Re: 3-fase 230 V
Geert, door de generator niet te aarden wordt de uitgangsspanning zwevend, wat een veilige situatie is. Tenminste, indien er in de generator, verlengdraad, machine niks verkeerd zit. Je mag er niet van uitgaan dat dit zo is, een verlengdraad bv. is een heel eenvoudig "electrisch toestel", maar tegelijkertijd een kwetsbaar ding, waar weinig mensen naar omkijken. Stekker hangt er een beetje aan, tape op 6 ingesneden of versleten plaatsen en rond twee suikertjes, je kent dat... In hoeverre kun je er zeker van zijn dat je HELE installatie 100% in orde is, zeker in een vochtige omgeving. Een herstelde verlengdraad kan ook door een plas lopen.... Daarom gebruik ik nooit een zwevende generator (ook moeilijk om die daarna terug van het plafond te halen...), tenzij bv in een gebouw (generator op terras of zo) en droog weer.
Niet dat ik dagelijks met en generator in de weer ben, hoor. Ik gebruik hem het meest in onze jachthaven, waar wel stroom beschikbaar is, maar slechts 4A (met 400 euro liggeld per jaar ga ik daar niet over zagen), en er wordt expliciet gesteld dat je ze niet langdurig mag gebruiken, en dat de havenmeester niet komt om de gesprongen automaat terug op te zetten. Dus als ik daar met een wat zwaardere machine wil werken (al de rest doe ik met accumachines), bv een cirkelzaag of een compressor, dan gaat mijn groep mee. Ik heb een aardingskabel gemaakt, een blauwe CEE monostekker, met een GG draad van 6mm² van 20m lang. Die stop ik in een stopkontakt in de haven (de aarding is zeer goed, zelf getest toen er eens een probleem was met galvanische corrosie op een paar stalen schepen. Ander verhaal...), het andere eind verbind ik met de aardingsklem op de generator. En natuurlijk gaat de plug-in diff in het circuit.
Bottom line: better safe than sorry.
Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
Bekijk bericht
Niet dat ik dagelijks met en generator in de weer ben, hoor. Ik gebruik hem het meest in onze jachthaven, waar wel stroom beschikbaar is, maar slechts 4A (met 400 euro liggeld per jaar ga ik daar niet over zagen), en er wordt expliciet gesteld dat je ze niet langdurig mag gebruiken, en dat de havenmeester niet komt om de gesprongen automaat terug op te zetten. Dus als ik daar met een wat zwaardere machine wil werken (al de rest doe ik met accumachines), bv een cirkelzaag of een compressor, dan gaat mijn groep mee. Ik heb een aardingskabel gemaakt, een blauwe CEE monostekker, met een GG draad van 6mm² van 20m lang. Die stop ik in een stopkontakt in de haven (de aarding is zeer goed, zelf getest toen er eens een probleem was met galvanische corrosie op een paar stalen schepen. Ander verhaal...), het andere eind verbind ik met de aardingsklem op de generator. En natuurlijk gaat de plug-in diff in het circuit.
Bottom line: better safe than sorry.
Comment