Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft voorrang ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Wie heeft voorrang ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Hoe kan B, wagen A blokkeren, als wagen A voorrang moet verlenen aan C. Terwijl C moet voorrang verlenen aan B ?
    Ik denk dat je niet goed hebt gelezen.


    En trouwens, B moet ook voorrang verlenen aan A hoor, en A dus voorrang aan C, en C voorrang aan B (Voorrang van Rechts!)

    Trouwens, als je het iets anders bekijkt wordt het nog allemaal duidelijker.

    Stel je voor dat wagen A rechts zou afdraaien. en wagen B en C links zoals in de tekening.

    Dan moet wagen A geen voorrang verlenen aan C, maar heeft hij wel voorrang op B. C moet sowieso voorrang geven aan B.

    Dus in dat geval mag A ook als eerste het kruispunt oprijden en verlaten, gevolgd door B en dan door C.

    En in het geval zoals op de tekening, zou ik als Wagen B NOOIT indraaien voor A voorbij is. A vervolgd namelijk zijn normale weg en B maakt een verandering van rijvak of rijrichting. (De befaamde maneuver dat hier wordt aangehaald.)

    Moest wagen C trouwens rechts indraaien, dan zou het wettelijk gezien CAB zijn, daar wagen C de enige is die geen voorrang moet verlenen op dat moment.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

    Comment


    • #77
      Re: Wie heeft voorrang ?

      Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
      Inderdaad, klopt niet. Er kan niemand geblokkeerd staan want B is de eerste die door mag rijden.
      En wat als A zijn voorrang neemt op B? Dan is B zijn verzekering dus wel zwaar aan het betalen.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • #78
        Re: Wie heeft voorrang ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
        En wat als A zijn voorrang neemt op B? Dan is B zijn verzekering dus wel zwaar aan het betalen.
        A heeft geen voorrang op B, zie #61
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • #79
          Re: Wie heeft voorrang ?

          Bekijk het eens zo,

          Bij BCA: begaat er iemand een overtreding ? ik dacht het wel, B hindert A rechtdoor te rijden

          Bij ABC: begaat er iemand een overtreding ? ik dacht het niet, C kan niet linksaf omwille van B, dus A mag doorrijden
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #80
            Re: Wie heeft voorrang ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            A heeft geen voorrang op B, zie #61
            A heeft sowieso voorrang op B, want hij komt van rechts tov B.

            Als B links inslaat, dan kruist hij het pad van A en dan komt A tov van B van rechts. Toch simpel dacht ik?

            Waarom stoppen alles auto's anders om de tegenligger door te laten als ze links inslaan?


            PS: Trouwens, A maakt hier wel geen manoeuvre hé, hij rijdt rechtdoor. Dus hier kun je niet spreken van gelijktijdige manoeuvres.

            Van Dale woordenboek: ma·noeu·vre (de; v(m); meervoud: manoeuvres) handeling waarmee de richting van een schip, auto enz. wordt veranderd.


            Verkeersreglement:

            12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

            Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
            Last edited by Rudy Mas; 5 december 2013, 15:11.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

            Comment


            • #81
              Re: Wie heeft voorrang ?

              Dit is hetzelfde als een kruispunt met vier armen waarbij er van elke kant iemand komt aangereden. Er is geen regeling voor. Als er een botsing gebeurd tussen twee auto's gaat degene die tussen die twee auto's voorrang had in het gelijk gesteld worden. In de praktijk is het even kijken en proberen oogcontact te maken en desnoods met gebarentaal eruit proberen te komen.

              Comment


              • #82
                Re: Wie heeft voorrang ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                A heeft sowieso voorrang op B, want hij komt van rechts tov B.

                Als B links inslaat, dan kruist hij het pad van A en dan komt A tov van B van rechts. Toch simpel dacht ik?

                Waarom stoppen alles auto's anders om de tegenligger door te laten als ze links inslaan?
                Kromme logica, is ook logica. Dat is waar.

                en voor de rest is het al genoeg uitgelegd, hoe krom je het ook wilt maken.
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                Comment


                • #83
                  Re: Wie heeft voorrang ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                  A heeft sowieso voorrang op B, want hij komt van rechts tov B.

                  Als B links inslaat, dan kruist hij het pad van A en dan komt A tov van B van rechts. Toch simpel dacht ik?

                  Waarom stoppen alles auto's anders om de tegenligger door te laten als ze links inslaan?


                  PS: Trouwens, A maakt hier wel geen maneuver hé, hij rijd rechtdoor. Dus hier kun je niet spreken van gelijktijdige maneuvers.
                  Jaja, maar je vergeet C helemaal. In deze situatie heeft C nu eenmaal voorrang op A. Dus A moet sowieso stoppen voor C.
                  A en B hebben op dat moment nog niets met elkaar te maken.
                  Groetjes,
                  Dominic

                  Comment


                  • #84
                    Re: Wie heeft voorrang ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                    Dit is hetzelfde als een kruispunt met vier armen waarbij er van elke kant iemand komt aangereden. Er is geen regeling voor. Als er een botsing gebeurd tussen twee auto's gaat degene die tussen die twee auto's voorrang had in het gelijk gesteld worden. In de praktijk is het even kijken en proberen oogcontact te maken en desnoods met gebarentaal eruit proberen te komen.

                    http://www.gratisrijbewijsonline-for...hp?f=2&t=12430
                    Klopt als een bus.

                    In de voorgestelde situatie hoop ik altijd wagen B te zijn? Want ik neem sowieso mijn voorrang op C en blokkeer hem van het kruispunt op te rijden, maar geef wel voorrang aan A. Ben ik C, dan geef ik sowieso voorrang aan A en B. Als ik A ben, dan rij ik langzaam het kruispunt op om te zien of de twee andere bij de voorrang willen geven, ik zal in ieder geval altijd de meeste aandacht aan C besteden, daar hij in principe voorrang heeft op mij, en B mij MOET doorlaten.
                    Last edited by Rudy Mas; 5 december 2013, 15:37.
                    Mvg,
                    Rudy Mas
                    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                    Comment


                    • #85
                      Re: Wie heeft voorrang ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                      Jaja, maar je vergeet C helemaal. In deze situatie heeft C nu eenmaal voorrang op A. Dus A moet sowieso stoppen voor C.
                      A en B hebben op dat moment nog niets met elkaar te maken.
                      En zo kun je bezig blijven. Echter in mijn voorbeeld neemt B zijn voorrang op C waardoor hij deze zijn weg belemmerd en C hierdoor het kruispunt bij wet niet mag oprijden. Hierdoor heeft A als enige vrije baan.


                      Zoals ik al eerder zei, in de wet staat dat je een kruispunt enkel mag oprijden als je zonder hinder het kruispunt kunt oversteken. Een uitzondering wordt gemaakt voor wagens die links inslaan, daar zij soms toch moeten stoppen om voorrang te verlenen aan de auto's die rijden op het rijvak die hij moet oversteken. (Kan je ook bezien als voorrang van rechts geven, daar deze wagens in feite ook van je rechterkant komen.)
                      Mvg,
                      Rudy Mas
                      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                      Comment


                      • #86
                        Re: Wie heeft voorrang ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                        En zo kun je bezig blijven. Echter in mijn voorbeeld neemt B zijn voorrang op C waardoor hij deze zijn weg belemmerd en C hierdoor het kruispunt bij wet niet mag oprijden. Hierdoor heeft A als enige vrije baan.


                        Zoals ik al eerder zei, in de wet staat dat je een kruispunt enkel mag oprijden als je zonder hinder het kruispunt kunt oversteken. Een uitzondering wordt gemaakt voor wagens die links inslaan, daar zij soms toch moeten stoppen om voorrang te verlenen aan de auto's die rijden op het rijvak die hij moet oversteken. (Kan je ook bezien als voorrang van rechts geven, daar deze wagens in feite ook van je rechterkant komen.)
                        In de wet staat ook dat je voorrang moet verlenen. En er staat blijkbaar in, dat voorrang voorrang heeft op actie van B.
                        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                        Comment


                        • #87
                          Re: Wie heeft voorrang ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                          12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

                          Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
                          Jullie mogen blijven discussieren, maar case law zegt:
                          Zie #61 : voorrang van rechts boven art. 12.4 gaat bij gelijktijdige manoeuvres!!
                          Al doende leert men...

                          Flickr

                          Comment


                          • #88
                            Re: Wie heeft voorrang ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht


                            Ik kom deze situatie zo vaak tegen en word er pisnijdig van. Ik zie het zo vaak dat A stopt om C door te laten, en C stopt dan op zijn beurt om B door te laten, dat is dus verkeerd. De juiste volgorde is A B C omdat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeer.
                            Ieredeen moet voorrang verlenen aan een andere in dit geval en dus zal er eentje zijn goede wil moeten laten zien want praktijk en theorie is iets heel anders.
                            Als B doorrijdt en A knalt op hem, dan is B in fout want A heeft dan voorrang van rechts (tegemoetkomend verkeer).
                            Als A doorrijdt en C knalt op hem, dan is A in fout want de andere komt van rechts.
                            Als C doorrijdt en B knalt op hem, dan zal C in fout zijn want de andere komt van rechts.
                            Het feit dat er een derde partij is ga je nooit kunnen aanhalen bij een ongeval want die zal niet blijven wachten als hij niet betrokken is bij de aanrijding en het zal uiteindelijk uitgesproken worden als een ongeval met maar twee betrokkenen en dus met voorrang van rechts als enige regel.
                            Dus niet de koppigaard uithangen en op je regels staan is in het verkeer altijd het beste.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #89
                              Re: Wie heeft voorrang ?

                              Die voorrang van rechts regels zijn toch moeilijk, hé...
                              Nochtans is het deze regel die primeert, en dus mag B links inslaan, en heeft A niet het recht om hem te hinderen, zelfs niet als hij daarbij dus enkel rechtdoor rijdt. Als A op B knalt, omdat hij geen voorrang heeft verleend, dan is A in fout.
                              Dus het is niet zo dat iedereen voorrang moet verlenen : B heeft voorrang op C, en dus zeker op A, want deze moest voorrang geven aan C.

                              Het klopt dat het een ongeval is met 2 betrokkenen, maar op je ongevalformulier zal je die 3e weldegelijk aangeven : omdat de situatie door die 3e anders is... Wie die derde is, speelt verder geen rol. Als er een ongeval gebeurt zou me in elk geval wel aangeven als getuige : een betere plek om het te aanschouwen is er niet echt . Als A tegen B rijdt, zou B moeten zot zijn om het niet te doen, want het pleit B vrij van zijn schuld...
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • #90
                                Re: Wie heeft voorrang ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                                Bekijk het eens zo,

                                Bij BCA: begaat er iemand een overtreding ? ik dacht het wel, B hindert A rechtdoor te rijden
                                B hindert A niet, want A moest zowiezo wachten op C.

                                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                                Bij ABC: begaat er iemand een overtreding ? ik dacht het niet, C kan niet linksaf omwille van B, dus A mag doorrijden
                                A begaat een overtreding, want hij heeft geen voorrang van rechts gegeven aan C

                                Je moet altijd de eerste stap bekijken, en niet een stap verder willen denken.

                                De eerste stap is voorrang geven, voor iedereen die van rechts komt.
                                Groetjes,
                                Dominic

                                Comment

                                Working...
                                X