Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft voorrang ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Wie heeft voorrang ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
    ...... Als een wagen jou in je rechterflank kan aanrijden, dan had hij voorrang.
    hangt ook een beetje af, waar hij je raakt.
    voor/midden of rechtsachter.
    je moet ten aller tijden nl een aanrijding zien te voorkomen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • Re: Wie heeft voorrang ?

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      hangt ook een beetje af, waar hij je raakt.
      voor/midden of rechtsachter.
      je moet ten aller tijden nl een aanrijding zien te voorkomen.
      grt,bouk.
      Sowieso, maar een aanrijding is niet altijd te voorkomen.

      Kom jij maar eens aangereden op een voorrangsweg aan 70 KM/uur, en je tegenligger slaat plotseling in, vlak voor jou neus. Je moet dan al heel goed kunnen remmen om hem niet te raken. En de meeste trappen dan meestal zo hard op hun remmen dat ze gewoon over de weg glijden, ipv gecontroleerd te remmen. (Gecontroleerd remmen is remmen zodat je wielen juist genoeg blijven draaien om niet te glijden. Dit geeft je een kortere remweg dan wanneer je banden helemaal blokkeren.)

      Op dat moment maakt het niet uit waar je hem raakt. Hij had zijn manoeuvre nooit mogen uitvoeren en je voorrang moeten verlenen.


      Moest je achter hem rijden, tja, dan is het wel zo dat je had moeten kunnen remmen als hij plots remt. Je moet altijd genoeg afstand houden om tijdig te kunnen remmen. Zelfs als hij een noodstop maakt. Maar de voorligger kan wel in het ongelijk worden gesteld, als je kan bewijzen dat hij een noodstop maakte zonder geldige reden. In dat geval, wordt de eerste auto in fout gesteld. (Maar, vind hier maar eens getuigen voor. Tegenwoordig lopen ze allemaal weg als ze een ongeluk zien gebeuren.)

      Trouwens, een kennis van mij heeft dit ook al eens voorgehad. Hij remde plots heel hard, om een overlopende kat te vermijden. De wagen achter hem vol op hem. Uiteindelijk was hij wel degene die in fout was, want stoppen voor een overlopende kat is geen geldige reden. (Persoonlijk vind ik dit zever, maar blijkbaar mag je dieren dus wel doodrijden en moet je enkel stoppen voor mensen.)
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • Re: Wie heeft voorrang ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        Vanaf dat stuk ben ik gestopt met lezen.

        Pin u vooral vast op dat ene puntje, en negeer inderdaad de andere teksten die aangehaald worden.

        1+1 is duidelijk 15
        Tja, waarschijnlijk omdat ik jou nu dus wel de wetgeving aanreikte die jou in het ongelijk stelde. Zo is het simpel om altijd gelijk te krijgen. Gewoon de waarheid negeren.

        Het blijft nu eenmaal zo, dat B voorrang moet geven aan A, en daar kun je niet onderuit!
        Mvg,
        Rudy Mas
        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

        Comment


        • Re: Wie heeft voorrang ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
          Tja, waarschijnlijk omdat ik jou nu dus wel de wetgeving aanreikte die jou in het ongelijk stelde.
          Welke wetgeving is dat dan ?

          dat er op het T kruispunt gerard mercatorlaan en simon stevinlaan in hasselt de voorrang van rechts niet meer van toepassing is of zo.
          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
          www.korandoke.be

          Comment


          • Re: Wie heeft voorrang ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
            Tja, waarschijnlijk omdat ik jou nu dus wel de wetgeving aanreikte die jou in het ongelijk stelde. Zo is het simpel om altijd gelijk te krijgen. Gewoon de waarheid negeren.

            Het blijft nu eenmaal zo, dat B voorrang moet geven aan A, en daar kun je niet onderuit!
            Ik ben gestopt omdat je met beledigingen begon.
            Verder is dat tekstje wel al gepost (toen ik het wel las) en icm de teksten van Nena... zit je er voor zover ik zie nog altijd naast:
            blijven proberen.
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • Re: Wie heeft voorrang ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
              .......................... En de meeste trappen dan meestal zo hard op hun remmen dat ze gewoon over de weg glijden, ipv gecontroleerd te remmen. (Gecontroleerd remmen is remmen zodat je wielen juist genoeg blijven draaien om niet te glijden. Dit geeft je een kortere remweg dan wanneer je banden helemaal blokkeren.).......................
              Ik dacht dat het net om dit glijden en ongecontroleerd remmen te verkomen is, waarom alle wagens nu met ABS uitgerust zijn ?
              Is maar een vraag hé, want ik het het gelukkig nog nooit moeten/kunnen testen.
              Ik test het wel eens op besneeuwde wegen (als er niemand achter me aan komt rijden) en daar werkt het heel goed. Het zal dus ook wel idem werken op een nat wegdek denk ik.
              Wat ABS echter doet bij een paniekstop op een droge weg is voor mij dus een vraagteken.
              Misschien wel wat naast de oorspronkelijke topicvraag maar lijkt me toch interessant om weten.

              En scheld me niet uit voor stommerik, want enkel antwoorden kunnen stom zijn, vragen niet .

              Comment


              • Re: Wie heeft voorrang ?

                Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                Welke wetgeving is dat dan ?

                dat er op het T kruispunt gerard mercatorlaan en simon stevinlaan in hasselt de voorrang van rechts niet meer van toepassing is of zo.
                Ik beweer dus dat daar wel nog de voorrang van rechts regel is, alsook dat iemand die links wil inslaan voorrang moet geven aan zijn tegenligger. In ons voorbeeld dus dat B voorrang moet geven aan A.

                En het is trouwens het kruispunt van de Gerard Mercatorlaan en de Singelbeekstraat waar ik over spreek. Het kruispunt dat jij aanhaalt is meer een misvormde standaard kruispunt. Maar op dit kruispunt gebeuren ook wel dingen die het daglicht niet verdragen. Onlangs nog een kerel gehad die met een mini gewoon de bocht helemaal afsneed om van de Gerard Mercatorlaan de Jan Palfijnlaan in te rijden. Ik kwam van de Simon Stevinlaan aangereden, zijn linkerkant dus, maar ik moest rechts inslaan, de Gerard Mercatorlaan in. Dus had ik normaal gezien ook vrije baan. Wij hadden toen bijna een frontale botsing omdat hij aan de verkeerde kant van de weg zat te rijden.

                Hij had dan misschien wel voorrang van rechts, maar hij was wel een spookrijder op dat moment, want hij zat helemaal links van de weg op mijn rijvak.

                Gelukkig hou ik het verkeer altijd heel goed in het oog, en heb ik tot nu toe altijd op tijd kunnen stoppen, zelfs als ik in mijn recht was. Ik vertrouw maar voor 60% op de voorrangsregels, want er zijn er velen die zich daar niets van aantrekken.

                Doet mij denken, enkele weken geleden, aan de kerk, sneed er zo iemand die links moest inslaan mijne weg af. Toen kon ik ook maar net stoppen voor hem, en op dat moment kwam er geen wagen van rechts, dus ik verwachte mij daar dan ook helemaal niet aan.

                Dat is één van de redenen dat ik andere weggebruikers meestal met wantrouwen aankijk. Je kan je voorrang het beste altijd heel voorzichtig opnemen, want sommige houden zich er niet aan.
                Mvg,
                Rudy Mas
                Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                Comment


                • Re: Wie heeft voorrang ?

                  best wegblijven daar jongens, rijden daar links zoals in engeland, voorrang van rechts kennen ze daar niet.
                  niet koosjer daar
                  je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                  www.korandoke.be

                  Comment


                  • Re: Wie heeft voorrang ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                    Ik ben gestopt omdat je met beledigingen begon.
                    Verder is dat tekstje wel al gepost (toen ik het wel las) en icm de teksten van Nena... zit je er voor zover ik zie nog altijd naast:
                    blijven proberen.
                    Umm. Waar beledig ik jou dan?

                    En als je denkt dat ik er naast zit, dan moet je maar eens links inslaan als je tegenligger een vrachtwagen is. Ik hoop dat je het dan nog kunt navertellen. Je moet altijd voorrang verlenen aan je tegenligger als je links wilt inslaan.

                    De algemene regel is dat je je tegenligger nooit mag hinderen in het verkeer, op het moment je je eigen rijvak moet verlaten. Staat er een auto op de weg geparkeerd, dan moet je je tegenliggers ook eerst doorlaten voor je de geparkeerde auto mag voorbijsteken. Wil je links inslaan, idem. A heeft dus voorrang op B.


                    En om dit nu definitief af te sluiten. De enige oplossing hier is... ABC, of nee, BCA, of nee... wacht even.... CAB. Het gezond verstand dus, want de wetgeving heeft voor deze situatie geen oplossing voorzien. 1 van de drie zal zijn voorrang moeten afstaan om tot een vergelijk te komen. Mijn gezond verstand verteld mij altijd om zelf die persoon te zijn en de andere door te laten rijden. Zo kan ik nooit betrokken zijn in een ongeluk, omdat ik absoluut mijn voorrang wil opeisen. (Op 1 uitzondering na, maar dat heb ik hier al een paar keer verteld.)
                    Mvg,
                    Rudy Mas
                    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                    Comment


                    • Re: Wie heeft voorrang ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                      best wegblijven daar jongens, rijden daar links zoals in engeland, voorrang van rechts kennen ze daar niet.
                      niet koosjer daar
                      Groot gelijk! Ik zou dat eigenlijk ook beter kunnen doen, moest ik hier niet wonen.

                      Ik heb al heel veel ongelukken kunnen voorkomen door zelf af te zien van mijn rechten. Moest ik iedere keer mijn recht opeisen, dan reed ik nu met een ronde auto rond, ipv een vierkante auto.
                      Mvg,
                      Rudy Mas
                      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                      Comment


                      • Re: Wie heeft voorrang ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Ik dacht dat het net om dit glijden en ongecontroleerd remmen te verkomen is, waarom alle wagens nu met ABS uitgerust zijn ?
                        Is maar een vraag hé, want ik het het gelukkig nog nooit moeten/kunnen testen.
                        Ik test het wel eens op besneeuwde wegen (als er niemand achter me aan komt rijden) en daar werkt het heel goed. Het zal dus ook wel idem werken op een nat wegdek denk ik.
                        Wat ABS echter doet bij een paniekstop op een droge weg is voor mij dus een vraagteken.
                        Misschien wel wat naast de oorspronkelijke topicvraag maar lijkt me toch interessant om weten.

                        En scheld me niet uit voor stommerik, want enkel antwoorden kunnen stom zijn, vragen niet .
                        Inderdaad, met ABS wordt het heel moeilijk om je wielen te blokkeren. Maar... ik heb bijvoorbeeld geen ABS in mijn auto, en zo zijn er nog wel anderen. Ik heb zelfs nog nooit met een auto gereden die dat had, dus ik weet niet dadelijk hoe die reageren op een noodstop. Mijne auto is ondertussen 20 jaar oud, en de enige kleine deuk die hij heeft, is in mijn achterste bumper. Een laag paaltje niet gezien toen ik moest draaien in een straat die geblokkeerd was. En natuurlijk, dit gebeurde net enkele weken nadat mijn achterbumper was vervangen na een aanrijding. Ik stopte aan het voetpad om iemand over te laten, en de dame achter mij gleed in mijn gat. (van de auto. )


                        En de nieuwe auto's die kunnen zelfs al remmen als jij zelf niet op je rem trapt. (Aan beperkte snelheid natuurlijk.) Mijne buurman heeft zo een auto. Die remt automatisch af om de juiste afstand te behouden tussen zijn auto en zijn voorligger. Of als er plots een auto opduikt in zijn rijweg, stopt die ook. (Maar zoals ik zei, enkel bij beperkte snelheid.)
                        Mvg,
                        Rudy Mas
                        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                        Comment


                        • Re: Wie heeft voorrang ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                          Inderdaad, met ABS wordt het heel moeilijk om je wielen te blokkeren. Maar... ik heb bijvoorbeeld geen ABS in mijn auto, en zo zijn er nog wel anderen. Ik heb zelfs nog nooit met een auto gereden die dat had, dus ik weet niet dadelijk hoe die reageren op een noodstop. Mijne auto is ondertussen 20 jaar oud, en de enige kleine deuk die hij heeft, is in mijn achterste bumper. Een laag paaltje niet gezien toen ik moest draaien in een straat die geblokkeerd was. En natuurlijk, dit gebeurde net enkele weken nadat mijn achterbumper was vervangen na een aanrijding. Ik stopte aan het voetpad om iemand over te laten, en de dame achter mij gleed in mijn gat. (van de auto. )


                          En de nieuwe auto's die kunnen zelfs al remmen als jij zelf niet op je rem trapt. (Aan beperkte snelheid natuurlijk.) Mijne buurman heeft zo een auto. Die remt automatisch af om de juiste afstand te behouden tussen zijn auto en zijn voorligger. Of als er plots een auto opduikt in zijn rijweg, stopt die ook. (Maar zoals ik zei, enkel bij beperkte snelheid.)
                          Eerste vetjes :Ik rij nu toch reeds meer dan 15 jaar met wagens met ABS, maar inderdaad twintig jaar geleden had die van mij er ook nog geen. Moet wel een sterk karreke zijn .

                          Tweede vetjes : Andersom zou niet zo erg geweest zijn dan ?........oeps een foei voor mij .

                          Groetjes

                          Comment


                          • Re: Wie heeft voorrang ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Ik dacht dat het net om dit glijden en ongecontroleerd remmen te verkomen is, waarom alle wagens nu met ABS uitgerust zijn ?
                            Is maar een vraag hé, want ik het het gelukkig nog nooit moeten/kunnen testen.
                            Ik test het wel eens op besneeuwde wegen (als er niemand achter me aan komt rijden) en daar werkt het heel goed. Het zal dus ook wel idem werken op een nat wegdek denk ik.
                            Wat ABS echter doet bij een paniekstop op een droge weg is voor mij dus een vraagteken.
                            Misschien wel wat naast de oorspronkelijke topicvraag maar lijkt me toch interessant om weten.

                            En scheld me niet uit voor stommerik, want enkel antwoorden kunnen stom zijn, vragen niet .
                            ABS op droog wegdek reageert op dezelfde manier als op nat wegdek. Je kan evengoed je remmen laten blokkeren als het droog is zoals op nat, alleen moest je dan wat harder op je rempedaal duwen. ABS werkt trouwens alleen als je je hard genoeg remt om je wielen te kunnen blokkeren. Je ABS systeem zal het remmen dan kort onderbreken, zodat je wielen niet blokkeren. Geblokkeerde wielen zorgen voor een lagere remkracht en zorgen er ook voor dat een auto onbestuurbaar wordt : hij gaat gewoon rechtdoor in de richting van voor het remmanoeuver... Eigenlijk is die laatste functie de hoofdfunctie van ABS : soms wordt het dus gelezen als Altijd Blijven Sturen. Door ABS wordt de remafstand eigenlijk niet korter (toch voor mensen die kunnen remmen, en dus hun wielen niet blokkeren). De meesten gaan echter bij een noodstop gewoon vol op de rem, en dan zorgt ABS er wel voor dat de remafstand verkort. ABS zorgt er ook voor, dat je in het rempedaal die "stoten" voelt : dat is dus normaal, en het is wel de bedoeling dat je dan zo hard mogelijk op de rem blijft duwen bij een noodstop...
                            De nieuwere ABS systemen regelen bij een noodstop ook die maximale remkracht, zodat je max. blijft remmen, ook als de "mens" zijn kracht op het rempedaal zou verslappen. VW heeft ook een systeem dat na de botsing die druk ook behoudt. Stel dat er een kettingbotsing gebeurt, dan blijft die wagen "weerstand" geven (Multi-collision brake).
                            Op losse sneeuw heeft ABS wel een minder goede functie : daar heb je de korste remweg door de sneeuw te laten ophopen voor de wielen, en dus wel je wielen te blokkeren bij het remmen. Maar die situatie komt niet veel voor. Op verharde sneeuw klopt dit bv. al niet meer en zeker niet op ijzel...

                            En voor de rest : blijkbaar blijft men hier van mening dat die 3e wagen hier niet zorgt voor een andere situatie. Wagen A moet nog altijd voorrang van rechts verlenen aan C, en C aan B. A mag het kruispunt ook niet oprijden, omdat het anders het kruispunt blokkeert. In principe blijft dit BCA...
                            In de praktijk zal waarschijnlijk A doorrijden als C blijft staan, omdat B toch de durf niet zal hebben zijn voorrang op C op te eisen. Als C er niet is, moet B inderdaad voorrang geven aan A, maar C is er weldegelijk, en die moet helaas voorrang geven aan B...
                            Last edited by polleke_cgc; 6 december 2013, 16:36.
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • Re: Wie heeft voorrang ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Eerste vetjes :Ik rij nu toch reeds meer dan 15 jaar met wagens met ABS, maar inderdaad twintig jaar geleden had die van mij er ook nog geen. Moet wel een sterk karreke zijn .
                              Ik mag inderdaad niet klagen met deze auto. Tot nu toe heb ik enkel de knalpot een paar keer moeten vervangen, en ergens iets (zwart blokje) dat met de starter te maken heeft, en mijn achterste remblokken. (En de standaard dingen die ze wisselen na x aantal KM. Ik heb nog maar 3x in panne gestaan. 2x mijn fout. )

                              Ik had eigenlijk eerst een Honda Civic, maar toen mijn grootvader overleed, heb ik zijn Honda Concerto overgenomen en mijn Civic weggedaan. De Concerto was 1 jaartje ouder dan mijn Civic, maar die had wel 3x minder kilometers op de teller staan en meer zit comfort. De keuze viel dan ook niet moeilijk.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Tweede vetjes : Andersom zou niet zo erg geweest zijn dan ?........oeps een foei voor mij .

                              Groetjes
                              Dat zou veel erger geweest zijn, want dan was ik in fout. Maar zonder auto's, wel liever zoals jij voorstelde. (Sorry, kon het niet laten.)
                              Mvg,
                              Rudy Mas
                              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                              Comment


                              • Re: Wie heeft voorrang ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht


                                Ik kom deze situatie zo vaak tegen en word er pisnijdig van. Ik zie het zo vaak dat A stopt om C door te laten, en C stopt dan op zijn beurt om B door te laten, dat is dus verkeerd. De juiste volgorde is A B C omdat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeer.
                                en,
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                                Comment

                                Working...
                                X