Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HOF 2012 bloedarmoede

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: HOF 2012 bloedarmoede

Mijn persoonlijke mening; ik denk niet dat de "fout" van de bloedarmoede moet worden gezocht bij de crew die de HoF samenstelt. Want zij kiezen een afspiegeling van wat populair is in de deelfora. De oorzaak moet dus worden gezocht in die deelfora zélf. Hoe komt het dat het daar "armoede" is? Dus op dat vlak volg ik ThierryM en Cheeta.

Een aantal dingen die ik alvast merk (vanuit mijn eigen ervaring);

-In "showcase dieren" zit een grote groep mensen die allemaal werken rond éénzelfde onderwerp: vogels vanuit de schuilhut. Ze steken veel tijd in het uitdelen en krijgen van smilies. En om eerlijk te zijn; ik heb daar zelfs niks op tegen, want ik begrijp hun enthousiasme en liefde voor hun onderwerp. Helaas schiet ik andere plaatjes, en heb ik veel minder zin om smilies te sprokkelen. Wat betekent dat pics van mij, die zelfs al in de Africa Geographic hebben gestaan, afglijden naar pagina twee met amper 2 reacties. Nu, mij deert dat niet. Ik post hier voor de fun. Maar het valt wel op, in vergelijking met de reakties op een paar andere fora waar ik ook post.

- Er is in feite op BD geen forum waar je niet onderworpen bent aan kritiek, en ik denk dat er vele doorwinterde anciens geen boodschap meer hebben aan een beoordeling, en daarom niet meer posten. In mijn geval is dat een dubbeltje op zijn kant; ik heb wél wat aan kritieken over processing van de RAW naar (kleine) JPG, omdat ik daar nonchalant in ben. Maar ik moet toegeven dat ik het jammer vind dat mijn shots beoordeeld worden met dezelfde criteria als zo'n vogel-uit-de-schuihut shot. Om een voorbeeld te geven; met een schuilhut kan je zorgen dat er niks in de weg zit, maar in Afrika heb ik geen controle over waar het dier komt staan, en wat er in de weg zit. Dus aan zo'n kritieken heb ik weinig, maar ze zijn wel nefast voor het aantal reacties die ik mag verwachten: iedereen weet dat de eerste replies de trend zetten voor het verdere verloop van een thread (da's een ongeschreven doch gekende forum-wetmatigheid) en dus is het effect dubbel; ik kreeg al geen aandacht van de vogelaars, en als ik dan aandacht krijg is het kritiek op een aspect van de foto waar ik geen invloed op heb. Bottom line; ik vermoed dat vele anciens afhaken door het gebrek aan passende kritiek.

Dit is natuurlijk mijn eigen ervaring, en het kan zijn dat het er in andere deelfora anders aan toe gaat. In "showcase landschappen" heb ik alvast gemerkt dat er veel minder kliekjesvorming is, vermoedelijk omdat het onderwerp dat veel minder toelaat. Maar het complimentjes sprokkelen zit weldegelijk overal. Zo had ik ineens 2 paginas aan reacties. Ik dacht "what the hell?" en het waren allemaal gelukwensen omdat ik blijkbaar in de HoF was geraakt. Thanks voor die reacties, maar ik zou veel liever commentaar op mijn pic zien voordat de HoF wordt gekozen.

Als BD de situatie wil veranderen, dan kan ze dat enkel doen door het goede voorbeeld te geven. En dat betekent; alle pics bekijken, hoe weinig reacties ze ook kregen. Helaas zal dat even een arbeidsintensieve bezigheid zijn. Een tweede mogelijkheid is die HoF overboord gooien. Dan is er alvast veel minder nood aan kliekjesvorming; eigen posts ophemelen heeft tenslotte veel minder zin dan.

Mvg,

J.
    http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
      Ik was maanden lang bewust niet meer actief op bd na HoF en BoF visie meningsverschillen maar ik wou wel eens de vernieuwde bd zien.

Conclusie: een nieuw kleedje maar jammer genoeg nog dezelfde inhoud.
      Ik heb in de topics over de vernieuwde BD, twee keer de vraag gesteld wat nu eigenlijk de vernieuwing was, behalve de layout?
      Ik heb er geen antwoord op gekregen.
      Het hoeft geen betoog dat de conclusie van devid de enige juiste is.
      Weer een gemiste kans met andere woorden.

Meermaals heb ik BD vergeleken met een tanker: nauwelijks te keren.
      Maar het lijkt eerder op een Titanic te gaan lijken: gefocust op grootte, alsmaar rechtdoor en niet meer te keren.

Ik weet waar het probleem ligt:
      forumleiding en mods zijn onvoldoende fotografisch onderlegd.
      Het resultaat daarvan heeft zijn effect van beginnershoek (waar de beginners aan hun lot worden overgelaten) tot HoF (waar de foute foto's worden bekroond, zoals Ersolati aanhaalt).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
        Meermaals heb ik BD vergeleken met een tanker: nauwelijks te keren.
        Maar het lijkt eerder op een Titanic te gaan lijken: gefocust op grootte, alsmaar rechtdoor en niet meer te keren.

Ik weet waar het probleem ligt:
        forumleiding en mods zijn onvoldoende fotografisch onderlegd.
        Het resultaat daarvan heeft zijn effect van beginnershoek (waar de beginners aan hun lot worden overgelaten) tot HoF (waar de foute foto's worden bekroond, zoals Ersolati aanhaalt).
        Meestal verlaten de ratten het schip voor het zinkt.
        Je laat weinig andere keuze dan een direct recht-op-de-man-af antwoord:
        - waar zijn jouw bijdragen bij Beginnershoek ? Je laat ze m.a.w. ook aan hun lot over.
        - je hebt forumleiding en mods al veel keren het vuur aan de schenen gelegd, en het zijn altijd de anderen...ze nu nog gaan verwijten dat ze fotografisch niet onderlegd zijn is op zijn minst misplaats, what in a name is fotografisch niet onderlegd
        - foute foto's, juist ja, wat zijn dan de juiste foto's, waar blijft je ijzersterke definitie waar geen speld tussen te krijgen is ? Of gaan we die extrapoleren van ...

Voorstel: start een topic met de alternatieve HOF, met andere woorden DOE er iets aan in plaats van jezelf te herhalen.Want het is veel te gemakkelijk om af te breken, opbouwen is zoveel constructiever. Meningen slaan pas aan als ze geuit worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
          Voorstel: start een topic met de alternatieve HOF, met andere woorden DOE er iets aan in plaats van jezelf te herhalen.Want het is veel te gemakkelijk om af te breken, opbouwen is zoveel constructiever. Meningen slaan pas aan als ze geuit worden.
          Een HoF samengesteld door de BD forumleden, op basis van scores die zij uitdelen; er is iets voor te zeggen.

Tenminste als je het niet doet met een anoniem puntensysteem maar enkel met een niet-anoniem "like-of-neutral" systeem a la 500px. Maar ook dat is niet perfect; je hebt dan mensen die plaatjes gaan schieten om een maximaal effect te ressorteren bij de grote massa. En da's evenmin goed. 't Is niet omdat een bepaald populair deuntje wordt meegefloten door 100000 man dat het een betere compositie is dan de 5e van Beethoven hee.
          http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
            Een HoF samengesteld door de BD forumleden, op basis van scores die zij uitdelen; er is iets voor te zeggen.
            Misschien wel, maar niet met de huidige vriendenclubjes die de Challenge al verziekt hebben, maar er is hoop want de challenge wordt vernieuwd en er wordt positief aan gewerkt (niet in het minst dank zij Spooky).
            Maar zie ook mijn voorstel in Reacties op nieuwe forum en website KLIK .

Comment

Schaf de HOF af en doe voor elke SC Forum een punten systeem. Daar mogen de landschapsfanaten hun foto van de week kiezen of in dieren SC hetzelfde....of eender ander forum.
              Welk baat heeft een modellen fotograaf nu met een landschapsfotograaf? Ze komen daar nooit kijken...Toch de meeste niet.

eender een slecht idee vermoed ik van mezelf want dan ga je weer clubjes creëren. Ik heb al niks gezegd...
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Waarom toch altijd die competitiedrang ?

Go out, shoot and have fun !!!

En als we hier dan van de resultaten kunnen meegenieten, en er iets van leren moet dat toch volstaan ?

BTW, die opmerkingen over de onderwerpen en bestemmingen ben ik ook een beetje moe...
                Iedereen doet wat hij kan, en wat hij graag doet, so what... Waarom zou een plaat van IJsland per se beter moeten zijn dan een plaat van de Limburgse mijnterrils ??

Het gaat hem om fotografie : beheersing van techniek, compositie en licht...
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

Comment

Die bloedarmoede werken de posters zelf ook in de hand. Hoe vaak passeert er niet quasi hetzelfde beeld in een iets andere variant?
                  Het lijkt alsof velen willen laten zien dat ook zij diezelfde vlinder, juffer, vogel, landschap, enz... even mooi en technisch kunnen vastleggen zoals er al duizenden gepasseerd zijn. En die foto's krijgen dan vaak de meeste reacties en/of schouderklopjes (en dan laat ik het 'vriendenkliekjeseffect' nog buiten beschouwing).
                  Iets speciaals is minder gemakkelijk of snel vast te leggen, maar er wordt ook te weinig naar gezocht denk ik. Als dan de HoF samenstellers dat soort beelden telkens uitkiezen is de rekening snel gemaakt voor velen als ze ook graag de HoF halen. En voor zover ik weet is er nog niemand rijk geworden van een nominatie

Een paar HoF'jes terug 2 jufferfoto's tegelijk geselecteerd! Met alle respect voor de makers van die foto's (want technisch waren die foto's dik in orde), maar komaan zeg, er zal in die week ook wel iets anders de moeite waard geweest zijn denk ik dan. Qua originaliteit of speciale compo sprongen ze er niet echt bovenuit imo.
                  Van zodra meer mensen zoeken naar minder klassieke beelden zal de verscheidenheid (en kwaliteit?) er op vooruit gaan en volgt de rest automatisch. En vooral geen schrik hebben om een smiley minder te scoren Soms zijn minder reacties hier een teken dat je goed bezig bent

En zoals Dama aanhaalt: maak ze in de eerste plaats voor jezelf en het plezier!

Grtz,
                  Kurt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                    Daar gaat het toch ook niet over, Danny.
                    Het gaat over het feit dat er ook wel prachtige foto's te vinden zijn in de andere subfora (abstract, evenementen, zw ...)
                    Nu wordt den HoF nogal eentonig gevuld met dieren en landschappen.

Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
                    Een paar HoF'jes terug 2 jufferfoto's tegelijk geselecteerd! Met alle respect voor de makers van die foto's (want technisch waren die foto's dik in orde), maar komaan zeg, er zal in die week ook wel iets anders de moeite waard geweest zijn denk ik dan. Qua originaliteit of speciale compo sprongen ze er niet echt bovenuit imo.
                    En dat bevestigt dus nogmaals dit fenomeen.

greetz
                    Cheeta
                    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                    flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta

Daar gaat het toch ook niet over, Danny.
                      Het gaat over het feit dat er ook wel prachtige foto's te vinden zijn in de andere subfora (abstract, evenementen, zw ...)
                      Nu wordt den HoF nogal eentonig gevuld met dieren en landschappen.

greetz
                      Cheeta
                      Er zijn ook al weken geweest dat het "modellenweek" was...
                      www.damafoto.be
                      Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht

Go out, shoot and have fun !!!

En als we hier dan van de resultaten kunnen meegenieten, en er iets van leren moet dat toch volstaan ?

BTW, die opmerkingen over de onderwerpen en bestemmingen ben ik ook een beetje moe...
                        Iedereen doet wat hij kan, en wat hij graag doet, so what... Waarom zou een plaat van IJsland per se beter moeten zijn dan een plaat van de Limburgse mijnterrils ??

Het gaat hem om fotografie : beheersing van techniek, compositie en licht...
                        Blijkbaar beheers jij het dan helemaal toch ?
                        Allez ik bedoel maar.........Niet verkeerd begrijpen he? Want ik wil hier geen tumult zaaien..
                        Mvg, Pascal,Schoonspikke
                        Als je schiet..schiet dan raak!
                        500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                          Allez ik bedoel maar.........Niet verkeerd begrijpen he?
                          Zeg dan gewoon duidelijk wat je bedoelt, dan hoeft niemand het verkeerd te begrijpen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke

Blijkbaar beheers jij het dan helemaal toch ?
                            Allez ik bedoel maar.........Niet verkeerd begrijpen he? Want ik wil hier geen tumult zaaien..
                            Dat zeg jij, ik niet eh... Maar dat zijn toch al enkele basiselementen die een foto maken.

Wat "bedoel je maar...." ??
                            www.damafoto.be
                            Facebook Damafoto

Comment

Ik denk dat velen gewoon foto's willen nemen, en niet telkens die ene foto nemen die er boven uitsteekt. Het vergt veel tijd en inspanning om een topfoto te maken.

Ikzelf post hier geen foto's meer, ben er dan ook eigenlijk mee gestopt. Deed voornamelijk vogels fotograferen, maar heb een punt bereikt waar ik geen vooruitgang meer boek. En die vele uren wachten, ik heb er geen zin meer in.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

fotograferen we niet allemaal voor ons plezier?
                                Spijtig genoeg kan ik hier geen A3+ afdrukken posten en laat dat nu net dat zijn wat ik graag maak. Fotografie is ook emotie en dan is voor mij, gedeeltelijk ook uit luiheid, techniek ondergeschikt. Verder zie ik hier veel foto's passeren en dat is altijd interessant maar dan ga ik geen commentaar geven van dit is mooi of dat vind ik niks want daar heeft ook niemand iets aan.
                                Albums
                                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Working...
                                X