Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Brandstofprijzen

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Riep iemand?

Ik kan niet oordelen over de kwaliteit van de brandstoffen bij ons maar de slechtste diesel zou in Zuid-Afrika zijn met veel zwavel erin, heel slecht voor de motors.

De brandstoffen heb ik nog nooit zo duur geweten als in de UK. Het is ondertussen al een klein jaar geleden dat ik er geweest ben dus geen idee of de verhoudingen nog kloppen.

Maar, en nu komt het, waar is het dan wel goedkoop?
    Een liter diesel kost 25 halala, 100 halala is 1 SAR
    €1 = 5 SAR

Een liter benzine met laag octaangehalte is 61 halala, deze met een hoger octaangehalte 796 halala.
    Ik vlieg op 20/04 terug naar de zandbank en zal nog eens de prijzen noteren.

Het goedkoopste ooit getankt was in Irak ten tijde van het embargo (tss de 2 Golfoorlogen door). Voor US$1 kreeg men 40 liter benzine!!!
    In Zuid-Afrika rijden dan ook weinig diesels hé Vincent, wij hebben er zelfs veel recente vrachtwagens gezien met benzinemotoren, ik wis zelfs niet dat deze nog bestonden (buiten deze van het leger) mischien is dat de reden.

En ja, die prijzen langs hier.........

Uploaded with ImageShack.us

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      In Zuid-Afrika rijden dan ook weinig diesels hé Vincent,
      Dat was wel een instinkertje, het gaat m over die SAR hier, niet de ZAR...

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

En de SAR is de Saoedische munt? Dacht ik via halala
        Maar Sultana bracht ons op een dwaalspoor door eerst over Zuid-Afrika te schrijven en dan over de "zandbank"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Dat is wat anders hé Bouk, ik ben er net zoals jij ook van overtuigd dat de normen voor benzine verschillen per land, bij diesel heb ik daar nooit wat van ondervonden, maar toen ik nog met benzine reed, merkte je wel duidelijk het verschil dat bv. benzine getankt in duitsland een veel mooiere verbranding gaf, dan deze uit België, dat kon je ook merken aan de kleur van je uitlaat, na een paar honderd Km met duitse benzine werd die mooi grijs ipv. zwart.

(
          Er zijn landen waar ze benzine met een lager octaangetal verkopen, maar dan is dat wel aangeduid op de pomp.
          In Duitsland en Engeland hebben we die inderdaad gezien tijdens de motorreizen, en dan is het handig dat je weet welke octaangetal er minstens nodig is voor de wagen of motor waarmee je aan het rijden bent, anders kan die inderdaad beginnen te pingelen (kloppen) onder bepaalde omstandigheden (zwaar belasten op lage toerentallen zou naar het schijnt de meeste problemen geven).

In Duitsland werd de uitlaat van mijn motor gewoonlijk ook wel grijs, maar ik denk dat dat voor een groot deel te maken had met de snelheid die "iets hoger" lag dan wanneer ik in Belgie over de snelweg reed.
          Op reis doe je over het algemeen langere afstanden zodat alles veel beter op temperatuur komt, dan wordt de uitlaat ook wat zuiverder.

Er is nog zo'n harnekkige mythe, als je brandstof zou tanken met een hoger octaangetal, dan zou je motor meer vermogen geven...
          Welk octaangetal er nodig is voor een bepaalde motor, dat is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de compressieverhouding.
          Een motor met een hogere compressieverhouding levert meer vermogen, maar heeft dus benzine met een hoger octaangetal nodig om zelfontbranding te voorkomen.
          Maar als je in een motor met een wat lagere compressieverhouding benzine met een hoger octaangetal gebruikt, dan verhoogt daardoor de compressieverhouding niet. Daardoor zal de motor geen extra vermogen leveren, het zal alleen maar meer kosten aan de pomp.

In de meer recente motorblokken zit er wel een "klopsensor" die detecteert wanneer de motor begint te pingelen. Als dat gebeurt, dan wordt automatisch het ontstekingstijdstip aangepast om dat tegen te gaan. Bij die motorblokken is er wel een verschil wanneer je benzine met een te laag octaangetal hebt getankt, die zal dan minder vermogen geven om stukken te voorkomen.
          Maar het is dus niet zo dat wanneer je daar benzine in gebruikt die een nog hoger octaangetal heeft dan wat de autofabrikant heeft opgegeven, dat die dan extra vermogen geeft, want dat maakt niets uit.

Op een grotere hoogte (in de bergen) is de luchtdruk lager, en kan een motor eerder last krijgen van pingelen, ook al omdat die dan doorgaans zwaar belast wordt.
          Dan moet je er zeker op letten dat de benzine minstens het opgegeven octaangetal heeft om stukken te voorkomen.
          (Vliegtuigbenzine heeft een nog hoger octaangetal dan de autobenzine die je aan de pomp kan tanken, en ik denk zelfs dat er daar nog lood aan toegevoegd is om vooral de oudere motoren heel te houden tijdens de vlucht. Maar die is nog een pak duurder dan wat wij voor onze autobenzine betalen.)

Het kan voor je auto geen kwaad om benzine te tanken met een te hoog octaangetal, maar het is wel duurder. Je kan dus in veel gevallen al wat besparen door niet de duurste "super plus" te kopen, maar je moet wel degelijk in het oog houden wat de fabrikant voorschrijft voor jouw auto (of motor).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Nieuwe en tweedehands auto’s veilig vergelijken en kopen? Dat doe je op Vroom! Ontdek hier +40.000 wagens, +20.000 tests, nieuws, advies en prijzen.

Comment

De post van Black Bandit is 100% correct. Goed onderbouwd.

Verder ook goede zinsbouw, woordenschat en grammatica in orde.

10/10

Van benzines wordt wel eens gezegd dat ze "klopvast" zijn, dus dat hun octaangetal (niet octaangehalte) hoog genoeg is voor een bepaalde motor.

Pingeldetectoren worden al toegepast sinds de jaren '80
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Riep iemand?

Ik kan niet oordelen over de kwaliteit van de brandstoffen bij ons maar de slechtste diesel zou in Zuid-Afrika zijn met veel zwavel erin, heel slecht voor de motors.

De brandstoffen heb ik nog nooit zo duur geweten als in de UK. Het is ondertussen al een klein jaar geleden dat ik er geweest ben dus geen idee of de verhoudingen nog kloppen.

Maar, en nu komt het, waar is het dan wel goedkoop?
                Een liter diesel kost 25 halala, 100 halala is 1 SAR
                €1 = 5 SAR

Een liter benzine met laag octaangehalte is 61 halala, deze met een hoger octaangehalte 796 halala.
                Ik vlieg op 20/04 terug naar de zandbank en zal nog eens de prijzen noteren.

Het goedkoopste ooit getankt was in Irak ten tijde van het embargo (tss de 2 Golfoorlogen door). Voor US$1 kreeg men 40 liter benzine!!!
                Oeps, inderdaad niet opgelet deze morgen. Haast en spoed .. (het vervolg kennen julie al).

De opgegeven prijzen in halala en SAR zijn inderdaad deze van in Saoedie Arabië, mezelf hier niet duidelijk genoeg gemaakt en inderdaad ook een lettertje teveel bij deze met een hoger octaal gehalte met name moet dit 76 halala zijn.

Momenteel in Egypte en hier zijn de prijzen het volgende
                1 liter diesel kost 0.8 EGP

1 liter benzine van
                80 octaan = 0,8 EGP
                90 octaan = 1,75 EGP
                92 octaan = 1,85 EGP
                95 octaan = 2,75 EGP

En nu komt het, voor €1 krijgt met hier 7,95 EGP. Laat Bouk nu maar eens rekenen.

Comment

Oeps, inderdaad niet opgelet deze morgen. Haast en spoed .. (het vervolg kennen julie al).

De opgegeven prijzen in halala en SAR zijn inderdaad deze van in Saoedie Arabië, mezelf hier niet duidelijk genoeg gemaakt en inderdaad ook een lettertje teveel bij deze met een hoger octaal gehalte met name moet dit 76 halala zijn.

Momenteel in Egypte en hier zijn de prijzen het volgende
                  1 liter diesel kost 0.8 EGP

1 liter benzine van
                  80 octaan = 0,8 EGP
                  90 octaan = 1,75 EGP
                  92 octaan = 1,85 EGP
                  95 octaan = 2,75 EGP

En nu komt het, voor €1 krijgt met hier 7,95 EGP. Laat Bouk nu maar eens rekenen.
                  Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                    De post van Black Bandit is 100% correct. Goed onderbouwd.

Verder ook goede zinsbouw, woordenschat en grammatica in orde.

10/10

Van benzines wordt wel eens gezegd dat ze "klopvast" zijn, dus dat hun octaangetal (niet octaangehalte) hoog genoeg is voor een bepaalde motor.

Pingeldetectoren worden al toegepast sinds de jaren '80

In de eerste paragraaf staat er al een fout....
                    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Voila, t'is opgelost, de ollanders hebben er iets op gevonden, water als brandsofbesparing met een Hydrobooster. KLIK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                        In de eerste paragraaf staat er al een fout....
                        Dan zou ik toch wel eens willen weten waar Blackbandit zwaar in de fout gaat. Er zijn idd verschillen in benzinekwaliteit maar OOK in dieselkwaliteit. Voor zover ik weet heb ik nog nooit een aanduiding van een Cetaangetal gezien voor diesel en daarom denken misschien alle mensen dat er maar één soort dieselkwaliteit is. Mis.
                        Het kloppen van een benzine lijkt het meest op een vaag soort gerinkel van autosleutels onder de motorkap en kan je makkelijk uitproberen door bergop te rijden met een te hoge versnelling en dan je gas compleet in te duwen. Als je ooit per ongeluk een te laag octaangetal hebt getankt kan je de schade nog enigszins beperken door vroeger te schakelen en fluweelzacht om te springen met het gaspedaal. Door het pingelen krijg je geen gecontroleerde progressieve drukopbouw in de cilinders maar willekeurige ontploffingen op verkeerde momenten. Moordend voor de zuigers.
                        Rij die berg desnoods in eerste naar boven.

PaulM

Comment

Grammatica...
                          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Grammatica...
                            Ik ben al blij dat op technisch vlak geen fouten in staan.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Grammatica...
                              Wil je ons dan eens vertellen waar die fout staat, kunnen we nog iets bijleren, want ik vind ze in elk geval niet.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Er zijn landen waar ze benzine met een lager octaangetal verkopen, maar dan is dat wel aangeduid op de pomp.
                                In Duitsland en Engeland hebben we die inderdaad gezien tijdens de motorreizen, en dan is het handig dat je weet welke octaangetal er minstens nodig is voor de wagen of motor waarmee je aan het rijden bent, anders kan die inderdaad beginnen te pingelen (kloppen) onder bepaalde omstandigheden (zwaar belasten op lage toerentallen zou naar het schijnt de meeste problemen geven).
                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Ik ben al blij dat op technisch vlak geen fouten in staan.
                                Is natuurlijk ook zo. Het "foutje" is je meer dan vergeven.

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Wil je ons dan eens vertellen waar die fout staat, kunnen we nog iets bijleren, want ik vind ze in elk geval niet.
                                Het moet zijn: "..je weet welk octaangehalte" en niet "welke".
                                Mvg.
                                Robert
                                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Working...
                                X