Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
Ik veronderstel dat deze van mij toch een redelijk moderne diesel is, Mercedes 220 CDI W204, met roetfilter, in het boekje staat in dikke letters te lezen, geen biodiesel te gebruiken, dat omwille van het roetfilter, maar er staat niet omschreven om welk soort biodiesel het hier gaat, zal ik toch eens navragen bij Mercedes, ik let er in ieder geval steeds op geen groene diesel te tanken.
Toen ik nog diesel reed OM617, je weet wel : de onverwoestbare 5 cilinder lijnpomp heb ik op reis in Zweden altijd de geur ervaren van frituurolie, er was geen pomp die dat niet had. Nooit ook maar iets van gevolgen gevoeld.
Maar eerlijk gezegd : toen de dikke Dehaene opeens de taks boven de 15 pK diesel verdubbelde ben ik direct in een koleire geschoten en me zelf een brandstoftank van 1000 l aangeschaft.
Iedereen kent wel de truc van de zwarte diesel ?
Eerste keer bestelde ik met een aantal anderen bij een niet-officiële pomp : geen probleem, iedereen tevreden. Bij de tweede vulbeurt : vodden. Ik wist niet dat diesels ook konden pingelen, ik heb heel die tank moeten leegrijden met additief erbij, dat was nog enigszins doenbaar. Ik schrijf altijd mijn tankbeurten en km's op en toen we dat jaar naar Zweden vertrokken had ik thuis volgetankt en rij dan twee volle tanks leeg in één ruk tot waar we moesten zijn, de tweede tankbeurt gebeurt dus in Duitsland onder sterk gelijkaardige omstandigheden (constant 120). Bij de de derde tankbeurt kon ik dus vergelijken : het verschil in verbruik tussen mijn diesel en die in Duitsland bedroeg bijna 1,5 liter per 100 km. !!!!!
Sindsdien enkel nog de tank gevuld bij een iets duurder officieel merk en nooit geen vodden meer gehad. De verkoper wist me te vertellen dat alles afhangt van de additieven en ook van het temperatuurtraject waarbij ze opvangen tijdens de raffinage.
In ieder geval : er is verschil in dieselkwaliteit te vinden, net zo goed als er verschil van kwaliteit is in aardolie.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Dat was dus een tikfoutje.
Tikfoutje ? Veel veel érger. Als je het verschil niet kent tussen een voorwerp en een persoon...
Nobody is perfect.
Ikzelf worstel met de geslachten van voorwerpen in het Frans.
Waarom is een auto bij ons mannelijk, en in Frankrijk vrouwelijk ?
De zon is bij ons vrouwelijk, en in Frankrijk mannelijk.
Een eindeloze lijst die je uit het hoofd moet leren.
Tikfoutje ? Veel veel érger. Als je het verschil niet kent tussen een voorwerp en een persoon...
Nobody is perfect.
Als een persoon sterft, wanneer wordt hij dan een voorwerp ?
Een collega op mijn vroeger werk zijn gebuur had een 4X4 en die rijd al jaren enkel op rode mazout, zelfs als die op reis gaat vult hij een hoop plastiek flessen en die stapelt hij achter in zijn 4X4 onderweg vult hij bij met die flessen en gooit ze vervolgens weg.
Als ze me pakken zegt die man dan heb ik er nog steeds aan verdiend.
D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR
Nobody is perfect.
Fiets in het Frans is nog erger. Le vélo of la bcyclette.
Mvg.
Robert
Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde
Allemaal heer erg ontopic
Bedankt voor de bijdrage
Nu, ik had hier enkele maanden geleden een mail gekregen met brandstofprijzen vanover de hele wereld, is sommige landen is het dus nog duurder.
Ik heb deze mail niet meer terug gevonden maar op wikipedia vind je ook zo een lijst:
Maar over de hele wereld gezien denk ik wel dat Europa de duurste prijzen heeft en als je dan bv kijkt naar Luxemburg daar is het toch nog altijd goedkoper dan hier al moeten ze er eerst België mee door rijden en dat is het beste bewijs van de graai politiek van België.
D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR
In Hasselt tank je Esso (self-service-station) aan dezelfde prijzen als Luk-oil.
Prijs-kwaliteit ben ik het meest tevreden van Luk-oil en Esso.
Dat is een cent goedkoper dan de Luk-oil bij ons,... Enfin, ttz dat ik daarvoor helemaal van Tremelo voorbij Werchter en Haacht naar het Godvergeten Kampenhout zou moeten.
In de andere richting (langs Betekom) is er in het verre Aarschot ook ene, maar die is drie cent duurder dan de uwe, en dan ben ik al halfweg het prijsverschil met de goedkoopste in mijn dorp.
Ik tank dus in Hasselt als ik toch nog genoeg heb om thuis te geraken.
Maar over de hele wereld gezien denk ik wel dat Europa de duurste prijzen heeft en als je dan bv kijkt naar Luxemburg daar is het toch nog altijd goedkoper dan hier al moeten ze er eerst België mee door rijden en dat is het beste bewijs van de graai politiek van België.
Luxemburg scheelt dacht ik nog een cent of vier vijf ten opzichte van de laagste prijzen in ons land, daarvoor moet je al geen 3 à 400 km gaan rijden.
En als ze de accijnzen drastisch zouden verlagen dan zullen ze andere belastingen wel drastisch verhogen...
Maar de brandstof lijkt me toch nog niet zo duur, als je het dagelijkse stationair verbruik van alle files zou berekenen.
Maar ja, ik woon een goeie 10 km van Gent, ik rij vrijwel altijd met de bus naar de stad, maar ik word wel een beetje meewarig bekeken door familie en vrienden, (wat me trouwens hoegenaamd niet deert).
Drie uurtjes geleden de auto vol gedaan met 80 liter benzine 95.
Na omgerekent €10 te hebben betaald terug "on the road"
Land: Saoedie-Arabië
1 liter benzine 95: 60 halala
1 liter benzine 91: 49 halala
Aan deze prijzen kan je al eens met dit soort benzinezuipers rijden (Ford F-150).
Comment