Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft voorrang ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Wie heeft voorrang ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Voorrang van rechts gaat toch niet op voor tegemoetkomend verkeer??????
    Nee, tegemoetkomend verkeer heeft sowieso voorrang. Dus B moet A doorlaten.

    Maar, ik bekijk het meestal als toch voorrang geven aan rechts. Want als ik links indraai, dan zit het tegemoetkomend verkeer dus wel degelijk aan mijn rechterkant.


    C kan natuurlijk wringen en toch zijn voorrang opeisen. A heeft dan de keuze om B door te laten, of het ganse kruispunt vast te zetten door zijn voorrang op B op te eisen. Hij die het meeste gezond verstand heeft zal hier dus zijn voorrang afstaan aan iemand anders.
    Last edited by Rudy Mas; 6 december 2013, 12:33.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

    Comment


    • Re: Wie heeft voorrang ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      Blijven gaan, tot je een sluitende wettekst geeft (en die zal er zijn hoor).
      Tot die tijd: zorgen voro winterbanden aub.
      Volgens de letter van de wet, is er hier geen oplossing.

      Ofwel blijft iedereen staan om de voorrang te verlenen. Ofwel, neemt 1 wagen het initiatief om als eerste het kruispunt op te rijden in de hoop dat de andere zijn voorrang laat vervallen.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • Re: Wie heeft voorrang ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        Blijven gaan, tot je een sluitende wettekst geeft (en die zal er zijn hoor).
        Tot die tijd: zorgen voro winterbanden aub.
        Zijn deze en deze dan niet sluitend genoeg.
        Of is het omdat ik een vrouw ben, dat mijn commentaren zomaar genegeerd worden
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • Re: Wie heeft voorrang ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
          Zijn deze en deze dan niet sluitend genoeg.
          Of is het omdat ik een vrouw ben, dat mijn commentaren zomaar genegeerd worden
          Ik heb al meermaals geprobeerd jouw comment naar voor te brengen, maar blijkbaar past dat niet in de winkel.
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • Re: Wie heeft voorrang ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            Ik heb al meermaals geprobeerd jouw comment naar voor te brengen, maar blijkbaar past dat niet in de winkel.
            Ja, je bent dan ook de enige, waarvoor dank. Een vrouw?
            Al doende leert men...

            Flickr

            Comment


            • Re: Wie heeft voorrang ?

              bij ons in de Polder ook zo,n situatie.
              er staan al 3 weken 3 auto's,s op elkaar te wachten, en niemand durft een beslissing te neem.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • Re: Wie heeft voorrang ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                Ja, je bent dan ook de enige, waarvoor dank. Een vrouw?
                Voor zover ik weet nog steeds mannelijk , maar niet te beroerd om naar een vrouw te luisteren.
                En zeker niet te beroerd om open te staan voor duidelijk "bewijzen" in plaats van de "volgens mij", en "ik doe het zo"...
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                Comment


                • Re: Wie heeft voorrang ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  voorrang van rechts blijft gelden, je krijgt alleen een bon omdat je door rood rijd.
                  grt,bouk.
                  @ Bouk,
                  Laat Corien je maar helpen om het verkeersreglement terug te leren.
                  Je kan alvast beginnen met onderstaand stukje over verkeerslichten.



                  Verkeerslichten gaan boven verkeersregels.
                  Last edited by notex; 6 december 2013, 12:47.

                  Comment


                  • Re: Wie heeft voorrang ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                    Zijn deze en deze dan niet sluitend genoeg.
                    Of is het omdat ik een vrouw ben, dat mijn commentaren zomaar genegeerd worden
                    Je haalde inderdaad de enige juiste oplossingen aan.

                    Ik was echter mijn antwoorden aan het geven en heb toen pas beide links gaan bekijken. Had ik dat dadelijk gedaan, dan had ik kunnen zwijgen. Och ja. Ik verveel mij vandaag toch een beetje.

                    UPDATE: Sorry, ik vergiste mij. Ik dacht dat je verwees naar #95. De links die jij aanhaalde maakte het voor mij nog altijd niet duidelijk hoor. Het komt er op neer dat alle 3 een andere wagen een voorrang moet geven. In principe moeten ze alle drie blijven stilstaan, want de eerste die doorrijdt overtreedt sowieso een voorrangsregel.
                    Last edited by Rudy Mas; 6 december 2013, 12:49.
                    Mvg,
                    Rudy Mas
                    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                    Comment


                    • Re: Wie heeft voorrang ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      bij ons in de Polder ook zo,n situatie.
                      er staan al 3 weken 3 auto's,s op elkaar te wachten, en niemand durft een beslissing te neem.
                      grt,bouk.


                      Als ze slim zijn, stappen ze alle drie uit en gaan ze te voet verder.
                      Mvg,
                      Rudy Mas
                      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                      Comment


                      • Re: Wie heeft voorrang ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                        ........ Het komt er op neer dat alle 3 een andere wagen een voorrang moet geven. In principe moeten ze alle drie blijven stilstaan, want de eerste die doorrijdt overtreedt sowieso een voorrangsregel.
                        zie #126.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • Re: Wie heeft voorrang ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                          Je haalde inderdaad de enige juiste oplossingen aan.

                          Ik was echter mijn antwoorden aan het geven en heb toen pas beide links gaan bekijken. Had ik dat dadelijk gedaan, dan had ik kunnen zwijgen. Och ja. Ik verveel mij vandaag toch een beetje.

                          UPDATE: Sorry, ik vergiste mij. Ik dacht dat je verwees naar #95. De links die jij aanhaalde maakte het voor mij nog altijd niet duidelijk hoor. Het komt er op neer dat alle 3 een andere wagen een voorrang moet geven. In principe moeten ze alle drie blijven stilstaan, want de eerste die doorrijdt overtreedt sowieso een voorrangsregel.
                          Omdat jij de redeneringsfout maakt dat B en A met een voorrang van rechts te maken hebben.
                          en als je nogmaals gaat uitleggen dat als b afdraai, a plots van rechts komt, dan ga ik echt krom...

                          bij a & b is geen voorrang van rechts van toepassing, waardoor B dus eigenlijk als eerste zijn weg mag vervatten. dan C en dan A.

                          Dit was mijn laatste poging, tenzij je met een wettekst afkomt, stopt het voor mij hier -> .
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • Re: Wie heeft voorrang ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            voorrang van rechts blijft gelden, je krijgt alleen een bon omdat je door rood rijd.
                            grt,bouk.
                            Eigenlijk hebben de lichten voorrang, dus voorrang van rechts geldt niet. Maar omdat niemand kan uitmaken wie door het rood reed, hoef je dus gewoon te liegen om de ander zijn kosten niet te moeten betalen...
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • Re: Wie heeft voorrang ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                              Omdat jij de redeneringsfout maakt dat B en A met een voorrang van rechts te maken hebben.
                              en als je nogmaals gaat uitleggen dat als b afdraai, a plots van rechts komt, dan ga ik echt krom...

                              bij a & b is geen voorrang van rechts van toepassing, waardoor B dus eigenlijk als eerste zijn weg mag vervatten. dan C en dan A.

                              Dit was mijn laatste poging, tenzij je met een wettekst afkomt, stopt het voor mij hier -> .
                              Die redeneringsfout maak ik om het simpeler te maken voor de stommerik. Als een wagen jou in je rechterflank kan aanrijden, dan had hij voorrang.

                              De eigenlijke wetgeving die hier zegt dat A voorrang heeft op B is: De regel die hier van toepassing is staat in het bold. Dus B moet voorrang verlenen aan A! Zo simpel kan het leven zijn.

                              Enkel gezond verstand en onderlinge verstandhouding zal hier een oplossing bieden. In de wet is hier geen oplossing voor voorzien.

                              In de praktijk. Hier in de straat, zie ik oplossing ABC het meest gebeuren. Maar BCA of CAB is ook mogelijk. Het hangt er maar vanaf welke bestuurder afziet van zijn voorrang.



                              Artikel 19. Richtingverandering

                              19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;

                              19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

                              1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

                              Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

                              Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

                              Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.

                              2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

                              De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.
                              In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.

                              3° de beweging met matige snelheid uitvoeren;


                              4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.

                              19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

                              1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

                              Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

                              2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;

                              b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

                              3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;

                              4° de beweging met matige snelheid uitvoeren;

                              5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.

                              19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

                              19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.

                              19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.
                              Mvg,
                              Rudy Mas
                              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                              Comment


                              • Re: Wie heeft voorrang ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                                Die redeneringsfout maak ik om het simpeler te maken voor de stommerik.
                                Vanaf dat stuk ben ik gestopt met lezen.

                                Pin u vooral vast op dat ene puntje, en negeer inderdaad de andere teksten die aangehaald worden.

                                1+1 is duidelijk 15
                                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                                Comment

                                Working...
                                X