Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft voorrang ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Wie heeft voorrang ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
    Jullie mogen blijven discussieren, maar case law zegt:
    Zie #61 : voorrang van rechts boven art. 12.4 gaat bij gelijktijdige manoeuvres!!
    Dat zeg ik toch ook. En A maakt geen manoeuvre, dus heeft hij voorrang op B en C moet voorrang geven aan B.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

    Comment


    • Re: Wie heeft voorrang ?

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Ieredeen moet voorrang verlenen aan een andere in dit geval en dus zal er eentje zijn goede wil moeten laten zien want praktijk en theorie is iets heel anders.
      Als B doorrijdt en A knalt op hem, dan is B in fout want A heeft dan voorrang van rechts (tegemoetkomend verkeer).
      Als A doorrijdt en C knalt op hem, dan is A in fout want de andere komt van rechts.
      Als C doorrijdt en B knalt op hem, dan zal C in fout zijn want de andere komt van rechts.
      Het feit dat er een derde partij is ga je nooit kunnen aanhalen bij een ongeval want die zal niet blijven wachten als hij niet betrokken is bij de aanrijding en het zal uiteindelijk uitgesproken worden als een ongeval met maar twee betrokkenen en dus met voorrang van rechts als enige regel.
      Dus niet de koppigaard uithangen en op je regels staan is in het verkeer altijd het beste.
      Ik kan uit ervaring zeggen dat ik dit geregeld zie gebeuren hier in de straat. Onze straat eindigt namelijk op een T-kruispunt. En ik kan zeggen, oplossing ABC wordt in de meeste gevallen toegepast. Maar ik moet ook zeggen, dat in de meeste gevallen, bij ons in de straat dan toch, A meestal rechts moet afslaan, en dan is het natuurlijk allemaal veel gemakkelijker. A moet dan geen voorrang geven aan B of C, dus hij is de eerste die kan doorrijden, gevolgd door B en dan C.

      Ik moet wel zeggen, zelf heb ik hier zelden last van, want ik ben een chauffeur die meestal voorrang geef aan anderen als de situatie wat onduidelijk wordt.

      Enkel als ik wagen B ben, dan durf ik wel al eens mijn voorrang op C te nemen en dan voorrang aan A te verlenen. C heeft dan de keuze om A door te laten of het ganse kruispunt klem te zetten. En de meeste zijn dan wel zo verstandig om A door te laten.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • Re: Wie heeft voorrang ?

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Die voorrang van rechts regels zijn toch moeilijk, hé...
        Nochtans is het deze regel die primeert, en dus mag B links inslaan, en heeft A niet het recht om hem te hinderen, zelfs niet als hij daarbij dus enkel rechtdoor rijdt. Als A op B knalt, omdat hij geen voorrang heeft verleend, dan is A in fout.
        Hier ben je toch wel mis hoor, want B MOET voorrang verlenen aan het doorgaand verkeer. Je MOET altijd voorrang geven aan je tegenliggers als je links wilt inslaan. En als je het even overdenkt, is dat nog dubbel logisch want wagen A komt van rechts tov wagen B. Wagen A MOET nooit voorrang verlenen voor een wagen die van LINKS komt!!! (Als er geen borden staan die anders beslissen, natuurlijk!)

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Dus het is niet zo dat iedereen voorrang moet verlenen : B heeft voorrang op C, en dus zeker op A, want deze moest voorrang geven aan C.

        Het klopt dat het een ongeval is met 2 betrokkenen, maar op je ongevalformulier zal je die 3e weldegelijk aangeven : omdat de situatie door die 3e anders is... Wie die derde is, speelt verder geen rol. Als er een ongeval gebeurt zou me in elk geval wel aangeven als getuige : een betere plek om het te aanschouwen is er niet echt . Als A tegen B rijdt, zou B moeten zot zijn om het niet te doen, want het pleit B vrij van zijn schuld...
        Zie boven: B moet hier dus wel voorrang geven aan A.
        Mvg,
        Rudy Mas
        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

        Comment


        • Re: Wie heeft voorrang ?

          Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
          B hindert A niet, want A moest zowiezo wachten op C.



          A begaat een overtreding, want hij heeft geen voorrang van rechts gegeven aan C

          Je moet altijd de eerste stap bekijken, en niet een stap verder willen denken.

          De eerste stap is voorrang geven, voor iedereen die van rechts komt.
          Klopt! Dus A moet voorrang geven aan C, C voorrang aan B ... EN ... B voorrang aan A. Op dit moment zit het kruispunt geblokkeerd, want niemand kan doorrijden zonder een overtreding te maken op de voorrangsregel.

          Dus, 1 van de 3 zal zijn voorrang moeten laten vervallen om de situatie op te lossen. In dit geval lijkt het mij logischer om A door te laten, daar deze gewoon rechtdoor rijdt, terwijl de andere willen inslaan. Maar, B kan gerust stoppen en tegen C zeggen dat hij afziet van zijn voorrang. Of A kan hetzelfde doen voor B.

          Mijn gezond verstand, en wat ik ook het meeste zie gebeuren op de weg, is dat A eerst gaat, gevolgd door B en dan pas C. A komt meestal ook nog al eens sneller aangereden omdat de andere twee al aan het remmen waren om af te slaan. Rechtdoor rijden gaat nu eenmaal sneller dan een bocht nemen.


          Persoonlijk zou ik wel eens willen weten hoe de verzekering dit probleem zou oplossen als er toch een botsing zou gebeuren.

          Stel nu dat C teken doet naar A dat hij mag doorrijden, dat C dus afziet van zijn voorrang. Wel als, B zijn voorrang op C zou nemen en de weg van A belemmerd en een botsing veroorzaakt, dan is B in fout. Je mag nooit de weg van je tegenligger blokkeren!
          Mvg,
          Rudy Mas
          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

          Comment


          • Re: Wie heeft voorrang ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
            Hier ben je toch wel mis hoor, want B MOET voorrang verlenen aan het doorgaand verkeer. Je MOET altijd voorrang geven aan je tegenliggers als je links wilt inslaan. En als je het even overdenkt, is dat nog dubbel logisch want wagen A komt van rechts tov wagen B. Wagen A MOET nooit voorrang verlenen voor een wagen die van LINKS komt!!! (Als er geen borden staan die anders beslissen, natuurlijk!)



            Zie boven: B moet hier dus wel voorrang geven aan A.
            Alleen mag A niet doorrijden omdat hij voorrang moet geven aan C. Je opmerkingen kloppen als de 3e wagen er niet is, maar die is er dus wel... Je kan die situatie niet opsplitsen in de 2 aparte situaties...

            Er zijn trouwens nog zo'n situaties waar het geestig wordt. Hoe rijd je bv. door het rood, en wordt je toch in je gelijk gesteld... Heel simpel : je zorgt dat je zeker bent dat er geen getuigen zijn (de tegenpartij is nooit getuige...), en dat je van rechts komt.
            Omdat er geen getuigen zijn, hoef je gewoon te liegen dat je dus niet door het rood reed. Er is geen duidelijkheid : dus vervallen die lichten en geldt voorrang van rechts.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • Re: Wie heeft voorrang ?

              Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
              Het enige wat veranderd is met de nieuwe wegcode met vroeger, aangaande voorrang van rechts.
              de wagen die voorrang had verviel als deze stopte, daar hebben ze een mouw aan gepast de voorrang van rechts blijft den alle tijden geldig.
              zo simpel is het.
              in deze situatie waar er geen voorrangsweg is of borden staan telt gewoon de voorrang van rechts.

              wagen A moet voorrang verlenen aan C
              dit telt eveneens voor wagen C die voorrang moet verlenen aan B
              dus wagen A mag nooit zijn weg verzetten zolang C niet weg is omwille van de voorrang van rechts regel.
              dit is eveneens zo voor wagen C die voorrang moet verlenen aan wagen B omwille van de voorrang van rechts regel.
              dus B mag als eerste zijn weg vervolgen, daarna is het de beurt aan C die nog steeds voorrang heeft op A.
              en als laatste mag A zijn weg verzetten.

              grts
              En als ik nu zeg.

              B moet voorrang geven aan A, dus hij mag de weg niet oprijden. A moet voorrang geven aan C, dus hij mag het kruispunt niet oprijden. Dan zou C dus als eerste het kruispunt mogen oprijden.

              Of, C moet voorrang geven aan B, dus hij mag de weg niet oprijden. B moet voorrang geven aan A, dus hij mag het kruispunt niet oprijden. Dan zou A dus als eerste het kruispunt mogen oprijden.

              En hier zit dus het probleem. Alle drie de oplossingen zijn mogelijk. Het zal dus van het gezond verstand van de bestuurders afhangen. Alhoewel ik denk dat je hier ook wel mag rekening houden met de manoeuvre regel. A is de enige die geen manoeuvre maakt en zijn weg vervolgd terwijl de andere twee wel een manoeuvre maken.
              Mvg,
              Rudy Mas
              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

              Comment


              • Re: Wie heeft voorrang ?

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                ... Er is geen duidelijkheid : dus vervallen die lichten en geldt voorrang van rechts.
                voorrang van rechts blijft gelden, je krijgt alleen een bon omdat je door rood rijd.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • Re: Wie heeft voorrang ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                  Alhoewel er geen duidelijke regel voor deze situatie bestaat, is het toch BCA. De enige die geen voorrang moet verlenen is B en je moet deze wagen het kruispunt laten ontruimen. Dat hij het kruispunt zou blokkeren en daardoor het kruispunt niet had mogen oprijden, heeft geen tel. Stel je even voor dat voertuig B een fractie eerder op het kruispunt komt dan A en C. Moet ie dan terug achteruit?
                  B moet voorrang verlenen aan A volgens de wet. Je mag nooit in de weg rijden van het tegemoetkomend verkeer.

                  Waarom denk je dat je soms op een drukke weg stil staat omdat de wagen voor jou links moet inslaan en het rijvak van de tegenliggers moet oversteken. Omdat deze wagen (B) dus voorrang moet verlenen aan al die andere wagen (A).

                  Trouwens, als wagen C er niet zou zijn. Zou jij dan als wagen B zomaar voor wagen A inschieten om links in te slaan? Indien zo, dan ben je wel heel zwaar in de fout, want ik zou als wagen A zo een manoeuvre nooit verwachten en gewoon vol in je rechterflank rijden. En... dit maakt ook weer duidelijk dat wagen A van rechts kwam en niet van links. (Voorrang van recht!!!)
                  Last edited by Rudy Mas; 6 december 2013, 12:23. Reden: spelfout
                  Mvg,
                  Rudy Mas
                  Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                  Comment


                  • Re: Wie heeft voorrang ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                    B moet voorrang verlenen aan A volgens de wet. Je mag nooit in de weg rijden van het tegemoetkomend verkeer.

                    Waarom denk je dat je soms op een drukke weg stil staat omdat de wagen voor jou links moet inslaan en het rijvak van de tegenliggers moet oversteken. Omdat deze wegen (B) dus voorrang moet verlenen aan al die andere wagen (A).
                    dus de volgorde is...
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • Re: Wie heeft voorrang ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                      Inderdaad, goed gezien, daarom laat Wagen B Wagen A ook doorrijden daar deze voorrang heeft op B. En C kan de weg niet op dus de enige auto die vrije baan heeft is A.
                      Voorrang van rechts gaat toch niet op voor tegemoetkomend verkeer??????
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                      Comment


                      • Re: Wie heeft voorrang ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door kerpen Bekijk bericht
                        Het grote discussiepunt is dat velen denken dat het B en C hier een manoeuver doen, maar dit is niet het geval.
                        Zie mijn eerdere post, dit is het enige correcte antwoord, het zijn immers richtingsveranderingen en geen manoeuvers! Dit is een apart artikel in de wegcode namelijk art 19.
                        En voorrang van rechts heeft hierop voorrang, al de rest doet niet terzake.

                        Het juiste antwoord is dat B voorrang heeft op C en C op A
                        Elke richtingsverandering is een manoeuvre. Enkel rechtdoor rijden is geen manoeuvre!

                        Verkeersreglement:

                        12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

                        Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
                        Mvg,
                        Rudy Mas
                        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                        Comment


                        • Re: Wie heeft voorrang ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Misschien dan artikel 19 eens lezen, meer bepaald 19.3:



                          Dus er staat duidelijk dat B geen voorrang heeft op A.
                          Bedankt! Ik zat deze al te zoeken, maar was wat te lui om al die regeltjes te doorlopen. Ik wist dat hij bestond en pas deze ook altijd toe.
                          Mvg,
                          Rudy Mas
                          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                          Comment


                          • Re: Wie heeft voorrang ?

                            Blijven gaan, tot je een sluitende wettekst geeft (en die zal er zijn hoor).
                            Tot die tijd: zorgen voro winterbanden aub.
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                            Comment


                            • Re: Wie heeft voorrang ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                              Maar A moet nog steeds stoppen om C door te laten en kan dus niet zo maar doorrijden.
                              Niemand kan zomaar doorrijden. Een van de drie zal moeten toegeven, en het simpelste is gewoon om A door te laten rijden, daar deze de weg van de minste weerstand volgt. Afdraaien is een vertragende beweging.


                              In de praktijk zal de eerste die het kruispunt bereikt de beslissing nemen denk ik.

                              Als wagen A, zou ik sowieso vertragen om te zien wat wagen C gaat doen. Als wagen B, zou ik gewoon mijn voorrang op C nemen en A doorlaten. C kan door de beslissing van B sowieso het kruispunt niet meer op, of A zou moeten stoppen en B doorlaten om dan C door te laten.

                              Elke van deze wagens kan als eerste of als laatste het kruispunt achter zich laten, enkel bij een botsing zal men beslissen dat de wagen die de voorrangsregel overtrad in fout is. Dus:
                              • Botst A op B, dan is B in de fout.
                              • Botst A op C, dan is A in de fout.
                              • Botst B op A, dan is B in de fout.
                              • Botst B op C, dan is C in de fout.
                              • Botst C op A, dan is A in de fout.
                              • Botst C op B, dan is C in de fout.
                              • Botsten ze alle drie op elkaar, dan wordt het voor de verzekering een puzzelwerk en zal de stand van de auto's bepalen wie welke verantwoordelijkheid zal dragen.


                              Een slimme bestuurder zou aan een T-kruispunt het beste zijn voorrang laten vallen en de andere twee hun voorrangsregels laten toepassen.
                              Mvg,
                              Rudy Mas
                              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                              Comment


                              • Re: Wie heeft voorrang ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                                dus de volgorde is...
                                grt,bouk.
                                Nog altijd ABC, zoals ik al heel dikwijls heb geschreven. Maar... BCA of CAB is ook een mogelijkheid. Hangt er maar vanaf wie als eerste het initiatief neemt en het risico neemt dat de andere zijn voorrang toch niet zal afdwingen..
                                Mvg,
                                Rudy Mas
                                Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                                Comment

                                Working...
                                X