Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3-fase 230 V

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 3-fase 230 V

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Dan blijkt de info op het forum van bouwinfo behoorlijk juist te zijn... . Maar het is wel omgekeerd : de 3e faze wordt als "N" aanzien, en de fysieke "N" wordt niet gebruikt...
    Verkeerd geredeneerd volgens mij. Fase blijft fase. Het enige verschil is dat jouw schema voor een 130/220 net is en dat van Demeyerg voor een 220/380 of 230/400 net is.
    Zonder de juiste info qua net en aansluitschema is hier geen correct antwoord te geven.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

De weerstanden van die dingen zijn over het algemeen niet ster driehoek schakelbaar,
      en dus niet hetzelfde als een motor schakelen, maar meestal zijn de weerstanden wel op 230volt.
      En dus ALLEMAAL schakelbaar op een 230 volt mono net, of een driefasig 230 volt net, maar ook op een 3 X 400 volt + N net.
      Bij een 3 X 400 volt net, moet je dus gebruik maken van het sterpunt, de N dus.
      Ik zeg niet dat je hiermee een perfect gelijke stroomverdeling kan maken, maar met wat meten kan je de fasebelasting
      toch beperken op een drie X 230 volt net, dan op mono.
      Die dingen vragen veelal een vermogen die kan oplopen tot 8 à 9 Kw wat op mono niet te onderschatten is,
      dat is met alles aan, en op vol vermogen tegen de 40 Amp. wat gelijk is aan wat de meesten maar binnen krijgen
      aan totaal vermogen.
      Last edited by Guest42; 4 januari 2014, 08:03.

Comment

Waarom maken jullie het toch allemaal zo ingewikkeld ?

Scroll hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning op de pagina wat naar beneden tot je "Driehoekschakeling" tegenkomt met rechts een schema.

Het is dan van belang te proberen uitvissen welk van de drie fasen het meest belast is in de rest van de installatie, en daar dan de minst zware kookplaat tussen aansluiten.

Trouwens, komen er echt 4 draden uit de tellerkast terecht in de zekeringkast en is die N daar werkelijk aangesloten en wordt hij gebruikt ? Ik kan het moeilijk geloven, ik heb nooit anders gezien dan 3 fasen zonder N op een net 3x230V.

Het zou ook kunnen dat, vele jaren geleden, bij de landelijke ombouw van 110V naar 220V, men de N gewoon heeft laten zitten zonder hem verder te gebruiken.

Ik ben er vrijwel zeker van dat er in het kookfornuis ook een plaatjes systeem zal zitten, te verschakelen volgens de geleverde spanningsconfiguratie.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Een 3x230V aansluiting beschikt niet over een nul-leider. Hoewel we allemaal een nul-leider hebben, een zekere Elio di R. Maar dit terzijde.
          Dus ook al zit er een blauwe draad in de installatie, dan is die niet aangesloten. Volgens de voorschriften moet je wel degelijk een 4x of 5G kabel voorzien, zodat er zonder meer kan worden overgegaan worden op een 400V voeding.
          Ik denk dat het schema van Geert correct is.
          Duitse toestellen zijn voorzien voor 400V RSTN. Ik herinner me aansluitingsmogelijkheden voor 2x400V +N, nuttig wanneer één fase al behoorlijk belast is. Dit is de "echte" 2-fasige aansluiting in 400V RSTN.
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Alvast bedankt aan iedereen voor de inbreng (ik kijk nu nog maar pas).
            Inmiddels eens gemeten en ik krijg idd 130 Volt door tussen fase en nulleider. Volgens mij betekent dat wel degelijk 3x220 + N
            Mijn eerste reactie is dat het niet gebruiken of het uitvallen van een N bij 3x400 V + N verbruikers in serie schakelt die de 400 V delen volgens weerstand. Klopt dat ??? Dat is toch ook de reden waarom een N nooit apart met een minijump mag gezekerd zijn maar ofwel doorverbonden ofwel gezekerd met een blok van 4.
            Ik vermoed daarom dat Geert idd juist zit. Morgen ga ik eens proberen en ik neem mijn amperetang mee, we zullen direct zien welke stroom naar waar gaat.
            Ik hou jullie op de hoogte.

Comment

Driefasige 230 volt transfo,'s waar de secondaire kant in ster staan worden wel nog gebruikt,
              of het binnenbrengen van het nul punt zin heeft, dat is een ander verhaal, maar ik denk dat ze
              deze preventief voorzien om een eventueel overschakelen naar een 3 X 400 volt in de toekomst
              simpel te houden, in sommige zones staan de maatschappijen niet echt te springen om over te
              schakelen naar een 400 volt net, zeker niet als daar veel drie fasen klanten op zitten, probleem
              is, dat zij dan de kosten moeten dragen van een nul leider bij de klanten.
              Last edited by Guest42; 5 januari 2014, 02:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Driefasige 230 volt transfo,'s waar de secondaire kant in ster staan worden wel nog gebruikt,
                of het binnenbrengen van het nul punt zin heeft, dat is een ander verhaal, maar ik denk dat ze
                deze preventief voorzien om een eventueel overschakelen naar een 3 X 400 volt in de toekomst
                simpel te houden, in sommige zones staan de maatschappijen niet echt te springen om over te
                schakelen naar een 400 volt net, zeker niet als daar veel drie fasen klanten op zitten, probleem
                is, dat zij dan de kosten moeten dragen van een nul leider bij de klanten.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
                Zouden er nog zo veel 3-fasige motoren en dergelijke die enkel 130/220 aankunnen in gebruik zijn? Vind je hier nog met moeite op een rommelmarkt. Kan natuurlijk ook komen doordat hier op de meeste plaatsen 230/400 al langere tijd normaal is.
                Mvg.
                Robert

Comment

De 130V die je tussen fase en nul meet betekent niet noodzakelijk de aanwezigheid van een nul. Ik heb zelf meegemaakt dat de nulleider verbonden was met aarde, wellicht omdat de installateur niet graag losse draden zag. Ik weet niet of er nog 230V RSTN aansluitingen zijn, in de omgeving van Brussel heb ik er de laatste 25 jaar of zo geen meer gezien.
                  Check de spanning tussen N en aarde, als die erg laag is, meet dan de weerstand.

Comment

Er zijn waarschijnlijk zo goed als geen geïnstalleerde130/230V motoren meer te vinden. Misschien hier en daar een oude machine, maar dan zal er een trafo voor staan.
                    Ik heb eind jaren '80 het appartement van een vriendin van mijn ouders omgebouwd (enfin, de electra aangepast) op de Emile De Motlaan in Brussel (tegenover de Terkamerenabdij, heel dure appartementen). Het gebouw had een eigen cabine, dit was één van de 2 of 3 appartementen die nog op de oude trafo stonden. Er waren dus 2 trafo's, ook een moderne (400/230V). De oude moest weg, want hij lekte een beetje Askarel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                      De 130V die je tussen fase en nul meet betekent niet noodzakelijk de aanwezigheid van een nul. Ik heb zelf meegemaakt dat de nulleider verbonden was met aarde, wellicht omdat de installateur niet graag losse draden zag. Ik weet niet of er nog 230V RSTN aansluitingen zijn, in de omgeving van Brussel heb ik er de laatste 25 jaar of zo geen meer gezien.
                      Check de spanning tussen N en aarde, als die erg laag is, meet dan de weerstand.
                      Vermits de nul in de centrale, alle transfo- en omvormingsstationstations, bij boven en ondergrondse leidingen de nul aan de aarde wordt gelegd, is de nul sowieso aarde en omgekeerd.
                      Mvg.
                      Robert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                        Daar zeg je me wat....
                        De hele installatie is spiksplinternieuw, ik hoop dat de installateur dergelijke blunders niet heeft begaan. Als dat het geval is moet de differentieelschakelaar toch uitslaan als je een fase als N gebruikt neem ik aan ???? Zoals ik dus morgen ga doen.
                        Vooruit, we hebben weer iets om aan te denken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                          Vermits de nul in de centrale, alle transfo- en omvormingsstationstations, bij boven en ondergrondse leidingen de nul aan de aarde wordt gelegd, is de nul sowieso aarde en omgekeerd.
                          Jawel Robert, maar thuis de de nul met de aarde verbinden lijkt me toch wel iets anders.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Daar zeg je me wat....
                            De hele installatie is spiksplinternieuw, ik hoop dat de installateur dergelijke blunders niet heeft begaan. Als dat het geval is moet de differentieelschakelaar toch uitslaan als je een fase als N gebruikt neem ik aan ???? Zoals ik dus morgen ga doen.
                            Vooruit, we hebben weer iets om aan te denken.
                            Ik begrijp deze redenering niet.
                            Velen denken dat je aarding moet hebben zodat de dif zou functioneren bij een aardlek. Neen dus.
                            De differentieelschakelaar wordt-werd ook al eens balansschakelaar genoemd. Als de ingaande stroom gelijk is aan de uitgaande, ligt ie in balans en gebeurt er niets. Bij lek naar de aarde achter de dif, is er onevenwicht en valt deze uit.
                            Mvg.
                            Robert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Jawel Robert, maar thuis de de nul met de aarde verbinden lijkt me toch wel iets anders.
                              Maakt niets uit, als je het maar voor de dif doet.
                              In Duitsland en nog andere landen gebruikt men de nul als aarding in huisinstallaties. Ziekenhuizen, fabrieken bv hebben ook andere soorten netwerken.
                              Mvg.
                              Robert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                                Ja en nee. Het is ook een aarde, maar niet noodzakelijk "de" aarding. In een TNC-net is het inderdaad dezelfde aarde-aansluiting, maar niet in de andere configuraties (TNC=Terre Neutre Commun). Daarom zul je doorgaans een zeer lage spanning meten tussen aarde (GG geleider) en Nul (Blauw), en een lage weerstand. Maar die zal niet 0 zijn (voor zover je in een installatie 0 Ohm kunt vinden).

Comment

Working...