Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HOF 2012 bloedarmoede

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: HOF 2012 bloedarmoede

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
    Ja hoor, 100% akkoord. Ik heb hier (op BD) en tijdens onze fotocursussen al veelvuldig fotografen zien evolueren van aarzelende en stuntelende beginnelingen tot scheppers van prachtige beelden. Hun geheim : passie, oefening, volharding en de bereidheid om opnieuw te beginnen ! En dat kan je leren... zonder twijfel...
    Het is natuurlijk wel zo dat sommigen het makkelijker en sneller beet hebben : dàt zijn de gelukkigen met talent. Zij voelen het als het ware sneller aan, met minder oefening, met minder leerschool...
    Greetz, Kariboe
    Kan ik het enigszins mee eens zijn
    In een paar reacties zou het de creativiteit zijn i.p.v. talent en daar ben ik niet mee eens.

Als je over creativiteit praat dan moet je het ook over kunst hebben.
    Creativiteit is een vermogen om iets te scheppen en eerder nog het vermogen om iets nieuw te scheppen of maken en dit resulteert dan in kunst.
    En dat is niet iedereen gegeven.

Creativiteit is voor mij het maken van iets moois (of iets origineels).
    En dat vind je terug in zaken zoals zang, dans, architectuur, schilderen, fotografie.

Creativiteit gaat ook samen met techniek.
    In de schilderkunst bijv. zijn er verschillende stromingen en verschillende nu bekende of beroemde schilders
    die via hun techniek ons toonden, ons lieten zien wat ze bedoelden en voelden.
    Creativiteit is dus ook een idee, HUN idee dat ze weer gegeven hebben in hun doeken.

Rubens of Van Eyck kan ik bewonderen voor hun techniek, het detail in hun werken enz.
    (niet zozeer voor hun eventuele creativiteit als ik de onderwerpen beschouw)
    Ik kan er niets op tegen hebben dat anderen dit na-apen of nageaapt hebben
    Maar dan ben je niet nieuw of origineel bezig, je bent dan wel bezig met een leerproces en niet met creativiteit.
    En dat is juist wat veel gedaan wordt. Maar, goed, daar kan ik ook niets op tegen hebben
    Het enige wat je dan leert is de techniek onder de knie te krijgen (mag hoor ) ;

Hetzelfde heb ik bij het zien van het treinstation in Luik ontworpen door Santiago Calatrava.
    Van ontwerp toch een creatief en uniek stuk.
    Er is heel wat sterkteleer bij komen kijken maar die is niet nieuw: wiskunde bestaat al lang
    't Kan wel zo zijn dat Santiago hard heeft moeten studeren om wiskunde te leren. Maar dat weet ik niet.
    (als het gaat over volhouden, doorzetten enz.)
    Ook hier was creativiteit het omzetten van ZIJN idee.

Paul van Ostaijen: idem dito
    Lees zijn werkje Voetbalmatch bijv.
    Ik vind het ook terug min of meer in de schrijfstijl van Hugo Camps.

Creativiteit is ook kunnen improviseren MAAR dan moet het wel geslaagd zijn
    Ook al heb je zeven jaren pianoles gehad... begin maar.
    François Glorieux kan dit, ik niet alhoewel ik er niet naast sla op de piano

Al die mensen hebben iets, iets unieks.
    Je zou het een samenstelling kunnen noemen: een gezegende samenstelling van talent.
    Ik ben er ook zeker van dat die weten wat werken is.
    Talent alléén volstaat niet.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Als je over creativiteit praat dan moet je het ook over kunst hebben.
      Haa, maar nu ga je nog een stap verder...
      Er is nog 'n groot verschil tussen "mooie, sprekende foto's" maken en "kunst". Kunst is universeel en overstijgt tijd en individuele appreciatie...
      Maar, hoe boeiend ook, deze discussie zou ons veel te ver leiden en verlaat zeker de bedoeling van deze "thread".
      Greetz, Kariboe

P.S. Ik heb in een grijs verleden o.a. 6 jaar kunstonderwijs doorsparteld en de heerlijke vraag "Wat is Kunst ?" heeft ons ontelbare avonden en liters alcohol gekost...
      Last edited by Kariboe; 23 juli 2012, 09:45.
      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
        U heeft in elk geval het talent om in een zin u zelf drie maal tegen te spreken.
        Neen, dat doet hij niet.

Creativiteit, zelfkritiek en doorzettingsvermogen staan niet gelijk met "talent".
        http://www.theafricabug.com

Comment

Kunst is universeel en overstijgt tijd en individuele appreciatie
          OK.

de heerlijke vraag "Wat is Kunst ?" heeft ons ontelbare avonden en liters alcohol gekost...
          Hmm, dus toch niet zo universeel, blijkbaar...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            OK.

Hmm, dus toch niet zo universeel, blijkbaar...
            Dat zal dan wel iets te maken gehad hebben met die "liters alcohol"...
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Dat zal dan wel iets te maken gehad hebben met die "liters alcohol"...
              Ah, ja, dat zou kunnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                Elke fotobeoordeling is op sterven na dood.
                Geef ons wat meer pixels en schaf beoordeling maar af voor mijn part.
                Gewoon een mailtje sturen naar advertising @ belgiumdigital . com.
                Komt dik in orde.

Comment

Ik vind het ook terug min of meer in de schrijfstijl van Hugo Camps.
                  Camps Voor zijn gezwam heb ik mijn abonnement op de Morgen opgezegd, vroeger wisselde hij nog af met Bernard Dewulf maar nu heeft hij het kot voor zich alleen.
                  Daarmee zou ik niet graag aan tafel zitten, laat staan op een eiland.

Ik heb zo het vermoeden dat, als je de Styx moet oversteken en de de bootsman in zicht komt hij een evenbeeld zal zijn van Camps. (cfr Meulenaere)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Camps Voor zijn gezwam heb ik mijn abonnement op de Morgen opgezegd, vroeger wisselde hij nog af met Bernard Dewulf maar nu heeft hij het kot voor zich alleen.
                    Daarmee zou ik niet graag aan tafel zitten, laat staan op een eiland.

Ik heb zo het vermoeden dat, als je de Styx moet oversteken en de de bootsman in zicht komt hij een evenbeeld zal zijn van Camps. (cfr Meulenaere)
                    Hahaha Paul
                    Toen hij nog voor hbvl werkte zag ik hem soms in een etablissement op de Havermarkt in Hasselt.
                    (Le Must om de zaak bij naam te noemen)
                    Dat hij voor een christelijk geïnspireerde krant kon werken heb ik nooit begrepen maar ja, een job is een job he.
                    Hij heeft zijn uiterlijk nooit mee gehad maar intern valt die wel mee hoor.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Hahaha Paul
                      Toen hij nog voor hbvl werkte zag ik hem soms in een etablissement op de Havermarkt in Hasselt.
                      (Le Must om de zaak bij naam te noemen)
                      Dat hij voor een christelijk geïnspireerde krant kon werken heb ik nooit begrepen maar ja, een job is een job he.
                      Hij heeft zijn uiterlijk nooit mee gehad maar intern valt die wel mee hoor.
                      Ok, maar hij zat ook bij Van Moer,... en dat was voor zijn werk, he: hij wist dat zijn vrouw Anita heette!
                      Kijkt een beetje sip, dat wel ja.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                        Na enkele jaren zelf mee de HoF mee te helpen samenstellen val ik toch wat achterover

10 (weliswaar heel mooie) foto's maar: 40 % landschappen en 40 % vogels. ( zelfs 50% dieren) !

waar is de diversiteit: er is niets bij macro, abstract, modellen, sport, evenementen of ZW die eruit springt of volgt er niemand deze fora meer op
                        en weer terug...

grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Heb ik mijn hof zo netjes omgespit en geschoffeld en alle onkruid gewied, komt
                          de buurman naast me staan. Terwijl hij een hand op mijn schouders legt, schudt
                          hij met zijn te groot hoofd van neen. Alsof hij Spinoza is.
                          "Er staat te weinig prei in, denk ik," zegt hij nadenkend. "En te veel radijsjes. En
                          onvoldoende krulsla."
                          "En indien ik die wel had gehad, dan was het goed, buurman?"
                          Opnieuw schud hij zijn hoofd. Enfin, het waggelt toch. "Natuurlijk niet... Het is
                          nooit goed. Want dan was er te weinig spinazie en te veel soorten sla. Begrijp je?"
                          “Niet goed, neen.”
                          “Dat is omdat je onvoldoende kent, omdat je talent ontbeert, omdat je het gewoon
                          niet ziet. Niet voelt. Gevoelens en ervaring en talent. Daar gaat het om.
                          Het komt er een beetje spuwerig uit. Want de buurman heeft dit alles wel. En alle
                          buurmannen hebben het. En alle buurmannen kunnen je vertellen dat het niet en
                          nooit goed is. En alle buurmannen samen hebben altijd gelijk.
                          Maar je kijkt naar je hof en denkt; het is zo slecht nog niet. Het is eigenlijk best
                          goed zo. Het is eigenlijk best in orde. Per slot van rekening is het maar een hof.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                            "Er staat te weinig prei in, denk ik," zegt hij nadenkend. "En te veel radijsjes. En
                            onvoldoende krulsla."
                            Opnieuw schud hij zijn hoofd. Enfin, het waggelt toch. "Natuurlijk niet... Het is
                            nooit goed. Want dan was er te weinig spinazie en te veel soorten sla. Begrijp je?"
                            “Niet goed, neen.”
                            “Dat is omdat je onvoldoende kent, omdat je talent ontbeert, omdat je het gewoon
                            Het komt er een beetje spuwerig uit. Want de buurman heeft dit alles wel. En alle
                            Maar je kijkt naar je hof en denkt; het is zo slecht nog niet. Het is eigenlijk best
                            goed zo. Het is eigenlijk best in orde. Per slot van rekening is het maar een hof.
                            Mijn hof is niet gespit... en staat vol brandnetels en ander fantastisch onkruid. Buurman vaak ook neeschuddend, maar mijn 'beestjes' houden er zo van
                            Jean Pierre.

Comment

• Dit moet in de volgende hof komen !
                              Oorspronkelijk geplaatst door doudeke
                              onvoldoende krulsla."
                              “Niet goed, neen.”
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                                Want de buurman heeft dit alles wel.
                                ... die van mij houdt kippen.

Comment

Working...
                                X