Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft voorrang ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie heeft voorrang ?

Het enige wat veranderd is met de nieuwe wegcode met vroeger, aangaande voorrang van rechts.
    de wagen die voorrang had verviel als deze stopte, daar hebben ze een mouw aan gepast de voorrang van rechts blijft den alle tijden geldig.
    zo simpel is het.
    in deze situatie waar er geen voorrangsweg is of borden staan telt gewoon de voorrang van rechts.

wagen A moet voorrang verlenen aan C
    dit telt eveneens voor wagen C die voorrang moet verlenen aan B
    dus wagen A mag nooit zijn weg verzetten zolang C niet weg is omwille van de voorrang van rechts regel.
    dit is eveneens zo voor wagen C die voorrang moet verlenen aan wagen B omwille van de voorrang van rechts regel.
    dus B mag als eerste zijn weg vervolgen, daarna is het de beurt aan C die nog steeds voorrang heeft op A.
    en als laatste mag A zijn weg verzetten.

grts
    Last edited by korandoke; 5 december 2013, 18:35.
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

Comment

We gaan er niet uit geraken denk ik maar ik ben toch blij dat er enkelen zijn die mijn mening volgen, ook al is de meerderheid het er niet mee eens.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        We gaan er niet uit geraken denk ik maar ik ben toch blij dat er enkelen zijn die mijn mening volgen, ook al is de meerderheid het er niet mee eens.
        een tip, ga een beetje in brussel rond rijden en je gaat na een paar uur weten hoe de voorrang van rechts werkt.
        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
        www.korandoke.be

Comment

Alhoewel er geen duidelijke regel voor deze situatie bestaat, is het toch BCA. De enige die geen voorrang moet verlenen is B en je moet deze wagen het kruispunt laten ontruimen. Dat hij het kruispunt zou blokkeren en daardoor het kruispunt niet had mogen oprijden, heeft geen tel. Stel je even voor dat voertuig B een fractie eerder op het kruispunt komt dan A en C. Moet ie dan terug achteruit?
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Net deze en deze link gevonden. En het antwoord komt van een rijprof zo te zien.

Deze vraag hebben wij maanden geleden reeds voorgelegd aan de overheid. Het antwoord is: "de wegcode heeft hiervoor geen oplossing"

De reden:
            Je zou kunnen denken dat hier de regel "voorrang van rechts" geldt.
            A moet dan C voor laten gaan en C moet B voor laten gaan.

Maar: een andere regel zegt dat "rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft op linksafslaand".
            Dus moet B op zijn beurt A laten voorgaan.

Nergens staat in de wegcode welke regel boven de andere gaat. Dus: voor deze situatie is er geen oplossing.

In praktijk zal je vaak zien dat het wordt opgelost door de volgorde: A - B - C. (maar dat is geen vaste regel)
            Last edited by alex606; 5 december 2013, 19:07.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Het grote discussiepunt is dat velen denken dat het B en C hier een manoeuver doen, maar dit is niet het geval.
              Zie mijn eerdere post, dit is het enige correcte antwoord, het zijn immers richtingsveranderingen en geen manoeuvers! Dit is een apart artikel in de wegcode namelijk art 19.
              En voorrang van rechts heeft hierop voorrang, al de rest doet niet terzake.

Het juiste antwoord is dat B voorrang heeft op C en C op A

Comment

Het grote discussiepunt is dat velen denken dat het B en C hier een manoeuver doen, maar dit is niet het geval.
                Zie mijn eerdere post, dit is het enige correcte antwoord, het zijn immers richtingsveranderingen en geen manoeuvers! Dit is een apart artikel in de wegcode namelijk art 19.
                Misschien dan artikel 19 eens lezen, meer bepaald 19.3:

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
                .....
                3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;
                .....
                Dus er staat duidelijk dat B geen voorrang heeft op A.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Er staat ook niet dat A geen voorrang meer moet geven!
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Maar A moet nog steeds stoppen om C door te laten en kan dus niet zo maar doorrijden.
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

Comment

• Re: Wie heeft voorrang ?

Nu begin ik zelf te twijfelen, de meerderheid kiest hier voor BCA. Al sinds ik mijn rijbewijs heb (1996) ben ik ervan overtuigd dat ABC de juiste volgorde is. Ik geloof dat mijn rijinstructeur dat toen had uitgelegd.
                      Inderdaad die man heeft voor 200% gelijk...........................in 1996 dan.
                      Waarom, wel als degene die voorrang heeft stop dan vervalt zijn voorrang.
                      en vermits volgens de tekening alle wagen stilstaan zou dat ook zo geweest zijn.
                      maar door de nieuwe wet van 1 maart 2007 , blijft de voorrang gewoon van toepassing als je stopt.
                      www.korandoke.be

Comment

Net deze en deze link gevonden. En het antwoord komt van een rijprof zo te zien.
                        Lijkt me duidelijk, al zijn er hier velen het blijkbaar niet met eens. Echt zo een discussie waar iedereen iets roept, zonder onderbouwing en dan bij zijn of haar standpunt blijft. Dit kan nog wel even verdergaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                          Lijkt me duidelijk, al zijn er hier velen het blijkbaar niet met eens. Echt zo een discussie waar iedereen iets roept, zonder onderbouwing en dan bij zijn of haar standpunt blijft. Dit kan nog wel even verdergaan.
                          Maar selectief reacties negeren helpt niet:

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                          http://www.elfri.be/rechtspraak/geli...ang-van-rechts

In geval van verschillende gelijktijdige manoeuvres is art. 12.4 Wegverkeersreglement niet van toepassing, en dit ongeacht wie het manoeuvre eerst had aangevat. De onderlinge verplichtingen van de bestuurders die elk een manoeuvre uitvoeren, worden dan geregeld door andere bepalingen van het Wegverkeersreglement, in casu door het principe van de voorrang van rechts bepaald in art. 12.3.1 Wegverkeersreglement.

Voila, heel dat verhaal van manoeuvres doet niet ter zake. Voorrang van rechts heerst.
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                            de ene situatie is de andere niet, zolang er geen wagens botsen lost het probleem zichzelf op.
                            maar moest het tot een aanrijding komen tussen 2 wagens in deze situatie dan worden de verkeersregels wel in acht genomen.
                            en 1 van de belangrijkste regels is,
                            Op kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door:
                            . een bevoegd persoon
                            . verkeerslichten
                            . verkeersborden
                            geldt de regel: voorrang van rechts:
                            Dit is een heel belangrijke verkeersregel.
                            www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                              Ik was vorige week in Zuid-Afrika, heel veel kruispunten zonder borden, lichten, ... in de dorpen. Daar is er een soort hoffelijkscode. Het gaat er in een cirkel en dus elk om beurt rijdt een wagen weg uit 1 van de 4 "armen".
                              Het werkt prima moet ik zeggen.
                              Inderdaad Vincent, in ZA noemen ze dat STOPstraten, meestal van tel in woonwijken enz.
                              de straten zijn allen al dan niet voorzien van een stopteken, maar het is er een algemene regel dat
                              iedereen moet stoppen, in wezen mag de eerste die stopt ook het eerst terug vertrekken, in ZA werkt dat
                              zeer goed, maar de hoffelijkheid op de weg is er dan ook van een andere orde dan bij ons.........
                              Hier genieten sommigen van schelden op elkaar, en daar is het bijna altijd net omgekeerd, daar genieten ze
                              ervan een ander voorrang te kunnen verlenen.
                              Ik heb er zo een 12.000 Km rondgereden, en heb er alleen maar hoffelijke drivers gezien,
                              Ze zijn er ook wel zeer streng langs de wegen, en flitsen er nog meer dan hier denk ik.
                              Wel rekening mee houden, dat ze daar links rijden hé, op onderstaande foto wordt er naar
                              de overkant van de weg geflitst.

Last edited by Guest42; 6 december 2013, 07:57.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                                In de wet staat ook dat je voorrang moet verlenen. En er staat blijkbaar in, dat voorrang voorrang heeft op actie van B.
                                Inderdaad, goed gezien, daarom laat Wagen B Wagen A ook doorrijden daar deze voorrang heeft op B. En C kan de weg niet op dus de enige auto die vrije baan heeft is A.
                                Mvg,
                                Rudy Mas
                                Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Working...
                                X