Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jagen is OK maar dit ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Jagen is OK maar dit ...

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht

1)Velen onder ons zijn meer dan doorvoed,zeg maar vet.En bovendien zijn we nu met zoveel dat ieder zijn biefstukje per dag niet draaglijk is voor de planeet.Dus ja :een verandering dringt zich op.

2)Toch wel,veel mensen lusten graag vlees,dat op zich is geen misdaad.

Daar zou ik tegen in opstand komen.We blijven rationeel en wetenschappelijk,een mens heeft vier scheurkiezen en een maag-darmstelsel dat gemaakt is voor een gevarieerd dieet,waarvan een kleine hoeveelheid dierlijk voedsel een integrerend deel van uitmaakt.

3)Je wou eventueel toch niet beweren dat ze enige gelijkenis vertonen met de oorspronkelijke jagers van onze planeet?
    ¨

4)Tja Een extremisme dat leidt tot excessen...Een exces is bijvoorbeeld met vuurwapens op jacht gaan in de zakdoekgrote lapjes natuur die we hier nog hebben.

Walter
    In 1 beweer je dat we te vet zijn en er een verandering zich opdringt. In 2 kan het nog...
    Uw beweringen kunnen mij niet overtuigen, ik ben geen vegetariër en zal het nooit worden.
    3) net zo min als ik beweer dat jij enige gelijkenis vertoont met de oorspronkelijke vegetariërs van onze planeet...
    4) een ander exces... Extreme voedingspatronen opdringen.
    Zo lang ik kan lopen zal ik blijven jagen, wel gereglementeerd én op een correcte manier.
    Niemand zal mij dat kunnen ontzeggen, omdat ik zeer goed weet waar ik mee bezig ben. De meesten onder de tegenstanders van de jacht, hebben daar in de verste verte geen benul van, wat ze ook beweren. Ze hebben namelijk geen notie waar de jacht om draait en hoe ze uitgevoerd wordt.
    En die lapjes moeten wel minstens100 hectare aan één stuk zijn... 1.000.000m2
    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

allez Putor, Jochen, Hororhacos komt overeen hé.
      Zo zie je maar hoe wetenschappelijk onderlegd het allemaal is, het is nochthans simpel zenne.... wij Belgen leefden van de jacht en de visvangst. En of dat nu genetisch, aangeleerd, of wat dan ook is. De oude Belgen hadden gelijk ( ook wat het dobbelen, schuimend bier, kan er nog wel een ander opnoemen maar dan wijken we te ver af)
      Last edited by mil1; 5 december 2011, 07:12.
      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Hier heb je al één linkje.Ik zoek er nog meer.

Walter
        Uit die "studie" blijkt vooral dat vissen gevoelig zijn voor morfine, en dat ze temperatuurverschillen aanvoelen...
        Trouwens nogal raar dat men vissen gaat mishandelen om aan te tonen dat vissers vissen mishandelen.

Geen van de onderzoekers, noch de universiteit of onderzoekscentrum wordt vermeld. In hoeverre kan de gewone krantenlezer opmaken of dit een objectief onderzoek betreft?
        Nog volgens dat artikel: De bevindingen werden gepubliceerd in het blad Applied Animal Behaviour Science
        Dat laatste lijkt mij ook niet meteen het meest objectieve blad. Sterker nog, het zou me nog geen ene reet verbazen mocht het onderzoek zijn uitgevoerd in opdracht van.
        Last edited by Voltigeur; 5 december 2011, 09:46.
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
          Uit die "studie" blijkt vooral dat vissen gevoelig zijn voor morfine, en dat ze temeratuurverschillen aanvoelen...
          Trouwens nogal raar dat men vissen gaat mishandelen om aan te tonen dat vissers vissen mishandelen.

Geen van de onderzoekers, noch de universiteit of onderzoekscentrum wordt vermeld. In hoeverre kan de gewone krantenlezer opmaken of dit een objectief onderzoek betreft?
          Nog volgens dat artikel: De bevindingen werden gepubliceerd in het blad Applied Animal Behaviour Science
          Dat laatste lijkt mij ook niet meteen het meest objectieve blad. Sterker nog, het zou me nog geen ene reet verbazen mocht het onderzoek zijn uitgevoerd in opdracht van.
          .... en hoe werd er onderzocht dat ze zich pijn herinneren...
          De laatste zinnen laten ook vermoeden door wie dit geschreven is ipv onderzocht
          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
            Je zou beter dit draadje volledig lezen, of anders je beter informeren vooraleer je zulke onzin blíjft verkondigen. Zie # 322 # 323
            Maar dát typeert nu juist diegenen die fanatiek én zonder een terdege kennis, blind theorieën verkondigen. Ze begrijpen ook niet dat ze qua geloofwaardigheid zichzelf hier onderuit halen.
            Zoek maar eens op waarom carnivoren foliumzuur nodig hebben, en hoe ze daaraan komen.
            Met dat sprookje over het begraven van ingewanden heb ik hartelijk moeten lachen, niettegenstaande het in sé intriest is.
            Vooraf; je kan het niet laten om mensen te beledigen, hee? Dat zegt veel...

Laat ons twee dingen al maar uit elkaar halen:

1) De huiskat.

Noteer dat ik schreef HUISkat. Die krijgt eten, en teert niet op jacht. Er zit foliumzuur in het katteneten dat hen wordt geschonken. Ergo; een kat - zelfs eentje die leeft op een appartement - wordt niet ziek door gebrekkige voeding. Ergo; het gras - haar voorgezet in handige bakjes die daarvoor speciaal worden geproduceerd - dient enkel voor haarballen.
            Laat ons even niet uit het oog verliezen waarover dit gaat; je haalde dit gedrag van de huiskat erbij om je argument mbt voeding van leeuwen kracht bij te zetten. Je argument is bij deze onderuit gehaald.

2) de leeuw.

Je mag dan al hartelijk lachen om mijn fabeltje, maar helaas voor jou is dat me aangeleerd tijdens mijn twee maanden durende cursus, en behoort dat tot de verplichte kennis om een FGASA level I certificaat te halen. En welk certificaat heb jij? Of gewoon iets gelezen over roofdieren in het algemeen? Want het valt me trouwens op dat je nu ineens begint over "roofdieren", terwijl je het in eerste instantie had over de leeuw.
            Ik heb dit gedrag ook al vele malen gezien, en enkele keren vastgelegd op foto. Ik zit nu op het werk, maar als ik vanavond tijd heb, dan post ik enkele fotos.
            http://www.theafricabug.com

Comment

Je wou eventueel toch niet beweren dat ze enige gelijkenis vertonen met de oorspronkelijke jagers van onze planeet?
              Dikke 2!

Wie wil weten wat jagen is, die moet maar eens met een groepje San optrekken. Die hebben fysiek, ongelofelijk. Hun prooi geeft het op den duur op om te vluchten. DAT is jagen. En voor die mensen ook nodig (het verschil tussen dood of leven).

Dit soort jacht heb ik het mooist verwoord gezien in het boek "In Bushveld and Desert" van Chris Bakkes. Hij gaf toe tot tranen toe geroerd te zijn eenmaal het dier (op zeer plechtige manier en met de nodige rituelen) werd gedood.

Maar dat soort jacht heeft niets te maken met wat men hier bij ons wil laten doorgaan voor jacht.

Tja Een extremisme dat leidt tot excessen...Een exces is bijvoorbeeld met vuurwapens op jacht gaan in de zakdoekgrote lapjes natuur die we hier nog hebben.
              Perfect verwoord! Dat is het punt dat ik al meermaals maakte; jacht bij ons is onnodig.
              We zijn weeral een pagina verder, en nog steeds begint men te leuteren over vanalles en nog wat, maar geen één persoon die kan aantonen dat jacht hier echt nodig is.

Mvg,

J.
              Last edited by Jochen; 5 december 2011, 08:13.
              http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                maar geen één persoon die kan aantonen dat jacht hier echt nodig is.
                De jacht vervuld toch een paar behoeften.
                Men kan zich door de jacht onderscheiden van niet-jagers.
                Men kan zich een hele piet voelen door een groot beest neer te leggen.
                Men kan dode wilde dieren eten.
                Men kan gewelddadig zijn zonder zijn medemens te bezeren.
                Men kan jachtverhalen uitwisselen met andere jagers.

De positie die mensen bekleden (jager zijn, vegetariër zijn, dierenliefhebber zijn,..) dwingt een mens tot handelen op een manier waarop mensen in een andere positie weinig respect voor hebben. Ik ken bijvoorbeeld zeer weinig mensen die zich 'echte vleeseters' noemen die respect hebben voor vegetariërs en omgekeerd. Ik keen geen jagers die echt respect hebben voor mensen die zich actief inzetten voor dierenrechten en omgekeerd. Zolang in het gesprek die punten niet worden aangeboord kunnen partijen nog wel goed overeenkomen, maar de discussie zal altijd oplaaien als het pijnpunt boven komt.
                The Knight That Says Ni...kon

Comment

en deze middag frietjes met vegetarische stoverij (seitan)

Comment

Uit die "studie" blijkt vooral dat vissen gevoelig zijn voor morfine, en dat ze temeratuurverschillen aanvoelen...

In opdracht van de dierenorganisaties misschien?!Die hebben niet zo de reputatie onderzoeksresultaten te vervalsen,hebben er ook het geld niet voor.

Noorwegen gaat grootscheeps onderzoek doen naar de vraag of vissen pijn kunnen lijden. Volgens Noorse wetenschappers reageren alle levende wezens op pijnprikkels, maar is het nog steeds niet bekend of ook vissen die pijnprikkels als onplezierig ervaren. Aan het onderzoek neemt ook de Antwerpse professor Marleen Verhoye deel. Bron: Schuttevaer, 30-01-2009;

Volstaat dit om in te zien dat vissen wel degelijk pijn kunnen lijden?

Walter
                    D850

Comment

In opdracht van de dierenorganisaties misschien?!Die hebben niet zo de reputatie onderzoeksresultaten te vervalsen,hebben er ook het geld niet voor.

Noorwegen gaat grootscheeps onderzoek doen naar de vraag of vissen pijn kunnen lijden. Volgens Noorse wetenschappers reageren alle levende wezens op pijnprikkels, maar is het nog steeds niet bekend of ook vissen die pijnprikkels als onplezierig ervaren. Aan het onderzoek neemt ook de Antwerpse professor Marleen Verhoye deel. Bron: Schuttevaer, 30-01-2009;

Walter
                      Zei ik vervalsen? Zei ik dat vissen gèèn pijn voelen? Zo ja, gelieve deze woorden van mij dan te quoten... Ik vrees dat je ze niet terg zal vinden.

Wat ik zei staat er. Lees het en snap het.
                      Trouwens die links die jij hier heeft zijn ook niet echt van onafhankelijke, objectieve sites lijkt me.
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Walter
                        de omgekeerde vraag vind ik veel interessanter. Hoe en vooral waarom zijn mensen ooit op de idee gekomen dat vissen GEEN pijn zouden voelen en waarom vonden ze het nodig dat idee te gaan verspreiden.

Ondertussen is al lang aangetoond dat vissen pijn voelen. Nadat ik daarover een artikel las (toch al een jaar of 5 geleden) heb ik geen vis meer gegeten, met uitzondering van 1 jaarlijks sushi- en sashimifestijn waarbij een 30-70 gr vis wordt gegeten.

Comment

Trouwens die links die jij hier heeft zijn ook niet echt van onafhankelijke, objectieve sites lijkt me.
                          dus je gaat er vanuit dat er onafhankelijk en objectieve onderzoeken of onafhankelijke sites zijn.

Comment

Euh, moest je nu eens wat beter je best doen

Department of Pharmacology and Toxicology, The Norwegian School of Veterinary Science, Oslo, Norway
                            Department of Animal Sciences, Purdue University, West Lafayette, IN, USA
                            Department of Production Animal Clinical Sciences, The Norwegian School of Veterinary Science, Oslo, Norway
                            We gratefully acknowledge the support of Robert Rode, Anthony Gianini and Don C. Lay Jr. This experiment was financed by the Norwegian School of Veterinary Science and the Norwegian Research Council.
                            Knack citeert in de rubriek wetenschap enkel uit artikels die in "peer-reviewed" journals gepubliceerd zijn (zoals ook Applied animal behaviour science). De "editorial board" van dat tijdschrift vind je hier.

Het artikel zelf, zodat je het kritisch kunt nalezen...

Transparantie troef, maar je moet het willen zien hé
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                              Dikke 2!

Perfect verwoord! Dat is het punt dat ik al meermaals maakte; jacht bij ons is onnodig.
                              We zijn weeral een pagina verder, en nog steeds begint men te leuteren over vanalles en nog wat, maar geen één persoon die kan aantonen dat jacht hier echt nodig is.

Mvg,

J.
                              Je hoort van jagers en hun supporters uitsluitend de uitgemolken clichés
                              Zoals ook hier bij sommigen jachtgragen. Door zichzelf pagina's lang te herhalen met veelal non argumenten wordt het nog geen waarheid.
                              Ze hebben geen enkel punt gemaakt over noodzakelijkheid hier van de jacht.

Comment

[QUOTEHet artikel zelf, zodat je het kritisch kunt nalezen...

[/QUOTE]

En hier de Nederlandse vertaling ervan.

Walter
                                D850

Comment

Working...
                                X