Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft voorrang ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Wie heeft voorrang ?

    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    dus B (afslaandeverkeer) heeft voorrang op A (rechtdoorgaande verkeer).?
    grt,bouk..
    In dit gegeven, ja.
    Er is de auto C die voorrang heeft, als er geen auto C is zal uiteraard doorgaand verkeer voorrang hebben. Nu geen 2 zaken door elkaar halen hé.

    Comment


    • #47
      Re: Wie heeft voorrang ?


      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #48
        Re: Wie heeft voorrang ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        Inderdaad, het is niet altijd even doordacht in België maar ik gruw soms aan de wildgroei van verkeersborden.
        Er zijn 10.000'den T-junctions in België, die kunnen we toch niet allemaal van verkeersborden gaan voorzien?



        ... (we kunnen ons allemaal wel een plaats inbeelden met totaal overbodige borden)
        Awel Vincent ik nodig u uit om eens in Mol te komen rijden.
        De fabrikant van verkeersborden moet hier miljonair zijn geworden.
        Men kan hier geen 20 meter rijden zonder dat er verkeersborden staan.
        Het stomste dat ik hier zie is het bord F3 einde bebouwde kom en eronder een F4a snelheidszone 50 Km/h.
        In mijn ogen twee totaal overbodige borden. Ze hadden evengoed één bord F3 aan het einde van de 50 Km/h zone kunnen zetten.
        En, de voorrang van rechts wordt hier maar weinig gerespecteerd, ze zouden eens in Frankrijk moeten leren rijden.
        Sony A7II + Carl Zeiss Lowia 2/50 + Carl Zeis Vario Tessar FE 16-35mm f/4 ZA OSS
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #49
          Re: Wie heeft voorrang ?

          Zoals dikwijls in dit soort discussies NL=/= B
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #50
            Re: Wie heeft voorrang ?

            Ik was vorige week in Zuid-Afrika, heel veel kruispunten zonder borden, lichten, ... in de dorpen. Daar is er een soort hoffelijkscode. Het gaat er in een cirkel en dus elk om beurt rijdt een wagen weg uit 1 van de 4 "armen".
            Het werkt prima moet ik zeggen.

            Comment


            • #51
              Re: Wie heeft voorrang ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Hoezo een overtreding? Je hebt voorrang op C én je krijgt de toelating van A om linksaf te gaan, je bent toch niet in overtreding als A gewoon blijft staan uit "hoffelijkheid"?

              Walter
              Dat is juist: je kan voorrang hebben op stilstaand wachtend verkeer, alleen is dat bij een aanrijding niet altijd te bewijzen. Deze situatie is duidelijk iets waarbij je getuigen nodig hebt.
              Ik heb 30 jaar geleden een onduidelijk situatie meegemaakt waarbij we beide voorrang op elkaar hadden en de politie niet de schuldvraag kon beantwoorden waardoor de verzekering beide partijen niet aansprakelijk stelde en uitbetaalde.
              Last edited by Eenbes; 5 december 2013, 13:14.

              Comment


              • #52
                Re: Wie heeft voorrang ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Awel Vincent ik nodig u uit om eens in Mol te komen rijden.
                De fabrikant van verkeersborden moet hier miljonair zijn geworden.
                Men kan hier geen 20 meter rijden zonder dat er verkeersborden staan.
                Het stomste dat ik hier zie is het bord F3 einde bebouwde kom en eronder een F4a snelheidszone 50 Km/h.
                In mijn ogen twee totaal overbodige borden. Ze hadden evengoed één bord F3 aan het einde van de 50 Km/h zone kunnen zetten.
                En, de voorrang van rechts wordt hier maar weinig gerespecteerd, ze zouden eens in Frankrijk moeten leren rijden.
                Tenzij ze met dat bord F4a bedoelen dat je ook op dat stuk weg voorbij het einde van de bebouwde kom slechts 50 km/u mag.

                Walter
                D850

                Comment


                • #53
                  Re: Wie heeft voorrang ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                  .....Ik heb 30 jaar geleden een onduidelijk situatie meegemaakt waarbij we beide voorrang op elkaar hadden en de politie niet de schuldvraag kon beantwoorden ...
                  daar zijn ze toch ook niet voor..?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #54
                    Re: Wie heeft voorrang ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    daar zijn ze toch ook niet voor..?
                    grt,bouk.
                    Als zij het niet weten wie dan wel Bouk?

                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #55
                      Re: Wie heeft voorrang ?

                      Die voorrang regel is onlangs toch aangepast : ook als je stopt, blijf je je voorrang van rechts behouden. Op dat vlak kan er dus geen discussie meer ontstaan.
                      Volgens mij heeft die voorrang van rechts ook voorrang op die "'manoeuver"-regel.

                      Het wordt wel anders als A een fietser is, en rijdt op een fietspad. Dan vervalt de voorrang van rechts regel, en mag die fietser doorrijden. Fietsers op een fietspad hebben voorrang...
                      B Komt niet rechts van A, en dus mag in dat geval A wel doorrijden, dan B en dan C.
                      Zijn het allemaal auto's dan is het dus BCA.
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #56
                        Re: Wie heeft voorrang ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        Als zij het niet weten wie dan wel Bouk?
                        Politie maakt een proces-verbaal op en de verzekeringen vechten het onderling verder uit.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #57
                          Re: Wie heeft voorrang ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Als zij het niet weten wie dan wel Bouk?
                          Zij mogen het "weten" maar oordelen niet over schuld. Zij stellen vast. De verzekering beslist en als die er niet uitgeraakt, de rechtbank.

                          In tegenstelling tot vroeger ben je je voorrang niet "kwijt" als je stopt.
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

                          Comment


                          • #58
                            Re: Wie heeft voorrang ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Het wordt wel anders als A een fietser is, en rijdt op een fietspad. Dan vervalt de voorrang van rechts regel, en mag die fietser doorrijden. Fietsers op een fietspad hebben voorrang...
                            Ik had het over fietsers op de weg. Ik vrees dat niet alle straten fietspaden hebben

                            Ik kom dit soort situaties echt wel vaak tegen met mijn kinderen op de fiets. Volgens mij is het zoals hierboven iemand zegt: voorrang verlenen is prioriteit -> B-C-A.

                            Niemand die een politierechter kent of zo
                            Al doende leert men...

                            Flickr

                            Comment


                            • #59
                              Re: Wie heeft voorrang ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Die voorrang regel is onlangs toch aangepast : ook als je stopt, blijf je je voorrang van rechts behouden. Op dat vlak kan er dus geen discussie meer ontstaan.
                              Helemaal juist.
                              Oorspronkelijk geplaatst door kerpen Bekijk bericht
                              Het juiste antwoord is dat B voorrang heeft op C en C op A. Dus A zal moeten wachten.

                              De voorrang van rechts is bindend dus B heeft altijd voorrang.
                              Bij een manoeuver (parkeerplaats verlaten/oprijden, achteruitrijden, straat oversteken of van rijstrook veranderen) moet je inderdaad voorrang verlenen.
                              B doet echter een richtingsverandering wat dus niet gelijk staat aan een manoeuver.

                              En aangezien hier geen manouvers van toepassing zijn, blijft de voorrang van rechts gelden.
                              Voor A is 'het vervolgen van de weg' ondergeschikt aan de voorrang van rechts dus hij zal moeten wachten.
                              Dat volg ik voor 100%
                              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                              Comment


                              • #60
                                Re: Wie heeft voorrang ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                                in deze situatie voorrang op het afslaande verkeer.
                                A vervolgd zijn weg en de beide anderen slaan af.
                                grt,bouk.
                                Ik volg Bouk wel, je zou kunnen zeggen : in dit geval is A de enige die geen maneuvre doet en dus aan het langste eind trekt.
                                Ik weet het ook niet, er is me altijd verteld dat je bij een maneuvre je voorrang verliest. Maar voorrang van rechts dan ????
                                Als je nu met 4 stilstaat op een kruispunt, wie mag er dan als eerste aanzetten ? Nog zoiets.

                                Comment

                                Working...
                                X