Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De voor Nederlanders meest onbegrijpelijke 'Vlaamse' tekst

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De voor Nederlanders meest onbegrijpelijke 'Vlaamse' tekst

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
    We hebben nu al goed kunnen lachen met onze noorderburen, maar wat kennen jullie van hun taaltje?

Ikzelf ben net geslaagd met 6/10, waarvan 3 gegokt.

Die vragenlijst is niet door een Nederlander samengesteld denk ik.
    Het woord 'uitdragerij' en 'zwijnenpan' zijn helemaal niet typisch Nederlands.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Kan gebeuren.
      Moet men nog Nederlands leren? Natuurlijk; waarom niet?
      Om andere talen te leren heb je een goede basistaal nodig of voor ons dus het Nederlands.
      En zoals met alles zal dit voor sommigen een grotere inspanning vragen dan voor anderen.
      De Nederlandse taal is niet zo gemakkelijk om aan te leren, dat geef ik toe.
      Maar iedereen heeft voldoende tijd om te leren, op school, dus?
      Probeer eens Chinees te leren, of een Scandinavische taal?
      Natuurlijk: waarom spreken zoveel west-vlamingen dan geen goed AN ? Wees blij dat een franstalige Nederlands probeert te spreken, maar wees dan ook behulpzaam in het standaard nederlands te spreken, zodat hij ook geholpen is. Anders gaat hij zeggen: ik heb er geen zin in....lekker in het frans en hou dat gebrabbel maar jullie.
      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
        Natuurlijk: waarom spreken zoveel west-vlamingen dan geen goed AN ? Wees blij dat een franstalige Nederlands probeert te spreken, maar wees dan ook behulpzaam in het standaard nederlands te spreken, zodat hij ook geholpen is. Anders gaat hij zeggen: ik heb er geen zin in....lekker in het frans en hou dat gebrabbel maar jullie.
        Je suis (het) met u eens
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Je suis (het) met u eens
          Ik zei vroeger altijd in de klas als ik klaar was, je suis ready.
          facebook
          Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Comment

Sorry, maar nu voel ik me wel in mijn gat gebeten. Wat heeft een West-Vlaming daar mee te maken. Evengoed de Antwerpenaar, de Brusselaar, Hasselaar, zijn hierin betrokken en spreken vaak ook een heel eigen brabbeltaal. En als je het dan toch over goed ABN wil hebben (verkeerdelijk AN, standaard Nederlands), leer de taal dan ook correct schrijven. Correct schrijven is immers even belangrijk als 'begrijpbaar' spreken.
            En inderdaad, we zijn er om elkaar te helpen. Mensen die de moeite doen om zich begrijpbaar te maken, ook al is het niet foutloos, help je beter dan ermee te lachen.

Vandaar: Franstalige, Nederlandstalig, West-Vlamingen, Frans
            Anders zegt hij (gaan is geen hulpwerkwoord)
            AN bestaat niet, wel een ABN. Dit is wel een kunstmatige taal.
            Een standaard Nederlands bestaat al evenmin.
            Het voornaamste is wel dat we Nederlands spreken dat begrijpbaar door iedereen.
            Citaten, uitspraken na een dubbele punt staan tussen haakjes en beginnen met een hoofdletter.

Natuurlijk: waarom spreken zoveel West-Vlamingen dan geen correct ABN ? Wees blij dat een Franstalige Nederlands probeert te spreken, maar wees dan ook behulpzaam in het verbeteren van zijn tekst, zodat hij ook geholpen is. Anders zegt hij: "Ik heb er geen zin in....lekker in het Frans en hou dat gebrabbel maar voor jullie."
            Sorry, en heel waarschijnlijk is ook mijn verbetering niet foutloos of heb ik nog fouten over het hoofd gezien.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
              Ik zei vroeger altijd in de klas als ik klaar was, je suis ready.
              En ik indien ik nog een uur werk had voor de taak. J'ai encore une montre pour la tâche...
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

Comment

Working...
              X