Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HOF 2012 bloedarmoede

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: HOF 2012 bloedarmoede

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
    Meestal verlaten de ratten het schip voor het zinkt.
    Je laat weinig andere keuze dan een direct recht-op-de-man-af antwoord:
    - waar zijn jouw bijdragen bij Beginnershoek ? Je laat ze m.a.w. ook aan hun lot over.
    - je hebt forumleiding en mods al veel keren het vuur aan de schenen gelegd, en het zijn altijd de anderen...ze nu nog gaan verwijten dat ze fotografisch niet onderlegd zijn is op zijn minst misplaats, what in a name is fotografisch niet onderlegd
    - foute foto's, juist ja, wat zijn dan de juiste foto's, waar blijft je ijzersterke definitie waar geen speld tussen te krijgen is ? Of gaan we die extrapoleren van ...

Voorstel: start een topic met de alternatieve HOF, met andere woorden DOE er iets aan in plaats van jezelf te herhalen.Want het is veel te gemakkelijk om af te breken, opbouwen is zoveel constructiever. Meningen slaan pas aan als ze geuit worden.
    Ik kan niet verwachten dat jij of iemand anders mijn activiteiten op BD persoonlijk gaat opvolgen.
    Daarom neem ik je jouw insinuaties niet kwalijk.
    Maar ik kan niet anders dan een en andere vergissing even recht zetten.

waar zijn jouw bijdragen bij Beginnershoek ? Je laat ze m.a.w. ook aan hun lot over.
    Wel ik heb me hier een paar jaar zéér frequent in de beginnershoek opgehouden en er vele tips gegeven.
    Tesamen met FestinaLente, die ik daarom een paar posts eerder ook vernoem.
    Ik heb daarvoor van beginners waardering gekregen in de topics zelf en per pm. Waarvoor dank.
    Dat ik hier geen foto's meer plaats en geen comments meer geef in de fotogerelateerde topics, is een oud verhaal.
    Dat zal je wel kennen want ik heb er genoeg over gezeurd.

ze nu nog gaan verwijten dat ze fotografisch niet onderlegd zijn is op zijn minst misplaats
    Komaan Zappa, vertoef eens een tijdje op DPZ. Je ziet toch dat de interventies van de mods daar en hier, dag en nacht verschillen.
    Je ziet toch dat die mensen daar wéten waarover ze praten.
    Moet ik hier nu alle fotografische uitschuivers van bepaalde BD-mods aan de klok gaan hangen?
    Dat zou dan misschien wel duidelijk zijn, maar niet erg netjes.
    Iemand van de forumleiding heeft het zelfs in omfloerste termen erkend, dat er te weinig vakkennis is op BD.
    En mij tegelijk de vraag gesteld wat men er dan kon aan doen.
    Daarop heb ik geantwoord. Maar verder ga ik daarover geen details geven.
    Ik heb de pm nog in mijn inbox zitten op de BD-server, ik ga hem uiteraard niet openbaar maken, zoiets is not done.

Foute foto's.
    Jawel, ik heb een doordachte, zij het uiteraard persoonlijke definitie van de goede foto.
    Welke uiteraard geen exacte definitie is. (dus spelden tussen krijgen kan je wel, dat vind ik ook geen enkel bezwaar).
    Ik heb ze ooit eens op mijn website gezet.
    (Om de enige reden dat het een vraag is van beginners, die steeds terug komt: “wat is nu eigenlijk een goede foto?”).
    Ik zal die definitie, als ze in de content van de website past, er eens terug opzetten. Dan kan je ze daar gaan bekijken.
    Ofwel ga ik er eens een topic apart voor openen op BD.
    Maar ik ga hier ter plaatse niet nog eens een pareltje in het slijk gooien, het ging trouwens over bloedarmoede in de HoF.
    En mijn reactie was: de bloedarmoe komt niet door het aanbod, maar door de forumcultuur en die wordt gemaakt door wie de touwtjes in handen heeft.
    Slappe touwtjes geeft slappe fotografie.

Ik heb al menigmaal tips gegeven ter verbetering, maar het verhaal van de tanker nietwaar.
    Een van die tips was om de criteria voor een goede foto op te stellen, en daaraan de HoFfoto's af te toetsen.
    ALS die criteria voldoende fotografisch onderbouwd zijn, dan zal je nogal eens wat zien.
    Dan blijft geen 5% van al de actuele HoFfoto's nog overeind.
    Ik vroeg eens wat nu eigenlijk de criteria zijn die BD momenteel hanteert.
    Na enig aandringen kreeg ik het antwoord van een mod:
    citaat: "simpelweg prachtige, verrassende, originele foto's posten met aandacht voor de diverse fotografische categorieën (sport,model, macro, highkey/lowkey, hdr, abstract, journalistiek, product,..."
    Nou moe, op zo'n manier is het niet moeilijk dat er nogal wat bagger tussen de HoFfoto's zit.

Een topic met een alternatieve HoF? Haha, jij zou wel graag zien dat ik mijn hoofd in dat wespennest steek zekers? Dat zie je van hier.
    Ik heb genoeg tips gegeven, en er mijn ban voor gekregen ook.
    Want je kan niet beginnen opbouwen voor je eerst de rommel afbreekt.
    Of zachte heelmeesters enzovoorts.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
      Maar zie ook mijn voorstel in Reacties op nieuwe forum en website KLIK .
      Ewel... er valt ook wel iets te zeggen over jouw voorstel! Alleen... ik hoop dat er nog een tweede iemand is die met regelmaat andere pics post uit Afrika, anders ben ik alsnog "betrapt".
      http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
        eender een slecht idee vermoed ik van mezelf want dan ga je weer clubjes creëren. Ik heb al niks gezegd...
        Ja daar zeg je zo iets Spikke!

Ik heb al gemerkt dat velen geen mening durven geven, en al zeker geen mening die afwijkt van de "norm" (wat deze dan ook moge zijn), vanwege de schrik zichzelf te verbranden. Ieder zijn meug, maar ik slaap beter als ik mijn gedacht heb kunnen zeggen, en ik blijf tot nader order geloven dat iedereen weet dat het maar een mening is, en dat voor "een mening" gheen brandstapels moeten worden opgericht.

Comment

+1

Ik vertik het mij in te houden, om het even over wie het gaat, ik bekritiseer of bejubel foto's, geen fotografen, alhoewel die steeds door fotografen gemaakt zijn, en dat je soms heel lange gevoelige tenen raakt...

Ik trek het mij niet aan, maar blijf altijd beleefd en consequent...
          En ja, ik weet dat ik me daar niet sympathiek mee maak...
          Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
          Ja daar zeg je zo iets Spikke!

Ik heb al gemerkt dat velen geen mening durven geven, en al zeker geen mening die afwijkt van de "norm" (wat deze dan ook moge zijn), vanwege de schrik zichzelf te verbranden. Ieder zijn meug, maar ik slaap beter als ik mijn gedacht heb kunnen zeggen, en ik blijf tot nader order geloven dat iedereen weet dat het maar een mening is, en dat voor "een mening" gheen brandstapels moeten worden opgericht.
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            Ikzelf post hier geen foto's meer, ben er dan ook eigenlijk mee gestopt. Deed voornamelijk vogels fotograferen, maar heb een punt bereikt waar ik geen vooruitgang meer boek. En die vele uren wachten, ik heb er geen zin meer in.
            Kijk je kan me een sentimentele ket vinden maar hiervan bloedt mijn hart zie.
            Ik kan alleen maar zeggen; gooi je oogkleppen af. Niemand vraagt je om een vogelshot; laat staan de perfecte. Fotografeer wat anders.

Kijk, ik besef ten volle dat dat niet eveident lijkt. Ikzelf heb geluk; regelmatig op plaatsen te zitten waar zich elke dag iets anders aandient (allee, min of meer toch). Maar zelfs ik doe regelmatig andere dingen; concertfotografie bvb. En volgende maand; een trouw!
            Last edited by Jochen; 17 juli 2012, 20:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
              fotograferen we niet allemaal voor ons plezier?
              Als je het succes van sites als 500px bekijkt, dan is het antwoord: neen.
              Onder fotografen is het krijgen van comments een heel grote drug.

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
              Fotografie is ook emotie en dan is voor mij, gedeeltelijk ook uit luiheid, techniek ondergeschikt.
              Wow, ik heb een soulmate gevonden.

Lazy Charles... luiheid... who would have known?

Hoe dan ook; je zou weldegelijk moeten reageren, als was het maar om tegengas te geven. Want al die technici hier...

Comment

Een paar losse bedenkingen bij dat alles :
                • Maken we foto’s voor onszelf, of ook, en vooral, om ze aan anderen te tonen ?
                  Is niet iedereen zijn ijdelheid wat gestreeld als iemand laat weten dat de plaat goed bevonden wordt ?
                  En is het geen uitdaging te zien dat er ergens weer een “net iets betere plaat” te zien is dan de jouwe ?
                  Maar bespaar ons van zuivere competitiedrang, want dan is het voor velen wiens mogelijkheden (vaak buiten hun wil) beperkter zijn, niet leuk meer …

• De fora “fotobeoordeling” hebben naar mijn gevoel gaandeweg een bijbetekenis van “beginnershoekje” gekregen, wellicht ook omdat de échte beginnershoek niet thema-specifiek is. Gevolg is dan dat iemand die zichzelf niet meer als beginner ziet, eerder in “showcase” zal posten, al dan niet terecht (volgens anderen).
                  Ik begrijp de commentaar van ThierryM (e.a.), en ook zijn verwijzing naar goede fotografen die hier nu niet meer posten. Ik denk zelfs dat de analyse van ThierryM ook klopt.
                  Maar ik moet eerlijk bekennen dat, alhoewel ik de persoonlijke sites van vele van die goede fotografen wel ken, en ze zelfs in mijn favorietenlijst heb staan, ik ze maar af en toe bezoek, waardoor ik veel van hun uitstekende platen, die ze enkel daar plaatsen, niet gezien heb … Spijtig toch ?

Ik denk dat het hier aangehaalde “probleem” kan teruggedrongen worden door :
                • Per fotohoek-forum een subforum “beginnershoek” te voorzien, waar hopelijk meer ervaren mensen ook nog eens komen piepen zodat de beginners niet op hun honger blijven zitten … Het is een beoordelingsforum, maar het is hier wel de bedoeling dat posters geholpen worden om het beter te doen : samen met het oordeel moet er een tip gegeven worden.

• Daarnaast een subforum “gevorderden” waarbinnen de posters met “likes” en “you scratch my back and I'll scratch yours” rustig hun gang kunnen gaan.
                  De poster kan wel nog steeds zelf bepalen of zijn plaat onder de “gevorderden” valt of niet, maar aangezien het hier eerder “kijk eens wat ik kan”-posts zullen zijn, kan, mag, en móet het oordeel van de collega’s posters hier strenger zijn. Dus hopelijk ook af en toe een strenge (maar steeds vriendelijke …) commentaar of nog beter … een goede tip om het nòg beter te doen …

• Tenslotte een écht “showcase” subforum waarbinnen geen rechtstreekse posts en geen commentaren mogelijk zijn.
                  Die “showcase” per forum zou dan de huidige HoF vervangen. Er zouden zo per fotohoek-forum meer platen in aanmerking kunnen komen voor de “HoF-Showcase”, en dat hoeft zelfs niet met een vast interval te gebeuren (zoals nu elke maandag). Gewoon een paar bekwame “beoordelaars” die een aantal fotohoek-fora onder hun hoede nemen en platen “promoveren” wanneer het hen past én enkel wanneer er een goed aanbod is, dus wanneer ze het écht waard zijn (en zeker onafgezien het aantal zgn. “you scratch my back and I'll scratch yours” likes …). Je zou dan zelfs kunnen nadenken over een optie tot “nomineren” maar dat bvb. enkel voorbehouden voor bepaalde personen of een bepaalde groep (bvb. enkel door BD-leden, maar nu begeef ik mij wellicht op glad ijs …).
                  Geen problemen meer met een zwakke plaat in de HoF omdat anders die week een thema niet aan bod komt, maar ook geen probleem meer met een knappe plaat die de HoF niet haalt omdat het er anders te veel van hetzelfde zijn …
                  Ik ben er van overtuigd dat we die uitstekende fotografen dan wél aan boord kunnen houden, want die hebben evenzeer nood om hun platen te showen als een beginneling (sommige zelfs meer, omdat ze hopen die ooit te gelde te kunnen maken). Een aangezien ze zo goed zijn, zullen ze wel vaker in de “HoF-Showcase” komen, maar dat is dan niet meer dan terecht.
                  Een fora-overstijgende “HoF-Showcase” via een snelmenu of zoekfunctie is m.i. evengoed mogelijk, daarmee krijg je terug een effect zoals het HoF-forumonderdeel dat vandaag bestaat, maar met meer dynamiek.
                  En de BoF komt gewoon ook uit die “HoF-Showcase” platen over alle fora heen, idem met de foto banners her en der op de site.

Bovenstaande is gewoon niets meer dan mijn idee hierover, én een poging tot constructief voorstel …
                Hopelijk leest iemand van de BD-leiding hier mee.
                Bij voorbaat dank voor de en de
                Master the craft, and the art will follow.
                Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

hoe men het ook draait of keert ik kan enkel maar "le comportement du coq", zoals men in het frans zegt, vaststellen
                  nikon coolpix s9100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                    Of zachte heelmeesters enzovoorts.
                    Nog een laatste reply van mij op al wat hier al gezegd is...

Control-Z, ik herken mezelf in jou. Ik ben hier ooit met slaande deuren vertrokken, omwille van onenigheid met de crew (op vlak van moderatie). Ook al kon ik het best vinden met een aantal anciens (Triker, Jaja, Mic, Tom-wiens-forum-nick-ik-vergeten-ben, TeddyBear, Tinne...). Ik ben er zeker van dat er nog steeds zijn die me met de nek aankijken sinds toen.

Intussen heb ik al gemerkt dat ik nieuwe vrienden en vijanden heb, en raar genoeg zowel bij de BD-verlaters als bij de BD-blijvers. Bij de BD-verlaters is er eentje die me rauw lust, al heb ik nooit een poot naar hem uitgestoken, en heeft hij nu idem problemen met BD als ik toen had. Bij de BD-blijvers en zélfs de crew is er eentje die me snapt en er hetzelfde over denkt als ik. Het rare is; ik heb nooit iets speciaals gedaan om deze vrienden en vijanden te krijgen. Gewoon mezelf zijn was genoeg.

Mag ik eerlijk zijn? Ik ben geheel anders gaan kijken sinds ik me van alle "verplichtingen" heb losgewrongen. Ik behoor niet meer tot een fotoclub, en evenmin tot een clubke binnen een bepaald forum. Ik doe mijn eigen ding, en zeg mijn eigen gedacht. Ik hou probeer me aan de regels te houden, maar zal ook niet twijfelen om het luidop te zeggen waarom ik twijfel aan het nut van sommige regels.

Ik hoop dat je blijft je gedacht zeggen hier, en dat je blijft pics posten, ook al krijg je soms de wind van voor. Beschouw die "wind" als een compliment. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel "wind". Op lange termijn zijn het mensen zoals jij die het hart van dit forum zijn. Doe dus zoals ik; wees gewoon jezelf. Dat sommigen akkoord zullen zijn met je mening en anderen niet, daar kan je toch niks aan verhelpen.

Idem met deze thread; zeg je gedacht over die HoF toestand, en slaap gerust. Dat men je ideeën niet overweegt ...their loss.

Mvg,

J.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                      hoe men het ook draait of keert ik kan enkel maar "le comportement du coq", zoals men in het frans zegt, vaststellen
                      Dat spreekt vanzelf. Maar dat zal op eender forum zo zijn.

Mvg,

J.

PS kukelekuu!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                        Maken we foto’s voor onszelf, of ook, en vooral, om ze aan anderen te tonen ?
                        Is niet iedereen zijn ijdelheid wat gestreeld als iemand laat weten dat de plaat goed bevonden wordt ?
                        En is het geen uitdaging te zien dat er ergens weer een “net iets betere plaat” te zien is dan de jouwe ?
                        Maar bespaar ons van zuivere competitiedrang, want dan is het voor velen wiens mogelijkheden (vaak buiten hun wil) beperkter zijn, niet leuk meer …
                        Ja, ja... ja!

Ik zie verdorie graag beelden die mij prikkelen, waarvan ik wilde dat ik ze gemaakt had en die mij inspireren tot het maken van betere foto's. Ik vind een foto pas écht goed als ze me een klein beetje jaloers maakt, en daar kunnen verschillende aanleidingen voor zijn (technische perfectie, maar ook sublieme sfeerzetting of een prachtige en extreem zeldzame vlindersoort, liefst uiteraard alles samen ).

Dat is voor mij een belangrijke motivator: de zoektocht naar buitengewone beelden, van buitengewone soorten, in buitengewone (licht)omstandigheden. Ik heb in ieder geval nog een lange lijst aan soorten die ik "goed" in beeld wil brengen

Ik lees hier véél interessante gedachten trouwens
                        Complimenten voor zoveel positieve bijdrages.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Dat is PASSIE !!!

En dat voel je aan het zien van een foto

DÁT noem ik fotografie !
                          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          Ja, ja... ja!

Ik zie verdorie graag beelden die mij prikkelen, waarvan ik wilde dat ik ze gemaakt had en die mij inspireren tot het maken van betere foto's. Ik vind een foto pas écht goed als ze me een klein beetje jaloers maakt, en daar kunnen verschillende aanleidingen voor zijn (technische perfectie, maar ook sublieme sfeerzetting of een prachtige en extreem zeldzame vlindersoort, liefst uiteraard alles samen ).

Dat is voor mij een belangrijke motivator: de zoektocht naar buitengewone beelden, van buitengewone soorten, in buitengewone (licht)omstandigheden. Ik heb in ieder geval nog een lange lijst aan soorten die ik "goed" in beeld wil brengen

Ik lees hier véél interessante gedachten trouwens
                          Complimenten voor zoveel positieve bijdrages.
                          www.damafoto.be
                          Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                            Dat zeg jij, ik niet eh... Maar dat zijn toch al enkele basiselementen die een foto maken.

Wat "bedoel je maar...." ??

Mijn reactie vloeit voort uit je opmerking over de mijnterrils wat ik dadelijk to the point vind....
                            Laat maar.
                            Mvg, Pascal,Schoonspikke
                            Als je schiet..schiet dan raak!
                            500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              [knip]
                              [knip]
                              Ik volg
                              Mijn "HoF-Showcase" voorstel hierboven is er net op gericht dit nog meer kansen te geven, maar ik kan me perfect voorstellen dat er nog andere goede ideeën zijn.
                              Master the craft, and the art will follow.
                              Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                              http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Oops sorry... niet verkeerd oppakken he
                                Dat was de bedoeling niet Pascal.

Was maar om aan te tonen dat je in ons Belgenland ook heel mooie plaatsen hebt, en daar zijn de foto's van de mijnterrils een uitstekend voorbeeld van.
                                Je zou je zo in een vulkanisch landschap wanen...

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                                Mijn reactie vloeit voort uit je opmerking over de mijnterrils wat ik dadelijk to the point vind....
                                Laat maar.
                                www.damafoto.be
                                Facebook Damafoto

Comment

Working...
                                X