostekker, met een GG draad van 6mm² van 20m lang. Die stop ik in een stopkontakt in de haven (de aarding is zeer goed, zelf getest toen er eens een probleem was met galvanische corrosie op een paar stalen schepen. Ander verhaal...), het andere eind verbind ik met de aardingsklem op de generator. En natuurlijk gaat de plug-in diff in het circuit.
      Bottom line: better safe than sorry.
      Ha, nu ben ik mee, als je er van uitgaat, dat er één geleider aan de aarde zou komen te liggen heb je hier wel gelijk,
      de theorie "stapstroom/ grondgeleiding" zullen we maar laten voor wat het is zeker, anders gaan ze hier wel denken dat we
      wat ingewikkeld willen overkomen....

Comment

Dat is helemaal geen raar verhaal Paul, bezoek maar eens de oude centrale van Izegem KLIK in den beginne ook DC en iets van 110 volt.
        Daar zaten helemaal geen dioden in Paul, en dat zou U nogthans moeten weten, het verschil tussen een Dynamo en een Alternator ken je, ja dat is het.
        Daar had ik idd moeten aan denken : moving coil/moving magnet. Heel oude auto's en motoren hadden ook een dynamo, waarom deden ze dat in feite ? Het principe van de alternator was toch al gekend, misschien om het gebruik van dioden te vermijden ????
        Wat ik me nu afvraag (ik heb weinig/geen ervaring met dynamo's) : hoe regelden ze dan het vermogen om piekmomenten op te vangen ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          Daar had ik idd moeten aan denken : moving coil/moving magnet. Heel oude auto's en motoren hadden ook een dynamo, waarom deden ze dat in feite ? Het principe van de alternator was toch al gekend, misschien om het gebruik van dioden te vermijden ????
          Wat ik me nu afvraag (ik heb weinig/geen ervaring met dynamo's) : hoe regelden ze dan het vermogen om piekmomenten op te vangen ???
          Ik weet het ook niet, maar waarschijnlijk geef je het antwoord zelf. Het is gemakkelijker gelijkstroom voor hoog vermogen op te wekken dan het gelijkrichten van wisselstroom. Eerst een zware wisselstroom generator en dan gelijkrichten. Makkelijker dadelijk gelijkstroom op te wekken.
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Dat waren stoomcentrales Paul, en omdat het DC was, was het toerental niet zo belangrijk,
            boven op de stoommachine stond de regulator, met twee bollen die door de middelpuntvliedende kracht de stoomklep bedienden
            werd het toerental wat binnen de perken gehouden, de rest was aan de stoker.
            Bij dynamo's auto's wordt een regulator gebruikt om het spel te regelen, dat ken je wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
              Ik weet het ook niet, maar waarschijnlijk geef je het antwoord zelf. Het is gemakkelijker gelijkstroom voor hoog vermogen op te wekken dan het gelijkrichten van wisselstroom. Eerst een zware wisselstroom generator en dan gelijkrichten. Makkelijker dadelijk gelijkstroom op te wekken.
              Dat zou ik nog zo niet durven zeggen Robert, bij een gelijkstroom generator heb je een anker met collector nodig, bij een wisselstroomgenerator
              enkel twee sleepringen, en bij de hele moderne niets meer, dat is brushless.
              Moeilijker is van gelijkstroom wisselstroom te maken, daarvoor heb je een omvormer nodig, tegenwoordig volop
              gebruikt bij zonnepaneel installaties, maar die dingen hebben uit zichzelf geen perfecte sinus, en kunnen ook niet op zichzelf
              werken, deze gebruiken het net als referentie naar sinus en freqwentie, het één helpt een beetje het ander zou ik zeggen.

Comment

Dat soort mechanische regulatoren is nog lang gebruikt geweest op autoalternatoren, samen natuurlijk met de klassieke diodeplaat en velddioden. Nu is dat een simpel blokje electronica.
                Maar ik heb er hier ooit eens één gehad met een R25 waar een van de dioden was doorgeslagen, jonge jonge, wat er daar op dat dashbord allemaal gebeurde....
                Om eerlijk te zijn : ik heb het ook eens voorgehad met mijn W124. ABS lampje begon te branden en nog één dat ik niet meer weet. Raar. Een eind verder : pruttelpruttel en stil. Ik probeer te starten maar heb het gevoel van een platte batterij of een motor die klem zat. Na een minuut of 10 start hij weer, weer een paar km gereden en hetzelfde. Bij de derde poging thuis geraakt en dan was het finito. Batterij helemaal leeg en ik kon beginnen zoeken.
                Maar ik heb idd nog een aantal van dit soort schema's moeten van buiten leren.
                Door de jaren heen maak je wat mee betreft ongewone defecten, er is er maar één die ik nooit zelf gevonden heb.
                Maar op deze heb ik verdorie ook moeten zoeken (maar ik heb het wel zelf gevonden). Kawasaki Z1300, 6 cilinder. Na een perfecte koudstart vielen er na ca 14-15 km 2 cilinders uit. De day after : perfect draaien, 15 km nadien, weeral hupsa.
                Kom, we maken er een quiz van, begin maar te raden.
                Rara

Comment

Dat zou ik nog zo niet durven zeggen Robert, bij een gelijkstroom generator heb je een anker met collector nodig, bij een wisselstroomgenerator
                  Moeilijker is van gelijkstroom wisselstroom te maken, daarvoor heb je een omvormer nodig, tegenwoordig volop
                  gebruikt bij zonnepaneel installaties, maar die dingen hebben uit zichzelf geen perfecte sinus, en kunnen ook niet op zichzelf
                  werken, deze gebruiken het net als referentie naar sinus en freqwentie, het één helpt een beetje het ander zou ik zeggen.
                  Ik denk dat bepaalde duurdere omvormers wel een perfecte sinus hebben Geert.
                  Maar ik heb zo'n klein goedkoop omvormertje om van 12V 220V te maken om in geval van nood uit de auto een GSM op te laden. Na een paar minuten laden : gedaan en weer herbeginnen. Ik neem aan dat dit ook zal te maken hebben met een blokgolf. De lader van destijds de D1 stoorde er zich niet aan, de D2x gaf me al wat meer reikwijdte en met de D3 heb ik maar om de 14 dagen een stopcontact nodig. Nu, ik gebruik toch geen display en met de D1 bespaarde ik stroom op autofocus via MF primes.

Dat waren nogal eens tijden.

Comment

Klopt 100% wat je schrijft. Maar het maken (misschien zelfs niet mogelijk in die tijd) en koelen van vermogensdiodes zal wel minder simpel geweest zijn dan het onderhoud van een dynamo met gewikkeld anker.
                    Vergelijk het met de dimmers van nu en de massieve regelbare transfo's van vroeger in de schouwburgen en cinéma's om de verlichting te dimmen bij het begin van de vertoning.
                    Mvg.
                    Robert

Comment

Vielen er na ca 14-15 km 2 cilinders uit.
                      Amai Paul, een gevaarlijke situatie, als deze onder je achterwiel terecht komen........

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                        Klopt 100% wat je schrijft. Maar het maken (misschien zelfs niet mogelijk in die tijd) en koelen van vermogensdiodes zal wel minder simpel geweest zijn dan het onderhoud van een dynamo met gewikkeld anker.
                        Vergelijk het met de dimmers van nu en de massieve regelbare transfo's van vroeger in de schouwburgen en cinéma's om de verlichting te dimmen bij het begin van de vertoning.
                        En toch blijft er een groot verschil is gelijkgerichte gelijkspanning en gemaakte gelijkspanning, ooit gelast met een echte gelijkstroom lasgroep ?
                        daar kan geen enkele gelijkgerichte laspost een lap aan leggen, ook niet de moderne geschakelde toestellen niet,
                        ik heb hier zelf een tig staan, die gelijkstroom gelijkt er niet op. pfffff.

Comment

En toch blijft er een groot verschil is gelijkgerichte gelijkspanning en gemaakte gelijkspanning, ooit gelast met een echte gelijkstroom lasgroep ?
                          daar kan geen enkele gelijkgerichte laspost een lap aan leggen, ook niet de moderne geschakelde toestellen niet,
                          ik heb hier zelf een tig staan, die gelijkstroom gelijkt er niet op. pfffff.
                          Neen, nooit gelast met een lasgroep maar ik weet dat lassen met een groep heel anders is. Een gewone laspost geeft zelfs geen gelijkstroom. Daarom dat gespetter tijdens het lassen.
                          Mvg.
                          Robert

Comment

Working...
                          X