Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tax on Web

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tax on Web

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Niks ontvangen, dat wil zeggen vanaf nu ten vroegste eind december mijn centjes terug.
    Als ze tenminste de aanslag in oktober klaar krijgen.

Niet zeker - nog niet.
    Het is niet de ontvangstdatum en niet de verzendingsdatum die van belang is, maar de datum van uitvoerbaarverklaring. En die kan in de ene maand (september) zijn, terwijl je aanslag in de volgende maand (october) toekomt. Er is nog hoop.
    Een ietsiepietsie. Want ik vrees wel dat de aanslagen massaal worden gedrukt en verzonden, en dat maar één keer in de maand. Iemand die dat kan bevestigen ?

Comment

Wij krijgen eind oktober onze centjes. Voor de één of andere reden zijn wij altijd bij de vroegen geweest 't Zou wel fijn zijn als de belastingen zouden gedaan worden zoals de electriciteits afrekening. Vorig jaar te veel betaald, dit jaar minder betalen vooraf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
        Wij krijgen eind oktober onze centjes. Voor de één of andere reden zijn wij altijd bij de vroegen geweest 't Zou wel fijn zijn als de belastingen zouden gedaan worden zoals de electriciteits afrekening. Vorig jaar te veel betaald, dit jaar minder betalen vooraf.
        Wat ik er van weet is dat de maandelijkse bedrijfsvoorheffing is gebaseerd op de belasting een jaarinkomen (maand x 12) plus 6% gemeentetaks (zoals vroeger alle gemeentes hadden), zonder rekening te houden met fiscale aftrekken zoals lening, pensioenparen, enzovoort.
        Dus als je aftrekken wegvallen en het "electriciteitsysteem" zou toegepast zijn krijg je dan een kwalijke verrassing.

Comment

Intussen 5 november en nog altijd niets... Of toch: ik mocht vorige week bewijzen gaan tonen van de energie investeringen die ik gedaan heb. Hopelijk leggen ze nu mijn dossier niet opnieuw zo'n vijf maanden opzij. Maar veel hoop heb ik niet. Nu ja, tegen eind juni 2012 mag ik zeker zijn, anders kan ik alle voorheffingen terugvragen...

Misschien volgend jaar toch maar beter terug de papieren versie aanvragen ?

En dan wordt er triomfantelijk verkondigd dat nu "reeds" 90% van alle via internet ingediende aangiften verwerkt zijn. Waarom 90 en geen 100% ? En tegen wanneer die 100 % wordt er fijntjes niet bij verteld.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Intussen 5 november en nog altijd niets... Of toch: ik mocht vorige week bewijzen gaan tonen van de energie investeringen die ik gedaan heb.
            Ik had twee jaar geleden investeringen gedaan en nu stond er enkel het door hun aangegeven overgedragen bedrag op ... brief gehad dat ik dit moest bewijzen!
            Maar eens gebeld om te zeggen dat ze dit het jaar voordien al gekregen hadden en aanvaard. Waren zeer gedienstig en begripvol (bizar voor die dienst) en kreeg dan te horen dat het om een foutje bij hun lag en dat het ok was, ik moest niets meer doen ... twee weken later afrekening in de bus.
            Alles was ten gevolge van een computerfoutje ... bij hun werd het bedrag gedeeld in twee onder de partners maar op de aangifte is maar één veld in het midden.
            Hun bedrag was dus net de helft van wat ik invulde, ze hebben dit gecorrigeerd zonder probleem.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Intussen 5 november en nog altijd niets... Of toch: ik mocht vorige week bewijzen gaan tonen van de energie investeringen die ik gedaan heb. Hopelijk leggen ze nu mijn dossier niet opnieuw zo'n vijf maanden opzij. Maar veel hoop heb ik niet. Nu ja, tegen eind juni 2012 mag ik zeker zijn, anders kan ik alle voorheffingen terugvragen...

Misschien volgend jaar toch maar beter terug de papieren versie aanvragen ?

En dan wordt er triomfantelijk verkondigd dat nu "reeds" 90% van alle via internet ingediende aangiften verwerkt zijn. Waarom 90 en geen 100% ? En tegen wanneer die 100 % wordt er fijntjes niet bij verteld.

Neen,volgens de persberichten (die ik natuurlijk niet zo snel terugvind ) wordt er voorrang gegeven aan de tax-on-web aangiften.

Wat betreft het voorleggen van bewijzen. Je had je zelf dit kunnen besparen door de bewijzen in te scannen en mee te zenden. Dat staat duidelijk op hun website, maar het is wel makkelijker om de ambtenaren er nog maar eens door te trekken, niet waar?

En dat ze controleren of je wel recht hebt op de aftrek vind ik alleszins normaal:
              (1) omdat dat hun werk is - heb je liever dat ze niks doen voor hun geld? Het één is niet goed en het ander ook niet, zeker?
              (2) omdat er veel fraude gebeurt met die energie besparende investeringen (facturen, maar (nog) geen werken) wat een gekend probleem is (ook in de pers geweest).
              (3) Die fraude die er door glipt, daar draaien alle anderen dan weer voor op. Zoals met de zonnepanelen. Of wat dacht je?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                Wat betreft het voorleggen van bewijzen. Je had je zelf dit kunnen besparen door de bewijzen in te scannen en mee te zenden. Dat staat duidelijk op hun website, maar het is wel makkelijker om de ambtenaren er nog maar eens door te trekken, niet waar?
                Wie zegt dat hij die niet meegestuurd heeft?
                In de info staat dat zelfs al heb je de kopij meegeleverd (ingeschand), dan nog kunnen ze de papieren versie opvragen.
                Was bij mij ook zo, maar hun vraag was dus een vergissing in ons geval.

En dat ze controleren of je wel recht hebt op de aftrek vind ik alleszins normaal:
                Als je onkosten inbrengt, dan heb je zelfs met Tax-on-Web altijd een manuele controle, dat duurt altijd iets langer dan zonder onkosten in te brengen ... heb ik dus onlangs vernomen! Zelfs de kosten die zij verdelen over meerdere jaren worden telkens opnieuw gecontrolleerd.

Logisch? Ja!
                Begrijpbaar? Ja!
                Vervelend? Ja, ge moet iets langer wachten maar ge trekt ook meer terug.
                Nadeel? Dat mensen hierover niet voldoende info hebben en denken dat er iets fout loopt (mezelf inclusief).

(2) omdat er veel fraude gebeurt met die energie besparende investeringen (facturen, maar (nog) geen werken) wat een gekend probleem is (ook in de pers geweest).
                Via Tax-on-Web moet je de facturen voorleggen maar als ze u aanschrijven moet je ook de betalingsbewijzen erbij voegen ... da's net om zoiets te voorkomen. Dat is dus een bijkomende mogelijke oorzaak dat ze een dossier even opzij leggen om te zien of er ook effectief een betaling bestaat.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

(1) omdat dat hun werk is - heb je liever dat ze niks doen voor hun geld? Het één is niet goed en het ander ook niet, zeker?
                  (3) Die fraude die er door glipt, daar draaien alle anderen dan weer voor op. Zoals met de zonnepanelen. Of wat dacht je?
                  Ik vind dat ook normaal. Ik ben de documenten persoonlijk gaan afgeven aan een vriendelijke dame. Die dame zat wel in een fonkelnieuw gebouw in een landschapsbureau met een tiental PC's. Ze zat daar wel moederziel alleen.
                  Ik kap dus zeker niet op de ambtenaren, tenzij hun logica nu is: we hebben nu de vereiste documenten, nu mag de aangifte terug helemaal onderaan de stapel.
                  Trouwens, men neemt mijn aangifte maar ter hand wanneer al 90 % van alle elektronische afgewerkt zijn. Dat neigt toch naar een filter, dat, als er energieaftrekken inzitten, je helemaal achteraan komt.

Kortom, ik heb er alleen een probleem mee dat mijn aangifte eerst vijf maand blijft liggen, tot er reeds 90% aangiftes verwerkt zijn, en ik vrees dat er nu gerust nog maanden kunnen bijkomen omdat ik zo stout ben geweest energie-uitgaven te doen.
                  Ik hoop dat ik het totaal verkeerd inschat, want men heeft na die controle hooguit een paar SECONDEN nodig om de zaak af te werken.
                  Last edited by nete; 5 november 2011, 18:36.

Comment

Ik had ook aftrekposten voor energieinvesteringen, en toch de aanslag eind oktober gekregen.
                    Bij mij ook de eerste keer dat ik mijn centen zo vroeg zie.
                    Anders mag ik altijd wachten tot in Augustus...

Comment

En ik had al mijn documenten ingescand en meegezonden via tax on web, ook de energiebesparende. Mijn geld staat al op de rekening van in october.

Comment

En ik had al mijn documenten ingescand en meegezonden via tax on web, ook de energiebesparende. Mijn geld staat al op de rekening van in october.
                        Dan zijn ze aan jouw aangifte begonnen in julli of augustus, de mijne hebben ze eens bekeken eind oktober. Had ik ze dus ingescand dan verandert dat toch niet veel: eind oktober zou men ze ook werkelijk opgevraagd hebben en dan stonden we exact waar we nu staan. Tenzij ze de ingescande zouden "geloofd" hebben. En zelfs dan zouden we even ver staan: ofwel werken ze het nu af ofwel binnen .... maanden.
                        Ik zou wel eens durven informeren wat de vooruitzichten zijn, maar ik ben bang om dan misschien nog veel langer te moeten wachten, (als de betreffende controleur zich op zijn tenen getrapt zou voelen).
                        Ik hou jullie hier wel verder op de hoogte.
                        Last edited by nete; 5 november 2011, 19:58.

Comment

Trouwens, men neemt mijn aangifte maar ter hand wanneer al 90 % van alle elektronische afgewerkt zijn. Dat neigt toch naar een filter, dat, als er energieaftrekken inzitten, je helemaal achteraan komt.
                          Je ziet het verkeerd.
                          Als je geen onkosten inbrengt, dan wordt de aangifte via Tax-on-Web volledig automatisch verwerkt, tenzij het programma op een fout of onregelmatigheid uitkomt.
                          Alle dossiers met onkosten worden automatisch doorverwezen naar de manuele controle ... dus al die anderen zijn inderdaad sneller verwerkt.

Kortom, ik heb er alleen een probleem mee dat mijn aangifte eerst vijf maand blijft liggen, tot er reeds 90% aangiftes verwerkt zijn, en ik vrees dat er nu gerust nog maanden kunnen bijkomen omdat ik zo stout ben geweest energie-uitgaven te doen.
                          Ik hoop dat ik het totaal verkeerd inschat, want men heeft na die controle hooguit een paar SECONDEN nodig om de zaak af te werken.
                          Na het ontvangen van de brief met vraag om bijkomende inlichtingen (facturen en betaalbewijzen) en hierop gereageerd te hebben (telefonisch in mijn geval) werd het dossier door hun net één week later doorgestuurd naar Brussel ter inkohiering (in hun bestanden opnemen en afdrukken van de berekening) ... nog een goede week later was de berekening hier.
                          Er is dus niet veel extra tijd bijgekomen om dit bijkomend werk te doen.
                          Enig verschil met u is misschien dat ze alles al hadden (mee ingescand) en niets moesten nalezen, enkel hun foutje corrigeren.

Dat het in de ene gemeente wat langer duurt als de andere kan best zijn, alles hangt af van het belastingskantoor waar je vanaf hangt en hoe druk het daar is.

Goede raad ... stuur altijd de nodige attesten direct mee, dat spaart meestal een pak tijd en geloop nadien.
                          Stel dat jij daar zou werken en je krijgt twee dossiers binnen ... eentje dat compleet is en eentje waar de helft ontbreekt ... welke zou je eerst willen afhandelen?

Ik geef toe, ik had ook eerst een verkeerde mening over die dienst maar nu ik wat meer zicht heb gekregen op de manier van afhandelen kijk ik er iets anders op toe.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Alle dossiers met onkosten worden automatisch doorverwezen naar de manuele controle ... dus al die anderen zijn inderdaad sneller verwerkt.
                            Ik lees in dit topic wel dat er aanslagen mét onkosten al uitbetaald zijn in oktober, die mensen kregen hun aanslagbiljet al in augustus.
                            Dus een lotje in de loterij, en ik heb dit keer het slechte lotje getrokken (ik heb vroeger ook al zéér vroeg mijn "uitslag" gekregen en ook toen kreeg ik terug).
                            Als nu in november mijn dossier afgewerkt wordt kan ik daar gerust mee leven, als het ergens in het voorjaar wordt zijn al die persmededelingen echt wel frustrerend.
                            We zien wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Goede raad ... stuur altijd de nodige attesten direct mee, dat spaart meestal een pak tijd en geloop nadien.
                              Ik ben de bewijzen persoonlijk gaan afgeven en de dame ging het direct aan haar collega doorgeven.
                              Uiteraard zal ik in de toekomst wel alles inscannen en meesturen (of toch maar terug naar papieren aangifte als ze het te bont maken ).

Comment

Het is geen garantie dat je alsnog een vraag om inlichtingen gaat krijgen.

2 jaar terug energiebesparende maatregelen ingegeven en heb ik ook alle bewijzen netjes als pdf mee verzonden. Na lang wachten ook brief gekregen met vraag om inlichtingen. Ik dus ingelogd op tax on web mijn documenten daar afgehaald en uitgeprint om binnen te steken bij de belastingen.

Bleek dat ze mijn documenten niet konden openen in bijlage

Dit jaar ook energiebesparende maatregelen ingebracht, ik krijg een kleiner bedrag terug en heb in september reeds mijn brief ontvangen dus ook eind november de centen terug. Naar het schijnt moeten ze een extra controle doen al je boven de 5000 euro moet terug krijgen?

mir
                                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Working...
                                X