Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HOF 2012 bloedarmoede

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: HOF 2012 bloedarmoede

Om de bloedarmoede waarvan sprake tegen te gaan zou het dan geen goed idee zijn om uit elke categorie een foto te kiezen en die in een HOF selectie van de week onder te brengen (verplicht 1 abstract, 1 landschap, 1 sport, enz...) of eens in de maand een HOF te maken waar dan zeker uit elke categorie foto's in terug te vinden zijn.
    Wegens tijdsgebrek kan ik niet in elke categorie naar alle foto's kijken maar ik kijk telkens wel bewonderend naar HOF-foto's die uit een andere categorie dan landschappen komen. Bewonderend vanwege de creativiteit, vanwege de originaliteit of vanwege de moeilijkheidsgraad van een foto.
    De landschapsfoto's in de HOF heb ik meestal vooraf al bekeken en bewonderd omdat ik vooral in dat forumonderdeel vertoef dus is dat een bevestiging van kwaliteit maar niet dikwijls een verrassing terwijl de andere HOF foto's veel meer een aangename ontdekking zijn voor mij en vaak aanleiding zijn om meer foto's van bepaalde fotografen op te zoeken en hun evolutie te bekijken. Daar leer ik uit en hoewel ik misschien nooit hun niveau in hun specialiteit zal benaderen geniet ik toch van hun kunnen (kunst).

Dus uit elke categorie 1 foto selecteren en dat de HOF noemen... zou denk ik voor iedereen die echt in fotografie geïnteresseerd is goed zijn. 't Is maar een ideetje.
    vriendelijke groeten, Kurt
    Mijn foto's
    Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

Comment

Wees gerust Kurt, iedere categorie wordt bekeken en beoordeeld, daar ligt het dus niet aan.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Hoewel ik al spijt heb van in deze bij wijlen beschamende discussie voor te komen, nog dit:
        - als je een forum wil doen draaien op fotografie en een wisselwerking wil creëren dan kikker je alles dat alleen maar komt kankeren zonder zelf foto's te plaatsen er uit. (punt)
        - de fotografen die naar een professioneel niveau evolueren plaatsen op de duur toch geen berichten meer en evenmin foto's, de overgebleven gefrustreerden proberen hun frustraties alleen maar op de nieuwkomers en semi-gevorderen te botvieren. Gelukkig zijne r nog een paar die met tips helpen (d_oracle wat jij voor strobisten doet mag wel eens opgehemeld worden)
        - als er een positieve puls gegeven wordt zijn diezelfde gefrustreerden er als de kippen bij om het af te schieten, want de negativiteit viert hoogtij
        - er zijn genoeg leden die regelmatig in de HOF staan en toch positief blijven (gelukkig lees ik dat ook hier en daar hierboven) en mensen helpen met raad of een tip

Dat de interne keuken van BD en mods hier tentoon gespreid werd is op zijn minst onnodig en misplaatst.

Laat nu toch de aanzet die gegeven werd qua vernieuwing van forum en website de tijd om ook andere technische/werkings-vernieuwingen uit te werken. Wat is er plots verkeerd aan een beetje begrip en wat geduld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          Chris (FestinaLente), welke nooit te beroerd was om de posters in de beginnershoek van goede raad te voorzien.
          Ikzelf (uitgeweken naar DPZ)
          Control-Z, als je énige doel om te posten op BD is om keet te schoppen, blijf dan aub op DPZ (of één van de andere aanbevolen forums) waar het duidelijk beter is. Ik ga alvast de brandschone negeerlijst even uittesten met jouw account.

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
          Een HoF samengesteld door de BD forumleden, op basis van scores die zij uitdelen; er is iets voor te zeggen.

Tenminste als je het niet doet met een anoniem puntensysteem maar enkel met een niet-anoniem "like-of-neutral" systeem a la 500px. Maar ook dat is niet perfect; je hebt dan mensen die plaatjes gaan schieten om een maximaal effect te ressorteren bij de grote massa. En da's evenmin goed. 't Is niet omdat een bepaald populair deuntje wordt meegefloten door 100000 man dat het een betere compositie is dan de 5e van Beethoven hee.
          Ik vrees dat gelijk welk systeem om "interessante" of "uitstekende" foto's langer en beter onder de aandacht te brengen ook zijn nadelen heeft. Uiteindelijk was dat de reden waarom ik destijds de HoF heb ingevoerd. Ik vond het jammer dat zoveel knappe foto's al na soms 2 dagen op de achtergrond van het forum verdwenen. Met de HoF waren ze veel langer in beeld (ook door het gebruik ervan op de frontpage van BD) en kon je ze zelf in het prachtige Book of Fame bewonderen. Dat dit soms tot afgunst kan leiden is jammer, maar met een forumgemeenschap van duizenden actieve leden mag je verwachten dat er verschillende meningen zijn, tot in het extreme toe.

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
          Waarom toch altijd die competitiedrang ?

Go out, shoot and have fun !!!

En als we hier dan van de resultaten kunnen meegenieten, en er iets van leren moet dat toch volstaan ?

BTW, die opmerkingen over de onderwerpen en bestemmingen ben ik ook een beetje moe...
          Iedereen doet wat hij kan, en wat hij graag doet, so what... Waarom zou een plaat van IJsland per se beter moeten zijn dan een plaat van de Limburgse mijnterrils ??

Het gaat hem om fotografie : beheersing van techniek, compositie en licht...
          Voila, een mening naar mijn hart!

Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
          Ik volg
          Mijn "HoF-Showcase" voorstel hierboven is er net op gericht dit nog meer kansen te geven, maar ik kan me perfect voorstellen dat er nog andere goede ideeën zijn.
          Ik ben al langer voorstander van een soort "Super-Showcase" waar fotografen zelf hun eigen topfoto kunnen plaatsen, eventueel na screening door een groep medewerkers. Een Super-Showcase waar het posten van foto's ook sterk beperkt zal worden tot 1 foto of zo per maand om kwaliteit een beetje te garanderen én om fotografen tot zelfcensuur te dwingen. In dat showcase zou ik ook geen reply's toelaten, enkel de betere foto's bewonderen! Het schrijven van een korte toelichting om de foto beter te kaderen/begrijpen zou ik dan weer wel nuttig vinden, zo leren we met z'n allen toch weer wat bij.

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          Daar draait elk fotoforum op: zelfs daar waar topfoto's van topfotografen staan komt men niet verder dan elkaar veren in de kont te stoppen door mooi of prachtig te roepen.
          Zelden lees je een analyse van het werk. Hier een paar willekeurige voorbeelden: http://1x.com/photo/41224 of hier: http://500px.com/photo/4928232?from=editors Het Wunderful is niet van de lucht, maar wat moet een fotograaf daar mee. Geef een onderbouwde mening als die iets toevoegt of als je oprecht geraakt ben door de afbeelding en verder gewoon zonder commentaar genieten.
          Het zal wel niet allemaal zo negatief bedoeld zijn, je kan perfect een foto "mooi" vinden zonder ook maar één pluim in iemand zijn achterste te willen steken. Maar je hebt voor een deel gelijk: ook het zo bejubelde 1x en 500px zijn in sé niet anders dan BD, alleen is de schaal (wereldwijd) groter. Als je niet houdt van commentaren, zet je foto's dan in een online album. Maar het is nét voor die (bij voorkeur positieve) commentaren dat heel veel fotografen het doen. Ook al beweren ze soms anders

IMHO

Willy
          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Wees gerust Kurt, iedere categorie wordt bekeken en beoordeeld, daar ligt het dus niet aan.

Grtz, RF
            Daar twijfel ik niet aan maar als je nu sowieso één foto uit elke categorie in de HOF plaatst... of is de kwaliteit niet van die orde dat dat elke week zou kunnen??
            Indien dat het geval is misschien beter 1x HOF per maand. Zo kan je zeker uit elke categorie plukken.
            vriendelijke groeten, Kurt
            Mijn foto's
            Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              IMHO

Willy
              Bravo Willy.

Comment

Geen replies toelaten zou ik nu ook niet doen... Waar is de wisselwerking dan ?

Maar misschien wel replies met een min. aantal karakters, zodat er meer dan wauw en wow in komt.

Ofwel de auteur 1 foto laten kiezen uit zijn eigen eerdere posts in SC en die naar SuperSC laten (ver)plaatsen, al dan niet met die comments erbij.
                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre

... In dat showcase zou ik ook geen reply's toelaten, enkel de betere foto's bewonderen! Het schrijven van een korte toelichting om de foto beter te kaderen/begrijpen zou ik dan weer wel nuttig vinden, zo leren we met z'n allen toch weer wat bij...
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
                  Ik heb hier wel één goede suggestie gelezen, namelijk het verplichten van exif (in de foto zelf). Zo heeft iedereen iets aan de foto en kan iedereen er iets van leren, goed of slecht.
                  Vergeet dat verhaaltje van veel te leren uit een EXIF. Ik kan je fotos tonen met full EXIF erbij, maar daar ben je niks mee, als je daarmee aan de slag zou willen.
                  De getoonde foto is bvb een blend van 2 belichtingen, of bvb een portretfoto gemaakt met 2 flitsers elk in een paraplu. Dan is de exif bijna waardeloos.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                    Vergeet dat verhaaltje van veel te leren uit een EXIF. Ik kan je fotos tonen met full EXIF erbij, maar daar ben je niks mee, als je daarmee aan de slag zou willen.
                    De getoonde foto is bvb een blend van 2 belichtingen, of bvb een portretfoto gemaakt met 2 flitsers elk in een paraplu. Dan is de exif bijna waardeloos.
                    Je hebt hier een punt. Maar je verhaal over de opstelling zonder de EXIF is ook niet voldoende hoor.
                    Maar, ik blijf erbij dat een showcase, alias HOF een plaats is die dient om te showen en niet om besprekingen te geven.
                    Inderdaad, het kan best dat een exif niet voldoende is. Je voorbeeld is hiervoor duidelijk, maar niets belet je om die foto uitgebreid te bespreken in een ander forumonderdeel. De fotobespreking zou eigenlijk niet het gevolg mogen zijn van een discussie 'wow, wat een mooie foto', maar eerder de eer van de ts om zelf zijn fotoopmaak te beschrijven bij de foto. Waarom niet. Dit betekent dan wel dat een foto tweemaal zou mogen gepost worden. 1 maal in showcase en een 2de maal in bv (nieuw forumonderdeel) "Hoe heb ik deze foto gemaakt". Dit is iets anders dan bedoordeel deze foto. In deze twee laatste kunnen natuurlijk dan wel discussies en waardebeoordeling gegeven worden.
                    Als ik je mooie portretfoto zie dan is de beschrijving, workflow van hoe de fot werd genomen heel nuttig, zinvol, maar de exif ook wel. je foto wordt door het ter beschikkign stellen van deze info mijn inziens niet beter of mooier.
                    Trouwens dit doet me denken aan het rare beoordelen van foto's.
                    Foto's krijgen een waardemeting. Op basis van wat ? Hoe komt het dat in modelfotografie vooral beelden worden getoond over die freule, jonge dame waar niets mag aan op te merken zijn. We fotosoppen, euh fotoshoppen, we gebruiken zelfs make-up om dat hele kleine 2mm-haartje onderaan haar kin weg te werken. Nog niet veel portretfoto's gezien waar men de ware mens toont, eventueel mensen die door de tand des tijds getekend zijn. Raar, deze tak noemt men dan de karakterkop.
                    Een bijkomende val bij de waardemeting is het wow-gevoel omdat het getoonde beeld zo uniek, zeldzaam is. Al meermaals gezien dat een zogezegde wow-foto technisch heel zwak is maar het getoonde beeld is zo uniek dat we het gestempelen als DE FOTO.

Blijf erbij dat we
                    1) veel te veel foto's worden aangeboden
                    2) Veel te veel zinloze of beter holle reply's (sorry mensen, maar een wow, mooie foto vind ik een zinloos, hol antwoord)
                    3) Veel te weinig echt nuttige en bruikbare reply's krijgen
                    4) Veel te snel denken, neen, overtuigd zijn dat we goede foto's nemen die show-case-waardig zijn. (Ook ik tuimel in deze val)
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

Comment

• Re: HOF 2012 bloedarmoede

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                      Na enkele jaren zelf mee de HoF mee te helpen samenstellen val ik toch wat achterover

10 (weliswaar heel mooie) foto's maar: 40 % landschappen en 40 % vogels. ( zelfs 50% dieren) !

waar is de diversiteit: er is niets bij macro, abstract, modellen, sport, evenementen of ZW die eruit springt of volgt er niemand deze fora meer op
                      IK geef je volledig gelijk Devid ! geen diversiteit.
                      Het is de willekeur van de samenstellers ( en misschien de kennis die ze missen) die de leden wegjagen van het forum.

Groetjes chrit.
                      Grootse dingen zijn vaak gegrondvest op een stevige onderlaag van mislukking.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chrit Bekijk bericht
                        ............
                        Het is de willekeur van de samenstellers ( en misschien de kennis die ze missen) die de leden wegjagen van het forum.
                        dat is wel een heeeel harde conclusie hoor Chrit.
                        en vooral met het woordje "willekeur" heb ik wat moeite mee.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Groetjes chrit.
                          Dus als ik het goed begrijp zijn er mensen die BD verlaten omdat ze niet in de HOF geraken... en/of omdat er steeds dezelfde plaatjes in staan? Heel rare mentaliteit hoor! Het moet mij ontgaan zijn hoe belangrijk het is om in de HOF te mogen staan en wat het oplevert...
                          Jean Pierre.

Comment

Ooops, is dit niet een beetje over het paard getild ?
                            De HOF is niet meer dan een keuze van één of meerdere personen - dus altijd een subjectieve keuze. Niet meer, maar ook niet min.
                            Als goede fotografen wegblijven dan heeft dat heel andere gronden...
                            Greetz, Kariboe
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                              Ooops, is dit niet een beetje over het paard getild ?
                              De HOF is niet meer dan een keuze van één of meerdere personen - dus altijd een subjectieve keuze. Niet meer, maar ook niet min.
                              Als goede fotografen wegblijven dan heeft dat heel andere gronden...
                              Greetz, Kariboe
                              Het wegblijven of het niet meer posten van goede fotografen is idd een andere kwestie en kent vele andere redenen.

Maar uit mijn oude ervaringen als nominatie en selector hof-werkgroep vrees ik wel pijnpunten bij de samenstelling:
                              - te weinig samensteller(s),
                              -geen overleg of discussie voor de publieke,
                              -te weinig nominaties voor de publicatie,
                              -te weinig fotografische kennis bij samensteller
                              -eenzijdige belangstelling voor bepaalde fora bij bij samenstellers
                              -of beperkte visie rond innovatie, creativiteit en out-of-the-box fotografie
                              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

De bloemen vliegen hier in het rond maar de potten hangen er nog aan.

RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                                Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Working...
                                X